چند نکته خیلی مهم برای نگهداری کاکتوس و ساکولنت

گرینوویا، کاکتوس رزی

کاکتوس ها جذابترین و متنوعترین گیاهان خانگی هستند. اکثر کاکتوس ها در دست یک تازه کار نیز به راحتی رشد می کند. ولی برای نگهداری از کاکتوس باید چند نکته مهم را بدانید. هر چند که در تمام فصل ها فروش کاکتوس رایج می باشد ولی بهترین فصل برای خرید کاکتوس فصل تابستان می باشد.

حالا به نکات اصلی برای نگهداری کاکتوس می پردازیم.

دمای مورد نیاز کاکتوس و ساکولنت

کاکتوس می تواند در فصل رشد خود دمای 32-38 درجه را تحمل کند. ولی بهترین دما در فصل سترحت کاکتوس دمای 7-12 درجه سانتیگراد می باشد. این دمایی است که کاکتوس در مکان مادری خود در آن رشد می کند و همین هوای سرد در فصل استراحت است که باعث گلدهی گیاه می شود.

بنر گل من و تو

آبیاری کاکتوس و ساکولنت

پوسیدگی کاکتوس

کاکتوس و ساکولنت برای این که در فصل های کم آب، آب را ذخیره می کنند. کاکتوس در طبیعت آب را به صورت کم کم ذخیره می کند و همین کار باعث می شود که از دست دادن اب ذخیره شده به آسانی نباشد. حالا وقتی که شما در خانه از کاکتوس و ساکولنت نگهداری می کنید به آن ها بیش از حد نیاز آب ندهید زیرا این کار باعث از بین رفتن گیاه شما می شود. باید کاکتوس ها خشکی لازم را بین دو آبیاری داشته باشند.

ترک خوردگی بدنه کاکتوس و ساکولنت

وقتی ما به کاکتوس و ساکولنت خود بیش از حد نیاز آب بدهیم جذب آب برای گیاه سخت شده و باعث میشود گیاه با ایجاد ترک آب اضافی را از خود خارج کند.

در این مشکل اولین کاری که مهم است قطع کردن آبیاری می باشد سپس باید خاک و گلدان آن را عوض کنیم. قبل از کاشت دوباره کاکتوس، آن را از خاک درآورده و برای یک هفته در مکان بیرون و سایه قرار دهید تا آب اضافی خودش را از دست دهد. سپس آن را دوباره می کاریم. اگر در اثر آبیاری زیاد مقداری از ریشه کاکتوس پوسیده شده بود آن ها را قطع می کنیم و با قارچ کش بر اساس دستور العمل ضدعفونی می کنیم. ولی زخم ها و ترک خوردگی های کاکتوس دیگر از بین نمی روند و هیچ راهی برای از بین بردن آن ها نیست.

پوسیدگی ریشه

زیاده روی در آبیاری کاکتوس بوجود می آوردپوسیدگی ریشه و قسمت پایین تنه کاکتوس است
این پوسیدگی کم کم از ریشه گیاه شروع می شود و تمامی کاکتوس را فرا میگیرد و باعث نابودی کاکتوس می شود این مشکل نیاز به درمان فوری دارد.

برای درمان این مشکل باید کاکتوس را از گلدان بیرون آورید و خاک دور ریشه را جدا کنید ، با دقت ریشه گیاه را بررسی کنید و قسمت های پوسیده ریشه را جدا کنید . اگر پوسیدگی فقط در ریشه بود و قسمت های پوسیده را جدا کردید کاکتوس را دوباره بکارید و یک هفته به آن آب ندهید ولی اگر پوسیدگی به تنه کاکتوس رسیده بود تا قسمت پوسیده تنه را ببرید و قسمت پوسیده را کاملا جدا کنید. پس از اینکه کاکتوس را ۲ روز در هوای آزاد گذاشتید و قسمت زخم شده خشک شد کاکتوس را بکارید و تا ده روز آبیاری نکنید تا دوباره ریشه بزند . سپس کم کم آبیاری متعادل به نسبت فصل و نوع کاکتوس را شروع کنید و مواظب باشید که دیگر در آبیاری کاکتوس های خود زیاده روی نکنید

میزان نور مورد نیاز کاکتوس

به طور کلی نور کافی و درخشان تاثیر بسیار زیادی بر سلامت کاکتوس ها دارد . تامین این سطح از نور برای کاکتوس هایی که در خانه نگهداری می کنیم بسیارسخت است. پنجره های رو به جنوب که مانعی جلوی آنها نباشد میتواند به نور را برای کاکتوس فراهم کند.

تعویض گلدان

برای تعویض گلدان کاکتوس عجله نکنید چون جسته کاکتوس نسبت به ریشه آن بزرگ تر است برای همین گلدان را تا وقتی ریشه آن از زیر گلدان بیرون نزده و یا خودتان مطمئن نباشید که ریشه کامل گلدان را پر کرده است تعویض نکنید.