5 تا از بهترین غذاهای مناسب صبحانه + نکات طلایی صبحانه

غذای مناسب صبحانه
غذای مناسب صبحانه

خواص صبحانه به همراه بهترین غذاها برای صبحانه : صبحانه اولین وعده غذایی در هر روز می‌باشد. این وعده دارای اهمیت زیادی است به خصوص برای افرادی که در سنین رشد هستند. ابتدا نکات کلیدی برای انتخاب یک صبحانه درست رو بهتون میگم و سپس به معرفی چند صبحانه لاکچری و عالی می پردازم،مصرف یک صبحانه مقوی و انرژی بخش می‌تواند به آغاز یک روز خوب و با نشاط کمک کند. با ما همراه باشدی تا با ویژگی‌ها و تأثیرات این وعده غذایی بیشتر آشنا شویم.

چرا وعده صبحانه مهم است؟

صبحانه علاوه بر نیروبخشی به بدن موجب تنظیم چربی خون نیز می‌شود به این صورت که افرادی که هر روز صبحانه می‌خورند مواد غذایی لازم را به بدن می‌رسانند و سوخت و ساز بدنشان به طور معمول و مناسبی عمل می‌کند. اما کسانی که صبحانه را از وعده‌های خود حذف می‌کنند به علت آن که سوخت و سازشان پایین می‌آید در طول روز به خوردن غذاهای چرب‌تر روی می‌آورند و بدنشان عادت می‌کند تا چربی‌های بیشتری را ذخیره کند. البته یک صبحانه خوب ویژگی‌هایی دارد که نباید از آن‌ها غافل شد.

خوردن صبحانه مقوی به افزایش تمرکز و کاهش استرس کمک می‌کند و مغز را فعال نگاه می‌دارد. در صورت عدم مصرف این وعده احتمال افت قند در خون در طول روز بالا می‌رود. اهمیت این وعده برای کودکان و نوجوانان و کسانی که فعالیت‌های ذهنی دارند بیشتر است.

ویژگی‌های یک صبحانه خوب

صبحانه هم مانند سایر چیزها بایدها و نبایدهایی دارد. وعده صبحانه باید شامل نشاسته‌ها مانند غلات غنی و نان، مواد لبنی کم چرب، مواد پروتئینی و میوه باشد. مواد خوراکی زیادی هستند که می‌توانند در وعده صبحانه جا بگیرند و موادی را که ذکر کردیم داشته باشند. یک صبحانه خوب باید دارای مقدار قابل توجهی فیبر باشد و چربی نداشته باشد و دارای مواد مغذی و غنی (با رعایت تعادل) باشد. نکاتی را که باید در خوردن صبحانه رعایت کنید در زیر لیست‌بندی کردیم. بنابراین توجه کنید که مواد زیر را در لیست صبحانه خود جا دهید.

ویژگی‌های یک صبحانه خوب
ویژگی‌های یک صبحانه خوب

چه غذاهایی را در صبحانه بخوریم؟

  • مصرف مواد فیبردار مانند نان، غلات غنی شده، نان سبوس‌دار به علت داشتن فیبر بالا سبب تأمین انرژی روزمره می‌شوند.
  • مواد پروتئین‌دار مانند تخم‌مرغ، عدسی و خوراک لوبیا چیتی می‌تواند در ساخت و رشد عضله و ترمیم آن‌ها بسیار مؤثر باشند.
  • مواد لبنی کم‌چرب مانند شیر، پنیر، کره از دیرباز پای ثابت وعده‌های صبحانه بوده‌اند و دارای چربی‌های سالم هستند و مواد ضروری بدن را تأمین می‌کنند.
  • میوه‌های مختلف یا آب‌میوه‌های طبیعی، انواع سبزی‌ها با رساندن آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن سبب شادابی و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.
  • مواد طبیعی مثل عسل، گردو، کنجد، شیره‌های خرما یا انگور با خواص فوق‌العاده‌ای که دارند بخش اعظمی از مواد معدنی بدن را تأمین کرده و سبب تقویت مغز و بدن می‌شوند

چه غذاهایی را در صبحانه نخوریم؟

کالباس، سوسیس، غذاهای پرچرب، مواد خوراکی شور، شیرینی‌ها، ساندویچ‌های آماده، انواع نوتلا و شکلات صبحانه و … را برای وعده صبحانه مصرف نکنید. همواره تلاش کنید در این وعده از غذاهای سالم و خانگی استفاده کنید. حتی سعی کنید انواع مربا را خودتان در منزل تهیه کنید. از مصرف بی‌رویه شکر دوری کنید. به جای آن از عسل یا شیر استفاده کنید.

از آن جایی که متوجه اهمیت این وعده شدیم باید دقت کنید که هر طور شده حتی چند قاچ از میوه را برای صبحانه مصرف کنید و روز خود را با شکمی خالی شروع نکنید. ممکن است پیش بیاید که از خود بپرسید امروز صبحانه چی بخورم؟ برای اشتها بخشیدن به خود یا افراد خانواده می‌توانید از مواد رنگارنگ استفاده کنید یا مواد جدیدی را امتحان کنید.

صبحانه برای جوانان و بزرگ‌سالان

جوانان می‌توانند از نان و پنیر و سبزی، عدسی، هلیم، شیر موز کم‌چرب، نیم‌رو یا تخم‌مرغ عسلی، کره و مربا، خامه و عسل، نان و گردو و خرما برای صبحانه استفاده کنند.

افراد بزرگ‌سال نیز باید به وعده صبحانه خود توجه نشان دهند و پیش از رفتن به محل کار یا شروع روز صبحانه بخورند. این افراد می‌توانند برای دریافت انرژی بیشتر از انواع نوشیدنی‌ها استفاده کنند اما ترجیحا این نوشیدنی‌ها نباید میزان بالایی از کافئین داشته باشند. آب‌میوه های طبیعی و ترکیب شیر با مواد دیگر مثل دارچین و عسل، یا چای کم‌رنگ بسیار عالی خواهد بود.

غذای مناسب صبحانه
غذای مناسب صبحانه

صبحانه در طب سنتی

در طب سنتی به مصرف صبحانه تاکید بسیاری شده است. در صبحانه طب سنتی باید به مزاج هر فرد توجه شود. انواع خوراکی‌هایی که در طب سنتی پیشنهاد می‌شوند شامل حلوا ارده، کره محلی، هلیم بوقلمون، شیره انگور، ارده، کله پاچه، آش و موادی از این دست می‌باشند. در طب سنتی پیشنهاد شده که صبحانه در ساعت‌های اولیه روز (صبح زود) مصرف شود و سپس به کارهای روزمره رسیدگی شود. نوشیدن نوشیدنی‌های گرم مانند چای دارچین و زنجبیل در این ساعات توصیه می‌شود.

صبحانه لاکچری و شیک برای مهمانان

برای رنگ و لعاب دادن به سفره صبحانه یا پذیرایی از مهمان‌ها می‌توانید از صبحانه‌های جدید و شیک و مقوی استفاده کنید. با این کار کودکان نیز بیشتر به خوردن صبحانه ترغیب می‌شوند. در زیر به معرفی چند صبحانه جذاب می‌پردازیم.

غذای مناسب صبحانه - گوجه خیار
غذای مناسب صبحانه – گوجه خیار
غذاهای مناسب صبحانه : نان و پنیر با گوجه و خیار

این ترکیب یکی از خوشمزه‌ترین صبحانه‌های ایرانی است و بسیار شادی‌بخش است. خوردن گوجه و خیار تازه با پنیر و نان سبوس‌دار طعمی به یاد ماندنی دارد.

صبحانه لاکچری: املت سبزیجات

املت تنوع بسیاری دارد و املت گوجه یا تخم‌مرغ گاهی تکراری می‌شود. برای تهیه این املت می‌توانید از سبزیجاتی که دوست دارید استفاده کنید و در انتها با افزودن تخم‌مرغ املت شما آماده سرو است.

غذاهای مناسب صبحانه : املت ایرانی 🙂

یکی از رایج ترین و در عین حاب بهترین گزینه ها برای ما ایرانی ها املت هست که میشه با انواع تخم مرغ اون رو درست کرد، پیشنهاد میکنم این املت رو با ترکیب تخم مرغ و بلدرچین درست کنید فوق العاده خوشمزه و جذاب خواهد بود و پر از انرژی برای شما است.

غذای مناسب صبحانه : ساندویچ تخم‌مرغ پخته

این غذا بسیار خوشمزه است. اگر تاکنون آن را امتحان نکرده‌اید پیشنهاد می‌شود حتما یک بار تهیه کنید. بعد از پختن تخم‌مرغ آن را لای نان سبوس‌دار با کاهو، گوجه، خیار یا سبزی‌های دیگر بگذارید. این غذا بسیار مقوی است و زود آماده می‌شود.

صبحانه لاکچری: ترافل

این غذا شبیه ترافل است. برای تهیه آن ورقی از نان سبوس‌دار را برداشته و رویش کره بادام‌زمینی بمالید سپس کمی عسل روی آن ریخته و با موز رویش را بپوشانید. این غذا هم خوش‌طعم هم مقوی است و برای افراد مختلف مناسب است. اگر مایل بودید می‌توانید کمی به آن حرارت دهید.

سخن آخر

شما هم می‌توانید با ترکیب مواد مختلف و مغذی‌ای که باید در وعده صبحانه مصرف شوند غذاهای جدید درست کنید و طعم‌های متفاوت را امتحان کنید. فراموش نکنید که وعده صبحانه چه تأثیر شگرفی دارد و همواره صبحانه‌های خود را به صورت منظم مصرف کنید. اگر شما هر نظری در خصوص غذاهای مناسب صبحانه دارید در بخش دیدگاه مطرح کنید تا سایر دوستان هم از آن استفاده کنند.

مطالب مرتبط :

420 تا از بهترین لیست غذاهای ایرانی

19 نوع از بهترین غذاهای نونی برای مهمانی و شام