هرآنچه که درباره گل مرجان مینیاتوری باید بدانید

مرجان-مینیاتوری
مرجان-مینیاتوری

گل مرجان مینیاتوری : اگر شما هم برای آپارتمان خودتون دنبال گیاهی سرسخت و مقاوم ولی در عین حال نگهداری آسون من بهتون گل مرجان مینیاتوری رو پیشنهاد میکنم نگهداری گل مرجان مینیایتوری بسیار آسون بوده و خیلی کم دچار مشکل در نگهداری گل مرجان خواهید شد.

گل مرجان را با نام علمی

اسم علمی گل مرجان فرفیون Euphorbia milii هست که جزو گیاهان گوشتی به حساب میاد که دارای 200 گونه مختلف که هرکدام عمر متفاوتی از یک سال تا چند سال دارند.مرجان میناتوری که ما در خصوص آن میخواهیم صحبت کنیم بومی ماداگاسکار هست و در بیشترین حالت ارتفاع اون به 90 سانتی متر و پهنای آن 6090 سانتی متر خواهد رسید. مراقب گیاه باشید که دارای خار بر روی ساقه ها میباشد. و در ضمن شیره گیاه سمی هست و حتما کراقب آن باشید چون باعث تحریک پوست میشود.

گیاه مرجان مینیاتوری
گیاه مرجان مینیاتوری

معرفی خصوصیات گل مرجان

 

نوک شاخه ها تولید برگهای نیزه‌ای واژ تخم مرغی با رنگ سبز روشن می‌نماید. گل آذین ۵ تا ۸ سانتی متر آن به صورت گرزن منشعب است و از قسمت انتهایی ساقه خارج می یوشد. دو براکته قرمز قلوه ای شکل در زیر گلها ظاهر می شوند فرفیون در تمام طول سال ممکن است گل بدهد ولی معمولا در زمستان به گل می رود. شیره سفید رنگ این گیاه سمی است. خیلی جالبه که بدونید دلیل نام گذاری این گیاه به Crown of Thorns این هست که در افسانه ای گفته شده تاجی که بر سر مسیح از خار گذاشته بودن , از این گیاه تهیه شده بود ! این گیاه خیلی شبیه به کاکتوس هاست و از نظر شرایط رشد و نمو هم به اونها شباهت زیادی داره و بسیار در مقابل کم آبی و شرایط سخت , مقاوم هست .

بنر گل من و تو

مواظب ساقه ها باشید

ساقه های مرجان مینیاتوری تیغ دار هست و برگ های آن بیضی شکل و کوچک. در بعضی انواع آن برگ ها بزرگ هستن . این گیاه تقریباً در تمام طول سال گل میدهد . گل ها کوچک و زیبا هستن و در رنگ های متنوع . قرمز و صورتی و سفید و بنفش و زرد و انواع دو رنگ . این گیاه برای افرادی که حوصله زیادی برای مراقبت از گیاهان ندارن و یا در مناطق گرم و خشک زندگی میکنن مناسب است چون بسیار مقاوم می باشد.

گل مرجان - افوربیا-گل من و تو
گل مرجان مینیاتوری

نیاز و نگهداری گل مرجان مینیاتوری

به طور کلی میتوان گفت که گیاه مرجان مینیاتوری زمانی گل می‌دهد که نور را به‌طور کامل دریافت کنه، گیاه مرجان به خشکی مقاومت بالایی داره و نیاز به خاک شنی و کمی خشک داره. در ادامه به طور مفصل مگهداری گل مرجان مینیاتوری و همچنین نیاز های اون رو مورد بررسی قرار میدیم و هر کدام را تک تک بیان میکنیم.

نور:

گل مرجان مینایتوری حتما به نور زیاد و نور مستقیم آفتاب و کلا یک محیط پر نور را دوست داره که نباید در روزهای گرم در این کار زیاده روی کنید. میتونید اینجوری بگیم که هرچقذر هوا رو به خنکی میره نور مورد نیاز گیاه بیشتر میشه و میتونید گیاه را در معرض نور آفاب بیشتری قرار بدین ولی در تابستان سعی کنید بعداظهر در سایه قرار بگیره.

اگر بطور خلاصه بخواهیم بگیم : به نور زیاد احتیاج داره و در داخل خونه مکان مناسب برای مرجان میناتوری میتونه پنجره های جنوبی یاه همون پنجره های رو به قبله باشه.

همان طور که در بالا گفتیم کمبود نور در محیط منجر به کم رنگ شدن گلها و می تواند علت زرد شدن گل مرجان باشد و همچنین باعث عدم شکل گیری گلها و ریزش برگها می شود.

آبیاری:

زیاد به آبیاری نیاز ندارد ولی باید توجه کنید که حتما بین دو آبیاری خاک گلدان خشک بشه ولی این گیاه سوخت و ساز زیادی داره ولی فاصله بین دو آبیاری بیشتر از 10 روز نباشه ولی اولین ملاک شما خشک شدن خاک گلدان به عمق 3 سانتی متر باشه ولی نگران نباشید گیاه مقاومی هست و میتونه کم آبی رو تحمل کنه.

رطوبت:

گل مرجان مینیاتوری به رطوبت کم مقاوم هست ولی اگه در محیطی قرار بگیره که رطوب بیشتر باشه رشد اون افزایش پیدا میکنه (در شمال کشور رشد بسیار خوبی داره) برای ایجاد رطوبت به هیچ وجه غبار پاشی توصیه نمیشه چون باعث بیماری های قارچی در گیاه خواهد شد. برای تامین رطوبت میتونید زیر گلدانی را با سنگریزه پر کنید ولی دقت کنید که کف گلدان با آب تماس نداشته باشه.

گل مرجان
گل مرجان

دما:

مرجان مینیاتوری میتونه دمای بالا رو تحمل کنه دمای بالا منظورم 24 تا 32 درجه سانتی گراد است ولی بهترین دما برای این گیاه برای گلدهی و رشد خوب میتونه 16 تا 24 درجه باشه هرچقدر دما بیشتر باشه رشد گیاه شاید کمی بهتر بشه ولی گلدهی کمتر میشه (دمای بیشتر منظور تا 24 درجه است) و در فصلی که گیاه به خواب نیاز داره باید دما خیلی پایین باشه تا گیاه استراحت کنه و برای گلدهی آماده بشه.

تغذیه و کود دهی گل مرجان

اگر بخوام به صورت خلاصه براتون بیان کنم از بهار تا آخر تابستان ماهی یکبار با کود کریستالون ترجیحا قرمز گیاهتون رو تغذیه کنید.

خاک :

گل مرجان زیاد با خاک مشکلی نداره و شما فقط دوست داره خاک زهکشی مناسبی داشته باشه چون آب زیاد در ریشه رو دوست نداره ولی میشه یک نسخه برای این گیاه هم گفت که بهترین ترکیب ترکیب خاک کاکتوس یعنی ۳ قسمت ماشه ۲ قسمت خاک برگ و 2 قسمت خاک باغچه است تا آب را از خود رد کنه کمی هم کود پوسیده گاوی بهش اضافه کنید که عالی میشه

گلدهی و تعویض گلدان

اگر شرایط را برای این گیاه فراهم کنید در طول سال شما شاهد گل بر روی این گیاه خواهید بود (از این بخش گیاهان آپارتمانی گلدار رو مطالعه کنید) در خصوص تعویض گلدان، بعد از تعویض گلدان این گیاه را تا حدود ۲ روز آب ندهید.

معرفی گل مرجان-افوربیا-گل من و تو
گلدهی گیاه مرجان مینیاتوری

هرس و تکثیر مرجان:

برگ های زرد و خشک شده را بچینید اگر گیاه شما خیلی بلند شده میتوانید ساقه ی آن را از بالا بچینید و قلمه بزنید و ساقه قبلی هم از کنار جوانه میزند و گیاه گرد خواهد شد.

اگر چه میزان موفقیت در تکثیر این گیاه بسیار کم است، ولی نا امید نشوید. با یک چاقوی تیز، قلمه های انتهایی ساقه را، به طول ۸ تا ۱۰ سانتی متر جدا کرده و به مدت یک روز یا بیشتر، در کناری قرار دهید تا در محل بریده و هر یک را در گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتیمتر، حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس، بکارید و خاک را نسبتا مرطوب نگهدارید اگر شیره سفید این گیاه بیش از حد تراوش کرد، آنرا در پودر زغال چوب و یا آب فرو ببرید مراقب باشید خارهای تیره و شیره سمی فرفیون با دست شما تماس نباید . قلمه ها را در نور مناسب و دمای ۲۱ درجه سانتیگراد، به مدت دو ماه نگاه دارید و قلمه ای را که خشک نشده بود و رشد کافی داشت، در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر قرار بدهید

برای مشاهده مشکلات و بیماری های گل مرجان مینیاتوری به این لینک مراجعه نمایید.