16تا از بهترین گلهای آپارتمانی سایه دوست؛ گیاهان مقاوم به نور کم

معرفی گل های آپارتمانی سایه دوست
معرفی گل های آپارتمانی سایه دوست

گل های آپارتمانی سایه دوست : شاید شما هم دوست داشته باشید که در خانه و یا محل کار خود گل و گیاه نگهداری کنید ولی با مشکل نداشتن و یا کم بودن نور مواجه باشید که در این مواقع میتونید از گیاهان آپارتمانی سایه دوست یا به اصلاح دیگه گل های سایه نشین استفاده کنید. ما در این مطلب میخواهیم به بررسی و معرفی برخی از بهترین گل های آپارتمانی کم نور (گیاهانی که نیاز نوری کمی دارن) بپردازم . پس با ما همراه باشید در ادامه مطلب.

گلهای آپارتمانی سایه دوست

گیاهان آپارتمانی سایه دوست در برابر نور کم مقاومت نشان نمی دهند و رشد آنها متوقف نخواهد شد. یک نکته که قبل از شروع معرفی باید خدمت شما عرض کنم اینه که میتونید به جای گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور از درختچه های آپارتمانی سایه دوست هم استفاده کنید که زیبایی دوچندانی به محیط خانه و محل کار شما میدن پس لیست مارو حتما بخونید.

نکته کلیدی : منظور از گیاهان آپارتمانی سایه دوست این نیست که در نور کم رشد خیلی خوبی دارند بلکه با فراهم نشدن نور خوب برای اونها رشد این نوع از گیاهان متوقف نشده و دچار مرگ نخواهند شد ولی با فراهم کردن شرایط نوری خوب و زیاد شاهد رشد بهتر و رنگ های جذاب روی برگها خواهید بود.

بنر گل من و تو

1- گیاهان آپارتمانی سایه دوست : برگ بیدی

برگ بیدی گیاه آپارتمانی سایه دوست
برگ بیدی گیاه آپارتمانی سایه دوست

گیاه برگ بیدی از خانواده تراوسکانتیا و دارای 60 گونه متفاوت می باشد.برگ بیدی به سایه تا نور متوسط، گرمای زیاد، خاک همیشه خیس، رطوبت ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد. برگ بیدی در 6 ماه اول سال به آبیاری زیادتری نیاز دارد ولی در زمستان هفته ای یکبار آبیاری کفایت می کند.  این گل رو بیشتر برای بالکن سرپوشیده یا روی اپن آشپزخانه و یا طاقچه های مادربزرگ ها دیدیم. برگ بیدی گلی گیاهی می باشد که بسیار زیبا با رشد بالا همچنین کم توقع به طوری که در یک سال به راحتی می توان به 5 گلدان تکثیر پیدا کند.

برای مطالعه برگ بیدی میتونید از اینجا مطالعه کنید

2- گل های آپارتمانی سایه دوست : گیاه گندمی

گل گندمی گیاه آپارتمانی سایه دوست
گل گندمی گیاه آپارتمانی سایه دوست

اسم علمی گیاه گندمی Chlorophytum comosum ، از خانواده Liliaceae میباشد. این جنس دارای ۲۱۵ گونه مختلف از گیاهان همیشه سبز گلخانه ای می باشد.

ارتفاع این گیاه در حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر می رسد. برگهای خطی و باریک آن حدود ۲۵ سانتی متر طول دارد و به صورت نوارهای سبز ی به نظر میرسد که در میان هر یک نوار سفید رنگی مشاهده می شود در بعضی از گونه ها به برگها سفید و قسمت میانی سبز میباشد

گیاهی است زیبا و همیشه سبزکه به دلیل کم توقع بودن برای افراد مبتدی و نام آشنا به نگهداری گیاهان آپارتمانی بسیارمناسب است. این گیاه ارزان و سریع الرشد دارای برگهای باریک و بلند با نوارهای سبز در حاشیه آن می باشد و درانتهای ساقه ها ها تولید گیاهچه هایی می کند که ازاین گیاهچه ها در تکثیراین گیاه استفاده می شود .

کاشت گل در سبد های آویزان که می تواند با تولید گیاهچه درانتهای ساقه های بلند منظره جالبی را ایجاد می کند. گیاه گندمی گلی است مناسب برای کاشت در اب. در ضمن دقت شود که این گل با گل گندم که یک گل بیرونی است تفاوتی چشمگیر دارد.

این گل سایه را دوست دارد و آفتاب مستقیم باعث خراب شدن برگ ها می شود. اگر در منزل پشت پنجره ای نگهداری می کنید که نور شدید می تابد احتمال بلند شدن برگ ها و شکستگی برگ ها وجود دارد. از نظر دما گل گندمی فوق العاده مقاوم می باشد که تا دمای صفر درجه سانتی گرداد هم مقاومت دارد.

 برای مطالعه گیاه گندمی میتونید از اینجا مطالعه کنید .

3- مقاوم و جان سخت : زاموفیلیا

zamiifolia - زاموفیلیا
zamiifolia – زاموفیلیا

یکی دیگر از گیاهان سایه دوست زاموفیلیا می باشد که رشد سریعی داشته و نیاز به مراقبت بسیار کمی دارد. زاموفیلیا با رشدش ارتفاع زیادی می گیرد به همین خاطر بین گیاهان خودنمایی می کند. این گیاه هم به نور مستقیم خورشید نیازی نداشته و  است. ولی برای رشد مطلوب و شرایط ایده آل به جای روشن نیاز دارد ولی در مکانهای تاریک تر هم قادر به زنده ماند و ادامه ی زندگی هست ولی برگها و ساقه برگ باریک میشه .باید مواظب باشید که اشعه آفتاب به برگ گیاه نخورد زیرا باعث سوختن آن میشود. نور زیاد باعث کلفت تر شدن ساقه برگها میشه و نور کم باعث نازک شدن اونها میشه !

برای آشنایی بیشتر با گیاه زاموفیلیا به این لینک مراجعه کنید.

4- گلهای آپارتمانی سایه دوست: گل آنتوریوم

گل آنتوریوم گیاه آپارتمانی سایه دوست
گل آنتوریوم گیاه آپارتمانی سایه دوست

آنتوریوم گیاهی است بومی گواتمالا و کوشاریکا که ارتفاع آن به بیش از ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر می رسد، دارای برگهای کمی پهن، سبز تیره و به طول بیش از ۱۸ سانتیمتر می باشد گلها با اسپات قرمز، صورتی، زرد و یا سفید می باشد در ضمن در اواخر بهار یا فصل تابستان گل ها ظاهر می شوند که از وسط اسپات گل آذین سنبله ای بیرون می آید که زرد یا قرمز رنگ است ماندگاری این گل ها بین ۲ تا ۳ ماه هست.

گل آنتوریوم از جمله گل های سایه دوست است ذارای برگهای کمی پهن، سبز تیره و به طول بیش از ۱۸ سانتیمتر می باشد گلها با اسپات قرمز، صورتی، زرد و یا سفید می باشد براکته هایش قرمز و قلبی شکلند. دوام گل و براکته آنتوریوم زیاد بوده و ۲ تا ۳ ماه پایدار می ماند.

در ضمن در اواخر بهار یا فصل تابستان گل ها ظاهر می شوند گلهای واقعی آنتوریوم اندام فنرمانندی اند که از داخل براکته ها رشد می کنند.گلهای ان خوشه ای و پیچیده شده در یک براکته بزرگ قلبی شکل رنگین میباشد. این گیاه به خاطر گلهای بادوام و زیبایش که غالبا دارای دمگل بسیار بلند است در گلخانه کشت و کار میشود.

به نور ملایم و مکان تقریبا سایه نیاز دارد . در تابستان از نور مستقیم آفتاب خودداری کنید. از آنجابب که متعلق به جنگل های استوایی می باشد به محیط گرم و مرطوب علاقه دارد. آب سنگین و سرما قاتل این گل می باشد. در فصل زمستان 6-8 هفته استراحت می کند پس نیاز آبی آن کم می شود ولی در تابستان بین هر دو آبیاری خاک باید خشک شود.

برای آشنایی بیشتر با گل آنتوریوم به این لینک مراجعه کنید.

5- گلهای آپارتمانی نور کم : برگ قاشقی

برگ قاشقی گیاه آپارتمانی سایه دوست
برگ قاشقی گیاه آپارتمانی سایه دوست

گلی همیشه سبز و مناسب برای ادارات و بانک ها با نور متوسط و خنک ، و مناسب برای داخل اتاق ! با رشد کند از خانواده پی پراسه و زادگاه آن برزیل و جنگل آمازون هستش،برگها قلبی شکل و گوشتی و ابلق به رنگهای سفید کرمی در متن سبز،محل زندگی در زادگاهش در جنگلهای نسبتا تاریک است به همین دلیل سایه اپارتمان را به خوبی تحمل میکند،در کاشت گروهی هم به عنوان پوشش گلدان و هم به عنوان یک گیاه مجزا مورد استفاده دارد و مقایسه جالبی در شکل و رنگ برگها به وجود می آورد. واریته های زیادی در ایران پرورش می یابد.

نیم سایه آفتاب و نور کنار پنجره احتیاجات نوری آن را تامین می کند، احتیاج به مراقبت در برابر اشعه مستقیم آفتاب به خصوص در ظهر دارد. حداکثر درجه حرارت در تابستان ۲۴ درجه و حداقل درجه در زمستان ۱۸ درجه است،گیاه تا ده درجه هم مقاومت نشان میدهد.اجازه دهید در بین دو ابیاری سطح خاک گلدان خشک شود،ابیاری بیش از اندازه به خصوص در زمستان باعث پوسیدگی گیاه می گردد.

برای آشنایی بیشتر با گل برگ قاشقی به این لینک مراجعه کنید.

6- زیباترین گل سایه دوست :گیاه برگ عبایی

برگ عبایی گیاه آپارتمانی سایه دوست
برگ عبایی گیاه آپارتمانی سایه دوست

برگ عبایی که به نام گیاه فولادی معروف می باشد مقاوم ترین گیاه آپارتمانی و قابل سازش با شرایط آپارتمان است برگهایی بلند و کشیده شبیه برگ ذرت و الیاف مقاوم و به رنگ سبز تیره است و مستقیما از ساقه های زیر زمینی خارج شده واریته ابلق با برگهایی به رنگ سبز و کرم نیز موجود است اما مقاومت کمتری نسبت به برگ سبز دارد دارای گلهایی بنفش و گود در خاک گلدان است که جنبه ی زینتی ندارد. عمر این گیاه زیاد است و سالهای متمادی بدون تغذیه و تعویض گلدان در اطاق می ماند.

نیم سایه نیم افتاب را ترجیح میدهد،نور کامل افتاب باعث ایجاد لکه هایی سوخته در برگ می شود. نور کم را به خوبی تحمل می کند. در تابستان باید گلدان را به مکان نیم سایه انتقال دهیم. قاتل این گل آبیاری زیاد می باشد بهتر است از آب بدون املاح برای این آبیاری استفاده نمایید تا از زردی برگ ها جلوگیری کنید. آبیاری با اب سنگین باعث زردی برگها می شود. این گل به کمبود آهن بسیار حساس است بنابراین اسیدهیومیک با آهن هر دوهفته یبار تغذیه کنید ،و هر ماه یکبار با کود کامل هم تغذیه شود.

برای آشنایی بیشتر با گیاه برگ عبایی به این لینک مراجعه کنید.

7- گیاهان با نیاز نوری کم : آگلونما

آگلونما گیاه آپارتمانی سایه دوست
آگلونما گیاه آپارتمانی سایه دوست

آگونما گیاه بسیار زیبایی است با برگ های ابلق با ساقه ها کوتاه و برگ های بیرون آمده از غلاف ، نیزه ای شکل و خم شده به طرف پایین با طول ۱۲ تا ۱۵ سانتیمتر (که گاه تا ۲۰ سانتیمتر نیز می رسند)؛ مقاومت خوبی در برابر سایه و خشکی دارد و آگلونما در حدود چهل گونه گیاه علفى در هند و مالزى دارد كه برخى از آنها به خاطر داشتن برگ هاى ابلق به عنوان گیاه زینتى در گلخانه ها نگهدارى مى شوند.

گیاهی همیشه سبز و پایا با برگهای زینتی می‌باشد برگهای آن (مستطیلی نیزه‌ای )می باشد اندازه برگها بر حسب گونه بطول ۲۵ سانتیمتر و پهنای ۱۲ سانتیمتر نیز می‌باشد ارتفاع گیاه برحسب گونه تقریباً بین ۲۰تا ۴۰ سانتیمتر در سطح فوقانی خود تغییر می‌کند دارای نقاط و یا لکه‌های سبز تیره می‌باشد. گلهای این گیاه سفید و در تابستان آشکار می‌شود. میوه‌های آن قرمز رنگ می‌باشد

آگلونما نیز یکی ازگیاهان سایه دوست است که برگ های سبز تیره دارد. آگلونما از گیاهان پیوندی است و به همین دلیل دارای شکل ها و انواع مختلفی است.

برای آشنایی بیشتر با آگلونما به این لینک مراجعه کنید.

8- سایه دوست و مقاوم : اسپاتی فیلیوم

اسپاتی فیلیوم
گیاهان نور کم – اسپاتی فیلیوم

یکی از گیاهان کم توقع و زیبا که میتونید برای محل کار و جاهایی که فراموش میکنید گیاه رو به صورت منظم آبیاری کنید هست که با توجه به نیاز کم به نور میتونه رشد خوبی داشته باشه، بعضی از گونه های این گیاه در مکان هایی که هیچ نوری وجود ندارد به راحتی میتونند زنده بمونن پس میتونه گزینه مناسبی برای شما باشه که خونتون نور گیری کمی دارد.

توجه داشته باشید که این گیاه به سرما به شدت حساس هست و حتما در فصل های سرد سال اون رو به مکانی با دمای 18 الی 22 درجه منتقل کنید.

9- گل سایه دوست جذاب : فیلودندرون

فیلودندرون گیاه آپارتمانی سایه دوست
فیلودندرون گیاه آپارتمانی سایه دوست

فیلودندرون متعلق به خانواده اراسه بومی جنگلهای گرمسیری امریکا، این جنس دارای بیش از 275گونه گیاهان همیشه سبز نواحی امریکای جنوبی است. اغلب گونه های ان بالارونده و واریته هایی هم به شکل بوته ای رشد میکند. فیلودندرون در هر گره تولید ریشه هوایی میکند. به راحتی میتوان فیلودندرون ها را پرورش داد و به خاطر برگهای زیبایشان به عنوان گیاه اپارتمانی استفاده کرد. برگهای جوان فیلودندورن نسبت به برگهای بالغ اختلاف شکل و رنگ دارند.

گیاه فیلودندرون از گیاهانی است که نگهداری آن بسیار ساده است. شما می توانید گلدان های زیبای فیلودندرون را در هر اتاقی که دوست دارید بدون نگرانی از کمبود نور قرار دهید. زیرا این گیاه با تابش مستقیم آفتاب ضعیف شده و به سرعت واکنش نشان می دهد. بهترین جا برای این گیاه فیلودندرون مکانی به دور از تابش مستقیم آفتاب است.

10- سایه دوست انرژی مثبت : پوتوس

پوتوس گیاه آپارتمانی سایه دوست
پوتوس گیاه آپارتمانی سایه دوست

این گیاه با اینکه نور خورشید را بسیار دوست دارد اما در نور کم نیز رشد می کند و خود را با شرایط سازگار می کند. پوتوس گیاهی زیبا با برگ های دو رنگ است و بی شک وقتی آن را به خانه بیاورید همه آن را دوست خواهند داشت. برای محل کار و کلا برای جاهایی که نور کم داره گیاه مناسبی هست باید این نکته رو هم بگم که پتوس قلبی گیاه تصفیه کننده هوا هست و ارزش اونو دو چندان میکنه.

تقریبا در همه نقاط اپارتمان قابل نگهداری است،گیاه را از معرض نور مستقیم افتاب در امان نگهدارید،بهترین مکان نزدیک پنجره است. حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۸ درجه سانتی گراد و در تابستان حداکثر ۲۴ درجه است.بین دو آبیاری حتما خاک خشک شود. رطوبت معمولی اتاق برایش کافیست.

برای آشنایی بیشتر با گیاه پوتوس به این لینک مراجعه کنید.

11- گیاهان سایه دوست : سانسوریا

سانسوریا گیاه آپارتمانی سایه دوست
سانسوریا گیاه آپارتمانی سایه دوست

از گیاهان مورد استفاده زیاد در خانه ها می باشد . از خانواده سوسنیان یا لیلیاسه و بومی افریقاست ، برگها بلند و کشیده و خاردار با حاشیه زرد و به شکل سرنیزه ، ارتفاع برگها به یک متر می رسد و تکثیر آن از طریق برگ و یا ساقه های زیرزمینی است ، بسیار کم توقع و مقاوم در برابر خشکی و سایه ولی در این واریته به علت ابلق بودن برگها به نور بیشتری احتیاج دارد.

نور کامل بهترین شرایط نوری این گیاه است ولی در سایه هم قادر به ادامه زندگی است ، تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی کند . در زمستان تا درجه حرارت ۱۰ درجه سانتیگراد قدرت تحمل دارد ولی درجه حرارت مطلوب در این فصل ۱۶ است، در تابستان در درجه حرارت مطلوب برای انسان ۲۴ درجه . در زمستان هر ۳ هفته یکبار و در تابستان یکبار در هفته آبیاری کافی است به دلیل ساقه گوشتی گیاه که سرشار از آب است از آبیاری زیاد از اندازه پرهیز نمایید چون باعث پوسیدگی گیاه می گردد . در بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک

12 – گیاهان مقاوم به نور کم : دراسنا پرچمی

چگونه دراسنا پرچمی شادابی داشته باشیم
چگونه دراسنا پرچمی شادابی داشته باشیم

یکی از گیاهانی که دارای بیش از 50 گونه مختلف هست و میتونه نور کم رو به خوبی تحمل کنه دراسنا پرچی هست که شکل زیبایی داره و دکور خونه و محل کار شما رو میتونه فوق العاده جذاب کنه ولی به شدت آبیاری منظم رو دوست داره توجه کنید که آبیاری زیاد موجب مشکلات زیادی در این گیاه خواهد شد اگر نور کافی دارید این گیاه رو در معرض مستقیم نور خورشدی قرار ندید چون برگهای اون آسیب میبینه

13- زیبا با گلهای جذاب : اکسالیس

اکسالیس گیاه آپارتمانی سایه دوست
اکسالیس گیاه آپارتمانی سایه دوست

اکسالیس ( گیاه عشق ) دارای برگهایی بنفش رنگ و بسیار زیبا میباشد و به دلیل برگهایش ، گیاه زینتی بسیار محبوبی شمرده میشود. این گیاه مناسب برای باغها، نگهداری داخل منزل ، پاسیو ها و مرزبندی میباشد. اکسالیس نیز از جمله گیاهان سایه دوست می باشد. این گیاه عمدتا با شبدر ایرلندی نیز اشتباه گرفته می شود. اما مدل برزیلی رنگ های بسیار درخشان تر و برجسته تری دارند، از بنفش گرفته تا قرمز سیر توسط این گیاه تولید می شوند

شرایط سایه ، نیم سایه برای رشد این گیاه مناسب است . در معرض آفتاب کامل اگر این گیاه قرار داشته باشد از بین خواهد رفت.کلا طبق قاعده و تجربه گیاهانی که برگها و رنگدانه ی قرمز یا همون آنتوسیانین دارند،نیاز به نور زیاد و هوایی خنک دارند وگرنه رنگ برگها سبز میشه نمونش درخت افرا قرمز هست که توی هوای داغ تابستون به سبزی میزنه و دوباره با سرد شدن هوا سرخ میشه! افرا باید زیر سایه درخت کاشته بشه .این شبدر زینتی هم باید جای روشن  بدون اشعه مستقیم آفتاب نگهش دارید.

برای آشنایی بیشتر با گیاه اکسالیس به این لینک مراجعه کنید.

14- گل سایه دوست جذاب : فیتونیا

معرفی و نگهداری گیاه فیتونیا
گیاه فیتونیا

یکی از گل های آپارتمانی سایه دوست جذاب فیتونیا هست، گیاهی با برگهای جذاب و دوست داشتنی که نیاز به رطوبت بالا برای نگهداری می باشد ولی نور کم رو به خوبی تحمل میکنه ولی با داشتن نور کافی رشد خوبی خواهد داشت و رنگ برگهای اون بسیار زیباتر میشود. بیشتر این گیاه را در تراریوم میکارند.

توجه داشته باشید که اگر نور مستقیم و بیش از حدی به فیتونیا بتابه باعث سفید شدن برگها خواهد شد پس حتما نور غیر مستقیم و قیلتر شده رو براش داشته باشید.

15- گلهای آپارتمانی سایه دوست : گیاه کالاتا اورانتا

کالاتا اورانتا گیاه آپارتمانی سایه دوست
کالاتا اورانتا گیاه آپارتمانی سایه دوست

گیاه کالاتا اورانتا با برگ های سبز براق و راه راه های سفیدش، یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است که می توان پیدا کرد. این گیاه گونه های متفاوتی دارد و به اسم های مختلفی مانند راه راه سفید یا راه راه صورتی نیز شناخته می شود. نگهداری از این گیاه نسبت به سایر گیاهان آورده شده در این مطلب کمی سخت تر است. برگ های گیاه باید هر چند روز یک بار مرطوب نگهداشته شوند، اما از طرفی نیاز به آب کمی دارند در حدی که خاک گیاه مرطوب باشد. این گیاه نیاز چندانی به نور خورشید ندارد.

16- بامبو زیبا و خوش شانس

گیاه بامبو
گیاه بامبو

یکی دیگر از گلهای سایه دوست بامبو می باشد، بامبو گیاهی است که در هر شرایط نوری میتونه به خوبی رشد داشته باشه و جزو گیاهان سایه دوست به حساب میاد ولی بهترین نور برای این گیاه نور غیر مستقیم و فیلتر شده است که باعث رشد خوب و شادابی بهتر گیاه خواهد شد.

توجه داشته باشید جابجایی این گیاه از هر شرایط نوری به شرایط نوری دیگر(چه از کم به زیاد و چه از زیاد به کم) باید آرام و مرحله به مرحله انجام شود تا گیاه شما دچار شوک نشود.

نتیجه گیری :

گل های سایه دوست میتونند در شرایط کم بودن نور زنده بمونند ولی اگر دوست دارید شاداب و جذاب باشند حتما شرایط ایده آل نوری رو براشون فراهم کنید و اگر نور کافی ندارید اگر توانایی خرید نور مصنوعی رو دارید حتما تهیه کنید تا رشد گیاهان شما خوب باشه ولی اگر هیچ نوری ندارید بهتره اقدام به خرید گیاهان نکنید چون پژمرده شدن گیاه روحیه شما رو خراب خواهد کرد.