آزالیا زیبا و چشم نواز – آموزش نگهداری گل آزالیا

معرفی گل آزالیا - گل من و تو

گل آزالیا : در این مطلب میخوام یک گل بسیار زیبا بهتون معرفی کنم که دیدنش حس خوبی به آدم میده  برای تزئین باغ و هم گلخانه به کار می رود. این گیاه به صورت درختچه یا درخت های نسبتاً کوچک است. گل های درشت و پرپر آن دارای رنگ های مختلف قرمز، بنفش، سفید و زرد است. گل ها منفرد هستند و یا اغلب به صورت گروهی قرار دارند. در نگهداری گل آزالیا باید حتما به این نکته توجه کنید که در بالکن یا تراس یا راه پله نگهدرای بشه و در صورت آوردن به داخل خونه برگهای اون میریزه و خزان میکنه. آزالیا هدیه بسیار خوبی برای کسانی که دوستشات دارید می باشد.

با گیاه آزالیا بیشتر آشنا بشیم

اگر بخواهیم به گیاه شناسی این گیاه زیبا بپردازیم باید گفت که بیشتر با اسم آزالیا میشناسیمش ولی اسم علمی خرزهره هندی Rhododendron simsii، معروف به Azalea. از خانواده Ericaceae هستش و گونه simsii بومی چین است. بیش از ۵۰ نوع از این گیاه زیبای گلدار وجود دارد که بر حسب اندازه ی گل و فصل گل دهی در رده بندی جایگاه ویژه خود را دارند و ارتفاع و گسترش آن به حدود ۵/۱ متر می رسد، برگچه های این گونه سبز تیره، نیزه ای یا و تخم مرغی باریک می باشد. گل های آزاله معمولا اواسط بهار باز می شوند و به شکل قیفی، به قطر ۵ تا ۸ سانتی متر و به طول ۳ سانتی متر هستند. گل ها به صورت خوشه ای از ۲ تا ۵ گل در انتهای شاخه ظاهر می شوند.

فصل شگوفایی گل آزالیا

اگر میخواهید بدونید که فصل شگوفایی گل آزالیا کی هست؟ باید بگم که فصل شکوفایی گل آزاله (آزالیا) در بهار است و فقط گلهای اون به مدت چند هفته بیشتر شکوفا نمیشه.بعد از این که شکوفه‌های گلدان از بین رفتند، گیاه آزالیا را به باغچه منتقل کنید و آن را بکارید.

بنر گل من و تو
گل آزالیا - گل من و تو
گل آزالیا

نیازها و شرایط نگهداری گل آزالیا

هر گل وگیاهی برای نگهداری نیازها و شرایط محیطی مختلفی جهت رشد نیاز داره که آزالیا نگهداری تقریبا راحتی داره و شما میتوندی به راحتی در خانه نگهداری کنید.

نور :

گیاه آزالیا از آن دسته از گیاهان است که به نور زیاد ولی غیر مستقیم برای رشد و پرورش نیاز داره توجه داشته بشاید که از نور مستقیم بیزار هستش. در پاییز و زمستان حتما در نور زیاد باشه و به شکوفه دادن برسه ولی در تابستان میتوندی در سایه نگهداری کنید.

نکته : تابش مستقیم نور آفتاب باعث سوختگی برگها و گلبرگها و همچنین ریزش جوانه های گل میشه و نور کم محیط باعث پریدگی رنگ برگها و عدم شکل‌گیری جوانه های گل میشه.

دما :

آزالیا نگهداری نیاز دارد که برای تولید غنچه های گل به ۶ تا ۸ هفته هوای سرد که دمای آن تقریبا بین روز ۱۸-۱۵درجه سانتیگراد و شب ۱۰ درجه سانتیگراد باشد. همچنین در زمان گلدهی گیاه هر مقدار که هوای محیط خنک تر باشد طول دوران گلدهی گیاه افزایش پیدا میکنه.

نکته ای که باید به یاد داشته باشید اینه که گرمای هوا موجب ریزش غنچه های گل و خشکیدگی و چروکیدگی برگها خواهد شد.

اگر سرمای مصنوعی یا اینکه سرمای پاییز به گیاه آزالیا بخوره گل های گیاه را زودرس میشه.

آبیاری :

اولین نکته ای که در آبیاری باید توجه کنیم این است که بین دو آبیاری باید حتما خاک آن خشک بشه.

اگه میتونید برای آبیاری آزالیا از آب با PH=7 استفاده کنید یک گیاه بسیار خوب خواهید داشت. ولی اگر این امکان برای شما فراهم نیست آب شیر را در یک ظرف بریزید. اجازه دهید سه روز بماند. بعد از این سه روز که مواد و املاح آب ته‌نشین شد، با دقت آب سطح را برداشته و از آن برای آبیاری آزالیاهای خود استفاده کنید.

بونسای آزالیا- گل من و تو
نگهداری گل آزالیا

رطوبت :

در نگهداری گیاه آزالیا رطوبت بسیار مهم است و این گیاه به محیط مرطوب نیاز داره شما میتونید برای تامین رطوبت در تمام سال به غبار پاشی روزانه انجام بدید. یا گیاه را دریک زیرگلدانی حاوی سنگریزه قرار بدید، بدین صورت که داخل زیر گلدانی را تا لبه آن سنگریزه های درشت می‌ریزند.

تغذیه :

شما باید کودهی با گیاه آزالیا رو از اردیبهشت شروع کنید تا تیر ماه ادامه بدین، کودهایی که میتوندی برای نگهداری گیاه آزالیا استفاده کنید برای گیاه بالغ کودهایی که پتاسیم و آهن بالایی دارند که باید هر دو هفته یکبار این کار انجام بشه و با ظهور غنچه ها در پائیز تغذیه روزانه  را شروع  کنید و بتدریج کاهش داده و در تابستان متوقف کنید.

در برخی از منابع اومده که “از کودهای طبیعی استفاده نکنید؛ چون میزان اسید خاک را کاهش می‌دهند. به جای آن از هوموس و ترکیب موادی اسیدی استفاده کنید.”

خاک مناسب:

گیاه آزالیا به خاک‌های اسیدی با PH=4.5-6.0 احتیاج دارد. و شما میتونید از مخلوطی از خاک برگ،شن و برگهای خشک کاج

نکته بسیار مهم

از اوایل پاییز که دوره استراحت شروع می شود و جوانه ها به وجود می آیند. میزان آب را باید متعادل کرد وکود دهی را قطع نمود و درجه حرارت محیط در حدود ۱۰ درجه نگاه داشت. این کار باید تا آغاز گلدهی یعنی اوایل بهار ادامه پیدا کند. برای تکثیر آزاله می توانید از اواخر بهار تا اواسط تابستان، به وسیله یک چاقوی تیز، از ساقه های نیمه خشبی، قلمه های ساقه ای با انتهایی تهیه کنید و در کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید. خاک گلدان را کمی مرطوب کنید و برای اینکه قلمه شما آب بافتهای خود را ازدست ندهد، روی آن را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. گلدانها رادر حرارت ۱۶ درجه سانتی گراد و نورکافی نگه داری کنید.

نگهداری گیاه آزالیا
نگهداری گیاه آزالیا

تعویض گلدان

اواخر تابستان یا اوایل پاییز گلذان را با یک درجه بزرگتر تعویض نمایید. من توصیه میکنم که از گلدان سفالی برای این کار استفاده کنید.

اصولا تعویض گلدان گیاه آزالیا هر ۳-۲ سال انجام میشه توجه داشته باشید که حتما پس از اتمام گلدهی گیاه این کار را انجام بدین.

تمییز نمودن برگها : غبار پاشی برای تمیز نگه داشتن برگ ها کافی است.

روش تکثیر گل آزالیا

در روش تکثیر گل آزالیا میتونید با استفاده از قلمه نیمه سخت ساقه های جوان در اواسط تابستان به تکثیر آزالیا بپردازید به طوری که قلمه ها باید طول حدود 8-10 سانتی متر داشته باشند و آنها را در بستر کاشت که حاوی مخلوطی از پیت ماس و پرلیت هست به عمق 2 الی 3 سانتی متر در بستر کاشت فرو کنید. توجه داشته باشید که دمای خاک باید حدود 22 درجه و غبارپاشی به ریشه و قلمه انجام بشه و زمانی که قلمه نشانه هایی از ریشه دار  شدن نشان داد به مدت 2 ای 4 هفته در مکانی با دمای 7 درجه قرار دهید و سپس دما را 2 درجه کاهش دهید.

به همین راحتی با روش تکثیر گل آزالیا آشنا شدید 🙂

آبیاری گیاه آزالیا به روش مخصوص

یک روش بسیار خاص برای سیراب کردن گل آزالیا وجود دارد (نکات نگهداری گل آزالیا) شما باید یک تشت یا سطل آب ولرم رو که قبلا گذاشتین مونده(همانطور که در قسمت آبیاری ذکر شد) آماده کنید و گلدان رو به مدت ۱۵ دقیقه درون آن قرار بدید. به طوری که آب با لبه گلدان هم سطح بشه، علامت سیر آب شدن گیاه توقف در خروج حباب هوا از سطح آب است،گلدان ها را از آب خارج کنید تا آب اضافی از زهکش خارج بشه.

معرفی گل آزالیا - گل من و تو
گیاه آزالیا

عوارض و درمان:

توجه داشته باشید که در فصل پاییز از هر 3 برگ گیاه آزالیا سک برگ اون خواهد ریخت و این موضوع کاملا طبیعی است. و همینطور برگهایی که در فصل بهار رشد کرده اند در فصل پاییز پیر میشن و میریزن و چای خودشون رو به برگ های تازه تر میدن. این توضیحات کلی در خصوص ریزش برگ آزالیا بود ولی در ادامه به بررسی مشکلات این گیاه می پردازیم.

ریزش برگهای جوان آزالیا

دلایل مختلفی از جمله کملود آهن، خاک نامناسب، آبیاری با آب املاح دار (آهک)، ph بالا، آبیاری بیش از حد پس موارد گفته شده رو بررسی کنید و مشکل گیاه خودتون رو برطرف کنید.

شکل گرفتن غیر طبیعی

اگر گیاه شما هم شاخه ها دارن دراز میشن و شکل جالبی نداره گیاه شما احتیاج به هرس داره و شاخه های داز و بد شکل رو هرس کنید.

برگ ها سیاه میشوند

هوا سرد است.گیاه را به محل گرمتری انتقال دهید.

حشراتی در اطراف گلها در حال پروازند

با سم حشره کش هر دو هفته یک بار سمپاشی کنید تا حشرات از بین بروند.(مواظب گلها باشید)

لکه های قهوه ای روی برگ

اگر روی برگ ها لکه های قهوه ای تیره مشاهده میکنید احتمالا صدمه مربوط به مواد براق کننده ی شیمیایی است.از آنها استفاده نکنید.

برگ ها و گلها خشک میشوند

عامل آن کمبود و یا زیاد از اندازه بودن آبیاری و یا گرم و خشک بودن هوا است.شرایط را بازدید کنید،اگر احتیاج به آبیاری است گلدان ها را طبق دستور آبیاری کنید.چنانچه عارضه مربوط به آبیاری بیش از اندازه است اجازه دهید سطح خاک خشک شود.سپس آبیاری نمایید.

و شاید موارد دیگه ای هم برای شما اتفاق افتاده باشه و یا در نگهداری آزالیا با مشکلاتی مواجه بشید که اگر از موارد بالا نبود در قسمت نظرات سوالات خود را مطرح کنید تا به آنها پاسخ بدیم.