جذابترین آموزش تصویری ساخت تراریوم در خانه

آموزش ساخت تراریوم در خانه
آموزش ساخت تراریوم در خانه

آموزش ساخت تراریوم در خانه : سلام به دوستان خوبم در گل من و تو امیدوارم که حالتون خوب باشه امروز با یک آموزش توپ در خدمت شما هستم بله آموزش ساخت باغ شیشه ای در خانه پس با ما همراه باشید.نگهداری از تراریوم ها کار بسیار راحت و ساده ای هست. این باغ شیشه ای هم زیبایی رو برای خونه و محل کارتون به ارمغان میاره و هم اینکه مورد بسیار خوبی برای دادن هدیه خواهد بو و چه عالی تر اینکه بتونید این تراریوم رو با دست خودتون بسازید. اگه علاقه دارید که ساختن باغ شیشه ای یا تراریوم رو یاد بگیرید با من همراه باشید تا تراریوم رو مرحله به مرحله درست کنیم.

برخلاق وجود علاقه مندان زیاد به نگهداری و پرورش از گل و گیاه، خیلی ها هیچ علاقه ای به نگهداری از گلهای طبیعی ندارن و هیچ استقبالی از این کار نمیکنن. وقتی دلیل رو از هر کدوم از این افراد جویا میشی، اصلی ترین دلیل اونها برای امتناع از نگهداری از گل و گیاه، بی حوصلگی و فراموشکاریشون در آبدهی به گیاهه اما من واسه این افراد هم پیشنهاد خوبی دارم. تراریوم یا استفاده از باغ شیشه ای برای گیاهان باعث میشه هم گیاه و طبیعت رو به خونه ها و محل کارتون بیارید و هم اینکه دفعات آبدهی کمی رو متحمل بشید.

تراریوم چیست ؟

آموزش ساخت تراریوم
آموزش ساخت تراریوم

بهتره قبل از آموزش ساخت تراریوم اصلا ببینیم معنی اون چیه در اصل کلمه تراریوم از دو کلمه terra و  rium تشکیل شده که اولی به معنی خاک و زمین هست و دومی هم به عنوان پسوند مکان استفاده میشه و معنی کلی آن هم یعنی نمایشگاه جانداران زمینی پس اگر بخواهیم ساده تر کنیم تراریوم یعنی یک نمایشگاه از گیاهان که در یک مکان جمع شده اند  و ساده تر بخوام بگم یعنی یک شیشه ای که داخلش ما از گیاهان مراقبت میکنیم و نیاز آبی کمتری خواهند داشت.

بنر گل من و تو

جالب است بدونید که همین تراریوم برای اولین بار به شکل تصادفی و اونهم به دست یک پزک انگلیسی درست شده جالبه اکثر اتفاقات و کشف های ما از سیب نیوتون گرفته تا خود همین تراریوم اتفاقی بوده، همانوطر که گفتم گیاهانی که در تراریوم کاشته میشه باید نیاز آبی کمی داشته باشند چون خود محیط دارای رطوبت هست و نیاز نیست که زیاد بهش آب بدید من بهتون پیشنهاد میکنم که اگر محیط کوچکی برای نگهداری گل و گیاه دارید سعی کنید از تراریوم برای داشتن همه گیاهان در یکجا استفاده کنید.

مهمترین نکته در خصوص تراریوم

از اونجایی که تراریوم ها انواع مختلفی به لحاظ گیاهی داره، پس باید شناخت کافی از گیاه مورد استفاده برای کاشت تراریومتون داشته باشید. چون هر گیاه به بستر کشت، شرایط نگهداری و آبدهی خاص خودش نیاز داره و از همه مهمتر خاک مورد نیازتون هست. ولی شما میتونید گیاهانی با نیازهای یکسان رو در یک تراریوم قرار بدید و هیچ مشکلی برای آنها پیش نخواهد آمد در ادامه ما یک تراریوم ترکیبی از گیاهان خواهیم ساخت.

ابزار مورد نیاز برای ساخت تراریوم

وسایل مورد نیاز برای ساخت تراریوم در خانه
وسایل مورد نیاز برای ساخت تراریوم در خانه
  • یک ظرف شیشه ای مناسب
  • ذغال کوبیده شده
  • خاک (برای گل و گیاه
  • موچین
  • بطری اسپری آب
  • سنگ های تزئینی، شن و ماسه یا مجسمه ها
  • انواع مختلف گیاهان (سعی کنید که گیاهانی با نیاز یکسان انتخاب کنید)

توجه : شما می توانید از خاک های آماده که در فروشگاه های گل و گیاه موجود هستند نیز برای این کار استفاده کنید

انتخاب گیاهان مناسب

انتخاب گیاه برای تراریوم
انتخاب گیاه برای تراریوم
  • برای انتخاب گیاهان ابتدا باید سایز گیاهان رو مورد توجه قرار بدید و گیاهانی که با ابعاد تراریوم شما همخوانی داشته باشند را انتخاب کنید.
  • گیاهان را انتخاب کنید که همسایگان خوبی خواهند بود. ساکولنت ها و کاکتوس های با هم ترکیب می شوند، در حالی که انواع گیاهان برگی ترجیح می دهند آب و سایه بیشتری داشته باشند؛
  • از گیاهانی که رشد نازک و رنگ پریده هستند اجتناب کنید. منظور این هست که گیاهان بیمار را انتخاب نکنید.

گیاه مورد استفاده در تراریوم ها به دو دسته تقسیم میشن.

  1. گیاهان آپارتمانی: همونطوری که از اسم گیاه متوجه میشید، گیاه آپارتمانی به خاکی با قدرت جذب رطوبت بالاتری نیاز داره. همچنین این گیاه به غبار پاشی بیشتری هم نیاز داره تا بتونه شادابی خودش رو حفظ کنند. من این گیاه رو برای افراد با حوصله برای رسیدگی بیشتر پیشنهاد میکنم.
  2. کاکتوس ها: اگر به کاکتوسها علاقه دارید میتونید از مجموعه ای از این گیاهان، تراریومی تهیه کنید که زیبایی مثال زدنی خواهد داشت. یادتون نره که کاکتوس ها برخلاف گیاهان آپارتمانی رطوبت گریز هستند و تا مدتها به آب نیازی ندارند .پس اونایی که فراموش کار هستند یا بی حوصله از کاکتوسها تراریوم درست کنن.

شما به راحتی می توانید قلمه ها را از گیاهان جدا کنید و در یک تراریوم پرورش بدید یکی از گزینه های فوق العاده برای مبتدیان ساکولنتها هستند.

انتخاب بستر کشت (خاک) مناسب

بعد از انتخاب گیاه، با توجه به نوع اون باید بستر و خاک مناسب رو برای این تراریوم انتخاب کنید. بستر کشت شامل سه خواهد بود: لایه زهکش، لایه میانی، لایه فوقانی یا بالایی میشه.

مرحله 1: ساخت یک لایه پایه
اولین مرحله از ساخت باغ شیشه ای -ماسه
اولین مرحله از ساخت باغ شیشه ای -ماسه

لایه اول را با ریختن ماسه بادی و ماسه های تزئینی در ظرف خود ایجاد کنید.

لایه زهکش برای گیاهان آپارتمانی و همینطور کاکتوسها بطور مشترک پوکه معدنی و یا شن شسته هست. دلیل استفاده از پوکه برای زهکش اینه که اگر از آب زیاد برای آبیاری استفاده کرده باشید رو در خودش جمع میکنه و باعث میشه خاک تراریوم باتلاقی نشه و ریشه گیاه از بین نره. حتما از چند قطعه سنگ هم برای لایه بالای ماسه استفاده کنید.

مرحله 2: اضافه کردن ذغال

ساخت تراریوم اضافه کردن زغال

یک لایه نازک زغال چوب را در بالای لایه اول ایجاد کنید (0.5 تا 1 سانتی متر).

لایه میانی برای گیاهان آپارتمانی حدود دوسانت پرلیت هست که من پرلیت رو با خاک کوکوپیت و پیت ماس مخلوط کردم و نتیجه بهتری رو ازش گرفتم. در عوض هم برای گیاهان آپارتمانی و هم برای کاکتوسها از لایه میانی ذغال کوبیده شده یا خاکه ی ذغال با قطر یک سانتی متر استفاده کردم. دلیل من برای استفاده از خاکه ذغال اینه که ذغال تصفیه کننده ی بسیار خوب هوا برای تراریوم و خاک اونه. پس برای جلوگیری از بوی نامطبوع تراریوم سعی کنید از ذغال کوبیده در لایه میانی استفاده کنید.

مرحله 3: پر کردن با خاک

آموزش ساخت تراریوم

حالا نوبت اضافه کردن بستر اصلی کشت می باشد باید به مقداری اضفه کنید که گیاهان را به راحتی درون آن بتوانید بکارید و برای رشد و ریشه دهی کافی باشد، زیرا گیاه شما نیاز به رشد کافی خاک دارد – بعضی از گیاهان در واقع سیستم های ریشه گسترده را رشد می دهند.

لایه فوقانی برای گیاهان آپارتمانی مخلوطی از کوکوپیت، پرلیت و ( پیت ماس به مقدار کم ) هست اما برای کاکتوس ها از خاک مخصوص کاکتوس که مخلوطی از ماسه بادی و شن شسته هست استفاده کنید.

مرحله 4: ایجاد جای مناسب برای کاشت گیاه

با استفاده از چپستیک یا انگشت خود، در مناطقی که می خواهید گیاهان خود را به زمین بیاورید (از یک ابزار چرتکه مانند چپستیک برای کنترل بیشتر هنگام کاشت)، سوراخ هایی در خاک ایجاد کنید.

بعد از اینکه یک سوم از شیشه رو پر کردید، هر نقطه از خاک رو که قراره گیاه کاشته بشه گود کنید و گیاه رو بعد از خارج کردن از گلدانش و جدا کردن خاک اضافی اون توی خاک تراربوم قرار بدید و اطرافش رو با خاک پر کنید

مرحله 5: جدا سازی خاک اضافی  گیاه

آموزش ساخت باغ شیشه ای
آموزش ساخت باغ شیشه ای

گیاهان را از گلدان خود جدا کنید و به آرامی خاک اضافی را از ریشه هایش جدا کنید. برای بقیه گیاهان هم همین روند رو ادامه بدید و تک تک گیاهان رو از گلدان اصلی جدا کنید اما یادتون باشه گیاهانی رو انتخاب کنید که شرایطشون با هم مشابه باشه.

گیاهی مثل کراسولا پرپینی رو هرس کرده و بعد بکارید. از جمله گیاهان رونده ای که هم به تراریومتون زیبایی بیشتری خواهد داد و هم اینکه رطوبت رو حفظ خواهد کرد گیاه اشک نوزاد هست.

مرحله 6: گیاهان با خاک بپوشانید

آموزش ساخت تراریوم - کاشت گیاه

اگر گیاهان و ظرف شما کاملا کوچک باشند، موچین ها به شما کمک می کنند که تمام عناصر را قرار دهید. برای این کار از انتهای موچین خود خود استفاده کنید تا خاک را در اطراف پایه گیاهانتان بچرخانید. استفاده از موچین برای کمک به موقعیت تمام عناصر خیلی مفید است. بعد از انجام تمامی مراحل و کاشت گیاهان اطراف گیاهان رو با خاک پر کنید.

مرحله 7: حتما تراریوم خود را تزئین کنید
آموزش کامل ساخت تراریوم تصویری
آموزش کامل ساخت تراریوم تصویری

یکی از کارهای اصلی که برای جلوه دادن به تراریوم باید انجام دهید تزیین آن هست یک لایه نهایی سنگریزه تزئینی یا شن و ماسه را روی بستر کشت قرار بدید. برای زیبایی هرچه بیشتر از عروسک های کوچک استفاده کنید.

گام 8: محل نزدیک نور خورشید

آموزش تصویری کاشت تراریوم

اگر میخواهید که تراریوم شما رشد خوبی داشته باشد یک محل روشن و نمیه سایه در داخل خانه خود پیدا کنید و باغ شیشه ای را در آنجا قرار دهید.

نکاتی که در خصوص چگونگی آبدهی و حفظ رطوبت تراریوم ها

( یادتون باشه تراریوم گلدان نیست ) پس به آبدهی بسیار کمی نیاز داره. به تراریوم کاکتوسها هر بیست روزی یکیار یک لیوان آب بدید. اما برای حفظ رطوبت تراریوم گیاهان آپارتمانی میتونید روزانه گیاهان رو غبارپاشی کنید و اگر فراموش میکنید، هفته ای دوبار تراریوم رو آبپاشی کنید و درب تراریوم رو سلفون کشی کنید تا بتونه رطوبت رو حفظ کنه.هر روزی که تراریوم رو قراره آبپاشی کنید یک ساعت بهش اجازه تنفس بدید.

نمونه دیگر از ترایوم

آموزش ساخت تراریوم در خانه

آموزش تصویری ساخت باغ شیشه ای
آموزش تصویری ساخت باغ شیشه ای

در این مطلب دید که به چه آسانی میتوانیم آموزش ساخت تراریوم در خانه را داشته باشیم و برای خود یک باغ شیشه ای زیبا بسازیم پس سریع دست به کار بشید و زیبایی خلق کنید.

مطالب مرتبط :

چطور یک تراریوم زیبای شنی برای گیاهان هوازی درست‌کنیم

نکات مهم نحوه نگهداری از تراریوم

ساخت یک تراریوم زیبا و ارزان