راهنمای پرورش و نگهداری گیاه هویا (پیچ مومی مینیاتوری)

معرفی و نگهداری گیاه هویا
معرفی و نگهداری گیاه هویا

معرفی و نگهداری گیاه هویا : سلام به دوستان خوبم در گل من و تو امروز میخوایم در خصوص گیاهی رونده که گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در گلدان های آویز می باشد این گیاه به راحتی از دیوار بالا میره و جلوه بسیار زیبایی به دیوار میده، این گیاه عاشق نور زیاد هست یعنی به بیشترین نور اتاق نیاز دارد و باید آن را نزدیک پر نورترین پنجره اتاق قرار بدهید ولی به این نکته هم توجه کنید که  این گیاه گرمای زیاد تابستان و نور شدید خورشید را تحمل نمیکند.این گیاه بهترین جایگزین برای پتوس میباشد.

معرفی گیاه هویا

نام علمی این گیاه Hoya bella و Hoya spp پيچ شمعی( پيچ مومی)  می باشد که از خانواده Apocynaceae (خزه ها) میباشد، گیاهی بسیار خوش بو و معطر است از بومی های استرالیا به حساب می آید.گلهای این گیاه به صورت خوشه ای سفید رنگ با رنگ قرمز در وسط که با آویزان شدن از سبد منظره زیبایی به گلدان میدهد. البته برخی گونه ها  گلهای چتري سفيد تا صورتي گوشتي ستاره اي شكل هستند که زمان گلدهی آن از خرداد تا پائيز می باشد و معمولا گلها دوباره بر روي همان ساقه گل دهنده ظاهر خواهند شد پس به هیچ وجه گلهای این گیاه را نباید چید.

توجه داشته باشید که خیلی به ندرت پیش میاید که این گیاه قبل از 2 سالگی گل بدهد پس برای نگهداری اون صبور باشید و عجله برای گلدهی نداشته باشید. از دیگر ویژگی های گیاه شناسی این گیاه میتوان به برگ های ضخیم به رنگ سبز تیره و گل های بسیار درخشان اشاره کرد.

بنر گل من و تو
معرفی گیاه هویا
معرفی گیاه هویا

نگهداری و نیازهای هویا

برای نگهداری این گیاه زیبا نیاز به نور کافی ، آبیاری متوسط، رطوبت اتاق و خاک سبک میباشد که در ادامه به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نور مناسب هویا

این گیاه به نور کافی ولی نه زیاد احتیاج داره و بهتر است که پشت پنجره شمالی آن را قرار دهید، به نور زیاد حساس هست و موجب سوختگی برگهای آن خواهد شد پس حتما از نور فیلتر شده استفاده کنید. در ظهر های گرم تابستان حتما گیاه در سایه قرار داشته باشد تا آسیبی به برگ و گلهای آن وارد نشود. زمانی که گیاه به دوره گلدهی رسید از اوایل بهار و تابستان گیاه را به مکانی با نور زیاد منتقل کنید.

دمای مناسب

هر دمایی را میتواند به خوبی تحمل کنید ولی حداقل دمای نباید کمتر از 10 درجه سانتی گراد و همچنین بیشترین دما از 34 درجه سانتی گراد نباید باشد.حتما سعی کنید تابستان گیاه در مکانی با دمای بالا 20 درجه سانتی گراد قرار داشته باشد تا هم رشد و هم گلدهی خوبی داشته باشد.

آبیاری

به آبیاری کم مقاوم هست ولی مرطوب ماند خاکش را برای مدت طولانی به هیچ وجه دوست ندارد و باعث مشکل در گیاه خواهد شد. سعی بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 4 سانتی متری کاملا خشک شود و سپس آبیاری را انجام دهید. در زمستان نیز آبیاری به مراتب باید کمتر از تابستان باشد. توجه داشته باشید که از آب بدون املاح برای آبیاری استفاده کنید تا گیاه شما دچار مشکل نشود.

نگهداری و نیازهای هویا
نگهداری و نیازهای هویا
رطوبت مورد نیاز

رطوبت متوسط اتاق برای این گیاه کافی است و نیاز به غبارپاشی و یا سایر روشها برای تامین روبت نیست. به دلیل برگهای واکسی به کمبود روطبت هوا بسیار مقاوم می باشد.

کوددهی

وقتی می‌بینید گیاهتان در حال رشد است باید به آن کمک کنید ، در بهار و تابستان هر دو هفته یکبار با کودهای گیاهان زینتی محلول در آب گیاه هویا خود را کوددهی کنید تا مشکلی در رشد و گلدهی نداشته باشد.

خاک مناسب

بهترین خاک برای این گیاه مخلوطی از چند نوع خاک است ؛ یعنی شما باید مقداری مساوی ازخاک پیت‌ماس را با خاک لوم مخلوط کنید تا بهترین خاک برای گیاه مهیا شود ؛ منظور از خاک لوم چمن بریده و خشک‌شده در سایه است.

گونه دیگر از هویا
گونه دیگر از هویا
تعویض گلدان

این گیاه هر دو سال یکبار نیاز به تعویض گلدان دارد البته زمان مناسب تعویض گلدان زمانی است که ریشه گیاه از زیر گلدان خارج شده باشد چون هویا برای گلدهی نیاز دارد که گلدان آن تنگ باشد، تعویض گلدان مدام باعث میشه تا گیاه شما به گلدهی نرسد.

تکثیر گیاه هویا

فصل تکثیر گیاه هویا بهار است که باید از این گیاه قلمه‌هایی تهیه کنید و در فصل بهار این قلمه‌های رشد کرده سال قبل را در دمای 21 تا 24 درجه سانتیگراد در خاکی که مخلوطی از شن ریز یا ماسه تقریبا درشت است بخوابانید.

توضیح کامل تکثیر گیاه هویا : در ابتدای فصل رشد چند ساقه نسبتا جوان از گیاه را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه‌ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت‌تان بالا برود. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه‌ها را در آن بکارید. قلمه‌ها را در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. بعد از چند وقت رشد جدید را در آنها مشاهده می‌کنید و این به معنی موفقیت آمیز بودن قلمه گیری است.

تکثیر گیاه هویا
تکثیر گیاه هویا

گلدهی گیاه هویا

همانطور که گفتیم این گیاه رونده است و پس از اینکه شاخه های آن جای خود را محکم کردن شاخه ها تبدیل به شاخه های بی برگ خواهد شد به هیچ وحه این شاخه ها را قطع و یا هرس نکنید چون همین شاخه ها در آینده تبدیل به شاخه های گلدهی خواهند شد. البته نور برای گلدهی این گیاه بسیار مهم هست اگر گیاه در محیطی با نور کم قرار گیرد شاخه های آن زیبا خواهند بود ولی از گل خبری نخواهد بود. برای گلدهی از کوددهی و تغذیه گیاه غافل نشوید.

گلدهی گیاه هویا
گلدهی گیاه هویا

مشکلات گیاه هویا را بشناسید

»  کمبود مواد‌غذایی یعنی کود باعث میشود گل‌ها رشد نکنند و برگ‌های جوان ریز بمانند ، اگر نور محل گیاه کافی نباشد، ساقه‌های گیاه بلند و فاصله بین 2 برگ زیاد شده و گل‌ها ظاهر نمی‌شوند.

» چنانچه هوای محیط گیاه خیلی سرد باشد برگ‌های آن کمرنگ خواهند شد.

» اگر در تابستان گل‌های موجود سقوط کرده و گل‌های جدید ظاهر نشوند نشانه تشنگی بیش از حد گیاه است.

» اگر غنچه‌های گیاه باز نشده خشک شوند نور مستقیم خورشید علت آن است وچنانچه هوا خیلی خشک باشد برگ‌‌ها رنگ پریده و چروکیده می‌شوند.

» آبیاری بیش از اندازه باعث میشود غنچه‌ها باز نشوند.

» اگر مشاهده کردید سطح زیرین برگ‌ها با تارهای عنکبوت آغشته شده است،با پارچه یا اسفنج آغشته به سم سطح زیر برگ‌ها را تمیز کنید تا علائم برطرف شود ؛ عامل این عارضه کنه قرمز است و در شرایط مرطوب کاهش پیدا می‌کند.

» اگر در زمستان برگ‌ها چین و چروک‌دار و منقبض شدند یعنی خاک خیلی خشک بوده و گیاه در حال رفتن به خواب زمستانه است.

» هوای سرد برگ‌ها را پژمرده و کمرنگ می‌کند ؛ سیاه شدن برگ‌ها در زمستان به‌دلیل هوای سرد است اما در تابستان می‌تواند به‌علت استفاده از مواد براق‌کننده شیمیایی باشد.

مطالب مرتبط :

۷ گیاه آپارتمانی منحصر به فرد و غیر سمی

معرفی و نگهداری گل یاسمن

همه چیز درباره نگهداری گل شمعدانی