باربری گل و گیاه باید چطوری انجام بشه؟ اصول جابجایی گیاهان آپارتمانی

باربری گل و گیاه
باربری گل و گیاه

باربری گل و گیاه به چه شکل هستش ؟ اگر گل و گیاه حین حمل آسیب ببینه باید چیکار کنیم ؟ میشه گفت یکی از دغدغه اصلی کسانی که عاشق گل و گیاه هستن و میخوان جابجا بشن این هست که چطور باید این کار رو انجام بدن که گیاهتشون دچار شوک کمتری بشه و بعد از جابجایی گیاه سرحال و شادابی مثل قبل داشته باشند، جابجایی خونه و محل کار یکی از اتفاقات خیلی سخت و زمان بری است که باید کامل اصولی و با نیروی متخصص انجام بشه، در این مطلب به این دو سوال و سوالات دیگه که تو زمینه حمل و جا به جایی گلها دارید رو قراره پاسخ بدیم و ترفندهای عالی برای جا به جایی گل رو بهتون بگیم پس همراه ما باشید .

مراحل باربری گل و گیاه

همانطور که میدونید جابجایی و یا تعویض گلدان میتونه باعث ایجاد شوک در گیاه بشه ، حتی گیاهانی مثل بنجامین با تغییر یک متری در خانه و یا چرخاندن دچار شوک و ریزش برگ میشن چه برسه بخواهید از یک محیط به یک محیط دیگه انتقال بدید. جابجایی در مواقعی باعث خشک شدن گل می شه پس بهتره بعد از جا به جایی حواستان به گل باشه و میزان رطوبت خاک و تغذیه گل توجه داشته باشید . لوازمی که برای جا به جایی گل لازمه شامل :

  • کارتن مناسب ابعاد گل و گلدان
  • روزنامه باطله
  • بابل رپ ( نایلون حباب دار)
  • و چسب هستش
باربری گیاهان آپارتمانی
باربری گیاهان آپارتمانی

ابتدا روزنامه را دور گل بپیچید به طوری که بدنه و برگ های گل را پوشش بده حالا با استفاده از نایلون حباب دار بدنه گلدان رو پوشش بده و سپس در کارتن قرار دهید حال فضای خالی گلدان رو با روزنامه و یا نایلون حباب دار پر کنید تا گلدان داخل کارتن ثابت بشه و تکون نخوره البته استفاده از نایلون حباب دار میتونه اختیاری باشه و پوشاندن با روزنامه کافی است و میتونه به خوبی از گیاه شما محافظت کنه

بنر گل من و تو

اگر گل تون ساقه بلندی داره کارتن گل تا بخشی از ساقه گل را در بر بگیرد کافیست و حتما لازم نیست همه گل رو در بر بگیره اما اگه گلتون قد کوتاه و ابعاد کوچیکی دارد بهتره کارتن زو طوری انتخاب کنید که کل گل و گلدان رو در بر بگیره
حال کارتن گل رو با چسب زده و محکم می کنید و در حین چیدن کارتن ها دقت کنید که کارتن های سبک تر روی کارتن های سنگین قرار بگیرد .

باید و نبایدهای حمل گل و گیاه :

برای حمل و جا به جایی گل و گیاه  محتواهایی کار و منتشر شده اند که کاملا غیر علمی بوده و از اساس اشتباهن که در ادامه به بعضی از باید ها و نبایدها حمل گل و گیاه اشاره کرده ایم که کاملا علمی و ثابت شده هستند و اگر قصد حمل و بسته بندی گل رو دارید به این نکات دقت کنید .

زمان آبیاری گل قبل از حمل :

گل را دو الی سه روز قبل از بسته بندی و جا به جایی آبیاری کنید و روز حمل تحت هیچ شرایطی به گل آب ندهید چرا که ریشه ها تا 24 ساعت بعد از آبیاری در حال جذب مواد معدنی و آلی اند و مستعد وارد شدن شوک می باشند. تا جایی که میتونید آبیاری قبل از جابجای گل و گیاه آپارتمانی رو با آمینو اسید انجام بدید.

زمان بسته بندی و پک کردن کارتن ها :

گلدان ها را داخل کارتن هایی که در تهیه کردید قرار بدهید اما بسته بندی گل ها را تا آخرین لحظه که قصد جا به جایی را دارید به تاخیر بندازید تا گل ها از هوای آزاد لذت ببرن . در واقع گل ها توی اسباب کشی آخرین چیزی این که بسته بندی می کنید و اولین چیزی اند که در خانه جدید باز خواهید کرد .

اضافه کردن مواد اضافی ممنوع 🚫 :

او برخی مقالات دیدم که نوشته قبل از جا به جایی آب قند به گل ها بدید تا از شوک شدن گل ها جلوگیری کنه در صورتیکه قند باعث آفت گل ها میشه و پس ضرر قند برای گل بیشتر از منفعتشه و گل رو از پا درمیاره همانوطر که در بالا گفتم بهتره گیاه رو با امینو اسید آبیاری کنید و یا با همین ماده غبارپاشی کنید تا تنش و شوک رو کاهش بده

باربری گل و گیاه اصولی
باربری گل و گیاه اصولی

تعویض گلدان سفالی و پلاستیکی اصلا :

برخی برای جا به جایی راحت تر گلدان ها رو تعویض می کنند که اصلا پیشنهاد نمی شه چون جا به جایی و تعویض گلدان به صورت همزمان باعث صدمه به گل و حتی خشک شدن گل میشه . حتی اگر چند روز قبل هم گلدان ها رو تعویض کنید بازهم پیشنهاد نمی شه چون بعد از حمل دوباره به گلدان قبلی بازمی گردونید. اگر از گلدان های سرامیکی و یا سفالی استفاده میکنید با نایلون حبابدار بسته بندی کنید تا دچار شکستگی نشه و به هیچ وجه سمت تعویض گلدان نرید چون جابجایی یک شوک به گیاه شما وارد میکنه و تعویض گلدان شوک بعدی خواهد بود.

تو انتخاب کارتن دقت کنید :

کارتنی که برای هر گل انتخاب مناسب ارتفاع گل باشد چرا که کوچک بودن کارتن باعث میشه زوری گل رو بسته بندی کنید و باعث شکستگی ساقه اصلی گل یا جا به جایی ریشه میشه که در نهایت باعث خشک شدن و از بین رفتن گل میشه .

هرس قبل از حمل گل ! اصلا :

اگر گلتان نیاز به هرس دارد بهتر است آن را به زمان دیگری موکول کنید و برای جا شدن در کارتن دست به هرس نزنید چرا که توازن و شکل اصلی گل به هم می ریزد که باعث بر هم خوردن تعادل گل و در نتیجه آسیب به دیگر بخش ها می شود .

بعد از جابجایی از چه کودی استفاده کنیم؟

قبل و بعد از جابجایی میتونید از امینو اسید یا هیومیک اسید برای آبیاری استفاده کنید که من پیشنهاد میکنم حتما قبل از آبیاری گیاه رو با آمینو اسید آبیاری یا غبارپاشی کنید و بعد از اینکه گیاه رو در جای اصلی خود قرار دادید اون با استفاده از آمینو اسید غبارپاشی کنید و یا اولین آبیاری رو با امینو اسید یا هیومیک اسید انجام بدید تا تنش وارده به گیاه کاهش پیدا کنه

حمل اصولی گل :

با توجه به مطالب بالا حمل گل اصول و ظرافت خاصی رو میطلبه و اگر نگران آسیب به گلهاتون حین جا به جایی یا بسته بندی هستید . نمی تونید اصولی که گفتم رو رعایت کیند ممکنه زحمات چندین ساله تون به باد بره
اگه در تهران منطقه کردستان قصد حمل گل رو دارید کافیه با باربری کردستان تماس حاصل کنید . باربری کردستان با داشتن لوازم مخصوص بسته بندی ،  حمل گل رو بر عهده می گیرند .
تیم کاری باربری میرداماد و باربری کردستان اصول بسته بندی و حمل گل ها از گل های کوچیک مینیاتوری تا گل های بزرگ با شاخ و برگ های فراون رو با بهترین کیفیت بسته بندی و حمل می کنه