روش های تکثیر پتوس؛ ویدیو نحوه قلمه زدن پتوس (پوتوس)

نحوه تکثیر پتوس و قلمه زدن آن
نحوه تکثیر پتوس و قلمه زدن آن

قلمه زدن پتوس (پوتوس) : خیلی راحت میتونید با رعایت کردن چند نکته کوچیک میتونید تکثیر پتوس را در خانه انجام بدید، ما در ادامه به همراه یک ویدیو کامل به شما روش های تکثیر پتوس در خاک و آب رو آموزش میدیم، اگر دوست دارید که خودتون در خانه این کار رو انجام بدید پس با ما همراه باشید تا فوت و فن کار رو یاد بگیرید.

پتوس یکی از زیباترین و همچنین مقاومترین گیاهان آپارتمانی است که نگهداری اون خیلی راحت هست و شما میتونید به راحتی اون رو در خانه نگهداری کنید.این گیاه رو بیشتر به صورت آویز استفاده میکنند و یا روی میز قرار میدن. برگهای این گیاه به صورت قلبی شکل و در دو نوع معمولی و ابلق وجود دارد. حتما ویدیو انتهای مطلب رو نگاه کنید.

روش های تکثیر پتوس در خانه

تکثیر پتوس به روش قلمه در 3 روش مختلف انجام میشه، تکثیر به روش قرار دادن قلمه در خاک، آب و همچنین به روش تقسیم بوته. توجه داشته باشید که این گیاه در نور کم مقاوم بوده و به عنوان بهترین گیاه برای اداره ها، کارخانه جات و اتاق های کم نور استفاده میشه. تکثیر پتوس از طریق قلمه زدن گیاه بسیار آسان است و قلمه ها به راحتی ریشهدار میشوند.

بنر گل من و تو

بهترین زمان تکثیر پتوس

اواسط فصل بهار تا اوایل تابستان بهترین زمان برای قلمه زدن پتوس است، ولی اگر در داخل خانه و آپارتمان میخواهید قلمه زدن و تکثیر این گیاه رو انجام بدید هر فصلی از سال میشه این کار رو انجام داد.

نکته مهم در ریشه دار کردن پتوس در آب

توجه داشته باشید که ریشه های گیاه زمانی در آب ریشه دار میشوند به مراتب ضعیفتر از زمانی هستند که در خام ریشه دار میشوند ولی برای کسانی که تازه اقدام به نگهداری و تکثیر گیاها اپارتمانی میکنند بهترین روش ریشه دار کرن در آب است.

مطلب پیشنهادی : معرفی و نگهداری پوتوس قلبی

قلمه زدن پتوس - تکثیر پتوس
قلمه زدن پتوس – تکثیر پتوس

نحوه قلمه زن پتوس

در ادامه مرحله به مرحله به شما نحوه قلمه زدن پوتوس رو آموزش میدیم و میتونید ویدیو مراحل را هم مشاهده کنید.

مرحله اول انتخاب قلمه

برای قلمه زدن ابتدا یک ساقه جوان و شاداب رو انتخاب کنید که باید طولی حدود 15 سانتی متر داشته باشد و سپس با یک چاقو یا قیچی تیز و ضدعفونی شده از گیاه مادری جدا کرد، توجه داشته باشید که محل برش خیلی مهمه شما همانطور که در تصویر زیر میبینید از زیر هر گره (که دورش را دایره قرمز کشیدم) گیاه را ببرید.

محل برش قلمه پتوس
محل برش قلمه پتوس

مرحله دوم قرار دادن قلمه ها در آب

باید قلمه ها را بذاریم تو آب جوشیده سرد شده طوری که انتهای قلمه ها به کف ظرف نخوره (چون اینطوری انتهای ساقه گند میکنه اگر با انتهای لیوان تماس داشته باشه باعث گندیدگی قلمه ها میشه) و بهتر اینکه توی آب یه تکیه زغال هم بندازید اینکار مانع از خراب شدن قلمه میشه. هر زمان آب ظرف کم شد دوباره آب جوشیده سرد شده بهش اضافه میکنید. من کف ظرفم سنگ ریزه ریختم که انتهای قلمه هام به ظرف نخوره. بهتره که قلمه ها یه سانت ریشه دار شدن اونا را بکاریم وگرنه به محیط آب عادت میکنن و بعد که میرن تو خاک از بین میرن.

قلمه زدن پتوس - تکثیر پوتوس
قلمه زدن پتوس – تکثیر پوتوس

نکته مهم :

بهتراست قلمه‌ها را پس از ریشه دهی با کود مایع تغذیه کنند. هر چند بهار مناسبترین زمان برای ازدیاد پوتوس است اما در داخل آپارتمان هر زمانی می‏توان آن را تکثیر نمود. بهترین درجه حرارت برای ریشه‏ زایی قلمه‏ ها 21 درجه سانتی‏گراد است.

ریشه دار کردن قلمه پتوس در آب
ریشه دار کردن قلمه پتوس در آب

حالا بعد از ریشه دار شدن قلمه ها میتونید اونها رو به خاک منتقل کنید، از خاکی سبک استفاده کنید و سعی کنید کل گدان رو با قلمه ها پر کنید تا یک گلدان پرپشت داشته باشید.

ویدیو آموزش قلمه زدن پتوس

در ویدیو زیر به شما مرحله به مرحله نحوه تکثیر پتوس با روش قلمه زدن و ریشه دار کردن در آب آموزش دادیم که اگر سوال یا مشکلی داشتید حتما در بخش دیدگاه برامون بنویسید.

 

قلمه زدن پتوس و کاشت اون در خاک

برای تکثیر شما میتوانید قلمه‌ای انتهایی ساقه را به طول ۸ تا ۱۰ سانتیمتر، با یک چاقوی تیز جدا کنید و انتهای قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و یا هر۳تا ۵ قلمه را در گلدان با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست بذر وقلمه، بکارید. خاک را مرطوب کنید و گلدانها را در نور مناسب و دمای ۲۰درجه سانتیگراد نگاه دارید و با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. ریشه دهی یک ماه یا بیشتر طول خواهد کشید. گیاهانی که در بهار تکثیر شده‌اند، انبوه‌تر و شکیل‌تر می‌باشند. این گیاه در محل گره ساقه، به راحتی تولید ریشه نابجا می‌کند.پ

تکثیر پوتوس
تکثیر پوتوس

تکثیر پتوس به روش تقسیم بوته

شما میتونید برای تکثیر پوتوس از تقسیم بوته هم استفاده کنید به این شکل که گیاه را به آرامی از گلدان خارج نمایید. خاک اطراف ریشه را تکان دهید. و قسمت های مناسبی از بوته را جدا کنید. حال هر یک از قسمت ها را در گلدانی جداگانه بگذارید. دور ساقه را با خاک بپوشانید. و آبیاری کنید. به همین راحتی و خوشمزگی

از چه خاکی برای تکثیر پتوس استفاده کنیم؟

سعی کنید از خاکی سبک با زهکشی بالا برای این گیاه استفاده کنید چون خاک سنگین موجب کم شدن رشد گیاه میشه، پس بهتره از خاک های آماده برای این کار استفاده کنید.

دمای مناسب برای قلمه پتوس چقدره؟

سعی کنید قلمه ها را در محلی با نور کم و دمای حدود 18 الی 20 درجه نگهداری کنید و بعد از ریشه دهی و کاشت در گلدان آنها را به محلی با نور فیلتر شده منتقل کنید، دمای محل نگهداری بعد از ریشه زدن و کاشت در خاک گلدان میتونه تا 25 درجه سانتی گرا بالا بره ولی تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید.

نور مناسب برای پتوس چقدر باشه؟

این گیاه به نور کم مقاوم هست ولی اگر دوست دارید که پتوس شما ابلق بشه حتما در محلی با نور زیاد ولی فیلتر شده و غیر مستقیم قرار بدید.

آیا تکثیر از پتوس ابلق به ما گیاه ابلق میده؟

همانطور که در بالا گفتیم این نور هست که گیاه شما رو ابلق یا غیر ابلق میکنه پس نحوه تکثیر نمیتونه تاثیر داشته باشه ولی انواع پتوس مانند پتوس مرمری که متفاوت از این موضوع هستند.

حالا اگر شما هم تجربه یا نظری در خصوص قلمه زدن پتوس دارید حتما در بخش دیدگاه بنویسید.

مطالب مرتبط :