هر آنچه که باید در خصوص درد پریود بدانید

درد پریود یا درد قاعدگی چیست
درد پریود یا درد قاعدگی چیست

درد پریود چیست و نحوه درمان آن : اغلب زنان دچار این دردها می شن. این درد ها بیشتر در پایین شکم یا کمر رخ میدن و می تونن از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشن. این درد ها اغلب اولین بار یک یا دو سال پس از وقوع اولین پریود دختران خودشون رو نشون میدن. با افزایش سن، معمولا این درد ها کمتر می شن و پس از اولین بارداری ممکنه کاملا متوقف بشن. در اصطلاح پزشکی به این دردها دیسمنوره گفته می شود.

درد قاعدگی و نحوه درمان آن

هنگامی که دردهای قاعدگی شدید باشن ممکنه علائم دیگه ای هم داشته باشین مثل ناراحتی معده که گاهی همراه با استفراغ و یا شلی مدفوع هم هست! دردهای قاعدگی در اثر انقباضات عضلات رحم رخ میدن. اگر انقباض ها در طی سیکل قاعدگی شما شدید باشن، موجب وارد شدن فشار به رگ های خونی نزدیک عضلات می شه که موجب قطع موقت تامین اکسیژن به رحم می شه و این کمبود اکسیژن موجب درد قاعدگی می شه.

راهکارهایی برای درد پریود

اگر دردهای قاعدگی خفیفی داشته باشین می تونید با مشورت با پزشک، آسپیرین یا مسکن های دیگه مثل بروفن، استامینوفن یا مفنامیک اسید مصرف کنید. که در ادامه به صورت مفصل در این خصوص صحبت میکنیم.

بنر گل من و تو

این داروها رو بهتره که با شروع خونریزی یا درد قاعدگی مصرف کنید و نگذارید که درد ها شدید بشن.

گرما هم می تونه کمک کننده باشه. می تونید از کیسه آب گرم یا حوله داغ شده بر روی کمر یا شکم خودتون استفاده کنید. حمام آب گرم نیز می تونه به کاهش درد کمک کنه. (البته تجربه نشون داده بعضیها با حمام آب گرم مشکل دارن و دردهاشون شدید میشه. خب مسلما به این افراد این روش رو برای کاهش درد پیشنهاد نمی کنیم!)

استفاده از کیسه آب گرم برای درد قاعدگی
استفاده از کیسه آب گرم برای درد قاعدگی
توصیه های زیر نیز برای کاهش درد مفیدن:

•  استراحت به اندازه کافی
•  نخوردن غذاهای کافئین دار و پر نمک
•  نکشیدن سیگار
•  ماساژ کمر و شکم

ورزش درد قاعدگی را کاهش میدهد

خانم هایی که به طور مرتب ورزش می کنن، اغلب درد قاعدگی کمتری دارن. برای کم کردن دردهای قاعدگی، ورزش رو به برنامه هفتگی خودتون اضافه کنید. اگر این کارها براتون موثر نیستن و یا با این روشها دردتون کم نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

باور اشتباه در خصوص درد پریود

قبلا گفتم (باز هم میگم) شما قرار نیست در دوران قاعدگی، دردهای شدید داشته باشین و زندگی و فعالیت تون مختل شه! خیلی ها چون از اول، دردهای شدید داشتن فکر میکنن عادیه. اما نیست! شما می تونین با مراجعه به متخصص زنان به راحتی این دردها رو کاهش بدین. کلا پروسه سخت و پیچیده ای نیست و کم هم پیش نمیاد که بیمارهام از این مورد گله می کنن اما خیلی راحت دردها رو با تجویز داروهای خاص ضدبارداری یا مسکن های قوی تر کاهش میدیم!

دردهای شدید دوران قاعدگی

در ادامه این مطالب باید بگم دو نوع درد قاعدگی وجود داره: اولیه و ثانویه

دیسمنوره اولیه یعنی درد های شما ناشی از سیکل قاعدگی شما باشن. دیسمنوره ثانویه به حالتی گفته میشه که دردهای قاعدگی ناشی از مشکلی در اندام تناسلی هستن که ممکنه ناشی از مشکلات زیر باشن:

– اندومتریوز یعنی وقتی که بافت پوششی رحم (اندومتریوم) بیرون از رحم یافت بشه.
– بیماری التهاب لگن که یه عفونت ناشی از باکتریه و ابتدا در رحم شروع می شه و سپس به بقیه اندام های جنسی سرایت می کنه.
– تنگی دهانه رحم که ممکنه ناشی از زخم و یا عدم وجود استروژن پس از یائسگی باشه.
– همچنین وقتی که دیواره بیرونی رحم، فیبروم داشته باشه.

دردهای شدید دوران قاعدگی
دردهای شدید دوران قاعدگی

چه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه کنیم؟!

اگه دردهای قاعدگی شدید یا غیر طبیعی دارید، یا درد ها بیشتر از دو یا سه روز طول میکشن، به متخصص مراجعه کنید. علل دردهای قاعدگی هرچی که باشه، قابل درمانه. شاید برخی از دردها اصلا به دوران قاعدگی شما مربوط نباشه.

اگر مشخص بشه که دردها به خاطر قاعدگی نیستن و در این دوره خودشون رو نشون میدن، ممکنه آزمایش های دیگه ای مثل کولپوسکوپی لازم بشه تا علت درد مشخص شه. مسلما بدون مشخص شدن علت درد و عارضه, نمیشه صرفا با معاینه عادی مشکل رو حل کرد!

(این قسمت آخر رو گفتم مخصوصا برای اون دسته از دوستانی که میگن هرچی دکتر رفتیم میگن دردهای شدید شما عادیه! تا به حال آیا بررسی دقیق شدین و یا تنها پزشکتون به شرح حال گرفتن و نوشتن چندتا دارو اکتفا کرده؟! مسلما اگر پزشک بررسی دقیقتری انجام نده نمیفهمه ریشه این دردها کجاست!! درمانش چیه و اینکه اصلا خطری تهدید میکنه فرد رو یا خیر!)

دردهای خفیف دوران قاعدگی

درخصوص پریود سبک و به چه پریودهایی سبک میگیم باید بگم که . ببینید دوستان قاعدگی سبک فقط تحت شرایط خاصیه که مشکل محسوب میشه. اینجوری نیست که شما با دوستاتون حرف بزنین و بعد ببینید قاعدگی تون از اونها سبکتره بعد نگران بشین.

از نظر پزشکی قاعدگی هایی رو قاعدگی سبک میگیم که یکی از شرطهای زیر رو داشته باشن:

1- کمتر از دو روز طول بکشن!
2- در طی دوران قاعدگی فقط لکه بینی داشته باشین.
3- در ماه چندین بار قاعدگی سبک برای شما اتفاق بیفته!

درد پریود
درد پریود
علت قاعدگی خفیف

معمولا قاعدگیهای خفیف علتهای مختلفی میتونن داشته باشن. خوشبختانه خیلی نگران کننده نیستند و معمولا عواملی مثل فعالیت های شدید ورزشی، استرس، سن، رژیم غذایی نامناسب باعث این مشکل میشن. البته سندروم تخمدان پلی کیستیک هم میتونه یکی از عوامل این مشکل باشه!

درسته که مشکلات به اندازه پریود سنگین نگران کننده نیستن اما در صورت تکرار باید به پزشک مراجعه کنین. چون نشون میده بدن شما به درستی کار نمیکنه و عوامل فوق، بر روی نظم و هماهنگی هورمون های بدن شما تاثیر گذاشتن، برای همین دچار پریود سبک شدین. حالا اگر این اختلالات هورمونی چک و پیگیری نشه میتونه در آینده بر روی باروری خانم یا مسائل دیگه تاثیر بگذاره.

کم نیستن کسانی که برای درمان ناباروری مراجعه می کنند و متوجه میشیم مشکلات پریود داشتن و دارن. لطفا، لطفا و لطفا مشکلات قاعدگی رو جدی بگیرید و هرچه زودتر و با هزینه های کم درمانشون کنین. چرا که در صورت تداوم میتونه براتون مشکلات بزرگتر و هزینه های واقعا هنگفتی رو در پی داشته باشن.

دکتر متین ذاکرین (جراح و متخصص زنان)

مطالب مرتبط :

علت وجود لخته خون در پریود

مصرف داروهای آنتی بیوتیک در بارداری

چرا باید پریود در دوران بارداری را جدی بگیریم؟