آنچه که درباره انتخاب نوار بهداشتی نمیدانید؛6 نوع نوار بهداشتی

نوار بهداشتی چیست و انتخاب نوار بهداشتی
نوار بهداشتی چیست و انتخاب نوار بهداشتی

انواع نواربهداشتی و انتخاب نوار بهداشتی: دوران قاعدگی را میتوان یکی از مهمترین دوره های زندگی هر بانویی دانست. تمامی دختران و خانم ها هر ماه، تقریبا یک هفته ای با این مسئله درگیر هستند به همین سبب اهمیت بسیار زیادی دارد که در این دوران بهداشت فردی رعایت شود. با رعایت نکردن بهداشت در این ایام فرد دچار عفونت های شدید و در نتیجه مشکلات بزرگتری مانند محروم شدن از بارداری می گردد. یکی از مواردی که فرد باید در این ایام توجه کند استفاده از نواربهداشتی می باشد. در ادامه با معرفی 6 نوع نواربهداشتی و نحوه استفاده از نواربهداشتی همراه من باشید.

استفاده از نواربهداشتی هیچوقت کار سختی به نظر نمی آید ولی با تنوع بالایی که امروزه در شکل و مدل نواربهداشتی ایجاد شده است ممکن است برای خیلی از خانم ها سوالاتی بوجود بیاورد. نواربهداشتی در گذشته یک پارچه پنبه ای بود که خانم ها در لباس زیر خود قرار داده و مانع از نشت خون به لباس می شدند اما امروزه شکل و نحوه استفاده از نواربهداشتی بسیار متفاوت شده است.

نوار بهداشتی چیست ؟

نواربهداشتی دستمالی است که بانوان در زمان قاعدگی برای اینکه خون قاعدگی لباس را کثیف نکند استفاده می کنند. نواربهداشتی دو رو دارد که یک طرف آن چسب ناک میباشد و طرف دیگر روکشی پنبه مانند دارد. طرف چسب دار به لباس زیر چسبیده و مانع از جابجایی نواربهداشتی می شود.

بنر گل من و تو
انواع نوار بهداشتی - انتخاب نوار بهداشتی
نوار بهداشتی چیست و انواع نوار بهداشتی

چگونه از نوار بهداشتی استفاده کنیم؟

امروزه نواربهداشتی های متفاوتی در بازار وجود دارند که فعلا بیشترین نواربهداشتی ها یک رویه چسب دار دارند که باید قسمت چسبناک را به سطح شورت بچسبانید. سپس نواربهداشتی را کمی فشارداده تا در جای خود فیکس شود.

پس از استفاده از نواربهداشتی آن را در دستمال کاغذی و یا نایلون های مخصوص خود پیچیده و در سطل آشغال قرار دهید.

اما نکته مهمی که وجود دارد استفاده از انواع دیگر به طور مثال فنجان قاعدگی ، تامپون ، نوار بهداشتی تینکس و … می باشد که در ادامه با معرفی و نحوه استفاده از آن ها آشنا می شوید.

نواربهداشتی روزانه

این نوع پدهای روزانه بیشتر برای دوران که بینی و یا آخر قاعدگی و همچنین برای ترشحات روزانه کاربرد دارد. پد روزانه به قدری نازک و ظریف هستند که در لباس زیر احساس نمی کنید.

نواربهداشتی قابل شستشو
نواربهداشتی قابل شستشو

نوار بهداشتی قابل شستشو

پدهای قابل شستشو در گذشته بسیار مرسوم بوده است امروزه نیز به سبب مشکلاتی که برای برخی بانوان پیش می آید توصیه دکترها استفاده از نواربهداشتی قابل شستشو می باشد. پدهای نخی می باشند که تنها برای یک دوره قابل استفاده نیستند و شما می توانید دراز مدت از آن ها استفاده کنید. این پدها شبیه به نواربهداشتی هستند. برای اینکه از این پدها استفاده کنید باید حداقل 3 پد داشته باشید که با تعویض آن ها دیگری را جایگزین کنید.

نواربهداشتی قابل شستشو در دو نوع نواربهداشتی پارچه‌ای دست دوز خانگی ، نواربهداشتی پارچه‌ای تولید کارخانه‌ وجود دارند.

نکاتی که در مورد استفاده از پدهای قابل شستشو می باشد:

  1. پدها را سریع تعویض کنید.
  2. برای استفاده از نواربهداشتی قابل شستشو بهتر است از شورت های مخصوص که در فاق آنها لایه ای پلاستیک بکار رفته استفاده کنید. به این شورت ها شورتواژن می گویند.
  3. دستمال ها را سریع با آب سرد و صابون بشویید.
  4. در آفتاب خشک کنید در صورتی که آفتاب نبود حتما بعد از خشک شدن از اتو استفاده کنید.

نوار بهداشتی معمولی

بیشترین استفاده در زمان قاعدگی همین نواربهداشتی های معمولی می باشند که خود دو مدل دارند. نواربهداشتی بالدار و نواربهداشتی ساده. نواربهداشتی بالدار همانطور که از اسمش مشخص است دارای دوبال در اطراف میباشد که با چسباندن دو نوار در اطراف آن به لباس زیر باعث محکم تر شدن آن شده و جابجایی آن در حین پیاده روی، دویدن ، و خواب را به صفر می رساند. اما نواربهداشتی معمولی لبه های اضافه را نداشته و فقط از طریق چسب پشت نواربهداشتی به لباس زیر متصل می شود.

حال همین نواربهداشتی ها به چند دسته مختلف تقسیم بندی می شوند:

  1. نواربهداشتی با رویه کتان
  2. نواربهداشتی با رویه مشبک
  3. نواربهداشتی معطر
انواع نوار بهداشتی و انتخاب درست
انواع نوار بهداشتی و انتخاب درست
نواربهداشتی رویه کتان

این نوع پدها به خاطر رویه کتانی که دارند برای پوست های حساس بسیار مناسب می باشند.

نواربهداشتی مشبک

نواربهداشتی مشبک به نواربهداشتی شبانه نیز معروف می باشد. این نوع پد به خاطر جذب بالایی که دارد بسیار مورد توجه بانوان می باشد. بخصوص برای خانم هایی که به تازگی فارغ شده اند بهترین گزینه می باشد.

تامپون

یکی دیگر از ابزاری که در عادت ماهانه استفاده می شود تامپون می باشد. کاربرد تامپون و نواربهداشتی یکی می باشد فقط تامپون خون را در داخل واژن مهارکرده و مانع از خروج خون می شود. بیشتر تامپون ها از جنس پنبه می باشند و داخل مهبل فرو داده می شوند تا از خونریزی جلوگیری کنند. انتهای تامپون نخی دارد که برای بیرون کشیدن استفاده می شود.

[button type=”3d” color=”#ff004e” target=”_blank” link=”https://affstat.adro.co/click/49b9922f-793f-4658-a04f-a95930b30ec5/aHR0cHM6Ly93d3cuZGlnaWthbGEuY29tL3NlYXJjaC9jYXRlZ29yeS1zYW5pdGFyeS1wYWQvP3R5cGVbMF09NjI2OCZzb3J0Ynk9Nw==”]پرفروش ترین نواربهداشتی های تامپون[/button]

نحوه استفاده از تامپون

ابتدا باید دست ها را با آب و صابون شسته و یک لایه تامپون بردارید. در حالتی راحت نشسته و با یک دست دهانه رحم را باز کرده و با دست دیگر تامپون را از قسمت نازک تر به داخل فشار دهید. زمانی که لوله بزرگتر وارد واژن شد فشار برای وارد شدن تامپون را متوقف کنید.
پس از وارد شدن تامپون، از انگشت وسط همراه با شصت برای خارج کردن اپلیکاتور استفاده کنید. مطمئن شوید که نخ از واژن خارج شده باشد تا در زمان خارج کردن تامپون با مشکل جدی روبرو نشوید.
اگر احساس ناراحتی کردید مطمئن شوید که نوار بهداشتی تامپون را به خوبی داخل واژن قرار نداده اید. بدون شک برای بار دوم و سوم دستتان می آید که چطور باید از آن استفاده کنید.

انتخاب نواربهداشتی - تامفپون
انتخاب نواربهداشتی – تامفپون
تامپون بهتر است یا نوار بهداشتی؟

از تامپون بهتر است در زمان ورزش کردن و یا مهمانی های استفاده کنید در مکان های عمومی استفاده از نواربهداشتی بهتر و آسان تر می باشد.

آیا استفاده از تامپون باعث پاره شدن پرده بکارت می شود؟

بله در مورد دختران باکره به هیچ وجه توصیه نمی شود.

نکات مهم در مورد استفاده از تامپون

تامپون‌ها را مرتب عوض کنید و در شب نوارهای بهداشتی را جایگزین آنها کنید.
از تامپون‌های فوق جاذب استفاده نکنید، از انواع نخی استفاده کنید.
اگر شما دچار عفونت پوستی به ویژه نزدیک آلت تناسلی هستید، از تامپون استفاده نکنید.
قبل از گذاشتن تامپون، دست‌ها را به دقت بشویید. استافیلوکوک‌ها معمولاً در دست وجود دارند.
برای زخم‌های عفونی فوراً از پزشک کمک بخواهید.

فنجان قاعدگی

یکی دیگر از روش های جلوگیری از کثیف شدن لباس ها در زمان قاعدگی استفاده از فنجان قاعدگی می باشد. این فنجان سیلیکونی انعطاف پذیر بوده قابل شستشو می باشد. فنجان قاعدگی توانایی نگهداری خون به مدت 10 الی 12 ساعت پس از هر تخلیه را دارد. فنجان قاعدگی دارای طرح ها و اندازه های مختلف می باشد.

با استفاده از فنجان قاعدگی میتوانید در هزینه های خود صرفه جویی کرده و همچنین باعث سلامتی محیط زیست خود شویم.

استفاده از فنجان قاعدگی برای بار اول کمی دشوار می باشد بهتر است قبل از استفاده آن را داخل آب جوش بیندازید تا به خوبی نرم و انعطاف پذیر شود.

فنجان قاعدگی - انتخاب نوار بهداشتی
فنجان قاعدگی – انتخاب نوار بهداشتی

نواربهداشتی تینکس

تینکس یا همان لباس زیر دوره شباهت ظاهری بسیاری به شورت زنانه دارد. تینکس با ساختار 4 لایه به ترتیب لایه ضد میکروبی، رطوبت، جذب، و مقاوم در برابر نشت ساخته می شود.

تینکس دارای 6 مدل می باشد که هر مدل دارای میزان جذب متفاوتی می باشد Hiphugger بالاترین میزان جذب و Thong حداقل میزان جذب را دارد.

نحوه ی شستشو تینکس

دو روش برای شستشو تینکس وجود دارد

شستشو پس از استفاده (برای مراقبت از تینکس های خود، بلافاصله پس از استفاده با آب سرد شستشو دهید و آویزان کنید تا خشک شود)

شستشو در ماشین لباسشویی (ابتدا با آب سرد به صورت دستی سپس در ماشین لباسشویی شستشو داده شود. حواستان باشد که برای شستشو از سفید کننده یا نرم کننده پارچه استفاده نکنید. زیرا قدرت جذب را کاهش می دهد).

بهترین مارک نوار بهداشتی ایرانی

نواربهداشتی پنبه ریز، مای لیدی ، مولپد ، تافته و نانسی بخشی از محصولاتی است که در این راستا برای شما عزیزان می توان معرفی کرد.

بهترین مارک نواربهداشتی خارجی

نواربهداشتی مارک خارجی تنوع بسیار بالایی دارد اما بیشترین مارکی که در ایران در دسترس ما قرار دارد  نوار بهداشتی الویز در انواع مختلف و نوار بهداشتی سپتونا، نواربهداشتی کرولی می باشد.

جمع بندی

استفاده از نواربهداشتی با توجه به نوع آن نکاتی دارد که حتما باید توجه شود. شما باید با توجه به میزان خونریزی ماهانه نواربهداشتی خود را انتخاب کنید. اگر از نواربهداشتی های یکبارمصرف استفاده می کنید حتما هر 4 الی 5 ساعت آن ها را تعویض کنید تا دچار عفونت نشوید. پس حتما بسته به نیاز خود از انواع نوار بهداشتی میتونید انتخاب نوار بهداشتی درستی داشته باشید.

مطالب جالب:

آیا حمام رفتن در دوران قاعدگی درست است ؟

سردی رحم چیست؟ با علائم و درمان های آن آشنا شوید

هر آنچه باید در خصوص قرص ضد بارداری بدانید

هر آنچه که باید در خصوص درد پریود بدانید