اصلی ترین دلایل زرد شدن برگ پتوس در خانه + راه درمان اصولی

زرد شدن برگ پتوس
زرد شدن برگ پتوس

علت زرد شدن برگ پتوس چیست؟ پتوس یک گیاه محبوب در بین علاقه مندان به گل وگیاه هست. نگه داری از پتوس اسونه و این گیاه انواع و رقم های خوشگلی داره واسه همین توی هر خونه‌ای پیدا میشه اگه هنوز درباره‌ی رقم‌های این گیاه چیزی نمیدونید بهتره مطلب انواع پتوس رو حتما بخونید. اگه از پتوس خوب نگهداری کنید و شرایط محیطی خوبی رو براشون فراهم کنید گیاه به خوبی رشد میکنه و باعث زیبایی چند برابر خونه و اتاقتون میشه ولی گیاه پتوس هم مثل بقیه‌ی گیاهان میتونه دچار زردی و پژمردگی بشه و اگه به گیاه رسیدگی نشه گیاه خشک شده و از بین خواهد رفت. اگه شما هم توی خونتون گیاه پتوس رو نگه داری میکنید و اصلا دوست ندارید که بیمار بشه بهتره این مطلب رو تا اخر بخونید و حتما نکته‌های گفته شده رو رعایت کنید.

دلیل زرد شدن برگ پتوس
دلیل زرد شدن برگ پتوس

علت زرد شدن پتوس و راه رفع مشکل رو حل کنیم؟

زرد شدن گیاه پتوس میتونه توی شرایط مختلفی رخ بده مثلا وقتی که پتوس رو توی اب نگه میدارید یا زمانی که گلدان پتوس رو عوض میکنید. این که زردی ایجاد شده در برگ از پایین برگ شروع شده یا از بالای برگ هم میتونه به حدس عامل ایجاد کننده‌ی زردی کمک کنه.

ارتباط آبیاری زیاد و زرد شدن برگ پتوس

ابیاری زیاد و نامنظم همیشه دلیل اصلی ایجاد بیماری در گیاهان هست. برای جلوگیری از زرد شدن برگ‌های پتوس حتما میزان نیاز آبی گیاه رو بدونید و حتما اجازه بدین بین دو آبیاری خاک گلدان خشک بشه (حدود 2 الی 3 سانتی متر) برای مشخص کردن زمان دقیق آبیاری خاک گلدان رو کنار بزنید و اگر تا عمقی که گیاه شما نیاز به رطوبت داره خشک شده بود اقدام به آبیاری کنید. ابیاری زیاد پیامدهای متعدد زیادی داره مثلا ابیاری زیاد باعث میشه که هوای اطراف ریشه کم بشه و همین امر باعث پوسیدگی ریشه‌ی گیاهتون میشه میزان زیاد اب اطراف ریشه میتونه باعث رشد قارچ های بیماریزایی بشه که باعث ایجاد پوسیدگی توی ریشه میشن. خراب شدن ریشه هم به تنهایی باعث ضعیف شدن گیاه میشه چون ریشه‌ی خراب نمیتونه مواد مغذی لازم رو برای گیاه فراهم کنه.

بنر گل من و تو

نحوه رفع مشکل زردی برگ پتوس از آبیاری زیاد :

برای این که از عواقب ابیاری زیاد جلوگیری کنید حتما زهکشی گلدون رو هم چک کنید چون اگه درست نباشه هر چی اب بدین مقدار اضافی اون اب از بستر گیاه خارج نمیشه و باعث پوسیدگی ریشه میشه منظورم این هست که شما خاک رو چک میکنید و بعد گیاه رو آبیاری میکنید ولی آب اضافی در زیر گلدون جمع میشه و به مرور باعث بیماری و پوسیدگی ریشه میشه. چون خیلی ها به دلیل ابیاری نامناسب گیاهشون رو از دست میدن⸲ دستگاهی به نام رطوبت سنج که رطوبت رو اندازه می‌گیره خیلی کاربردیه میتونید این دستگاه رو تهیه کنید و از بابت ابیاری خیالتون راحت بشه. چون توی این شرایط ریشه دچار پوسیدگی میشه بهتره که ریشه ها هم چک کنید و قسمت های پوسیده رو از گیاه جدا کنید. پس حتما قبل از آبیاری خاک گلدان رو تا عمق 2 الی 3 سانتی متری چک کنید که خشک شده باشه و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید.

زرد شدن برگ پتوس از کمبود مواد مغذی
زرد شدن برگ پتوس از کمبود مواد مغذی

زرد شدن پتوس و کمبود مواد مغذی در خاک گلدان:

 درسته که این گیاه خیلی به کود دهی نیازی نداره ولی در خیلی از موارد کم بود مواد مغذی میتونه باعث ایجاد زردی توی برگ پتوس بشه. در صورتی که برگ های بخش های بالایی گیاه به تدریج زرد شدند و یا چنانچه روند زرد شدن برگ ها حالت غیر عادی داشت در این صورت احتمال دارد که مشکل از تغذیه گیاه باشد. مثلا اگر مدت بسیار زیادی به گیاه خود کود ندادید اضافه کردن کود راه حل مناسبی برای کاهش زردی در گیاه است. برای خرید کود هم میتونید به فروشگاه گل من و تو سر بزنید. کود هایی مثل ورمی کمپوست ، هربان ، کود NPK  میتونن توی رشد بهتر گیاه اثر بزارن. این موضوع هم خیلی مهمه که کود دادن زیادی به گیاه باعث برگ سوزی توی هر گیاهی میشه پس به میزان مناسب کود دهی رو انجام بدین. سعی کنید هر سه ماه یکبار به گیاه هیومیک اسید بدید و اینکه تغذیه با کودهای 121236 و 202020 میتونه کمک کننده باشه

آیا نور بر زرد شدن برگ پتوس تاثیر دارد؟

هر گیاهی نیاز متفاوتی به نور داره و این گیاه نور غیر مستقیم رو میپسنده و نور مستقیم اون هم به مدت طولانی باعث میشه که گیاه اسیب ببینه. به طوری که در ساعات اولیه گیاه پژمرده و زرد میشه و اگه این روند ادامه پیدا کنه برگ به کلی میسوزد و از بین میرود. گیاه پتوس خودتون رو اصلا در معرض افتاب قرار ندید و اگه هم در این شرایط قرار دارد سریعا گیاه رو به محیط بهتری انتقال بدین و بعد از گذشت مدتی گیاه حالت شادابی خودش رو بدست میاره. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این که اسیب وارد شده به برگ قابل بازگشت نیست.

کمبود نور باعث زردی برگ در پتوس میشه؟

همون طوری که زیادی نور باعث خسارت به گیاه میشه کم بود نور هم به گیاه اسیب میزنه . اگه محیط رو برسی کردین و به این نتیجه رسیدین که زردی برگ به دلیل کم بود نور در محیط هست حتما گیاه را به محلی با نور زیاد و فیلتر شده منتقل کنید، در نبود نور کلروفیل یا سبزینه های موجود تو گیاه که باعث به وجود امدن رنگ توی گیاه شما هستن کارایی خودشون رو از دست میدن و اگه اونا خوب کار نکن گیاه دیگه سبز و شاداب نیست. پس حتما یادتون باشه به میزان مناسب به گیاهتون نور برسه.

علت زرد شدن برگ پتوس
علت زرد شدن برگ پتوس

قرار گرفتن در معرض باد کولر عامل زرد شدن برگ

یکی دیگه از عوامل ایجاد زردی در گیاهان وجود بادهای سرد در محیط می‌باشد. دمای بهینه برای گیاه پتوس دمای ۱۸الی ۲۹ درجه سانتیگراد است. حالا اگه گیاه رو مقابل خنک کننده‌های هوا قرار بدین هم دچار مشکل خواهد شد. بنابراین اگر گیاه خود را در محلی قرار داده اید که در معرض باد سرد می باشد و یا این که در جلوی خنک کننده های هوا قرار گرفته بهتر است آن را به محلی با هوای گرم‌تری انتقال دهید ولی یادتون باشه که کنار وسایل گرمایشی هم گیاه نمیتونه سالم بمونه و سریع خراب میشه. حتما به دما و جای گیاه توجه کنید که گیاه پتوس تون ازبین نره.

دیگر دلایل زرد شدن برگ پتوس

  • گیاهان به جابه جایی حساس هستن و زمانی که جاشون رو عوض میکنید به گیاهان شوک وارد میشه و این شوک رو به صورت زردی توی برگ نشون میده.
  • زرد شدن برگ پتوس میتونه به تعویض گلدان هم ربط داشته باشه و اگه گلدونتون رو تازه عوض کردین با گذشت زمان زردی توی گیاه پتوس از بین میره و جای نگرانی نیست.
  • زرد شدن برگ های قدیمی این گیاه میتونه به دلیل بیماری نباشه و روند عادی توی گیاه باشه.

سخن پایانی

شرایط محیطی گیاه رو براش فراهم کنید و حتما قبل از خرید هر گیاهی درباره‌ی اون گیاه تحقیق کنید. جای مناسبی برای گیاه در نظر بگیرید و گیاه رو زیاد جابه جا نکنید. علاوه بر مطالب گفته شده پتوس میتونه دچار مشکلات دیگه‌ای هم بشه و برای فهمیدن اون ها شما میتونید به مطلب مشکلات و بیماری های پوتوس (پتوس) سر بزنید. اگه دنبال تکثیر پتوس هستین هم میتویند تکثیر پتوس در خانه رو مطالعه کنید و با استفاده از این مطلب گلدون های خوشگلی رو به دوستانتون هدیه بدین.امیدوارم خواندن این مطالب براتون مفید بوده باشه و باعث بشه که گیاهاتون همیشه شاداب بمونن. اگه تجربه‌ی جدیدی درباره‌ی نگه داری این گیاه دارید میتونید اینجا برای ما بنویسید همچنین اگه گیاه دچار مشکلات دیگه ای هم شده میتونید سوال خودتون رو اینجا بپرسید تا متخصیص ما به شما پاسخ بدن.