تمام نکات نگهداری گیاه سروپژیا در خانه برای رشد انفجاری

نگهداری سروپژیا
نگهداری سروپژیا

معرفی گیاه سروپژیا یک گیاه آویز جذاب : شاید با دیدن این گیاه در عکس ها عاشق اون شده باشید و یا به دنبال یک گیاه آپارتمانی با نگهداری خیلی آسون باشید که از نظر بصری خیره کننده باشه ؟ سروپژیا دارای برگ های ظریف و قلبی شکلی است که روی ساقه های نازک کنار هم چیده شده و به عنوان یک گیاه آویز و آبشاری زیبایی فوق العاده ای در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی دارد. همچنین اگه برای طاقچه یا قفسه های خونه یا محل کار به دنبال گیاهای زیبا هستید حتما میتونه یکی از گزینه های شما سروپژیا باشه، فقط یادتون باشه که هرچقدر دمای محل نگهداری پایین بیاد رشد گیاهتون هم کاهش پیدا خواهد کرد.

در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد مراقبت از این گیاه دوست داشتنی بدانید، از نیازهای نور و خاک گرفته تا نکات آبیاری و تکثیر به شما خواهم گفت.

سروپژیا گیاهی آویز که از خانواده خرزهره می باشد که بومی آفریقای جنوبی است و گیاهی همیشه سبز به حساب میاد. یکی از ویژگی های جالب و دلنشین این گیاه آویز بودن و ظاهر زیبا در کنار مقاوم بودن به شرایط نگهداری در آپارتمان می باشد که بیشتر در تاخچه ها و یا سبد ها نگهداری میشه. در ادامه به معرفی و نحوه نگهداری سروپژیا می پردازیم با ما همراه باشید.

بنر گل من و تو
معرفی سروپژیا
معرفی سروپژیا

معرفی کوتاه از گیاه سروپژیا

نام علمی این گیاه سروپژیا Ceropegia woodii است که از خانواده  Asclepiadaceae به حساب میاد. طول سروپژیا اکثراً تا 2 متر هم میرسد در صورت فراهم کردن شرایط ایده آل نگهداری که در ادامه به آن میپردازیم دارای گلهای کوچک و فانوسی شکل خواهد شد که در اواخر تابستان دیده خواهد شد. گلها این گیاه 3 سانتیمتر طول دارند و به رنگهای قرمز، سفید و بنفش دیده میشوند و دارای 5 گلبرگ هستند.

نام های رایجسروپژیا، رشته قلبی، فانوس چینی، زنجیره قلب
نام علمیCeropegia woodii
خانوادهApocynaceae – خرزهره‌ایان
Ph مناسب خاکخاک اسیدی و یا خنثی دوست داره
زمان و رنگ گلدهیتابستان و پاییز در رنگ های سفید و قرمز
بومیآفریقا
جدول مشخصات سروپژیا
گلدهی سروپژیا
گلدهی سروپژیا

این گیاه برای تکثیر هم در ساقه ها و هم در ریش تولید غده میکنه که شما میتونید به راحتی اونو تکثیر کنید. برگ های این گیاه در نور کافی سبز پر رنگ خواهند بود واگر این شرایط نوری برای آن فراهم نشود برگ ها کمرنگ خواهند شد.

جالب است بدانید که این گیاه توسط یک متصدی باغ گیاه شناسی کشف شده، زمانی که این متصدی در سال 1881 در ارتفاع 1500 متری در حال کشت بوده این گیاه را میبینه که از صخره آویزان شده است و سپس بعد از 13 سال  باغ بوتانیک در انگلیس ارسال شد. و حالا در منازل ما جا خشک کرده

سروپژیا گیاه آویز
سروپژیا گیاه آویز

نیازها و نگهداری سروپژیا

برای شاداب ماند و داشتن گیاهی سرحال باید شرایط ایده آل رشد آن را که در ادامه ذکر میکنیم را برای گیاه فراهم کنید. توجه داشته باشید که این گیاه به نور فیلتر شده، آبیاری منظم و دمای حدود 18 الی 26 درجه سانتی گراد نیاز داره تا شاهد رشد خوب اون باشید، در ادامه تمامی این موارد رو با هم بررسی میکنیم.

نور مناسب سروپژیا چقدر است؟

درست هست که این گیاه نور رو دوست داره ولی نباید در معرض تابش نور مستقیم آفتاب قرار بگیره و بهترین شرایط نوری برای آن نور کامل تا کمی سایه و به دور از نور مستقیم آفتاب می باشد. و داشتن نور کافی باعث خوش رنگ شدن برگ ها خواهد شد.

میتونم بگم که روزانه بین 7 الی 9 ساعت نور فیلتر شده خورشید میتونه برای این گیاه خوب باشه، هرچقدر شدت نور زیاد باشه احتمال سوختگی برگها وجود داره و از بین رفتن رنگ برگها یکی از نشانه های نور کم می باشد.

هر چند وقت یکبار آبیاری سروپژیا را آبیاری کنیم؟

در اکثر گیاهان آپارتمانی باید خاک خشک شود و سپس آبیاری را شروع کنید که سروپژیا هم باید به این شکل آبیاری شود توجه داشته باشید که آبیاری زیاد و یا نداشتن زهکشی مناسب باعث آسیب شدید به ریشه گیاه شما خواهد شد پس حتما زهکشی را بررسی کنید.

حتما اجازه بدید که خاک گلدان تا عمق 2 الی 4 سانتی متری خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید، بعد از آبیاری حتما باید آب اضافی از زیر گلدان خارج شود، در صورت جمع شدن آب در کف گلدان به مرور ریشه ها گیاه دچار پوسیدگی خواهد شد و باید شاهد مرگ گیاهتون باشید. حتما در فصول سرد سال (پاییز و مخصوصا زمستان) میزان آبیاری رو کاهش بدید.

رطوبت محیط سروپژیا چقدر باید باشه؟

گیاه سروپژیا به رطوبت زیادی احتیاج ندارد و شما میتوانید همون رطوبت محیط را برای آن داشته باشید ولی بهتر است زیر گلدانی را از سنگ ریزه پر کنید و سپس هر دو هفته یکبار آن را با آب پر کنید دقت کنید که نباید آب زیرگدانی با گلدان تماس داشته باشه. به این روش برای تامین رطوبت ساخت جزیره برای گلدان میگویند که در مطلبی جداگانه به صورت کامل آموزش دادیم.

نگهداری سروپژیا
نگهداری سروپژیا

بهترین دما برای نگهداری گیاه سروپژیا

دمای ایده آب برای نگهداری این گیاه 18 الی 26 درجه سانتی گراد هست که اگر هرچقدر دما بالاتر برود شما باید میزان آبیاری و رطوبت محیط رو برای این گیاه افزایش بدید، ولی در حالت کلی این گیاه در دمای اتاق خوب رشد میکنید ولی در زمستان دقت کنید که دمای محیط کمتر از 15 درجه نره، اگر در مناطق سردسیر زندگی میکنید حتما گیاه رو در فصول سرد سال به داخل خانه منتقل کنید و اگر کناره پنجره قرار دارد فاصله آن را از پنجره بیشتر کنید تا برگها دچار سرما زدگی نشود.

بهترین خاک برای سروپژیا

خاک سبک (زهکشی بالا) برای نگهداری این گیاه بسیار مناسب است که برای تهیه این خاک شما میتوانید مخلوطی از یک قسمت پیت و یک قسمت خاک باغچه و ۲ قسمت ماسه یا پرلیت برای گلدان آن انتخاب کنید.

اگر خاک برای نگهداری این گیاه سنگین باشد پوسیدگی ریشه و کاهش رشد برای گیاه شما پیش خواهد آب ، زمانی که گیاه را آبیاری میکنید اگر سریع آب از خاک عبور کند نشان میدهد که خاک گلدان شما سبک هست ولی اگر به میزان 5 دقیقه آب روی خاک بماند نشان از سنگین بود خاک گیاه شما دارد.

زمان تعویض گلدان

برای تعویض گلدان اصلا عجله نکنید این گیاه دوست داره تا ریشه های زیادی تولید کنه ولی اجازه دهید تا گلدان کامل پر از ریشه شود و سپس اقدام به تعویض گلدان نمایید. این گیاه سیستم ریشه چندان بزرگی نداره و هر دو الی سه سال یکبار نیاز به تعویض گلدان خواهد داشت.

چقدر و چه زمان سروپژیا را کوددهی کنیم؟

سروپزیا نیاز به کوددهی منظم در فصل رشد دارد که شما همانند کاکتوس و ساکولنت باید آن را کوددهی کنید، کود با نیتروژن بالا برای این گیاه استفاده نکنید چون نیتروژن بالا باعث نرم شدن برگهای گیاه شما خواهد شد، بهتره از کودهای 121236 و یا کود 105210 برای تغذیه سروپزیا استفاده کنید، اگر میخواهید کودهای تست شده خریداری کنید به فروشگاه گل من و تو (خرید کود گیاهان ) مراجعه کنید.

گل سروپژیا گیاه آویز
گل سروپژیا گیاه آویز

آیا سروپژیا نیاز به هرس دارد؟

این گیاه نیاز چندانی به هرس کردن ندارد. اگر احساس میکنید که رشته های گیاه زیادی رشد کردند و یا میخواهید از آنها تکثیر کنید میتوانید اقدام به هرس کنید. برای هرس کردن زیر یک گره که در آن مجموعه ای از برگ ها از ساقه رشد می کنند رو برش بزنید.

آیا سروپژیا سمی است؟

این گیاه را جزو گیاهان سمی برای انسان و حیوانات خانگی دسته بندی نمیکنند ولی ساقه گیاه اگر توسط حیوانات خانگی و کودکان خورده شود احتمال آسیب کمی برای آنها را دارد.

روش تکثیر سروپژیا

به طور کلی میتوانید با استفاده از گره های ساقه آن را به این روش که گره های این گیاه در جای مرطوب روی خاک ریشه زده و تکثیر میشود همچنین با تکثیر غده در اول بهار و پاییز ویا با استفاده از قلمه ساقه میتوان آنرا تکثیر کرد. ولی در ادامه به روش های تکثیر سروپژیا می پردازیم به این شکل که این گیاه زیبا به دو روش از اواسط بهار تا اوایل تابستان می توان تکثیر کرد:

  1. غده های تولید شده بر روی ساقه را تکثیر کنید
  2. قلمه های انتهایی ساقه  را تکثیر کنید

برای تکثیر سروپژیا ابتدا یک گلدان با اندازه متوسط را با کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس پر کنید. و حالا کمی شن درشت را روی خاک بپاشید و 3غده را روی شن قرار دهید و کمپوست را کمی مرطوب کنید. آبیاری بیش از اندازه سبب فساد و پوسیدگی غده ها می گردد و این فساد پس از چند هفته انتظار، بسیار مایوس کننده است.

روش تکثیر سروپژیا - قلمه سروپژیا
روش تکثیر سروپژیا – قلمه سروپژیا

در روش دوم تکثیر سروپژیا قلمه های انتهایی ساقه را به طول 5/7- 5 سانتی متردر پودر هورمون ریشه زایی فروبرده و هر سه قلمه را در یک گلدان حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس بکارید، اما بیش از حد آبیاری نکنید.  ریشه دهی در مدت زمان دو ماه یا بیشتر انجام خواهد شد و گیاه رشد فعال خود را آغاز خواهد کرد. در این مدت دقت کنید زمانی که سطح خاک خشک باشد دوباره آبیاری کنید. اگرچه این گیاه به نور علاقه زیادی دارد ولی در طول تکثیر، هرگز آن را در برابر تابش مستقیم خورشید قرار ندهید و در دمای 21-18 درجه که برای ریشه دهی مناسب است نگاه دارید.

مشکلات و بیماری های سروپژیا

این گیاه دچار بیماری و آفت های مختلفی میشود که از عمده این آفت میتوان به شپشک های آردآلود، شته ها و فلس اشاره کرد. این آفات در صورت عدم درمان باعث پژمرده شدن و در نهایت مرگ گیاهان شما خواهد شد. شما میتوانید با استفاده از حشره کش ها و سمومی مثل کنفیدور بیماری را رفع کنید.

از بیماری های رایج این گیاه میتوان به مواردی چون عفونت های قارچی مانند کپک و پوسیدگی ریشه اشاره کرد، حتما آبیاری و زهکشی گلدان را در مدت نگهداری گیاه بررسی کنید.

علت زرد شدن برگ سروپژیا چیست؟

علت این مشکل می تواند از آبیاری زیاد و کمبود نور گیاه باشه که عوامل رو بررسی کنید. حتما بین دو آبیایر اجازه بدید خاک گلدان خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری کنید.

علت ریزش برگهای سروپزیا چیست؟

عل اصلی این مشکل سرمای محیط نگهداری است که گلدان را به محلی با دمای بیشتر منتقل کنید.

علت سوختگی برگ سروپژیا چیست؟

این گیاه به غبارپاشی جلو نور خورشید حساس می باشد و برای تامین رطوبت از روش سنگریزه استفاده کنید و از غبار پاشی در نور مستقیم خورشید خودداری کنید. همچنین از دیگر مواردگی که باعث سوختگی برگ این گیاه میشود نور زیاد و شدید می باشد.

علت خشک شدن برگ سروپژیا چیست؟

از خشکی خاک گلدان است که گیاه را آبیاری کنید و اگر میخواهید غبارپاشی انجام دهید به هیچ وجه در نور مستقیم این کار را انجام ندهید.

دلیل زرد شدن برگهای پایینی سروپژیا چیست؟

این عامل در اکثر گیاهان آبیاری بیش از حد می باشد پس آبیاری را کم کنید و حتما زهکشی را بازدید کنید.

گل سروپژیا
گل سروپژیا

گیاه سروپژیا نماد چیست؟

در کشورهای مختلف این گیاه را با نماد های مختلف میشناسند که در ادامه برخی از رایج ترین نمادهای این گیاه رو با هم بررسی میکنیم:

  • عشق و محبت: از آنجایی که این گیاه دارای برگ های قلبی شکل است، معمولاً با عشق و محبت همراه است. اغلب به عنوان یک هدیه برای ابراز عشق و قدردانی از شخص خاص داده می شود.
  • پیوند و اتحاد: برگ های رشته ای مانند این گیاه نشان دهنده به هم پیوستگی همه موجودات زنده است. به عنوان نمادی از وحدت و یادآوری برای تقویت روابط ما با دیگران دیده می شود.

به طور کلی، رشته قلب گیاهی است که به دلیل زیبایی و نمادین آن مورد توجه قرار می گیرد و آن را به هدیه ای معنادار یا افزودنی برای هر خانه ای تبدیل می کند.

مطالب مرتبط :

نحوه نگهداری و معرفی گل پاندانوس

معرفی و نگهداری فیکوس خزنده

معرفی و آموزش گل سینگونیوم

نگهداری گل سنگ