روش های موثر برای جلوگیری از نازایی + غذاهایی که نباید خورد

روش های موثر برای جلوگیری از نازایی
روش های موثر برای جلوگیری از نازایی

چگونگی جلوگیری از نازایی : تقریبا بیشتر افرادی که قصد تشکیل خانواده دارند به فرزندآوری فکر می کنند. حدود 10 تا 15 درصد زوج ها دچار ناباروری می شوند که مشکل می تواند از زنان و مردان باشد. آماری که در این رابطه وجود دارد از این قرار است که 30 درصد مشکلات نازایی مربوط به مردان، 30 درصد مربوط به زنان و حدود 40 درصد مربوط به هر دو فرد است. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که علائم نازایی چیست

علائم نازایی

یهتر هست که یک تعریف کامل و درست از نازایی داشته باشیم چون برخی اگر 1 ماه بچه دار نشوند به خودشان نازا میگویند؛ در حالتی که زن و مرد یک سال رابطه جنسی داشته باشند و با وجود تمایل به بچه دار شدن نتوانند بچه دار شوند می گوییم نازایی اتفاق افتاده است. تا قبل از این حالت نمی توان قطعا گفت که خانمی نابارور است اما علائمی وجود دارد که باید به آن ها دقت کرد.

اگر خانمی قاعدگی نامنظم داشته باشد به طوری که دوره سیکل های ماهانه اش بیشتر از 35 روز باشد یا هر دو هفته یکبار پریود شود به این معنی است که تخمک گذاری خوب انجام نمی شود و ممکن است فرد در آینده با نازایی روبرو شود. علاوه بر این، افزایش موهای زاید نیز نشانه تنبلی تخمدان است.

بنر گل من و تو

اگر در قسمت هایی از بدن مانند سینه، شکم و زیرچانه موهای زاید دیده شود به معنای افزایش هورمون های مردانه است. این نکته را در نظر بگیرید که اگر قاعدگی خانمی دو بار در طول سال نامنظم باشد مشکلی ایجاد نمی شود زیرا با وجود تغییرات فصلی و مصرف برخی داروها این نامنظم شدن قاعدگی توجیح می شود اما اگر در طول سال بیش از 3 سیکل نامنظم دیده شود باید مشکل را جدی گرفت.

علائم نازایی و راه های پیشگیری از نازایی
علائم نازایی و راه های پیشگیری از نازایی

چه روش هایی برای جلوگیری از نازایی موثر هستند؟

اگر بخواهیم به شکل خلاصه برای جلوگیری از نازایی روش هایی را ذکر کنیم باید گفت که بهداشت فردی را رعایت كنید تا عفونت لنگی و در پی آن بسته شدن لوله ها کاهش پیدا کند، حتما در طول روز از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید، هر روز تیم ساعت پیاده روی کنید تا بدن شما شاداب و سرحال باشد، سعی کنید اگر اضافه وزن دارید حتما وزن خودتون رو به میزان آیده آل برسانید و میزان چربی و شیرینی رو به حداقل برسانید.

تغذیه سالم و پیشگیری از نازایی

یکی از موارد مهمی که باید در نظر گرفت استفاده از تغذیه سالم است. تغذیه متعادل و استفاده از مولتی ویتامین کافی برای حفظ قوای باروری بسیار مهم است. مصرف ویتامین ها را جدی بگیرید. ویتامین E از اکسید شدن روغن های گیاهی که چند پیوند دو گانه دارند در بدن جلوگیری می کند. بدن مردان و زنان به حدود 10 میلی گرم ویتامین E در روز نیاز دارد. بادام و فندق و سایر مغزها منابعی غنی از این ویتامین هستند. تخم آفتابگردان و جوانه گندم و روغن زیتون نیز مقادیر بالایی ویتامین E دارند.

مردان باید حتما دقت کنند که کمبود روی می تواند باعث ناباروری آن ها شود به همین خاطر منابعی مانند گوشت گاو، لوبیا چیتی و قسمت تیره گوشت مرغ را به مقدار کافی مصرف کنند. تغذیه اشتباه تاثیر بسیار زیادی در ناباروری مردان دارد و درصد موفقیت آنها را در بپه دار شدن کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده است مردانی که رژیم های غذایی بد یا سرشار از چربی اشباع شده دارند، شانس پدر شدن خود را به نصف کاهش می دهند.

ویتامین های B و D3 نیز حائز اهمیت هستند. ویتامین B باعث ساخته شدن هورمون های جنسی می شود. منابعی مانند نان و غلات سبوس دار، حبوبات، محصولات سویا، ماهی سالمون و دیگر ماهی ها غنی از این ویتامین هستند و به تقویت نیروی جنسی مردان کمک می کنند. مصرف همزمان ویتامین E و D3 نیز به افزایش شانس باروری زنان کمک می کند.

ویتامین e برای سلامتی
مواد که ویتامین e دارد

خود را در معرض مواد مضر قرار ندهید

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند انواع رنگ ها، سرب و جیوه تاثیر زیادی روی ناباروری دارد و قرار گیری در معرض اشعه X نیر باعث تخریب اسپرم می شود. این مورد به خصوص در مورد کسانی که مبتلا به سرطان هستند و در ناحیه نزدیک به بیضه اشعه درمانی انجام می دهند صادق است.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

مصرف دخانیات به طور مستقیم روی ناباروری مردان تاثیر می گذارد و باعث کاهش کمیت و تحرک اسپرم می شود.علاوه بر این موارد، استفاده از استروئید آنابولیک برای بهبود آتروفی بیضه باعث کاهش تعداد اسپرم و کاهش کیفیت آن می شود.

توجه به سبک زندگی

بیضه باید در یک محیط خنک باشد تا توانایی تولید اسپرم را از دست ندهد به همین خاطر عدم تحرک و نشستن طولانی مدت باعث افزایش دمای بیضه و آسیب رسیدن به تولید اسپرم می شود. استفاده از جکوزی نیز در صورتی که به دفعات و طولانی مدت باشد می تواند مشکل ایجاد کند. مردانی که شرایط کاری خاصی دارند و در معرض گرما هستند نیز دچار آسیب دیدن اسپرم می شوند.

علاوه بر موارد گفته شده خود را در معرض استرس روانی قرار ندهید و بچه دار شدن را به سن بالای 30 سال موکول نکنید. بهداشت را رعایت کنید و اگر وزنتان زیاد است آن را کاهش دهید.

غذاهایی که برای پشیگیری از نازایی نباید خورد

1- غذاهایی که در ترکیب آنها روغن فراوانی وجود دارد را با حساسیت بیشتری انتخاب کنید این غذاها میتونه تنقلات، انواع سس ها، چیپس و پفک باشه

2- سعی کنید که غذاهای آماده و فست فود را کاهش دهید و تا حد امکان از غذاهای کبابی، تنوری و آب پز استفاده کنید

3- سعی کنید بیشتر از روغن های کلزا، سویا، زیتون و آفتابگردان برای سالاد ها استفاده کنید.

4- حتما از روغن های مخصوص سرخ کردن برای سرخ غذاها استفاده کنید.

5- سعی کنید غذاهایی که اسید چرب هیدروژنه بالایی دارند را به حداقل برسانید که از این نوع روغن ها و غذاها میتوان به فست فودها، لبنیات پرچرب، شیرینی جات و…

با تمامی نکاتی جلوگیری از نازایی آشنا شدید اگر شما هم نظر و دیدگاهی در این خصوص دارید وی ا تجربه شخصی حتما در بخش ددیگاه ها مطرح کنید تا سایر دوستان هم استفاده کنند.

مطالب مرتبط :

هر آنچه باید در خصوص قرص ضد بارداری بدانید

آیا خون دماغ شدن در بارداری خطرناک هست؟

مصرف داروهای آنتی بیوتیک در بارداری