گیاه لیندا کم توقع و زیبا مناسب برای محل کار

گیاه لیندا کم توقع و زیبا مناسب برای محل کار
گیاه لیندا نگهداری - تکثیر لیندا

گیاه لیندا : کسانی که دوست دارند در دفتر و حل کار خود گل و گیاه نگهداری کننده از لیندا حتما استفاده کنند ولی باید توجه داشته باشید که نگهداری گیاه لیندا (چگونه از گیاه لیندا نگهداری کنیم) نیازمند نور زیاد میباشد(محل کار یا منزل باید پر نور باشه) ما در ادمه مطلب به شما نیازها و تکثیر لیندا رو آموزش میدیم و در آخر هم ویدیو از معرفی این گیاه خوش فرم در اختیار شما قرار میدیم امیدوارم که مفید باشه.

با لیندا بیشتر آشنا بشیم

گل لیندا به نخل دم اسبی و لیندا مشهور هست که بومی جنوب غرب آمریکا (مکزیک) هست و به زندگی بیابانی عادت داره. برگ های گل لیندا باریک و کشیده و ضخیم و مقاوم ، مجنون و آویزان و فنری است. این برگ ها سطح مقطع کمی دارند تا مانع از هدر رفتن آب گیاه شوند. حالت زیبای آن ناشی از سرازیر شدن برگ ها به طرف پایین بخصوص در سنین بالاست. انتهای ساقه ضخیم می شود و شکل عجیبی به خود می گیرد و نام انگلیسی آن به معنی پای فیلی به همین علت است. پایه بسیار بزرگ و ورم کرده گیاه، آب را در خود ذخیره می نماید.

ارتفاع لیندا ممکن هست به دو متر هم برسه و با بالا رفتن سن گیاه از ساقه آن جوانه هایی رشد میکنه که به خاطر حفظ شکل و فرم آن باید سریع حذف کنید. رنگ برگها سبز تا سبز مایل به تیره می شود. رنگ گلهای آن سفید مایل به کرم است و به ندرت و فقط بر روی گیاهان مسن بخصوص در تابستان ظاهر میشود.

بنر گل من و تو

گیاه لیندا بسیار مناسب برای دفاتر اداره های دارای نور زیاد ، منازل پر نور کنار پنجره

با لیندا بیشتر آشنا بشیم
با لیندا بیشتر آشنا بشیم

نگهداری گیاه لیندا و نیازهای آن

چگونه از گیاه لیندا نگهداری کنیم ؟ هر گیاهی برای نگهداری و رشد باید شرایط محیطی و نیازهای مورد انتظارش رو فراهم کنیم تا به رشد ایده آل برسه پس اگه دوست دارید لیندای شما هم رشد خوبی داشته باشه و مانند عکس ها رشد کنه حتما نیازهاشو تامین کنید.

نور لیندا

گیاه لیندا در مکانی از آپارتمان میتونه به خوبی رشد کنه که نور مستقیم خورشید به اون بتابه البته توجه داشته باشید که در ماههای تیر و مرداد سعی کنید در طول روز بیشتر از 4 ساعت نور بهش نتابه. در نور کامل بهترین رشد را دارد ولی در نیم سایه هم رشد خوبی دارد،هر چند وقت یکبار گلدان را به محل پرنور ببرید. البته شما میتونید برای این گیاه هم از نور مصنوعی استفاده کنید ولی دقت کنید که 12 ساعت نور در روز حتما باید تامین بشه.

دما ایده آل لیندا

در حالت کلی میزان دمای ایده ال برای این گیاه 18 تا 25 درجه سانتی گراد هست که زمستان بهتره در دمای 10 تا 13 و در تابستان 21 درجه رو برای لیندا فراهم کنید. یک نکته که در خصوص دمای قابل تحمل بگیم اینه که این گیاه درجه حرارت های متغیر بین 5 تا 30 درجه را نیز به خوبی تحمل می کنه.

نگهداری گیاه لیندا
نگهداری گیاه لیندا – چگونه از گیاه لیندا نگهداری کنیم

آبیاری گیاه لیندا

توجه داشته باشید که حتما بین دو آبیاری باید خاک خشک شود(حداقل تا عمق 10 سانتی متر) و آبیاری زیاد برای این گل بسیار خطرناک است که امکان داره پیاز آن پوسیده بشه و کلگیاه

این گیاه در تابستان به دفعات آبیاری بیشتری نسبت به زمستان احتیاج دارد. در طول فصل رویش هر 3 هفته یک بار و در طول فصل زمستان به مقداری که برگها پژمرده نشوند (فقط یکبار) آبیاری می نماییم. لیندا میتواند تا یک سال آب را در پایه متورش ذخیره کند بنابراین آب دادن بیش از حد به گیاه متداولترین عامل نقصان در رشد و نابودی آن می شود.

رطوبت

در تمام طول سال هفته ای یکبار غبارپاشی کافی است،در مواقعی که درجه حرارت زیر ۱۰ درجه است غبارپاشی نکنید.

تغذیه و کود دهی لیندا

کود آهن عشق این گیاهه یعنی گل لیندا عاشق کود آهن هست و ماهی یکبار حتما از کود آهن و همچننین ماهی یکبار از کود کامل که در آب محلول کردی به صورت آبیاری به گیاه بدین.

گیاه لیندا - گل من و تو
گل لیندا

خاک مناسب

بهترین خاک کمپوست است یا مخلوط خاکی که شامل دو قسمت، یک قسمت پیت هوموس و دو قسمت ماسه و سنگریزه هایی که برای زهکش خوب لازم است. البته میشه بهتر گفت که این گیاه از مخلوط خاک خوب زهکشی شده با بافت لیمونی تقریبا سبک که دارای ph حدود 5/7 تا 5/6 مناسب هست.

تعویض گلدان:

گیاه دوست ندارد ریشه هایش پراکنده باشد، به همین دلیل فقط هر ۲ سال یکبار گلدان را عوض کنید. در بقیه ایام به تعویض چند سانتی متر خاک سطحی با خاک نو اکتفا کنید و زهکش را چک کنید. هرچه گلدان آن تنگ تر شود، رشد پیاز آن بیشتر می باشد.

تکثیر لیندا

یکی از رایج ترین روش های تکثیر لیندا از طریق بذر هست که به این صورت انجام میشه، بذر در خاک پیت در هوای گرم، ریشه دار کنید و سپس به یک گلدان مناسب منتقل کنید.

در برخی اوقات از طریق جوانه های جانبی هم تکثیر میشه، هرگاه جوانه های جانبی مشاهده کردین جوانه ها رو خذف کنید. البته سرزنی و هرس گیاه باعث میشه که گیاه چند شاخه بشه که این کار رو در خونه هیچوقت امتحان نکنید.

تکثیر لیندا
تکثیر لیندا

لکه های قرمز روی گیاه

مهمترین آفت لیندا کنه قرمز است که میتوان از مالاتیون و دیازینون استفاده کرد.مهمترین بیماری این گیاه پوسیدگی ریشه است که در اثر آبیاری زیاد و زهکشی ضعیف ایجاد میشود.
لکه های قرمز یکه روی گیاه مشاهده کردین رو خیلی جدی بگیرید شاید مهم ترین آفتی که لیندا را تهدید می کند، کنه قرمز باشه. اگر روی برگ های لیندا لکه های قرمز دیدید، با دستمالی این لکه ها را از روی ساقه ها بردارید. اگر سریع متوجه شوید کنه های قرمز دیگر نمی توانند پیشروی کنند.

برگهای لیندا پژمرده میشن

یکی از نکاتی که هنگام آبیاری باید توجه کنید اینه که اگر روی برگها آب ریخت سریع آن را پاک کنید که در غیر این صورت برگها پژمرده میشه و اگر برگها پژمرده شدن آن برگها رو جدا کنید  و صبر کنید تا جوانه های تازه به وجود بیاد و گیاه به حالت عادی خودش برگرده. زیاد نگران نباشید.

عوارض و درمان:

برگهای جدید ظاهر نمیشوند و گیاه پژمرده و خسته است:

یا نور کافی نیست (گلدان را به محل روشن تری منتقل کنید) و یا اینکه تغذیه مصنوعی به تاخیر افتاده است، گیاه را طبق دستور تغذیه کنید.

برگهای سطوح خارجی زرد شده و یکی پس از دیگری  می افتند:

آبیاری بیش از اندازه انجام شده است، اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود، زهکش را بازدید کنید، زیر گلدانی فاقد اب باشد.

ساقه منقبض و چروک است:

گیاه تشنه است، گلدان را درون تشت پر از اب قرار دهید، آبیاری را تنظیم کنید.

برگها خشک شده و میریزند:

هوا خیلی گرم است، گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید، غبارپاشی را فراموش نکنید.

لکه های سوخته روی برگها مشاهده می شود:

عامل آن غبارپاشی در افتاب است، در سایه غبارپاشی کنید.

لکه های قهوه ای در سطح زیرین برگها مشاهده می شود:

عامل آن آفت است، هر ماه یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند، لکه ها را می توانید با پنبه آغشته به محلول سم نیز مسموم کنید.

زخم های سفید رنگ پنبه ای در هر دو طرف برگ مشاهده میشود:

حمله آفت باعث آن است، با سم حشره کش نفوذی هر ۲ هفته یکبار سمپاشی و یا اینکه با پنبه خیس آغشته به محلول سم لکه ها را مسموم کنید.

برگها سقوط می کنند:

هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنی.

گل لیندا - گل من و تو
گل لیندا – چگونه از گیاه لیندا نگهداری کنیم

برگهای مجنون و اویزان دم اسبی لیندا در صورتی زیبا تر است که گلدان ان در بلندی و یا روی چهارپایه ای قرار گیرد، قاعده ضخیم و گوشتی ساقه زمانی کاملا نمایان است که گیاه به صورت سطحی در گلدان کاشت شود.

مهمترین آفت لیندا کنه قرمز است که میتوان از مالاتیون و دیازینون استفاده کرد.

مهمترین بیماری این گیاه پوسیدگی ریشه است که در اثر آبیاری زیاد و زهکشی ضعیف ایجاد میشود

ویدیو معرفی گیاه لیندا