21 خاصیت شگفت‌انگیز آب زرشک + نکات مهم در مصرف آب زرشک

خواص آب زرشک
خواص آب زرشک

خواص آب زرشک را بدانید : شاید این سوالات برای شما هم پیش آمده باشه، آب زرشک را چه موقع بخوریم؟ مقدار مصرف آب زرشک در روز؟ و.. آب زرشک یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار در بین افراد مختلف است. این نوشیدنی لذیذ در کنار طعم بی‌نظیری که دارد از خواص مختلفی برخوردار است. خواص آب زرشک به خاطر ویتامین‌ها و دیگر مواد موجود در آن می‌باشد.

به دلیل اهمیت بالای این محصول در حفظ سلامتی و کمک شایان آن در حیطه‌های مختلف سلامت بدن قصد داریم در این مقاله، شما را با جنبه‌های مختلف این محصول آشنا کنیم. با مطالعه‌ی این مطلب خواهید دید که نوشیدن آب زرشک چه فوایدی را برای بدن‌تان به همراه دارد.

حتما مطلب خواص زرشک را مطالعه کنید نکات کلیدی در اون میتونید پیدا کنید

بنر گل من و تو

نکات مهم در خصوص آب زرشک و خواص آن

پیش از آن‌که با خواص آب زرشک به طور کامل آشنا شویم، بهتر است نکاتی را در این زمینه مرور کنیم. اهمیت این نکات بسیار بالاست و عدم توجه به آن باعث خواهد شد تا نتوان به خواص مورد انتظار از این نوشیدنی رسید.

به عنوان مثال باید بدانید که اگر به دنبال دریافت بیشترین خواص و نتیجه از مصرف آب زرشک هستید، بهتر است نوع طبیعی آن را مصرف کنید. استفاده از آب زرشک طبیعی باعث می‌شود تا به دلیل تازگی و خصلت بالای آن، بدن به خوبی از مزایای مختلف آن بهره‌مند شود.

همچنین نکته بسیار مهم دیگر آب‌گیری صحیح زرشک می‌باشد. اگر قصد آب‌گیری خانگی زرشک را دارید بهتر است به نکات مهم طرز تهیه آب زرشک طبیعی توجه کافی داشته باشید. برای مثال توجه کنید که آب زرشک را پس از گرفتن بیش از حد نجوشانید. این مسئله می‌تواند باعث تلخ شدن آن شود.

البته مسئله‌ی بسیار مهم دیگری نیز در این میان وجود دارد و آن میزان ماندگاری آب زرشک می‌باشد. در ابتدا توجه کنید که بهتر است از زرشک تازه برای آب‌گیری استفاده کنید. آب زرشک معمولاً چیزی در حدود یک هفته در یخچال سالم و تازه می‌ماند. پس بهتر است از آب گرفتن زرشک به مقدار زیاد خودداری کنید. اگر قصد دارید که در طول سال آب زرشک تازه داشته باشید، بهتر است زرشک تازه تهیه نموده و آن را فریز کنید. در چنین شرایطی خواهید توانست در هر زمان که می‌خواهید به اندازه‌ی قابل مصرف آب‌گیری را را به انجام برساند.

آشنایی با خواص آب زرشک
آشنایی با خواص آب زرشک

جالب است بدانید که در هر 100 گرم آب زرشک میزان : 3 گرم پروتئین، 27 گرم قند، 63 گرم کربوهیدرات، 7 گرم فیبر و 316 کالری دارد.

خواص آب زرشک را بشناسید

وجود املاح معدنی و ویتامین‌های مختلف در آب زرشک آن را به یک منبع غنی برای پیشگیری و رفع اغلب بیماری‌ها تبدیل کرده است. از جمله ویتامین‌های موجود در آب زرشک می‌توان به ویتامین C اشاره کرد.

نکات مختلفی در تهیه و مصرف آب زرشک وجود دارند. به عنوان مثال بهتر است بدانید که آب زرشک از زرشک سیاه گرفته می‌شود. نوع دیگر زرشک که معمولاً با عنوان زرشک پلویی شناخته می‌شود، معمولاً برای این منظور استفاده نمی‌شود.

اما آیا می‌دانید که آب زرشک چه خاصیتی دارد؟ در ادامه شما را با برخی از مهم‌ترین خواص این نوشیدنی لذیذ آشنا خواهیم کرد.

خواص زرشک در زمینه سلامت خون

یکی از تاثیرات بسیار مهم آب زرشک، خون‌سازی و همچنین تنظیم قند و همچنین فشار خون می‌باشد. کنترل میزان قند خون سبب شده است تا این نوشیدنی یک داروی طبیعی برای افراد مبتلا به دیابت باشد.

تنظیم فشار خون دیگر مزیت آب زرشک است. برای آن‌که فشار خون پایین آمده و همچنین از غلظت آن کاسته شود، بهتر است آب زرشک را بدون نمک مصرف کنید. اما چنان‌چه فشار خون‌تان پایین است، توصیه می‌شود تا این نوشیدنی را با نمک مصرف کنید تا سبب بالا رفتن فشار خون‌تان شود.

یکی دیگر از فایده‌های آب زرشک در این زمینه، درمان کم‌خونی می‌باشد. به دلیل وجود ویتامین C، آب زرشک کمک شایانی به جذب آهن و کاهش اثرات کم‌خونی می‌کند.

خواص آب زرشک برای سلامت معده و سیستم گوارشی

آب زرشک خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی شگفت‌انگیزی دارد. این مسئله سبب می‌شود که مصرف این نوشیدنی باعث بالا رفتن سطح سلامت معده شود. چنان‌چه برخی عفونت‌ها در دستگاه گوارش وجود داشته باشند، مصرف آب زرشک درمان آن را تسریع خواهد کرد.

از طرفی برای افرادی که از زخم معده و همچنین اسهال رنج می‌برند، مصرف این نوشیدنی بسیار مفید است. همچنین مصرف آب زرشک به هضم غذا کمک می‌کند.

خواص اب زرشک برای سلامتی
خواص اب زرشک برای سلامتی

خواص آب زرشک برای لاغری و کاهش وزن

چنان‌چه از اضافه وزن رنج می‌برید، به شما توصیه می‌شود حتماً آب زرشک مصرف کنید. مصرف آب زرشک باعث می‌شود که میزان چربی‌سوزی در بدن‌تان افزایش یافته و از چاقی افراد پیشگیری شود.

از طرفی با مصرف آب زرشک میزان کلسترول خون به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و در حقیقت آب زرشک نقش تصفیه‌کننده خون را ایفا می‌کند.

درمان کبد چرب به کمک آب زرشک

خاصیت چربی‌سوزی آب زرشک، بر چربی‌های موجود در کبد نیز تاثیر می‌گذارد. چرب شدن کبد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما این دلیل هر چه که باشد، خاصیت پاکسازی چربی موجود در آب زرشک، سبب حذف شدن این چربی‌ها می‌شود.

کبد نقش سم‌زدایی از بدن را بر عهده دارد. بر اثر انباشت چربی در این عضو مهم بدن، خود آن تبدیل به یک منبع سموم خواهد شد. لذا توجه به سلامت آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

کمک به سلامتی قلب یکی از خواص مهم آب زرشک

خاصیت‌های مختلف آب زرشک که در بخش‌های قبل مطرح شد، کمک چشم‌گیری به سلامتی قلب می‌کنند. به عنوان مثال کاهش سطح کلسترول خون خود یکی از عوامل مهم در بالا رفتن سلامت قلب می‌باشد.

همچنین آب زرشک باعث می‌شود تا میزان تری گلیسرید در خون کاسته شود و این خود دلیل دیگری برای حفظ سلامتی قلب است.

سایر خواص آب زرشک خلاصه وار

در ادامه به برخی از مواردی که از آب زرشک استفاده میشود می پردازیم :

  1. علادم سل را کاهش میدهد
  2. تقویت سلامت ذهنی و مغزی با آب زرشک
  3. درمان اسهال با آب زرشک و خود زرشک
  4. درمان بیماری صرع
  5.  بهترین در درمان آفت دهان
  6.  درمان جوش صورت و بدن
  7. درمان سنگ کیسه صفرا
  8. یکی از داروهای ضد روماتیسم
  9. گفته شده برای ترک اعتیاد مناسب است
  10. بالا بردن سطح سیستم ایمنی بدن
  11. تصفیه کننده خون
  12. پایین آورنده چربی خون
  13.  پایین آورنده اوره
  14. رفع عطش
  15. درمان سیاتیک یا درد پایین کمر
  16. آب زرشک برای مبارزه با عفونت
خواص زرشک برای قاعدگی و لاغری
خواص زرشک برای قاعدگی و لاغری

نکات مهم در زمینه مصرف آب زرشک

آب زرشک فواید مختلفی برای بدن دارد. طبع آب زرشک سرد و خشک است. به همین دلیل بهتر است افراد دارای این طبع آن را به مقدار زیاد مصرف نکنند. آب زرشک را در یخچال نگه دارید. در غیر این صورت حتماً آن را در جایی که در معرض نور آفتاب نباشد قرار دهید.

نکته‌ی حیاتی بسیار مهم دیگر در این زمینه، منع مصرف زنان باردار در خوردن آب زرشک است. چرا که می‌تواند سبب تحریک رحم و در نهایت سقط جنین شود.

یادتان باشد که همه چیز را باید به اندازه مصرف کنید و آب زرشک نیز از این قاعده مستثنا نیست. چنان‌چه طبع‌تان سرد و خشک نیست می‌توانید روزانه تا سه لیوان آب زرشک مصرف کنید. در غیر این صورت بهتر است به مقدار کمتری از آن بسنده کنید.

نظر و تجربه شخصی خود را در خصوص خواص آب زرشک در بخش دیدگاه برای بنویسید تا سایر دوستان هم از نظرات شما استفاده کنند.

سایر مطالب مرتبط :

معرفی 17 روغن ماساژ معجزه آسا

14 خواص عسل برای پوست

خواص درمانی گل یاس