با فواید و خواص موسیر آشنا شوید

موسیر
موسیر

موسیر یک گونه از سرده سیر است. این گیاه بومی ایران است و به ‌صورت وحشی رشد می کند. موسیر دارای اسیدهای چرب و عناصر معدنی (پتاسیم، سدیم، منیزیم، آهن، مس، روی و منگنز) می‌باشد. به نظر می رسد که این گیاه بیشتر از بقیه اعضای خانواده دارای آنتی اکسیدان و فنول باشد!به همبن دلیل یکی از بهترین غذاهای آنتی اکسیدانی برای کاهش آسیب رادیکال های آزاد و مبارزه با بیماری های مزمن محسوب می شود. موسیر فواید و خواص زیادی برای بدن دارد که در ادامه با گوشه ای از خواص موسیر آشنا می شویم.

خواص موسیر برای بدن:

– موسیر با افزایش گردش خون پوست سر، رشد مو را تقویت می کند. همچنین با دارا بودن گوگرد ریزش مو را کاهش می دهد و درخشانی مو را افزایش می دهد.

– موسیر منبعی غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و آمینو اسیدهایی است که عملکرد مغز را افزایش می دهند.

– موسیر به کاهش استرس و استراحت ذهن کمک می کند. علاوه بر این ویتامین های موجود در موسیر به عملکرد روحی و عاطفی، با تنظیم واکنش های هورمونی و آنزیمی در مغز کمک می کنند.

بنر گل من و تو

– موسیر با دارابودن خواص آنتی اکسیدانی، به کاهش جهش های سلول کمک می کند.

– موسیر به بهبود جریان در بدن کمک می کند و گردش خون را افزایش می دهد. همچنین می تواند برای کمک به درمان کم خونی هم مفید باشد.

– موسیر سبب تقویت متابولیسم می شود.

– موسیر، حاوی آلیسین است که می تواند فشار خون را همراه با پتاسیم که به اتساع عروق خونی کمک می کند، کاهش دهد.

– موسیر با دارابودن ویژگی های هیپوگلیسمی می تواند به کنترل دیابت کمک کند. همچنین می تواند به بهبود حساسیت انسولین، و کنترل بیشتر گلوکز خون کمک کنند.

– موسیر دارای کالری پایینی است و به کاهش وزن کمک می کند.

– موسیر برای سلامت استخوان بسیار مفید است.

– موسیر برای داشتن پوستی سالم مفید است. همچنین با دارابودن گوگرد از پیری زودرس و تجمع پوست مرده جلوگیری می کند و در تسکین قرمزی و حساسیت پوست مستعد موثر است.

– موسیر به سیستم دفاعی بدن کمک می کند.

 

موسیر
موسیر

 

عوارض جانبی موسیر:

مصرف موسیر و دیگر پیازها برای اکثر مردم بدون هیچ گونه عوارض جانبی می باشد.

– خوردن زیاد پیاز ممکن است سوزش معده و یا برگشت اسید معده را تشدید کند.

– پیاز و موسیر نیز غذاهایی هستند که نشانه های مربوط به آی بی اس را برای برخی افراد بدتر می کنند، زیرا حاوی کربوهیدرات های FODMAP هستند که پتانسیل ایجاد مشکلات هاضمه را دارند.

– اگر مبتلا به آی بی اس و علایم مرتبط مانند یبوست یا نفخ هستید، می توانید آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید و مشاهده کنید که آیا بهبودی دارید یا خیر.

– همچنین تعداد کمی از گزارش ها، مربوط به آلرژی به پیاز هستند، از جمله افراد مبتلا به آسم، خارش پوست و چشم های قرمز.

– پیاز و موسیر برای کودکان و در دوران بارداری یا شیردهی ایمن هستند، اما پتانسیل ایجاد برگشت اسید معده را دارند.