تاثیر کاکتوس بر امواج وای فای، نقش کاکتوس در جذب اشعه، شایعه یا واقعیت

تاثیر کاکتوس بر امواج
تاثیر کاکتوس بر امواج

تاثیر کاکتوس بر امواج وای فای : امروزه تکنولوژی جز جدایی ناپذیر زندگی ما شده است. تقریبا در تمام ساعات شبانه روز ما در معرض تلفن‌های همراه، کامپیوتر و لپ تاپ، مودم اینترنت و … هستیم و تمام این وسیله ها امواج و تششعاتی را از خود ساطع می کنند. تحقیقات علمی نشان داده‌اند که این امواج می تواند برای سلامتی ما مضر باشد. اگرچه تاثیر این اشعه‌ها روی بیماری هایی همچون سرطان ثابت نشده است، اما بدون شک در بروز مشکلاتی چون سردرد، خستگی، بی خوابی و … اثر گزار هستند. حال سوال این است که برای در امان بودن از این امواج باید چه کار کرد؟ به نظر می رسد که کنار گذاشتن گوشی های موبایل و لپ تاپ و … انتخاب واقع بینانه ای نباشد! آیا کاکتوس بر امواج وای فای تاثیر دارد؟ یا از اون میشه استفاده کرد؟

چرا که در جهان مدرن زندگی ما وابسته به این تکنولوژی هاست و هر روز مشتاقانه به دنبال خرید مودم فیبر نوری، خرید مودم 4G و انواع جدیدترین و پرسرعت ترین تکنولوژی های انتقال داده در محیط زندگی مان هستیم. به علاوه حتی اگر خود ما از وسایلی چون مودم وایفای استفاده نکنیم باز هم در معرض این امواج هستیم، چرا که قطعا همسایه ها، یا همکارانمان در محل کار و … با این تکنولوژی ها و امواج سر و کار دارند و ما نیز خواه ناخواه در معرض این امواج هستیم. در این نوشته، می خواهیم به تفصیل به این امواج و مضرات آنها و همینطور راه‌های پیشگیری از خطرات و آسیب های این امواج بپردازیم.

کاکتوس و تاثیر اون بر امواج
کاکتوس و تاثیر اون بر امواج

آیا امواج موبایل خطرناک هستند؟

گوشی های موبایل امروزه بخش جدایی ناپذیر زندگی هستند. در خیلی از کشورهای جهان اکثریت مردم از گوشی های همراه استفاده می کنند و این بازار در حال رشد کردن نیز هست. این تلفن ها با امواجی که بر پایه ی میدان های الکترومغناطیسی هستند کار می کنند. از آنجایی که افراد دائم از این گوشی ها استفاده می کنند ممکن است برایشان سوال شود که آیا استفاده از تلفن همراه مضر است؟ آیا امواج تلفن همراه می تواند برایشان خطرناک باشد؟ در پاسح به این سوال باید بگوییم که تلفن های موبایل فرستنده‌ی فرکانس رادیویی کم قدرت هستند و در فرکانس های بین 450 تا 2700 مگاهرتز دی محدوده ی 0.1 تا 2 وات کار می کنند. و بهتر است بدانیم که این گوشی در هنگام روشن بودن است که انرژی امواج را منتقل می کند. بنابراین بهترین راه در امان بودن از این امواج چیست؟ بهتر است که حتی الامکان این گوشی را نزدیک سر و قلب خود نکنیم.

بنر گل من و تو

برای مثال بهتر است به جای نزدیک کردن گوشی به گوش، از هندزفری استفاده کنیم، یا شب هنگام خواب گوشی را در فاصله ی دورتر از خود و در حالت خاموش قرار دهیم. برای مثال اگر گوشی را در فاصله ی 30 الی 40 سانتی متری بگیریم در معرض انرژی بسیار کمتری خواهیم بود. اما به طور کلی میزانی که انسان ها به طور متوسط در معرض این امواج هستند به قدری نیست که موجب نگرانی جدی شود. تا کنون تحقیقات معتبری هم مبنی بر خطرات جدی امواج موبایل منتشر نشده است.

آیا لپ تاپ نیز اشعه و موج ساطع می کند؟

بله! به طور کلی می توان گفت هر نوع وسیله ی الکترونیکی، اعم از لپ تاپ، تبلت و موبایل و …امواجی را ساطع می کنند. در مورد خطرات امواج لپ تاپ می توان به همان مواردی که در مورد موبایل گفته شد اشاره کرد. اما مورد دیگری نیز در استفاده از لپ تاپ وجود دارد و آن این است که خیلی از افراد حین استفاده از این وسیله آن را روی پاهای خود قرار می دهند که از نظر برخی از کارشناسان خطراتی را به دنبال دارد. برای مثال امکان سوختگی پوست به دلیل حرارت لپ تاپ وجود دارد، و یا برخی معتقدند که این مساله روی باروری زنان و مردان نیز اثر سو دارد و باز هم عده ای احتمال سرطان را مطرح می کنند که مجددا دلایل کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. با این همه توصیه می شود حین استفاده از لپ تاپ از باطری آن استفاده شود و از لپ تاپ زمانی که به پریز برق متصل است استفاده نکنیم. لپ تاپ را روی پاهای خود قرار ندهیم و ترجیحا از موس و صفحه کلید سیم دار به جای انواع بی سیم آن استفاده کنیم.

تاثیر کاکتوس بر وای فای
تاثیر کاکتوس بر وای فای

آیا امواج وای فای خطرناک هستند؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، راجع به ضرر این امواج تحقیقات متعددی انجام شده است. تحقیقات تا کنون ضرر این امواج روی بیماری هایی چون سرطان را ثابت نکرده اند. بنابراین استرس بیش از حد به خود وارد نکنید! برخی از پزشکان معتقدند که میزان امواج و تشعشاتی که ما به طور روزانه با آن سر و کار داریم به قدری نیست که سلامتی انسان را به طور جدی به خطر بیندازد، بنابراین از این نظر جای نگرانی وجود ندارد. با این حال تحقیقاتی وجود داشته که نشان داده است این امواج روی بیخوابی، تمرکز و توجه، سردرد، طپش قلب و … تاثیراتی دارند. یا برای مثال تحقیق دیگری نشان داده است که گیاهان در محیطی که در آن امواج وایفای وجود دارد رشد کمتری دارد. درباره‌ی تاثیر این امواج روی کودکان، نوزادان و زنان باردار نگرانی های بیشتری وجود دارد.

حالا برای کم کردن مضرات امواج وای فای باید چه کنم؟

قطعا با من موافق هستید که اکثریت مردم یا در خانه مودم وای فای دارند یا به دنبال خرید مودم هستند و به نظر می رسد همه ی ما روی این موضوع اتفاق نظر داشته باشیم که تکنولوژی، اینترنت و تلفن همراه و … قابل حذف شدن از زندگی در دنیای مدرن امروز نیست! پس باید چه کرد؟ در وهله ی اول توصیه می شود که استفاده ی غیرضروری از این ابزار را به حداقل رساند. برای مثال زمانی که از اینترنت استفاده ای نمی کنیم، مثلا در طول شب، بهتر است که مودم وایفای را خاموش کنیم. همچنین بهتر است که مودم وایفای را در محلی دورتر از خودمان قرار دهیم تا فاصله ی ما با این امواج بیشتر باشد. بهتر است که لپ تاپ، موبایل و تبلت ها را خیلی به بدن خود نزدیک نکنیم و وقتی کارمان با آنها تمام شد آنها را با فاصله از خود قرار دهیم. به جز موارد گفته شده، ادعاهایی مبنی بر اثر گیاهان و به ویژه کاکتوس در دفع و جذب این امواج وجود دارد. که در ادامه تاثیر کاکتوس بر امواج wifi رو بررسی میکنیم که آیا این جقیقت است و یا شایعه ای بیش نیست.

تاثیر کاکتوس بر امواج وای فای
تاثیر کاکتوس بر امواج وای فای

تاثیر کاکتوس بر امواج و جذب آن، شایعه است یا واقعیت دارد؟

شاید شما هم به گوشتان خورده باشد که کاکتوس می تواند اشعات مضر، مثل امواجی که وایفای ساطع می شود را به خود جذب کند! پیش از اینکه به سراغ صحت سنجی این ادعا برویم، بیایید کمی راجع به تاثیر گیاهان در محیط صحبت کنیم. همانطور که می دانید، گیاهان کربن دی اکسید را از محیط اطراف جذب کرده و اکسیژن تولید می کنند و به این ترتیب به پاک کردن هوای اطراف خود کمک می کنند. از طرف دیگر زیبایی و نشاطی که گیاهان به محیط اطراف خود می دهند در سلامت روان و خوشحالی انسان موثر است. بنابراین وجود گیاهان در محل زندگی و محیط کار، به طور کلی ایده ی بسیار خوبی است. اما حالا این پرسش مطرح است که آیا این گیاهان علاوه بر اثرات مثبتی که گفته شد، در جذب و یا منع امواج، به خصوص امواج وایفای نیز مفید هستند؟ پاسخ کوتاه به این سوال این است که هم بله و هم خیر!

برای توضیح این مطلب باید بگوییم که امواج وایفای مانند دایره های متحد المرکز در سراسر محیط اعم از خانه، محل کار و … پخش می شوند. بنابراین وقتی مودم را روشن می کنید این امواج در همه جا هستند و شما در همه جا در معرض این امواج هستید. بنابرین نمی توان به کمک کاکتوس یا گیاه های دیگر جلوی تمام این امواج را گرفت، اما اگر کاکتوس در مسیر این امواج قرار بگیرد می تواند سرعت انتشار این امواج را کم کرده و در نهایت تا حدودی از مضرات آن جلوگیری کند.

اما ادعای ضد و نقیض دیگری نیز درباره‌ی جذب امواج الکترومغناطیس توسط کاکتوس وجود دارد. ریشه‌ی این ادعا که کاکتوس می تواند مانند آهن ربا امواج الکترومغناطیس را به خود جذب کند به تحقیقی که توسط ناسا انجام شده است بر می گردد. اگرچه امروزه برخی از دانشمندان این ویژگی آهنربایی کاکتوس را به آن شکل افسانه ای که تصور می شود، رد می کنند، اما هنوز هم برخی معتقدند وجود کاکتوس در تعدیل این اشعه ها نقش مثبت دارد. علاوه بر آن گفته می شود، گیاهانی مثل کاکتوس می توانند ترکیبات آلی مضر موجود در محیط را نیز به خود جذب کرده و ترکیبات آلی موجود در هوا را از بین برده و جریان هوا را سالم نگه دارند.

با این حساب برای محیط کار یا زندگی خود کاکتوس بخرم یا نه؟

اگر نظر ما را می خواهید قطعا بله! اول خب بس تا حالا قبول کردید که همگی حداقل تحت تاثیر وای فای مودم ADSL منزل خودمان و مضرات آن هستیم! درست است که ما باور نداریم که کاکتوس بتواند به طور افسانه ای تمام امواج موجود در محیط را به خود جذب کند یا مانع آن ها شود، اما می دانیم که وجود کاکتوس می تواند در تعدیل این امواج موثر باشد. از سویی دیگر کاکتوس نیز مانند هر گیاه دیگری فواید بسیاری دارد که همین فواید به تنهایی علت کافی برای تهیه و نگهداری از این گیاه زیباست. بنابراین برای چه تعلل می کنید؟ وجود کاکتوس به داشتن هوایی پاکیزه تر و محیطی پر نشاط تر و زیبا تر کمک می کند. همین الآن کاکتوس مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید و محیط اطراف خود را دلنشین تر و سالم تر کنید و تا حدودی از مضرات امواج وایفای نیز جلوگیری کنید.

انواع کاکتوس برای خانه
انواع کاکتوس برای خانه

چه نوع کاکتوسی بخرم؟

واقعیت امر این است که از نظر جذب و دفع اشعه و امواج تفاوتی میان انواع کاکتوس وجود ندارد! با این همه در ادامه ی این مقاله می خواهیم انواع کاکتوس را به شما معرفی کنیم تا راحت تر بتوانید انتخاب کنید و محیط اطراف خود را با سلیقه‌ی خود و کاکتوسی که دوست دارید تزیین کنید. در ابتدا به طور کلی بهتر است بدانید که چون کاکتوس ها به آرامی رشد می کنند نگهداری از آنها ساده است. کاکتوس های ریشه‌ی عمیقی ندارند بنابراین برای نگهداری کاکتوس نیازی به گلدان عمیق نیست. اما بهتر است گلدان پهن باشد تا کاکتوس عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

کاکتوس ملکه‌ی شب! Epiphyllum oxypetalum

می توان گفت ملکه از مشهورترین انواع کاکتوس است. ملکه گل های سفید و زیبایی دارد و همینطور علاقه مند به نور غیر مستقیم است. در ماه های سرد سال به ملکه شش ماه یک بار آب دهید و در فصل های گرم سال نیز آبیاری یک هفته در میان برای سیراب کردنش کافی است.

کاکتوس هنگینگ Hanging Cactus

این کاکتوس جمع و جور تر و کوتاه تر است. گل هایش رنگ های مختلفی دارند اما رنگ نارنجی بیشتر دیده می شود. این نوع از کاکتوس بر خلاف ملکه‌ی شب به نور بیشتری نیاز دارد و ترجیح می دهد در محیط های گرم باشد.

کاکتوس گلوله برف یا همان اسنوبال

این کاکتوس هم شکوفه هایی نارنجی رنگ یا متمایل به قرمز دارد. اندازه اش کوچک است و شکوفه هایش به شکل حلقه هایی در سر آن قرار دارند. فراموش نکن که به گلوله ی برف هر دو هفته یکبار آب دهی، ولی حواست باشد که قبل از آبیاری خاک گیاه خشک باشد چون این کاکتوس مستعد پوسیده شدن است!

کاکتوس دم موشی

ساقه های این نوع کاکتوس مانند دم موش از آن آویزان هستند و می توان آن را از سبدهای گل آویزان کرد. شکوفه های این کاکتوس نیز معمولا حالت آویزان دارند و به رنگ های قرمز یا نارنجی دیده می شوند. هرس کردن ساقه های این نوع کاکتوس ساده است، و اگر قسمت های بریده شده از این کاکتوس را در خاک قرار دهید می بینید که به سرعت کاکتوس های جدیدی رشد می کنند.

کاکتوس توپی یاقوتی

این نوع کاکتوس با انواع دیگر بسیار متفاوت است و می توان گفت پیچیده تر است. جالب است بدانید که یک نوع از این کاکتوس هیچ کلروفیلی ندارد و بنابراین توانایی فتوسنتز نیز ندارد.

با توجه به توضیحاتی که درباره‌ی انواع کاکتوس دادیم، نوعی که بیشتر مورد سلیقه‌ی شماست و نگهداری از آن نیز برایتان ساده تر است انتخاب کنید و از انتخاب خود لذت ببرید. ولی صرفا بخاطر تاثیر کاکتوس بر امواج وای فای نباید شما برای خرید کاکتوس و یا هر گیاه دیگری اقدام کنید، چون همانطور که مطالعه کردید گیاهان تاثیر چندانی در جذب و کاهش امواج ندارند.