نگاهی به فواید و خواص نعنا ترنجی

نگاهی به فواید و خواص نعنا ترنجی
نعنا ترنجی

نَعناتُرَنجی با برگاموت یکی از کمتر شناخته شده ترین اعضای خانواده نعناییان می باشد. نام علمی این گیاه Monarda است. نعنا ترنجی گیاهی دو ساله و بوته ای می باشد. این گیاه دارای  گل های صورتی و زیبایی است. به همین دلیل این گیاه علاوه بر کاربرد دارویی دارای کاربرد زینتی هم می باشد. قسمت مورد استفاده این گیاه برگ های آن می باشد. برگ های این گیاه روغنی دارد که دارای مقادیر بالایی از تیمول است. تیمول یک آنتی بیوتیک است که در دهانشویه ها به کار می رود. نعنا ترنجی دارای فواید و خواصی برای بدن است که در ادامه با خواص نعنا ترنجی آشنا می شویم.

بومیان آمریکا اغلب از نعنا ترنجی برای درمان مشکلات روده ، قولنج و نفخ شکم استفاده می کردند. همچنین چای که با این گیاه درست می شود برای درمان تعریق و تب کاربرد داشته است. به علاوه از نعنا ترنجی برای درمان سرماخوردگی و درمان گلودرد نیز استفاده می شود.

 

خواص نعنا ترنجی:

دیابت

دیابت یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مزمن می باشد که براساس آمارها سالانه 300 هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. افزایش قند خون می‌تواند سبب بروز مشکلات خطرناکی مانند بیماری‌های کلیوی، چاقی و مشکلات قلبی شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته ترکیبات آلی موجود در نعنا ترنجی قادر هستند تا به صورت قابل توجه‌ای سطح قند خون را پایین نگه دارند. زیرا این ماده سبب ترشح انسولین می‌شود.

بنر گل من و تو

 

نگاهی به فواید و خواص نعنا ترنجی
نعنا ترنجی و دیابت

 

اختلالات عصبی

تحقیقات زیادی در زمینه اثر نعنا ترنجی روی پیشگیری از اختلالات عصبی  انجام شده است. بر اساس این تحقیقات مواد موجود در برگ‌های این گیاه می‌توانند مانند یک تونیک عمل کرده و در نتیجه باعث می‌شوند تا عملکرد عص‍ب‌ها بهبود پیدا کرده و سالم بمانند. از مهم‌ترین مشکلاتی که عصاره این گیاه قادر به از بین بردن انها است، می‌توان به سرگیجه، نگرانی و تشنج اشاره کرد.

 

التهاب

به عقیده بسیاری از دانشمندان، التهاب ریشه بسیاری از بیماری‌های مزمن می‌باشد. از مهم‌ترین بیماری‌هایی که ریشه التهابی دارند می‌توان به مواردی مانند آرتریت و نقرس اشاره کرد. متاسفانه این بیماری‌ها هر روزه در حال افزایش هستند به طوری که در حال حاضر از هر 10 سالمند، 6 نفر دچار آرتریت است. این بیماری‌ها درمان خاص و ثابتی ندارند و به همین دلیل بهتر است از ابتلا به آنها جلوگیری شود. استفاده از رژیم‌های غذایی ضد التهابی بهترین روش می‌باشد. اگر شما در طول روز دو مرتبه از عصاره نعنا ترنجی استفاده کنید، شانس ابتلا به آرتریت در شما 40 درصد کاهش پیدا می‌کند.

 

فشار خون

یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مزمن، فشار خون بالا می باشد. متاسفانه این بیماری هیچ گونه نشانه‌ و علامتی از خود نشان نمی دهد و به همین دلیل تشخیص آن بسیار سخت می‌باشد. در واقع به عقیده بسیاری از پزشکان این بیماری قاتل خاموش است. فشار خون بالا می‌تواند شرایط خطرناکی مانند حملات قلبی و سکته مغزی را ایجاد کند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، نعنا ترنجی دارای پتاسیم است. پتاسیم عملکردی وازودیلاتور گونه دارد و به همین دلیل می‌تواند باعث کاهش فشار خون گردد.

 

نگاهی به فواید و خواص نعنا ترنجی
نعنا ترنجی و فشارخون

 

هضم غذا

نعنا ترنجی می‌تواند به بهبود هضم کمک کند. در واقع این گیاه غنی از فیبر است. به همین دلیل باعث می‌شود تا سلامت گوارش به خوبی حفظ شود و سرعت حرکت عضلات روده افزایش پیدا کند. این موضوع می‌تواند از مشکلاتی مانند یبوست جلوگیری کند. علاوه بر این، تحقیقاتی که در دانشگاه پزشکی بریتیش کلمبیا انجام شده است، نشان می‌دهد که این گیاه فادر است ترشح هورمون‌های گوارشی را افزایش بدهد. افزایش ترشح این هورمن‌ها سبب می‎شود تا هضم در بدن با سرعت و کیفیت بالاتری صورت بگیرد.