معرفی، تکثیر و نگهداری کوتیلدون (کاتالیدون)| کالانکوئه تیرسیفلورا

نگهداری کوتیلدون (کاتالیدون)
نگهداری کوتیلدون (کاتالیدون)

نگهداری کاتالیدون در خانه (کالانکوئه تیرسیفلورا) : یکی از گیاهان جذاب که بدون شک زیبایی اون چشم هر کسی رو خیره میکنه کوتیلدون هست، نگهداری بسیار راحتی داره و میشه گفت جزو گیاهان کم توقع دسته بندی میشه، میدونستید کوتیلدون یک ساکولنت هست از زیر مجموعه کالانکوئه؟ پس در ادامه با من همراه باشید تا نکات جذاب و جالب دیگه ای هم در خصوص این گیاه زیبا دوست داشتنی بهتون بگم و اگر تمایل به تکثیر داشته باشید تا آخر با من همراه باشید.

کوتیلدون از کجا اومده و چیه؟

نام علمی این گیاه Kalanchoe luciae است که با نام های Flapjack, Paddle Plant (کالانکوئه تیرسیفلورا) هم شناخته میشه که در ایران بهش کوتیلدون میگن این گیاه از خانواده کراسالاسه هست ولی از زیرمجموعه ساکولنت ها به حساب میاداین گیاه بومی آفریقای جنوبی است،برگهایی گوشتی با شکوفه های خاکستری داره که اگر دوست دارید که رنگ برگها قرمز بشه باید اون رو در زمستان و شب ها در محلی با دمای پایین قرار بدید.

این گیاه دارای برگهای بیضی شکل و در برخی موارد گرد گوشتی است و رشد بسیار آرامی دارد، اگر شرایط مناسب براش فراهم کنید روی خوشه هایی اون گلهای لوله ای زرد رنگ رو مشاهده خواهید کرد. وجود گرد روی ساقه گیاه نباید شما رو نگران کنه چون عادی هست و از خودش گرد تولید میکنه.

بنر گل من و تو

شاید این برای شما سوال باشه که ما تا الان شکوفه ای از این گیاه ندیدیم؟ بله در زیستگاه خودش طول این گیاه به 1 متر هم میرسد و پس از رشد طولی خوب شروع به گلدهی میکند.

نگهداری کاتالیدون
نگهداری کاتالیدون

شرایط مناسب نگهداری کاتالیدون در خانه

گیاه کوتیلدون هم همانند سایر گیاهان گوشتی به محلی با نور زیاد اما فیلتر شده، آبیاری کم، خاکی با زهکشی بالا و دمای معمول اتاق برای رشد خوب نیاز دارد که در ادامه تمامی شرایط و نیازها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کوتیلدون چقدر نور نیاز دارد؟

کالانکوئه تیرسیفلورا به محلی با نور بسیار زیاد ولی فیلتر شده نیاز دارد پس بهترین مکان برای نگهداری اون پشت پنجره جنوبی است، اگر از ابتدای بهار آن را در معرض نور مستقیم قرار بدید میتونه به خوبی نور مستقیم خورشید رو تحمل کنه ولی به هیچ وجه نباید گیاه رو به یکباره به همچین محلی منتقل کنید چون موجب ایجاد سوختگی و در برخی موارد چروک و بیحال شدن برگها خواهد شد.

دمای مناسب نگهداری کاتالیدون چقدر است؟

گیاه کوتیلدون میتونه به خوبی در محلی با دمای گرم و خشک رشد کنه ولی بهترین دما برای نگهداری اون 16 الی 24 درجه سانتی گراد می باشد، این گیاه شبها میتونه تا دمای 10 درجه سانتی گراد رو تحمل کنه که این دما موجب قرمز شدن برگهای اون خواهد شد. پس اگر دوست دارید برگهای جذاب قرمز داشته باشید این شرایط براش فراهم کنید.

میزان آبیاری کوتیلدون چقدر باشه؟

میزان آبیاری این گیاه همانند سایر کاکتوس و ساکولنت ها باید کم انجام بشه پس اجازه بدید بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 4 الی 5 سانتی متری خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید.

آبیاری زیاد موجب از بین رفتن ریشه و چروک شدن ساقه میشه، توجه کنید که هر ماه یکبار زهکشی گلدان رو بررسی کنید تا آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه در غیر این صورت احتمال از بین رفتن گیاه بالا خواهد رفت.

از چه خاکی برای کاتالیدون استفاده کنیم؟

هرچقدر خاک گلدان سبک باشه رشد گیاه شما بهتر خواهد بود پس سعی کنید از خاکی سبک با زهکشی بالا استفاده کنید که اگر تجربه ای در ترکیب خاک رو ندارید از خاک های مخصوص کاکتوس استفاده کنید، بهترین ترکیب برای این گیاه مقداری شن+ پرلیت+ خاک برگ است که میتونید تیو خونه درست کنید.

 

زمان تعویض گلدان

هر زمان ریشه های گیاه از زیر گلدان خارج شد یا گیاه به اندازه ای بزرگ شد که دیگه برگها رشد نکردن باید شما تعویض گلدان را انجام بدید.

تعویض گلدان کوتیلدون
تعویض گلدان کوتیلدون

نحوه تکثیر کوتیلدون در خانه

تکثیر کوتیلدون از طریق قلمه ساقه و قلمه برگ امکان پذیر هست. به این شکل که با استفاده از یک چاقوی تیز و استریل شده ساقه بالایی گیاه که رشد زیادی داشته رو از گیاه مادری جدا میکنید و به مدت 24 الی 48 ساعت در محلی با نور کم قرار میدید تا پینه ببنده و سپس یک گلدان با خاک مخصوص کاکتوس آماده میکنید، حالا قلمه را داخل خاک قرار میدید و اون رو آبیاری میکند.

میزان آبیاری در طول ریشه زایی باید به نحوی باشد که موجب پوسیدگی ساقه نشه، سعی کنید میزان آبیاری کم انجام بشه، استفاده از هورمون ریشه زایی موجب بالا رفتن درصد موفقیت شما خواهد شد.

نکات مهم نگهداری کاتالیدون

توجه کنید که اجازه ندید برگها در زمستان به پنجره یا فلز که سرد هست بچسبه، داخل برگها پر از آب هست و این کار موجب یخ زدگی و در نهایت از بین رفتن اون برگ میشه، همینطور به هیچ وجه در معرض باد گرم قرار  ندید که مجدد موجب چروک شدن برگها میشه(بالای شوفارژ به هیچ وجه قرار ندید)

شما چه تجربه ای در نگهداری از کوتیلدون دارید؟ حتما مشکلات و نظرات خودتون رو در بخش دیدگاه برامون بنویسید.

مطالب مرتبط :