آموزش کاشت گل کلم در گلدان و باغچه گام به گام

کاشت گل کلم در گلدان و باغچه
کاشت گل کلم در گلدان و باغچه

نحوه کاشت گل کلم در گلدان و باغچه : یکی از سبزیجاتی که بیشتر برای ترشی استفاده میشه گل کلم هست که میتویند خیلی راحت توی خونه و یا باغچه اون رو بکارید و همانطور که از اسمش پیداست برگها دور ریخته میشه و از گل اون برای مصارف مختلف استفاده میشه، روش کاشت گل کلم با توجه به آب و هوای هر منطقه انجام می شود. گل کلم در دمای پایین یخ می زند. پس بهترین محدوده ی دما برای رشد آن، بین ۱۰ تا ۳۰ درجه می باشد.

در این مقاله، به آموزش کشت گل کلم در گلدان و همچنین باغچه می پردازیم. کسانی که امکان کاشت هیچ نوع گیاهی را در گلخانه و مزرعه ندارند، می توانند بذر این گیاه را از مراکز و فروشگاه ها تهیه کنند و با انجام مراحلی که در ادامه ذکر می کنیم، آن را در گلدان مورد نظر خود بکارند.

مختصری در خصوص گل کلم

نام علمی این گیاه Cauliflower است که دارای چربی و کربوهیدرات کمی می باشد جزو گیاهان پر فیبر و دارای ویتامین B9 ، آب، و ویتامین C می باشد. گل کلم حاوی چند فیتوکمیکال است که برای سلامتی بسیار مفید می باشد. سولفورافان ترکیبی است که از بدن در مقابل سرطان محافظت می‌کند.

بنر گل من و تو
زمان مناسب کاشت گل کلم

کاشت بذر در مناطقی که آب و هوای گرم تری دارند، در فصل پاییز و زمستان انجام می شود. اما در مناطق سردسیر، به دلیل حساس بودن گیاه بهتر است که عمل کاشت در فصل بهار صورت گیرد. محصول در فصل های تابستان تا پاییز، برداشت می شود. ولی اگر شما قصد کاشت آن در گلدان را دارید با فراهم کردن شرایط رشد گیاه در خانه هر فصلی میتوانید آن را در گلدان پرورش دهید.

روش های کاشت گل کلم

برای کاشت این گیاه چه در گلدان و چه در باغچه بهتره که ابتدا نشاء گیاه رو تهیه کنید و سپس به محل مورد نظر منتقل کنید برای این کار کافی است که بذرهای تهیه شده را در گلدان یا خرانه بکارید برای این کار گلدانی با حداقل قطر دهانه 15 الی 20 سانتی متر تهیه کنید و سپس آن را با خاک پر کنید فقط به مقدا 5 سانتی متر از بالای گلدان را خالی بگذارید و سپس بذرها را با فاصله 2 الی 3 سانتی متری در خاک قرار دهید و سپس با استفاده از ورمی کمپوست و یا خاک سبک روی بذرها را بپوشانید و سپس با ساتفاده از آبپاش آنها را آبیاری کنید.

نشاء گل کلم
نشاء گل کلم

راستی بجای گلدان میتونید از سینی نشاء هم استفاده کنید. حال گلدان را در محلی با نور و دمای مناسب قرار دهید و خاک را مرطوب نگهداری کنید. برای رشد سریعتر میتویند روی گلدان را با نایلون شفاف بپوشانید ولی هر روز به مدت 1 ساعت حداقل نایلون رو بردارید تا خاک کپک نزنه

کاشت گل کلم در گلدان:

 پس از آماده شدن نشاء گلدانی با ترکیب خاک باغچه + پیت ماس و پرلیت (و یا خاک برگ) آماده کنید و سپس نشا ها را به آن منتقل کنید توجه داشته باشید که سعی کنید در هر گلدان یک نشا بکارید. پس از کاشت گلدان را آبیاری کنید و در محلی با نور زیاد قرار دهید. البته میتونید از همان ابتدا هم بذر را در گلدان بکارید ولی برای سریعتر شدن کار شما در جوانه زدن از روش نشاء استفاده کنید.

کاشت گل کلم در گلدان
کاشت گل کلم در گلدان

کاشت گل کلم در باغچه

برای این کار هم ابتدا محل کاشت را با بیل شخم بزنید و سپس کرت ایجاد کنید و نشا ها را به خاک منتقل کنید و با استفاده از خاک و کود حیوانی پوسیده آن را پوشش دهید، شما میتوانید بدن استفاده از نشا کرت ها را آماده کنید و بذرها را با فاصله حداقل 10 سانتی متر از هم بکارید و روی بذر را با استفاده از کود حیوانی پوسیده و خاک بپوشانید و با استفاده از آب پاش خاک را آبیاری کنید، توجه داشته باشید که تا زمان جوانه زدن هر روز صبح و عصر بذرها را آبپاشی کنید.

نکات مهم در کاشت گل کلم

برای کاشت و نگهداری باید به نکات زیر توجه کنید تا گیاهی شاداب و خوب داشته باشید.

انتخاب گلدان:

بهتر است، گلدانی که برای کاشت گل گلم انتخاب می کنید، ۳۶ سانتی متر عمق داشته باشد. یکی از نکات مهم در انتخاب گلدان، زهکشی آن است. توجه داشته باشید که اگر گلدان زهکشی مناسبی نداشته باشد، آب اضافی آن خارج نشده و در درنتیجه گیاه آسیب می بیند.

نیازهای کلم گل برای رشد در گلدان:

لازم است گلدان، حداقل ۶ ساعت در روز نور دریافت کند.

خاک مناسبی را برای رشد گل کلم انتخاب کنید. این خاک باید ترکیبی از خاک با کیفیت و سبک، مانند هوموس و رس باشد.

رشد گل کلم در خاک مرطوب بهتر انجام می شود. پس خاکی را انتخاب کنید که بستر مرطوبی داشته باشد.

باید گیاه به طور منظم آبیاری شود‌. گیاهچه ی در حال رشد به آب بیشتری نیاز دارد. نتیجه ی خشک بودن سطح خاک، عدم تشکیل هد یا تشکیل هد های کوچک خواهد بود. فقط توجه کنید که گیاه را بیش از حد آبیاری کنید. چرا که گیاه آسیب می بیند و می پوسد.

کاشت گل کلم در گلدان
کاشت گل کلم در گلدان

پوشاندن هد ها هنگامی که رشد هد گل گلم به ۹-۶ سانتی متر رسید، یکی از اقدامات ضروری است. این عمل بلانچینگ(سفید کردن) نام دارد. از مزایای روش سفید کردن می توان به عدم آسیب گیاه در برابر نور خورشید و شیرین تر شدن هد ها اشاره کرد.

برای تامین نیاز های غذایی گل کلم، از ترکیب کمپوست و گل کلم استفاده کنید. همچنین می توانید ماهی یکبار عمل کوددهی را به منظور تغذیه ی گیاه استفاده کنید.

در فصول سرد پاییز و زمستان، از مالچ استفاده کنید. از مزایای استفاده از مالچ، می توان به گرم شدن خاک و محافظت از ریشه ی گیاه در برابر سرما اشاره کرد.

حدود ۳ تا ۴ ماه بعد از کاشت بذر، گل کلم آماده ی برداشت است.

مطالب مرتبط :

کاشت فلفل دلمه ای در گلدان و باغچه

نحوه کاشت نعناع در گلدان و باغچه

بهترین روش کاشت چغندر در گلدان و خانه