با خواص چای سفید آشنا شوید

با خواص چای سفید آشنا شوید
خواص چای سفید

چای سفید مانند چای سبز و چای سیاه از از گیاهی به نام Camellia sinensis تهیه می‌شود. روش فراوری متفاوت این گیاه سبب تولید چای سفید با طعم و خواص متفاوت می شود. درواقع پیش از اینکه این گیاه به رشد کامل برسد و زمانی‌که برگ‌ها و جوانه‌های آن به‌رنگِ سفید هستند،‌ از ساقه‌ی گیاه چیده می‌شوند. برای پیشگیری از اکسایش ،این گلبرگهای تازه را در نور طبیعی آفتاب خشک کرده و سپس مراحل بعدی تهیه چای را طی می‌کنند. اگرچه دم کرده این چای به رنگ زرد کم رنگ است اما به دلیل پرزهای سفید نقره‌ای جوانه‌های نشکفته گیاه چای که به آن ظاهری سفید می دهد، به آن چای سفید می گویند. این چای دارای خواص زیادی است که در این مطلب با گوشه ای از خواص چای سفید برای بدن آشنا می شویم.

 

خواص چای سفید برای بدن:

– چای سفید به حفظ سلامت قلب کمک می کند. پلی‌فنول‌های موجود در چای سفید خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می دهد.

– چای سفید با پیری پوست مقابله می کند و سبب جوان ماندن پوست می شود. علاوه بر این برای درمان آکنه نیز مفید است.

بنر گل من و تو

– چای سفید با دارا بودن خاصیت چربی سوزی باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

– چای سفید برای درمان دیابت مفید است.

– چای سفید حاوی آنتی‌اکسیدان‌ است که برای درمان سرطان مفید است.

– چای سفید به کاهش التهاب کمک می کند.

– این چای سبب بهبود سلامت کبد و کلیه‌ها می شود.

– چای سفید حاوی کاتچین‌ است و برای مقابله با پوکی استخوان مفید است.

– پلی‌فنول‌هایی مثل اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) که در چای سفید به‌ وفور یافت می‌شوند، می‌توانند خطر ابتلا و گسترش بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر را کاهش دهند.

– این چای سبب تقویت حافظه  و هشیاری می شود.

– چای سفید به درمان کم‌کاری تیروئید کمک می کند.

– چای سفید سبب بهبود وضعیت سلامت دهان می شود. همچنین این چای دارای فلوراید، کاتچین‌ها و تانن‌ها است. ترکیب این مولکول‌ها می‌تواند با مقابله در برابر قند و باکتری‌ها، به تقویت بیشتر دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند.

 

با خواص چای سفید آشنا شوید
خواص چای سفید

عوارض جانبی چای سفید:

– گرچه میزان کافئین در چای سفید اندک است، ولی به هر صورت در ترکیبات این چای کافئین وجود دارد. کافئین می‌تواند باعث ایجاد اختلالاتی در سلامت افراد شود؛ از جمله‌ی این اختلالات می‌توان به بی‌خوابی، عصبانیت، بی‌قراری، سرگیجه، و تاثیراتی دیگر بر دستگاه عصبی مرکزی اشاره کرد.

– زیاده‌روی در مصرف عصاره‌ی چای‌سفید، می‌تواند حتی باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود.

– چای سفید سرشار از فلاونوئیدها است که می‌توانند آهن غیر هِم را در خود نگه دارند؛ و از این طریق، از جذب آهن در بدن تا ۷۰ درصد جلوگیری می‌کنند. بنابراین، برای اجتناب از این مشکل، توصیه می‌شود چای سفید را پیش از غذا یا هم‌زمان با مصرف مکمل‌های آهن نوش جان کنید.