با خواص وانیل برای بدن آشنا شوید

با خواص وانیل برای بدن آشنا شوید
وانیل

وانیل، گیاهی خوش‌بو از تیره ارکیدهاست که میوه‌هایی در غلاف تولید می‌کند. این گیاه پایا خزنده یا بالا رونده است و ساقه ای سبز رنگ و دراز دارد. برگ‌های وانیل به صورت متناوب، پهن، نرم، ضخیم، بیضی شکل، نوک تیز و سبز رنگ هستند. این گیاه بومی مناطق مرطوب و حاره و جنگل‌های مرطوب جنوب شرقی مکزیک و آمریکای مرکزی و هند غربی و آمریکای جنوبی است. برداشت دانه‌های وانیل از غلاف باید در زمانی مناسب و با دقت انجام شود. در واقع باید باید گیاه به خوبی رسیده باشد. عطر دل‌پذیر و طعم وانیل آن را به ماده ای ضروری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی‌ها تبدیل کرده است. وانیل اغلب در تهیه دسرها، پودینگ‌ها و شیرهای طعم‌دار و … کاربرد دارد. علاوه بر این وانیل برای درمان بیماری ها و مشکلات مختلف هم اثرات شگفت‌انگیزی دارد. در ادامه با گوشه ای از خواص وانیل برای بدن آشنا می شویم.

وانیل به شکل های متنوعی مثل پودر، غلاف گیاهی، عصاره و شکر وانیلی می‌تواند به عنوان درمانی برای نقاط مختلف بدن کاربرد داشته باشد. وانیل به‌خاطر وجود مواد مغذی، ترکیبات ارگانیک منحصربه‌فرد و آنتی اکسیدان های موجود در غلاف گیاهی آن برای بدن بسیار مفید است.

 

با خواص وانیل برای بدن آشنا شوید
وانیل

 

  خواص وانیل برای بدن:

– وانیل برای کاهش کلسترول مفید است. کاهش کلسترول می‌تواند مانع از بروز تصلب شرایین شود و از لخته شدن خون و بروز التهاب در رگ‌های خونی جلوگیری کند.

بنر گل من و تو

– وانیل سبب می‌شود تا زخم‌ها و بیماری‌ها سریع‌تر بهبود یابند.

– وانیل با دارا بودن خواص ضدمیکروبی، برای حفاظت از سیستم ایمنی و کاهش استرس در بدن مفید است.

– وانیل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که از بروز اثرات منفی وجود رادیکال‌های آزاد در بدن از جمله سرطان و بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند.

– کاهش التهاب، یکی از مهم‌ترین خواص وانیل است و برای کم کردن التهاب کبد استفاده می‌شود. وانیل همچنین به رفع التهاب عروق خونی، نقرس و مشکلات التهابی هم کمک می کند.

– وانیل برای تقویت و زیبایی پوست و مو مفید است و اکنه و جوش را درمان می کند.

– عطر وانیل روی مغز اثر می‌گذارد و باعث ایجاد احساس آرامش می شود. به همین خاطر، استفاده از وانیل برای درمان تشویش و استرس مزمن مفید است.

– وانیل به دلیل کاهش اشتها باعث کاهش وزن می‌شود. همچنین وانیل، سوخت‌وساز بدن را مؤثرتر و بهتر می‌کند و سبب کاهش وزن می شود.

– ویژگی‌های ضدمیکروبی وانیل، ضمن بهبود زخم‌های گلو و کاهش سرفه‌ها منجربه از بین رفتن عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف می‌شود.

– وانیل به هضم بهتر در دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین بوی آن باعث کاهش حالت تهوع می‌شود. مصرف چای وانیلی هم التهاب روده را تسکین می‌دهد و از استفراغ، اسهال، انقباض شکمی و ناراحتی‌های معده جلوگیری می‌کند.

– وانیل از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

– وانیل برای تنظیم قاعدگی  مفید است.

– وانیل سبب بهبود اختلالات عصبی، مثل بیماری آلزایمر و پارکینسون می شود.

 

با خواص وانیل برای بدن آشنا شوید
وانیل

 

عوارض جانبی وانیل:

وانیل اگر به اندازه مصرف شود، عارضه جانبی ندارد. ولی:

– به علت قاعده آور بودن وانیل، زنان باردار باید در مصرف آن احتیاط کنند.

– ممکن است این گیاه در بعضی افراد ایجاد حساسیت کند که مربوط به مواد اسانسی وانیل نیست و به دلیل اگزالات کلسیم موجود در گیاه است.

– کارگرانی که با وانیل کار می کنند، ممکن است دچار سردرد ، راش های پوستی و بدخوابی شوند. این حالات به نام علایم وانیلی لیسم شناخته شده اند.