همه چیز در خصوص خواص پونه

همه چیز در خصوص خواص پونه
گیاه پونه

پونه که به نام های فودنه، پودنه، فودنج و نعنا خالواش هم شناخته می شود گیاهی از خانواده ی نعنائیان می باشد. نام علمی این گیاه Mentha pulegium است. زمان رویش این گیاه فصل گرما است. بوی معطر پونه کاملا از نعناع قابل تشخیص است و طعم آن در ابتدا گرم، گس و تلخ است، اما پس از مدتی در دهان حس خنکی ایجاد می کند. ترکیب اصلی پونه شامل اسانس روغنی فرار یا روغن منتول، مقداری تانن، مواد رزینی و مقدار زیادی ویتامین  A و B و C و کلیسیم است. پونه علاوه بر مصرف خوراکی، خواص دارویی زیادی دارد که در این مطلب با گوشه ای از خواص پونه آشنا می شویم.

 

خواص پونه:

معده و دستگاه  گوارش

مصرف خوراکی پونه برای درمان بیماری‌های گوارشی مفید است. همچنین پونه با دفع گازهای انباشته‌شده در روده به بهبود نفخ شکم کمک می‌کند. در واقع  پونه با دارا بودن خواص ضد اسپاسمیک، می تواند برای درمان نفح و گرفتگی معده، بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش مفید باشد.

 

 سرماخوردگی و برونشیت

پونه به‌خاطر داشتن مقدار زیادی منتول خاصیت خلط ‌آوری دارد و برای کسانی‌که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند، مفید است. پونه به تخلیه‌ی ترشحات انباشته‌شده در ریه‌ها کمک می‌کند و با پاکسازی ریه ها به درمان بیماری های تنفسی مانند برونشیت و آسم کمک می کند.

بنر گل من و تو

از طرفی پونه تب‌بُر است. درواقع پونه تعریق را افزایش می‌دهد و به کاهش تب کمک می‌کند و برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی مفید است.

 

همه چیز در خصوص خواص پونه
گیاه پونه

 

آرام‌بخش طبیعی و درمان بی خوابی

چای پونه آرام‌بخش و مُسکن خوبی است و نوشیدن آن قبل از خواب با کاهش استرس و فشار های عصبی به درمان بی خوابی کمک می کند.

در موارد شدیدتر که فرد دچار تشنج و هیستری می‌شود، روغن ضروری پونه به آرامش اعصاب و مغز و در نتیجه درمان تشنج و توقف حملات کمک می‌کند.

تنظیم چرخه‌های قاعدگی

پونه تازه و خشک یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان بی نظمی قاعدگی بوده و به تنظیم چرخه‌های قاعدگی کمک می‌کند تا این چرخه‌ها به‌موقع ایجاد شوند. این ویژگی پونه به لطف تحریک هورمون‌های استروژن و پروژسترون اتفاق می‌افتد.علاوه بر این پونه به درمان درد پریود در زنان کمک می کند.

باید توجه داشته باشید که در مصرف روغن پونه باید بسیار محتاط باشید. زیرا این ماده می‌تواند برای انسان سمی و حتی کشنده باشد. روغن پونه باید در مقادیر بسیار اندک مصرف شود.

 

فشار خون و قلب

پونه حاوی مقادیر بالای پتاسیم و منیزیم است که به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک می کند. پونه تازه و خشک با کاهش فشار خون بالا موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی می شود.

 

روماتیسم، آرتروز و نقرس 

پونه خواص دیورتیک و ضد التهابی دارد و با دفع اسید اوریک اضافی خون برای درمان روماتیسم، آرتروز و نقرس مفید است.

 

همه چیز در خصوص خواص پونه
گیاه پونه

 

عوارض جانبی پونه:

سقط جنین و زنان باردار 

گفته می شود که مصرف پونه خشک و تازه و یا دمنوش پونه در مقادیر کم و با مشورت پزشک برای زنان در دوران بارداری مفید است اما روغن پونه به دلیل مقادیر بالای پولگون باعث انقباض رحم شده و با افزایش جریان قاعدگی خطر سقط جنین در زنان باردار را افزایش می دهد پس بهتر است زنان در دوران بارداری از مصرف روغن پونه اجتناب کنند.

نوزادان و کودکان

گفته می شود به دلیل سمی بودن روغن پونه، این گیاه برای نوزادان و کودکان مضر بوده و بهتر است از آن استفاده نشود.

کبد و کلیه

سبزی پونه تازه و خشک دارای خواص ضد عفونی کننده و سم زدایی بوده و برای درمان بیماری های کلیوی و کبد مفید است اما افراد مبتلا به بیماری های عفونت کلیه یا کبد چرب بهتر است از مصرف روغن پونه خودداری کنند چون پولگون موجود در آن ممکن است علائم بیماری را تشدید کند.

ایجاد آلرژی و حساسیت

مصرف پونه در برخی افراد باعث ایجاد آلرژی و حساسیت می شود که با علائمی مانند درد شکم، حالت تهوع، استفراغ، مشکلات بلع، تب، لرز، اسپاسم عضلانی، نارسایی اندام، افزایش ضربان قلب و تغییرات نامنظم فشار خون مشخص می شود.