گل گوشواره ای زیبا و نحوه تکثیر

آموزش و نگهداری گل گوشواره ای - گل من و تو

سلام به گل من و تویی های عزیز امیدوارم که حالتون خوبو زندگیتون سرشار از آرامش باشه امروز در خصوص گلی میخوایم صحبت کنیم که نگهداریش خیلی سخته شاید این گیاه رو با نام های مختلفی مثل کفشک،جیبی، گوشی و… در جاهای مختلف دیده و شناخته باشید. ما در این مطلب میخواهیم در خصوص نگهداری و همچنین تکثیر گل گوشواره ای که برگهای گیاه، تخم مرغی و پهن، کرکدار، به طول 8 تا 12 سانتیمتر بوده که بصورت متقابل روی ساقه قرار گرفته اند. گلهای آن به تعداد زیاد در رنگهای زرد، نارنجی، قرمز و مخلوط نمایان است. این رنگها در فصل تابستان ظاهر می شوند. حداکثر بلندی و گستردگی آن به 20 سانتیمتر می رسد صحبت کنیم.

عمر گل گوشواره ای

گیاه گونه های دوساله و دایمی داره ولی بیشتر گونه یک ساله اون کشت میشه در ایران گونه ای که بیشتر برای گلدان کاشته میشه C. herbeohybrida نام داره.

در فضای باز بهتر است در مكان آفتابی یا سایه آفتاب، خاك سبك، نسبتا حاصلخیز و اسیدی كاشته شود.

معرفی و نگهداری گل گوشواره ای - گل من و تو
گل گوشواره ای

نگهداری و نیازهای گوشواره ای:

آموزش و نگهداری گل گوشواره ای - گل من و تو
گل گوشواره ای

دما :

پس از آغاز گلدهی، دمای مناسب برای این گیاه ۱۸ روز و ۱۶-۱۰ شب است و به طور کلی به شرایط خنک و مرطوب نیاز دارد.

بنر گل من و تو

نور:

در زمستان نور کامل لازم دارد و در تابستان جهت کنترل دما و نیز جلوگیری از ریزش گل ها، شدت نور باید کم شود.

خاک:

خاک سبک شنی با PHکمی اسیدی (۵/۶-۶) رو دوست داره و بهتر رشد میکنه. از مصرف نیتروژن به شکل آمونیوم در طول دوره پیش رسی در فصل سرما باید خودداری شود.

آبیاری :

در اوایل بهار گیاه خودتون رو سعی کنید هر 2بار در هفته آبیاری کنید و به مرور که هوا گرم میشه آبیاری را زیاد کنید. و همچنین در فصل های سرد سال هر ماه 2 بار کفایت میکنه البته به شرایط محیطی شما هم بستگی داره.

ریشه های گوشواره ای ظریف بوده و آبیاری بیش از حد به آنها آسیب می رساند. نیاز آبی آن متوسط بوده و وقتی سطح خاک گلدان خشک شد باید آبیاری شود.

تغذیه:

میتونید در فصل های گرم سال 2 هفته یکبار (در فصل سرد هر ماه یکبار) از کود کامل استفاده کنید. نحوه استفاده هم به این شکل است که سم قاشق کود کامل را در یک لیتر آب حل کنید و به صورت آبیاری به گیاه بدین.

هرس:

برای اینکه این گیاه رو تشویق به گلدهی مجدد کنیم پس از اتمام دوران گلدهی حتما شاخه گیاه رو سرزنی کنید و اجازه دهید گیاه مدتی استراحت کنه.

نحوه تکثیر گل گوشواره ای

نحوه تکثیر گل گوشواره ای با بذر است و بسته به زمان گلدهی مورد نیاز در بهار، تابستان و یا پاییز کشت می شود. برای گلدهی در بهار بذرها در شهریور و برای گلدهی در زمستان در اوایل مرداد و برای گلدهی در تابستان در اواسط فروردین کاشت می شوند. به طور کلی، برای گلدهی در زمستان و بهار به ۵-۵/۴ ماه و برای گلدهی در تابستان به ۴ ماه زمان نیاز است.

بذرها پس از ۱۰ -۸ روز در دمای ۲۰-۱۸ میتندند. بذر این گیاه ریز است و از هر ۵ بذر کاشته شده می توان انتظار تندش یک بذر را داشت. بستر کاشت باید گندزدایی شود و دارای زه کشی کافی باشد. بذر برای تندش به نور نیاز داشته و بهتر است در سطح خاک پراکنده شود و جهت حفظ رطوبت بستر و نیز رسیدن نور، ظرف کاشت با یک پوشش شفاف پوشانده شود.

پس از اینکه گیاهان ۳ تا ۴ برگه شدند، آنها را در گلدان های ۱۰ سانتی متر نشاء کرده و با بزرگ شدن گیاه، یکی دو بار گبدان را عوض نموده و به گلدان های بزرگتری منتقل و زیر شاسی یا گلخانه ای تا زمان گلدهی نگهداری می کنند. در طی پس از تندش، نور کافی باید برای آن فراهم شود وگرنه گیاه به صورت پابلند با پایه سست رشد می کند.

گلدهی گل گوشواره ای:

برای گلدهی بهتر نیاز به شرایط خنك و مرطوب دارد. حداقل دمای قابل تحمل آن ۵ درجه سانتیگراد است.

گوشواره ای را می توان به عنوان یک گیاه روز بلند اختیاری در نظر گرفت. پیش از قرار گرفتن در شرایط روز بلند، باید ۴-۲ جفت برگ تشکیل داده باشد. دما و طول روز در اثر بر گلدهی می توانند برهمکنش داشته باشند. در شرایط روز بلند، در دماهای بالا یا پایین گلدهی می تواند اتفاق بیفتد ولی در شرایط روز کوتاه ، جهت گل انگیزی تیمار سرمایی لازم است که پس از گل انگیزی با افزایش طول روز گلدهی به سرعت رخ می دهد.

بسته به نوع برنامه کشت و کار، می توان در زمان های مختلف بهار، تابستان و زمستان از آن گل گرفت.

برخی ار بیماری های گل گوشواره ای

پژمرده شدن گل گوشواره ای : توجه داشته باشید که این گیاه محیط خنک رو دوست داره و یکی از علت های خشک شدن این گیاه فرا رسیدن تابستان و گرم شدن هوا است اگر گیاه شما ششروع به سوختن و چروکیدگی کرده گلهای خشک را از زیر دم گل قطع کنید.

علت خشک شدن گل گوشواره ای : شل بودن برگ ها نشان دهنده ی این است که گیاه بیش از اندازه خشک است. همچنین، شما باید به شته ها که بزرگترین دشمن این گیاه هستند توجه زیادی داشته باشید زیرا می توانند در مدت زمان کوتاهی به یک اپیدمی تبدیل شوند. کپک قارچی خاکستری، مگس سفید و کنه ی تار عنکبوتی هم می توانند مشکل ساز باشند. از آفت کش های مناسب استفاده کنید.

برگسانی: پدیدهای است که وقتی گل انگیزی کامل نباشد و یا وقتی مریستم به حالت رشد رویشی برمی گردد رخ می دهد.

زردی: سطح بالای موادغذایی، PHقلیایی یا تهویه ناکافی خاک باعث کلروز می شود.

نکته: این گل به گاز اتیلن بسیار حساس میباشد پس آنرا هرگز کنار ظرف میوه قرار ندهید