ویار یا هوس بارداری چیست و رایج ترین آن کدام است ؟

ویار یا هوس بارداری چیست
ویار یا هوس بارداری چیست

هوس بارداری چیست ؟ در دوران بارداری ممکن است هوس های متفاوتی کرده باشید. گاهی میل پیدا می کنید که بستنی یا ترشی بخورید و گاهی حتی مواد غیرخوراکی. در این مطلب می خواهیم با هوس های بارداری، دلایل آن و اقداماتی که باید انجام دهید آشنا شویم. پس با ما همراه باشید

هوس های بارداری از چه زمانی شروع می شود؟

هوس بارداری معمولا بین هفته سوم تا هشتم بارداری است و اغلب در سه ماهه دوم و سوم نیز بیشتر می شود. ویار بارداری معمولا با حالت تهوع در صبح همراه است. معمولا 50 تا 90 درصد خانم ها دچار ویار بارداری می شوند. این ویار می تواند همراه با بیزاری از خوراکی باشد که در این صورت باعث حالت تهوع و ناراحتی های معده می شود. برخی خانم های باردار نیز با دیدن برخی مواد غذایی و یا استشمام برخی بوهای خاص دچار حالت تهوع می شوند. گاهی مادر باردار تمایلی به خوردن اب نیز ندارد که در این صورت ممکن است بدن با کم ابی مواجه شود. از علائم کم آبی بدن می توان به تیره شدن رنگ ادرار، زیاد شدن بوی مدفوع و طولانی شدن زمان بین دفعات مراجعه به توالت اشاره کرد.

هوس خوردن مواد غیرخوراکی

گاهی زنان باردار هوس خوردن خاک، یخ، گچ و رنگ دیوار می کنند. به این مشکل هرزه خواری یا پیکا می گویند. می توان گفت در صورت کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی بدن دچار چنین میلی شود. البته نمی توان گفت که اگر چنین میلی دارید به این معنی است که حتما کمبود ماده معدنی یا ویتامین دارید. گاهی مشکلی در جذب مواد وجود دارد. به همین خاطر اگر ویاری مشابه دارید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا خوردن مواد غیر خوراکی می تواند باعث مسمومیت با سرب یا انسداد روده و سایر مشکلات شود.

بنر گل من و تو
هوس بارداری
هوس بارداری چیست

چرا ویار می کنید؟

  • بدن شما دوست دارد که جنسیت کودک را نشان دهدی(البته این مورد بنا به گفته گذشتگان است)
  • گرم شدن بدن در دروران بارداری
  • کودک شما تنوع دوست دارد
  • کمبود مواد غذایی دارید
  • کمی خونید از دیر عوامل اصلی
  • تغییر در هورمون ها
  • کمبود امگا 3 در بدن

با اینکه این موضوع سندیت علمی ندارد اما طبق تجربه گفته می شود نوع ویاری که دارید جنسیت فرزندتان را مشخص می کند. معمولا طبق باور عموم زنانی که میل به شیرینی جات دارند احتمالا دختر خواهند داشت و زنانی که بیشتر غذاهای ترش و تند و شور می خواهند پسر دار هستند.

یکی از ویارهایی که بسیاری از خانم ها دارند ویار به غذاهای تند است. در این مورد می توان گفت در هنگام بارداری بدن گرم است و بهترین راه خنک کردن بدن خوردن چیزهای تند است زیرا با خوردن غذاهای تند بدن عرق می کند و نهایتا خنک می شود. به همین خاطر است که در شهرهای جنوبی و گرم زنان باردار میل بیشتری به تندی دارند.

گاهی برخی خانم های باردار میل دارند یخ بخورند. برخی افراد اعتقاد دارند این مسئله به دلیل کمبود آهن است. در این مورد بهتر است به پزشک مراجعه کنید و اگر کمبود آهن دارید آن را درمان کنید.

اگر زنان باردار میل به ماهی و غذاهای دریایی داشته باشند احتمالا کمبود اسیدهای چرب امگا3 دارند. این یک کمبود غذایی رایج است. برای جبران این کمبود می توانید از مکمل های امگا3 نیز استفاده کنید.

ویار بارداری
ویار بارداری

ویارهای شایع کدام هستند؟

علاوه بر مواردی که در بالا گفته می شود برخی زنان میل به خوردن مواد لبنی دارند. بیشتر مواد لبنی سرشار از کلسیم و قند هستند و برای دوران بارداری مناسب هستند.

در طی دوران بارداری انرژی بدن کاهش می یابد و نیاز بدن به کربوهیدرات های نشاسته ای به مرور بیشتر می شود به همین خاطر زنان باردار میل به این مواد پیدا می کنند. این مواد شامل نان، سیب زمینی، ماکارونی و سایر کربوهیدرات ها هستند.

اگر میل به فست فود و پیتزا دارید می تواند به این معنی باشد که بدن نیاز به جذب سدیم و کالری دارد. از آنجا که فست فود ضررهای بیشتری دارد در برابر این میل مقاومت کنید و گزینه های بهتری را انتخاب کنید.

برخی افراد نسبت به گوشت قرمز ویار نشان می دهند و برخی دیگر میلشان به گوشت قرمز زیاد می شود. یکی از دلایل این مسئله می تواند تغییرات هورمونی و کمبود آهن باشد. مصرف این مواد باید در حد اعتدال نگه داشته شود و اگر به گوشت قرمز میلی ندارید می توانید آجیل و حبوبات را جایگزین آن کنید. اگر به بوی گوشت حساس شده اید می توانید گوشت و مرغ را چرخ کنید و ادویه ها و طعم دهنده های مورد علاقه تان را به آن اضافه کنید تا برایتان قابل خوردن باشد.

مطالب مرتبط :

نکات کلیدی و راهکارهای مراقبت از پوست در دوران بارداری

آیا خون دماغ شدن در بارداری خطرناک هست؟

هر آنچه باید در خصوص قرص ضد بارداری بدانید