آموزش کامل پرورش و کاشت قارچ در گلدان مرحله به مرحله

پرورش و کاشت قارچ در گلدان
پرورش و کاشت قارچ در گلدان

نحوه کاشت قارچ در گلدان : شاید برای شما هم سوال پیش اومده باشه که آیا میشه قارچ رو توی خونه و در گلدان پرورش داد؟ در پاسخ باید گفت که بله شما میتونید خیلی راحت و با کمترین دردسر قارچ رو توی خونه پرورش بدید و یک محصول کاملا ارگانیک وسالم داشته باشید که در ادامه مرحله به مرحله این کار رو به شما آموزش میدم پس با من همراه باشید.

مراحل پرورش و کاشت قارچ در گلدان :

رشد قارچ با استفاده از بذر اتفاق نمی افتد بلکه آن ها از طریق هاگ رشد می کنند. هاگ یا اسپور آن قدر کوچک است که از طریق چشم غیر مسلح دیده نمی شود. لازم به ذکر است که پرورش قارچ از طریق اسپور طولانی تر از زمانی است که ما یک بذر را در گلدان می کاریم.اگر قصد کاشت قارچ در گلدان را دارید، می توانید به سهولت اسپور ها را از فروشگاه تهیه کنید. اما اگر می خواهید قارچ ها سریع تر رشد کنند، امکان تهیه ی بذر نیز وجود دارد. پرورش بذر علاوه بر زمان کوتاه، آسان تر نیز هست.

بهترین زمان برای کاشت قارچ در گلدان

بهترین زمان میتونه از مهر تا آذر ماه باشه ولی اگر در محل کاشت گیاه ایجاد تهویه مناسب را دارید میتونید هر زمان از سال که دوست داشته باشید اقدام به کاشت قارچ کنید.

بنر گل من و تو
انواع قارچ مناسب پرورش در گلدان

گونه های مختلفی از قارچ ها رو میتونید در گلدان پرورش دهید که بهترین اونها در زیر بیان شده است توجه داشته باشید که گونه سی تاک جزو گونه های بسیار گران می باشد.

  1. اویستر
  2. قارچ سفید
  3. سی تاک
مرحله 1 انتحاب گلدان مناسب

برای کاشت قارچ گلدان مناسبی(با حداقل قطر 15 الی 20 سانتی متر) را انتخاب کنید. گلدان را توسط ترکیباتی مثل چوب سخت، گندم یا ذرت پر کنید. به دلیل نبود کلروفیل در قارچ ها، غذای آن ها از محیط اطراف تامین می شود. در ضمن میتوین از فروشگاه های وسایل کشاورزی خاک مخصوص کاشت قار چ هم تهیه کنید.

پرورش قارچ در گلدان - آماده سازی گلدان
پرورش قارچ در گلدان – آماده سازی گلدان
مرحله 2 آماده سازی : پرورش قارچ در گلدان

محیط کشتی را که قرار است قارچ در آن رشد کند(گلدان) استریل کنید. استریل کردن باعث می شود که هیچ میکروب مضری مانع رشد قارچ، نگردد. و در نهایت بتوانیم قارچ ها را سالم برداشت کنیم. یکی از راه های استریل کردن مایکروویو می باشد. بالا بودن دما برای ۲ تا ۳ دقیقه، میکروب ها را نابود می کند. و یا میتویند از مایع ظرف شویی و الکل برای شستن ظرف استفاده کنید.

مرحله 3 کاشت بذرها

سعی کنید گلدانی که برای کاشت انتخاب می کنید، عمق کمی داشته باشد. اما سطح باید زیاد باشد که قارچ بتواند به خوبی رشد کند. حالا نوبت به این رسیده که گلدان را پر کنید. بذر ها را با هم ترکیب کنید. بعد از کاشت بذر ها، گلدان را به مکان گرمی منتقل کنید. قارچ علاقه ای به نور ندارد. پس گلدان را در قسمت کم نور خانه قرار دهید. حضور گلدان در مکان های تاریک، باعث رشد باکتری میسیلیوم می شود. اگر میسیلیوم نباشد، رشد و پرورش قارچ به خوبی صورت نمی گیرد.

کاشت قارچ در گلدان - آبیاری خاک
کاشت قارچ در گلدان – آبیاری خاک
مرحله 4 بررسی گلدان

وقتی حدود دو هفته از زمان کاشت گذشت، لازم است بررسی صورت بگیرد. اگر ریش ریش های سفید را در سطح گلدان مشاهده کردید، پس یعنی رشد قارچ شروع شده است. لازم به ذکر است که زمان ظاهر شدن ریش ریش های سفید، بین دو تا چهار هفته می باشد.پ

گلدان را به مکان تاریکی که دمای آن حدود ۱۳ درجه ی سانتی گراد باشد انتقال دهید. توجه کنید در صورت مشاهده ی لکه ی سبز یا قهوه ای در سطح گلدان آن را دور بیندازید. روی گلدان مقداری آب بپاشید. روی خاک را توسط پارچه ای که نمدار شده بپوشانید.

مرحله 5 رشد قارچ در گلدان

گلدان در این مرحله به حرارت اندکی احتیاج دارد. حرارت باعث رشد بهتر خواهد شد. فراموش نکنید که سطح خاک را مرتبا آبیاری کنید تا خاک رطوبت کافی داشته باشد. اما از آبیاری بیش از حد نیز خودداری نمایید.

قارچ محیط های سرد را ترجیح می دهد. برای همین اجازه ندهید که دما از ۲۱ درجه ی سانتی گراد فراتر برود. در دمای کمتر از این مقدار هم مشکلی برای رشد قارچ به وجود نمی آید.

برداشت قارچ کاشته شده
برداشت قارچ کاشته شده
مرحله 6 پروش قارچ در گلدان

باید حدود ۳ هفته بگذرد تا قارچ های کوچک روی گلدان ایجاد شوند. در تمام مراحل آبیاری سطح خاک را فراموش نکنید تا رشد قارچ ها تداوم یابد. بعد از رشد کامل کلاهک و پایه، قارچ ها آماده ی برداشت هستند.

آیا شما تا حالا تجربه پرورش قارچ در خانه را داشته اید؟ حتما نظر و تجربه خودتون رو با ما در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط :

کود ورمی کمپوست چیست و چرا باید استفاده کنیم؟

قارچ | ویتامین های قارچ | خواص قارچ

آموزش کاشت گل کلم در گلدان و باغچه گام به گام