تقویت گل رز؛ راهکار تقویت و افزایش رشد گل رز + معرفی کود

نحوه تقویت گل رز در گلدان و باغچه
نحوه تقویت گل رز در گلدان و باغچه

راهکار تقویت و افزایش رشد انواع گل رز : یکی از محبوب ترین و‌ پرطرفدارترین انواع گل ها در سراسر دنیا گل رز (Rose) است. این گل که در ابتدا به دلیل بهره‌مندی از خواص دارویی فراوانش مورد توجه قرار گرفت و به صورت گسترده پرورش و کشت داده شد، امروزه علاوه بر حفظ کاربرد اولیه‌اش بیشتر به عنوان گل زینتی به کار گرفته می‌شود. رز پایِ ثابت اکثر دسته گل‌ها، سبد های گل، تاج گل، ماشین های عروس، تزئینات و‌ گل آرایی ها و … است. هزاران گونه از انواع گل رز در سرتاسر جهان وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و ظاهر خاص خود را دارند و همین دلیل باعث‌ شده تا تقریبا بتوانند هر سلیقه‌ای را به خود جلب کند. بسیاری از انواع رز ها قابل نگهداری در منزل و باغچه های کوچک هستند، بعد از معرفی انواع گل رز و آموزش نگهداری و کاشت آن در مطالبی جداگانه، در این قسمت سعی داریم راهکار های تقویت و چندین برابر شدن رشد و گلدهی این گل زیبا را شرح دهیم‌.

چگونه بوته‌، میزان رشد و گلدهی گل رز را تقویت کنیم؟

برای تقویت گل رز در گلدان یا باغچه چندان تقاوتی نخواهد داشت، گل رز که گیاهی بی‌نظیر هست فاکتور ها و عوامل مختلفی دخیل هستند که برخی به صورت مستقیم و برخی غیر مستقیم، باعث تقویت اسکلت و تقویت رشد و گلدهی آن خواهند شد.(در مطلبی جداگانه به فاکتورهای مهم برای گلدهی گل رز پرداختیم که حتما مطالعه کنید) برای داشتن یک‌ بوته گل رز پرشکوه با گل های با کیفیت و درجه یک، باید از تمام این عوامل اطلاع پیدا کرده و با رعایت یکایک آن‌ها بتوانید به هدف مد نظرتان برسید. در ادامه مهم‌ترینِ این معیار ها و نکات را برای شما بیان خواهیم کرد.

تقویت گل رز در گلدان و باغچه
تقویت گل رز در گلدان و باغچه

قدم اول ؛ با گل خود آشنا شوید ؛ رز شما چه نوع رزی است ؟

اولین قدم برای شروع پروسه‌ی تقویت گل رز در گلدان یا باغچه ، آشنایی و شناخت کامل از نوع گل رزی است که آن را پرورش می‌دهید. اگر چه اکثر انواع رز ها به شرایط یکسانی نیاز دارند و نحوه‌ی نگهداری از آنها مشابه می‌باشد اما برخی از آن ها وجود دارند که نیازمند شرایطی متفاوت تر هستند. به همین دلیل است که باید نوع گل خود را به خوبی بشناسید.

بنر گل من و تو

از طرفی ممکن است یک نوع رز یکسان، در محیط های متفاوت عوامل مختلفی را مطالبه کنند، این عامل به دلیل اخت و انس گرفتن رز در زمان های طولانی با محیط زندگیش است. پیدا کردن شناخت کامل از گیاه خود، باعث می‌شود تا در انتهای مسیر خشنود بوده و به راحتی و بدون هیچ مشقت و تلفاتی به آنچه در نظر دارید برسید.

اما اگر تازه می‌خواهید یک نوع رز را انتخاب کرده و بکارید، و یا اینکه آن را بخرید ، بهتر است با کمی تحقیق و مطالعه مطلع شوید که چه نوع رزی در محیط زندگی شما بهترین رشد و عملکرد را دارد، چرا که گل‌ها در مناطق متفاوت جغرافیایی رشد یکسانی ندارند لذا لازم است اطمینان حاصل کنید که نوع گلی که انتخاب کرده‌اید با شرایط آب و هوایی منطقه شما همخوانی داشته‌ باشد تا بتواند بارور شده و گلدهی نماید. اگر تازه کار هستید پیشنهاد ما این است که از رز های بوته‌ای شروع کنید. میتونید از گل رز مینیاتوری هم شروع کنید.

قدم دوم ؛ چک کنید که آیا تمام خواسته های اولیه گیاه تامین شده یا خیر ؟

بعد از آگاهی یافتن از نوع گل و همچنین شناخت دقیق نیاز های آن، نوبت به فراهم نمودن این نیاز های ابتدایی برای گیاه است. رز برخلاف ظاهر ظریف و همچنین برخلاف تصور عموم افراد، گیاه حساسی نیست و در بیشتر موارد اگر شرایط روتین را برایش فراهم کنید، به رشد و کیفیت حداکثری خود خواهد رسید، پس در این مسیر، این قدم از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این گام لازم است شرایط اولیه این گیاه از جمله، نوع گلدان، خاک مناسب، نور دریافتی یا محیط مناسب در باغچه، کوددهی اصولی، آبیاری به موقع و درست، رطوبت، چگونگی هرس، مقابله با آفات و دما و حرارت را مد نظر قرار داده و سعی در فراهم نمودن آنها نمایید. در زیر بار دیگر و به صورت خلاصه و اجمالی، به توضیح این موارد خواهیم پرداخت.

مراحل تقویت گل رز
مراحل تقویت گل رز

رز را در چگونه خاکی بکاریم‌ ؟

خاک مرغوب یکی از مهم ترین عوامل در پرورش و نگهداری موفق گل رز است. معمولا رز ها در خاک باغچه کاشته می‌شوند، اما باید دقت کنید که ترکیب خاک باغچه باید فاکتورهایی را داشته و همچنین عاری از برخی مواد و عناصر باشد.

لذا قبل از کاشت رز در خاک باغچه، می‌بایست خاک را بررسی و‌ در صورت نیاز اصلاح نمایید. به عنوان مثال اگر مشخص شود خاک باغچه حاوی مقادیر زیاد رس است، به دلیل خاصیت قلیایی بودن و زهکشی پایین نمی‌تواند گزینه خوبی برای کاشت، گل رز باشد.

رز به خاکی غنی ، کمی اسیدی و با زهکشی بالا نیازمند است، در غیر این صورت میزان جذب مواد غذایی توسط ریشه ها به دلیل پوسیدگی کاهش یافته و گیاه دامن‌گیر یکی از شایع ترین بیماری های مربوط به رز خواهد شد. این بیماری به نام پوسیدگی ریشه شناخته می‌شود. اضافه کردن کمی آهک به خاک رسی می‌تواند تا حدی مشکل زهکشی خاک را حل کند.

در بررسی خاک باغچه، اگر متوجه شنی بودن بیش از حد این خاک شدید، لازم است به منظور حفظ کود و موادغذایی و امکان دسترسی ریشه ها به آن ها، کمی کمپوست یا خاک برگ به خاک اضافه نمایید. اگر به خاک باغچه مرغوب دسترسی ندارید، می‌توانید خاک مخصوص گل رز را از فروشگاهای معتبر خریداری کنید، اما به طور خلاصه بهترین ترکیب خاک برای گل رز عبارت است از :

خاک باغچه + خاک برگ + کمپوست + کودحیوانی کاملا خشک ، استریل و سوخته شده + کمی شن یا ماسه

قبل از کاشت رز در باغچه لازم است آزمایشی را انجام داده تا مطمئن شوید محیط مورد نظر از نظر نوع خاک برای کاشت رز مناسب است. برای این کار چاله ای به عمق ۳۰ سانتی متر کنده و درون آن را پر از آب کنید. اگر بعد از مدت کوتاهی آب تخلیه شد مکان مناسب و در غیر این صورت نامناسب است.

اگر در خصوص خاک گیاهان سوال دارید حتما مطلب انواع خاک گلدان را مطالعه کنید.

نکته مهم ؛ خاک گل رز هر ۳ ماه یکبار باید هوادهی شود

به منظور حفظ یا افزایش راندمان گل رز می‌بایست در ابتدای هر فصل نسبت به هوادهی خاک گل رز اقدام نمود. هوادهی خاک با زیر و رو کردن قسمتی از آن انجام می‌شود ، برای این کار می‌توانید از ابزاری مانند پنجه و بیلچه کوچک استفاده کنید، اما بسیار دقت نمایید که ریشه های گیاه دچار آسیب نشوند.

نکته مهم ؛ pH خاک رز را تنظیم کنید

یکی از شایع ترین مشکلات گل رز، رشد ضعیف بوته، زردی برگ ها و باز نشدن غنچه هاست. بسیاری از افراد گمان می‌کنند این عوامل به دلیل کمبود عناصر غذایی است. جالب است بدانید اگر خاک رز قلیایی باشد ، شما شاهد بروز چنین مشکلاتی در گیاه خواهید بود.

رز به خاکی با pH حدود ۶/۵ یعنی خاک نسبتا اسیدی نیازمند است تا بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. برای سنجش میزان pH خاک باید از دستگاه‌های مخصوص استفاده نمایید.

به منظور تعدیل pH خاک گل رز، در مواردی که خاک بسیار اسیدی است، کمی آهک و در مواردی که خاک بسیار قلیایی است کمی گوگرد به ترکیب اضافه نمایید.

کوددهی گل رز
کوددهی گل رز

انتخاب روش کاشت رز بسیار حیاتی و مهم است

با توجه به اینکه بخواهید رز را در باغچه و یا در گلدان بکارید، باید راهکار متفاوتی را در پیش بگیرید و تقویت گل رز در گلدان با باغچه شاید در جزئیات کمی متفاوت باشد. کاشتن رز در گلدان با کمی ریزه‌کاری همراه است. اولین نکته انتخاب نوع گلدان است. بهترین گلدان برای کاشت رز گلدان چوبی است. گلدان های سفالی و پلاستیکی به ترتیب به دلیل نگه‌داشتن رطوبت و خشک شدن سریع خاک، مناسب نیستند.

از طرفی برای کاشت رز در گلدان انتخاب نوع قلمه نیز مهم است. بهتر است از قلمه های ده سانتی که انتهای آن به صورت مورب و کج بریده شده و دو شیار در انتهای آن ایجاد شده استفاده کنید.

قلمه های گلدانی را در هر فصلی می‌توان کاشت. اما هنگام کاشت رز در باغچه بهتر است بهار یا پاییز را انتخاب کنید. رز ها مخصوصا قلمه های آنها ، به سرما حساس هستند و نمی‌تواند از یخ‌بندان جان سالم به در ببرند.

هنگام کاشت گیاه رز، در هر دو مکان گلدان و باغچه ، باید حفره‌ای ایجاد شود تا ریشه ها به راحتی و‌ بدون هیچ فشاری در آن قرار بگیرند. فشار دادن بیش از حد خاک باعث متراکم و‌سنگین شدن آن شده و موجب می‌گردد آب نتواند به راحتی از آن خارج گردد، و از آنجائیکه رز رطوبت را دوست ندارد پوسیدگی ریشه را باعث‌می‌شود.

ویژگی های محیط نگهداری رز در باغچه یا گلدان

برای بهره بردن از بالاترین راندمان رز ، محیطی از باغچه که رز را در آنجا می‌کارید و همچنین محیط قرار دادن گلدان رز ، باید ویژگی هایی داشته باشد ، این ویژگی ها به قرار زیر است :

  • بهترین و مناسب ترین مکان برای کاشت و یا نگهداری گلدان گل رز منطقه‌ای است که نور کافی خورشید را دریافت کند. رز روزانه به حداقل ۶ الی ۸ ساعت نور خورشید نیازمند است. این مقدار نور می‌تواند متوالی باشد یا منقطع، مثلا ۳ ساعت در صبح و ۳ ساعت در عصر. با اینحال بهترین روندِ دریافت نور به این صورت است که رز صبح تا ظهر را در معرض نور بوده و عصر در سایه روشن قرار داشته باشد.
  • از کاشت رز زیر سایه درختان بلند بپرهیزید، این مناطق نمی‌تواند نور مورد نیاز گیاه را تامین کند. یکی از محیط های مناسب برای کاشت رز کنار دیوار ها و حصار هاست. این مناطق می‌تواند در برابر سرما و بادهای شدید از گیاه محافظت کند. البته قبل از کاشت آزمایش مناسب بودن زهکشی خاک را انجام دهید.
  • محیطی که رز را در آنجا می‌کارید، نزدیک حوض و شیر آب نباشد. معمولا خاک اطراف چنین مناطقی همواره مرطوب است و این رطوبت اصلا برای رز مناسب نیست و موجب پوسیدگی ریشه ها می‌گردد.

چگونه و هر چند وقت یکبار ، رز را آبیاری کنیم ؟

ممکن است دیده باشید که گیاهان رز چندساله در برابر تغییرات آبیاری، یعنی کم آبی و یا رطوبت بالا، برای مدت نسبتا طولانی مقاوم اند . اما باید بدانید رز های تازه کاشته شده بالاخص جوانه ها و قلمه ها هرگز چنین مقاومتی ندارند و باید درست و به موقع آبیاری شوند تا زنده بمانند. بعد از کاشت قلمه ها تا یک ماه آبیاری باید به صورت دقیق و منظم باشد.

قبل از آبیاری میزان pH آب را اصلاح کنید

آب مورد استفاده برای گیاهان رز بسیار حائز اهمیت است. همانطور که قبلا گفتیم خاک رز باید مقداری اسیدی باشد، از جمله عواملی که می‌تواند pH خاک را تغییر دهد و قلیایی کند، آب است. PH آب های لوله‌کشی به دلیل جلوگیری از تخریب لوله ها غالبا قلیایی می‌شود و چنین آبی برای آبیاری رز مناسب نیست. در صورت استفاده از آب لوله کشی و آب شهری برای آب رز، مقداری اسیدسیتریک به آن اضافه نمایید.

برای آبیاری رز آب گرم به آب سرد ترجیح دارد .

یکی دیگر از ویژگی های آب مورد استفاده برای آبیاری رز، دمای آن می‌باشد. به طور کلی هر قدر آب گرم تر باشد گازهای محلول در آن کمتر می‌باشد از این رو بهترین آب برای رز، آبی با دمای ۲۵ الی ۲۷ درجه است. گازهای موجود در آب سرد باعث انسداد آوند های گیاهان می‌شود و مشکلاتی را در طولانی مدت بوجود خواهد آورد.

اگر از آب لوله کشی استفاده می‌کنید آن را بجوشانید

آب چاهی که به دمای محیط رسیده باشد برای رز مناسب ترین گزینه است، اما به دلیل عدم دسترسی به آن، در صورت استفاده از آب شهری آب را بجوشانید این آب ها حاوی مقادیر زیادی املاح از جمله نمک هستند که موجب زرد شدن نوک برگ ها می‌شوند.

هنگام آبیاری نوع خاک و شرایط آب و هوایی را در نظر بگیرید

زمان آبیاری رز باید نوع خاک آن را در نظر بگیرید، نوع خاک و میزان زهکشی آن در فواصل بین آبیاری موثر است. هر قدر خاک سنگین تر باشد، آب را بیشتر در خود نگه می‌دارد و باید دیرتر به گیاه آب داد اما اگر خاک سبک باشد، فواصل بین آبیاری کاهش می‌یابد. همچنین دمای هوا و محیط نیز در روند آبیاری تاثیرگذار است هر قدر هوا گرم تر باشد میزان تبخیر بالاتر و احتیاج گیاه به آب افزایش می‌یابد و بالعکس.

آبیاری و تقویت گل رز
آبیاری و تقویت گل رز

سن و اندازه گیاه در میزان آب مورد نیاز آن تاثیرگذار است .

گیاهان چندساله ریشه های قوی تری داشته و می‌توانند به آب های موجود در زیر زمین دسترسی پیدا کنند ، از این رو می‌توانند آبیاری کم را تحمل کنند اما گل های گلدانی و گیاهان تازه کاشته شده به دلیل داشتن ریشه های ضعیف و سطحی تر، باید منظم و پرحجم تر آبیاری شوند. بعد از گذشت زمانی بالغ بر ۶ ماه از کاشت گیاه، می‌توانید حجم آبیاری آن را کاهش دهید. همچنین هر قدر اندازه بوته رز بزرگتر باشد ، به همان نسبت ریشه های بزرگتری دارد، لذا باید مقدار بیشتر و سطح بیشتری را آبیاری نمود.

نکته مهم در آبیاری گل رز

برخی از افراد مقدار حجم آب را کاهش داده اما در عوض هر روز مقدار کمی به گیاه آب می‌دهند. در این خصوص باید بدانید که این کار اشتباه است. چرا که آبیاری با حجم کم در دفعات زیاد، باعث می‌شود آب به ریشهای موجود در عمق نرسد از طرفی خاک را دائما مرطوب نگه می‌دارد، و هر دوی این عوامل باعث نابودی گیاه خواهد شد. لذا آبیاری پرحجم در دفعات کم ترجیح دارد به آبیاری روزانه و با مقدار کم.

چه ساعتی از روز برای آبیاری رز مناسب تر است ؟

ساعات اولیه روز و صبح ها بهترین زمان برای آبیاری بوته های رز است. این زمان هم باعث می‌شود گیاه فرصت بیشتری در جذب آب داشته باشد و هم با رسیدن اوج گرما آب اضافی تبخیر شده و آسیبی به ریشه ها وارد نمی‌شود . از طرف دیگر قطرات روی برگ ها نیز خشک شده و مانع پدیده‌ی ذره بینی شدن و سوختن برگ ها می‌گردد.

در مطلبی جداگانه 7 نکته مهم و کلیدی در آبیاری گیاهان آپارتمانی رو بررسی کردیم که حتما مطالعه کنید.

برای حفظ رطوبت مالچ اضافه کنید

اگر دمای محیط زندگی شما به گونه ای است که آب به سرعت تبخیر شده و گیاه فرصت کافی برای جذب آب ندارد. بهتر است کمی مالچ به سطح خاک اضافه کنید . مالچ علاوه بر حفظ رطوبت و جلوگیری از رشد علف های هرز مواد مغذی مورد نیاز برای گل را تامین می‌کند و به سالم ماندن گل کمک زیادی می‌کند.

تاثیر هرس گل رز در میزان رشد آن

بعد گذشت ۴ الی ۵ سال از کاشت گیاهان رز، غالبا کیفیت و میزان گلدهی آنها کاهش می‌یابد در این موارد برای جوانسازی و طولانی کردن عمر بوته‌ها و همچنین افزایش رشد و کیفیت گیاه، نیاز به هرس کردن بوجود می‌آید.

بهترین زمان برای هرس کردن بوته، اواخر فصل زمستان و زمانی‌ است که گیاه در خواب می‌باشد. هرس شاخه های بالغی که به گل نشسته اند می‌بایست در فصل رشد گیاه انجام ‌شود. فاصله‌ی بین هرس کردن گیاه بسته به میزان رشد و سایز دلخواه شما چیزی بین ۱ الی ۳ سال است.

گاهی به دلیل زمستان ملایم و نه چندان سرد رشد گلها زودتر شروع می‌شود و گیاه تا آخر تابستان به مقدار قابل ملاحضه‌ای رشد می‌کند. در این موارد هرس سبک تابستانی می‌تواند به گیاه کمک کند تا راحت تر تنفس کند ، متراکم شدن شاخ و برگ ها روی هم مانع از عبور گردش هوا شده و احتمال آلوده شدن گیاه به بیمارهای قارچی و آفات را افزایش می‌دهد.

از هرس شاخه‌هایی که بسیار نزدیک به هم هستند یا روی هم سوار شده اند نترسید ، این شاخه ها مانع رشد یک دیگر خواهند بود ، همچنین محل تلاقی آنها ، می‌تواند باعث تجمع آفات گردد لذا بهتر است هر دو‌یا یکی از آنها قطع شود .

در صورت زیاد بودن جوانه ها ، تعدادی از آنها را هرس کنید . چرا که در این مورد بیشتر انرژی گیاه صرف رویش آن ها شده و میزان گلدهی کمتر می‌شود. از طرفی زیاده روی در هرس نیز به دلیل مجبور کردن گیاه به جایگزین کردن شاخ و برگ‌ ، موجب کاهش میزان گلدهی خواهد شد .

برای هرس گل رز ، از ابزار مناسب استفاده کنید . شما برای این کار به یک جفت دستکش و قیچی تیز هرس نیاز دارید . همواره هنگام برش ساقه‌های رز ، صرف نظر از اینکه برش را به چه منظور ( نظم دهی ، قلمه زنی و … ) انجام می‌دهید ، برش را به صورت مورب و بالاتر از برگ گیاه بزنید ، تا بتواند مجددا جوانه بزند . برش اشتباه ساقه باعث می‌شود گیاه آن را کاملا از دست داده و نتواند مجددا رشد نماید و انرژی زیادی صرف جایگزین کردن یک ساقه نو کند . این کار موجب کاهش شدید گلدهی خواهد شد.

در مطلبی جداگانه به شما نحوه هرس و تکثیر گل رز رو آموزش دادیم که حتما مطالعه کنید.

نگهداری و تقویت گل رز در گلدان
نگهداری و تقویت گل رز در گلدان

قدم سوم ؛ انواع کود مناسب گل رز و اصول کوددهی و تغذیه را بشناسیم

بعد از طی کردن مراحل‌ اول و دوم در روند تقویت گل رز، در گام سوم به موثر ترین راهکار ، یعنی استفاده از کودهای تقویتی می‌رسیم. قبلا در مقاله‌ای جداگانه انواع کودهای ارگانیک و خانگی و روش ساخت آنها را برای شما بیان کردیم، همچنین فواید آنها را نیز نسبت به کودهای شیمیای برشمردیم‌، برای مطالعه بیشتر در این خصوص می‌توانید به صفحه مورد نظر رجوع کنید .

کود ارگانیک یا کود شیمیایی ؟

کودهای ارگانیک علی رغم تمام فواید و مزیت هایش، ایراداتی نیز دارد که مهم‌ترین آنها طولانی بودن زمان تولید و آهسته بودن زمان تاثیر آنها در گیاه است. در واقع این نوع کودهای خانگی هیچ ضرری برای گیاه ندارند اما مواد مغذی را طولانی مدت و کم کم به گیاه تزریق می‌کنند و زمان زیادی لازم است تا تغییرات مثبت را در گیاه مشاهده کنیم، این مورد غالبا موجب می‌شود تا به سراغ کود های شیمیایی برویم. البته کود های ارگانیک برای بسیاری از گیاهان مناسب تر از کودهای شیمیایی است اما برای گلهای رز بالغ، کود های شیمیایی به دلیل فرمول خاص، که موجب تاثیر سریع در گیاه می‌شود، ترجیح دارد.

بهره‌مندی از کود ارگانیک برای رز های نابالغ

همانطور که می‌دانید قلمه های تازه کاشته شده و رز های کوچک و نابالغ، به دلیل نداشتن و یا داشتن ریشه های ضعیف و‌ حساس نباید با کود های شیمیایی تغذیه شوند، در غیر این صورت ریشه های گیاه دچار آسیب خواهند شد. در این گونه موارد برای تقویت گیاه می‌توانید از کودهای طبیعی و دست ساز کمک بگیرید.
همواره بعد از اتمام فصل سرما و قبل از شروع جوانه زنی، خاک رز ها را به کود ارگانیک آغشته کنید و پس از مشاهده اولین غنچه ها، کوددهی شیمیایی را آغاز نمایید.

مناسب ترین کودهای شیمیایی برای گل رز چیست؟

بهترین و مناسب‌ترین کود برای گیاهان رز، کودی است که سه عنصر فسفر ، پتاسیم و نیتروژن را به صورت بالقوه دارا باشد. رز علاوه بر ریزمغذی های دیگر، به این عناصر به صورت یکسان نیازمند است تا بتواند در مراحل رشد ریشه، فتوسنتز، گلدهی و … پر قدرت ظاهر شود. در حال حاضر بهترین کودی که این ویژگی ها را دارد کود 20_20_20 NPK می‌باشد. این کود را می‌توانید با قیمت مناسب و به راحتی تهیه نمایید. حتما مطلب معرفی کود کریستالون رو مطالعه کنید.

کوددهی و تغذیه رز را از چه زمانی شروع کنیم ؟

زمانی که گیاهان رز در خواب هستند نیازی به کوددهی ندارند. عده‌ای گمان می‌کنند با افزایش کوددهی زودتر از موعد، می‌توانند رشد گیاه را بیشتر کنند اما باید بدانید کوددهی در دوره سرما حتی ممکن است مشکلاتی را برای گیاه ایجاد نماید و گیاه را بخشکاند.

بعد از رویش اولین جوانه ها هنگامی که اندازه آنها به ۵ سانتی‌متر رسید می‌توانید کوددهی را آغاز کنید. البته شروع کوددهی بعد از مشاهده اولین غنچه ها نیز کافی است اما طی دوران گلدهی، تغذیه باید به صورت مرتب ادامه پیدا کند. آخرین باری که به گل های رز کود می‌دهید باید یک ماه تا ۴۰ روز قبل ار شروع دوره سرما و یخبندان باشد.

مقدار و نحوه‌ی کوددهی گل رز باید چگونه باشد ؟

مقدار کوددهی با توجه به اندازه بوته متفاوت است، اما به طور کلی برای بوته های متوسط مقدار ۲۵۰ گرم کود را در اطراف ساقه گیاه بریزید، کود را با لحاظ حجم بوته پخش کنید تا با آبیاری به تمام ریشه ها برسد. از ریختن کود در یک مکان بپرهیزید چرا که تجمع کود در خاک گیاه خطرناک بوده و موجب ایراد آسیب به گیاه خواهد شد.
اگر از کود ۳ بیست مایع استفاده می‌کنید، زمان فرارسیدن آبیاری ، کیاه را کوددهی نمایید. در فصول رشد هر ۴ هفته یکبار بوته های رز را تغذیه رسانی کنید.

تاثیر کود ازت ( نیتروژن ) در تقویت گل رز

ازت یا همان نیتروژن اصلی ترین عنصر مورد نیاز گل های رز است. این عنصر محرک رشد و آغازگر روند رویشی گیاه می‌باشد، لذا توصیه می‌شود اوایل فصل رشد از کودی با درصد نیتروژن بالا استفاده نمایید. کمبود ازت در گیاه سبب زردی و کوچک شدن برگ ها ، کاهش میزان گلدهی و سایز گلها و ریزش زود هنگام برگ ها خواهد شد. از جمله کود های نیتروژن دار موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
10_10_30 NPK
12_12_36 NPK

اما دقت داشته باشید که در مصرف کود ازت تعادل را رعایت نمایید، مصرف بیش از حد کود نیتروژن دار ابتدا باعث پدید آمدن سوختگی های جزیی در نوک برگ ها خواهد شد و در صورت عدم کنترل، شدت سوختگی به حدی گسترش می‌یابد که تنها رگبرگ ها سبز خواهند ماند.

از طرفی گیاهانی که کود ازت بالایی دریافت کرده اند ، گل هایی با طول عمر کوتاه تری شکوفا خواهند کرد. گل های این بوته ها حتی پس از قطع شدن دوام زیادی نخواهند داشت. از طرف دیگر خود بوته نیز بیشتر در معرض مبتلا شدن به آفات از جمله کپک خاکستری قرار خواهد گرفت. برای رفع اثرات مخرب گیاهی که مقادیر زیادی ازت دریافت کرده ، گیاه را با آب پر حجم آبیاری نمایید.

تاثیر کود فسفر در تقویت گل رز

یکی دیگر از عناصری که بهتر است در اوایل رشد در اختیار گیاه قرار بگیرد، فسفر است. فسفر رشد اولیه ریشه ها را تحریک می‌کند. در مواردی که به دلیل طولانی شدن فصل سرما و ادامه یافتن آن در بهار، گیاهان بیدار نشده اند ، کود فسفر دار می‌تواند آنها را تحریک به بیداری و آغاز فعالیت مجدد ریشه ها بنماید.

نکته ‌ی مهم در استفاده از کود فسفر دار این است که بدانید، گیاه به طور پیوسته در طی دوران رشد به فسفر نیاز دارد و فسفر نیز عنصری است که می‌تواند طولانی مدت در خاک بماند، لذا باید چاره‌ای اندیشید تا ریشه‌ها از این بابت دچار آسیب نشوند. برای پیشگیری از این مشکل باید مقداری پیت بیشتری به خاک اضافه کرد، چرا که فسفر در محیط های غیر خاکی به راحتی با هر بار آبیاری شسته می‌شوند.

کمبود فسفر در گیاه ابتدا خود را با روند کاهش رشد نشان خواهد داد اما به مرور موجب کوچک و خاکستری و سفت شدن برگ های کوچک، توقف کامل رشد، ایجاد نقاط و‌ لکه هایی روی برگ های مسن و تغییر رنگ گلهای واریته صورتی خواهد شد. از جمله کود های فسفر دار موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • کود 10_52_10 NPK
  • کود سوپر فسفات ساده
  • کود مونو پتاسیم فسفات

تاثیر کود پتاسیم در تقویت گل رز

یکی از مهم ترین کودها که طی دوران گلدهی و بالغ شدن گیاه باید استفاده شود ، کودهای پتاسیم دار است. پتاسیم علاوه بر نقش مهمی که در نقل و انتقال مواد مغذی، سازماندهی آنزیمی، کنترل تبخیر سطحی و تعریق دارد، از مهم ترین عناصر در افزایش مقاومت گیاهان در برابر انواع آفات و بیماری ها و کم آبی است . همچنین دوام و ماندگاری گل های رز را نیز قبل و‌ بعد از چیدن افزایش می‌دهد.

از شایع ترین علائم کمبود پتاسیم می‌توان به کلروز و نکروزه شدن برگ ها، رنگ پریدگی گل ها و کاهش کیفیت آنها نام برد. از جمله معروف ترین کود های پتاسیم دار موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد ؛

  • کود 36_12_12 NPK
  • کود نیترات پتاسیم
  • کود کلرور پتاسیم
  • کود سولفات پتاسیم

تاثیر عنصر کلسیم در رشد و‌تقویت گل رز

برای به تعویق انداختن پیری گیاهان کلسیم عنصری بسیار تاثیر گذار است. این عنصر که در ترمیم ، ساخت و استحکام دیواره سلولی نقش داشته، مانع از پیر شدن گیاه و کاهش کیفیت سریع گل ها خواهد شد .

کمبود کلسیم در گیاه رز ابتدا خود را با ایجاد لکه هایی در نوک و حواشی برگ ها و سپس زرد شدن آنها نشان خواهد داد. عدم رساندن کلسیم مورد نیاز گیاه در طولانی مدت توقف رشد، ریزش برگ ها، دفرمه و کوچک شدن گلها را در پی خواهد داشت.

به منظور تامین کلسیم مورد نیاز گیاه به خصوص در خاک های شنی و خاک های حاوی پیت بالا که به دلیل عبور راحت جریان آب، کلسیم شسته می‌شود، ماهانه یکبار خاک گیاه را در عصر، با کلسیم نیترات مایع غبارپاشی کنید.

تاثیر منیزیم در روند تقویت گل رز

یکی دیگر از ریزمغذی های مهم در تقویت گیاهان رز ، عنصر منیزیم می‌باشد. این عنصر نقش بسزایی در افزایش سطح برگ، افزایش فتوسنتز و افزایش راندمان گیاه خواهد داشت.

منیزیم نیز مانند نیتروژن عنصر تحریک کننده گیاه به رشد است. این عنصر با فراهم نمودن زمینه بیشتر فتوسنتز رشد گیاه را دو چندان می‌کند. از علائم کمبود منیزیم می‌توان به زردی برگ ها و کاهش رشد گیاه اشاره کرد. برای رفع کمبود منیزم ماهانه یکبار نیترات منیزیم مایع را به خاک گیاه اسپری نمایید.

جمع بندی تقویت گل رز در گلدان و باغچه

همانطور که گفته شد برای داشتن یک بوته رز سرحال با سرعت رشد بالا ، رعایت تمام نکات فوق ضروری می‌باشد ، و اینکه تصور کنید صرفا با کوددهی می‌تواند کمبود ها و خلا های ناشی از سایر مراقبات را جبران کنید ، تصوری اشتباه و خلاف واقع است.

برای تقویت گل رز علاوه بر عناصری که در فوق نام برده شد، ریزمغذی های دیگر از جمله آهن، بر، گوگرد، منگنز و‌ مس نقش مهمی خواهند داشت. برای فراهم نمودن تمام این عناصر می‌توانید از ترکیبات موجود در بازار نظیر کود کلات آهن ، کود ترکیبی منیزیم و گوگرد و کود مولتی پلاس NPK استفاده نمایید.