کراتین مو چیست و انواع کراتینه مو + مشکلات و عوارض

انواع کراتینه مو و روش انجام آنها

کراتینه مو چیست و انواع کراتین مو : اگر جزو افرادی هستید که میخواهید سراغ کراتینه کردن موها برید پیشنهاد میکنم ابتدا این مطالب رو تا انتها بخونید ما دو نوع کراتینه داریم یکی بریا احیا کرن و دیگری برای صافی، همچنین کراتینه کاربردهایی مانند : صاف کردن موها، درمان کننده مو، از بین برنده وزی موها که هر کدام دارای مزایا و معایبی می باشد. در ادامه به برسی تمامی مواردی که شما باید از انواع کراتین مو بدانید خواهیم گفت پس همراه من باشید.

کراتین مو چیست؟

موهای شما مواد مختلفی از جمله مواد معدنی را داراست که کراتین یکی از آن ها می باشد. وجو این ماده در موها سبب درخشندگی مومی شود. موهایی که کمتر از این ماده بهرمند هستند ضخیم، فر، وز و… می شوند.

اگر شما هم موهایی دارید که سخت شانه می شوند و حالت مجعد دارند و صاف کردن آن ها مشکل است احتمالا پروتئین و مواد معدنی کمی به موهایتان می رسد. برای جلوگیری از این کار و احیای آن روشی که وجود دارد و این روزها بسیار متداول و پرطرفدار شده است، کراتینه کردن مو می باشد.

بنر گل من و تو

این روش در سالن های آرایشی و توسط افرادی که تخصص کراتینه را دارند انجام می شود. حال اگر مشتاق به کسب اطلاعات در این باره هستید، یا در شک و تردید که این روش را امتحان کنید یا نه و یا اگر با فواید یا احیانا مضرات آن آشنا نیستید. به شما توصیه می کنم حتما این مقاله را مطالعه نموده و در ادمه همراه ما باشید.

کراتین مو چیست و چه کاربردی دارد؟
کراتین مو چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع کراتینه مو را بشناسید

اگر بخواهیم به صورت کلی دسته بندی کنیم 2 نوع در بازار وجود دارد

  • کراتین احیا کننده مو
  • کراتینه برزیلی یا کراتینه صافی

که کاربردهای متفاوتی میتونه داشته باشه :

  1. صاف کردن موها
  2. درمان کننده مو
  3. از بین برنده وزی موها

کراتین برزیلی یا صافی موها

یکی از انواع کراتین مو یا روش “کراتین برزیلی (Brazilian Keratin)” است، این روش کراتینه برای موهای وز می باشد و کمک می کنند که حالت وزشدگی موها از بین رفته و موهایی صاف و لطیف داشته باشید. البته این روش تاثیری در افزایش حجم موها نداشته و در صورت انجام آن موهایتان در حجم سابق خود باقی می ماند.

کراتین برزیلی روش بسیار مناسبی برای افرادی می باشد که موهای به شدت فر و مجعد داشته و بلافاصله پس از دریافت رطوبت کم موهایشان حجم گرفته و پف می شود. این کراتین باید توسط افراد متخصص که در این حیطه مهارت دارند انجام شود.

فرد متخصص مواد مخصوص کراتینه را با موها آغشته کرده و سپس به وسیله یک اتو موی سرامیکی که کاملا داغ شده است چندبار موها را اتو می کشد تا مواد به خوبی درون ساقه مو نفوذ کند. کل مراحل برای داشتن یک کراتین کامل برزیلی چیزی در حدود یک الی دو ساعت طول می کشد و مدت زمان ماندگاری آن هم حدود 3 الی 6 ماه است.

این روشکه صافی خوبی به موها می بخشد  برای سلامت فرد و محیط نیز بسیار مناسب است. چراکه مواد کراتین برزیلی معمولا فرمالدئید ندارند.

انواع کراتینه مو - کراتین برزیلی برای صافی
انواع کراتینه مو – کراتین برزیلی برای صافی

کراتین مو ژاپنی با ماندگاری بیشتر

این روش یک شیوه ترکیبی از کراتین برزیلی با روش صافی ژاپنی است که در انگلیسی به آن Japzilian Keratin میگونید. تفاوتی که با روش برزیلی دارد این است که حدود 5 ماه ماندگاری بیش تری دارد و تقریبا بر روی هر مدل مویی انجام می شود.

در روش صافی ژاپنی پس از انجام مراحل کراتینه برزیلی و استفاده از اتومو برای فیکس کردن آن، مواد صافی ژاپنی توسط شانه بر روی موها گذاشته شده و در صورت ضخیم بودن زیاد مو این کار دو بار انجام می شود. و پس از یک ساعت که مواد به خوبی  به ریشه مو نفوذ کرد شست و شو انجام می شود.

کراتینه ژاپنی حدود 4 الی 5 ساعت زمان نیاز دارد تا به خوبی موها را صاف کند.

انواع کراتینه مو - کراتین ژاپنی
انواع کراتینه مو – کراتین ژاپنی

کراتین نرم کننده برای موهای فرفری

این روش برای از بین بردن حالت وز شدگی موها استفاده می شود و تاثیری بر روی حالت فر و مجعد موها نداشته و تنها مو را نرم تر و صاف تر می کند.

این روش برای موهای فر ریز و متوسزط و وز مناسب بوده و حدود2 ماه ماندگاری دارد. روش انجام آن هم چیزی شبیه به کراتین برزیلی بوده و مواد به طور کامل از ریشه ت انتهای مو را در برگرفته و از اتو مو برای فیکس کردن آن استفاده می شود.

کراتین اکسپرس مناسب صافی مو

از انواع کراتین مو میتوان به اکسپرس “Keratin Express” اشاره کرد که این روش جزو درمان های کوتاه مدت برای صافی مو می باشد و برای موهای مجعد و فر و یا صاف که در هنگام قرار گیری در معرض رطوبت سریع حجم و حالت پف می گیرند مناسب می باشد.

در این روش مواد به صورت سرم دوی موها ریخته شده و از اتو مو سرلمسکی برای تثبیت آن استفاده می شود.

نکته قابل ذکر آن است که در صورت استفاده از این روش بهتر است از شامپوهای بدون سولفات که کراتین دارند استفاده نمایید تا ماندگاری این روش بر روی موها بالا برود. در صورت رعایت این مورد و مراقبت از موها تا حدود 6 هفته این روش موثر بوده و به شما موهای صاف و درخشان می بخشد.

کراتینه موهای حجیم
کراتینه موهای حجیم

کراتینه مو و احیا کردن و جلوگیری از ریزش

شاید یکی از رایج ترین مشکلاتی که اکثرا بر آن باور دار ریزش مو بعد از کراتینه کردن موها است که تصور کاملا اشتباهی است، اگر طبق گفته های شرکت سازنده انجام شود و محلول با ریشه مو تماسی نداشته باشد هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، سعی کنید 2 الی 3 سانتی متر که به ریشه مانده ماده کراتینه را تمام کنید. و اینکه حتما از موادی با درجه کیفیت بالا استفاده کنید و پس از انجام این کار مراقبت موها را جدی بگیرید.

حالا که با انواع کراتین مو آشنا شدیم بهتر است به برخی از مزایا و محسان و احتمالا مضرات این روش بپردازیم.

فواید کراتینه مو چیست؟

در موها لایه های سلولی وجود دارد که با نام کوتیکول شناخته می شوند. این لایه ها دارای ساختاری هستند که می تواند به راحتی مواد کراتین را جذب کرده و موجب درخشانی و صافی و لطافت موها شود.

و علاوه بر این به موهای مجعد و حالت دار و فرفری هم کمک می کند تا حالت خود را از دست داده و مطابق سلیقه افراد صاف و یکدست شوند.

اما باید توجه داشت که برای انجام کراتینه مو با توجه به حجم، حالتف ضخامت و… موهایتان یکی از روش هایی که قبل تر گفتیم را که مناسبت بیش تری با این موارد دارد را انتخاب کنید.

در ادامه برخی از فواید کراتین را به طور مختصر بیان می کنیم:

  1. نرم، صاف و ابریشمی شدن موها
  2. تاثیرگذاری بر ضخامت و صاف تر دیده شدن موها
  3. مو ها از نظر ظاهری درخشان تر و محکم تر به نظر می رسند
  4. موها را منظم کرده و سبب می شود تا شانه و مرتب کردن موها راحت تر انجام شود
  5. شکاف پروتئین موجود در رشته های مو را پر کرده و به سلامت بیش تر آن کمک می کند.

در مطلبی جداگانه به بررسی مزایا و معایب کراتینه مو پرداخیتم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

آیا بعد از کراتین مو، موخوره مو زیاد میشود؟
آیا بعد از کراتین مو، موخوره مو زیاد میشود؟

مشکلات و عوارض کراتین مو

کراتین یک نوع پروتئین است که به طور طبیعی در پوست، مو و ناخن وجود دارد. این ماده با ایجاد نوعی فیبر در این بخش های بدن سبب تقویت و سلامت ان ها می شود. در صورتی که کراتین در موها کم باشد موها حالات درخشان و صاف خود را از دست م دهند و در این هنگام ما از کراتین مو که یک روش مصنوعی است استفاده می کنیم.

برای تولید مواد کراتینه مو، کراتینی که از بدن حیوانات می گیرند را با مواد دیگر از جمله فرمالدئید مخلوط شده تا به کراتین فعلی که در آرایشگاه ها متداولا استفاده می شود تبدیل گردد.

این ماده یعنی فرمالدئید که از آن در ترکیب مواد کراتین استفاده می کنند ممکن است سرطان زا باشد.چراکه بنابر اعلام انجمن سرطان آمریکا فرمالدئید ماده ای سرطان زا شناخته شده است که می تواند باعث ایجاد یا رشد سلول های سرطانی در بدن شود.

علاوه بر ان این ماده می تواند سبب انتشار گازهایی در هوا شود که برای سلامت مضر هستند.

البته لازم به ذکر است که عوارض منفی کراتینه مو به طور گسترده و فراگیر در همه جا گزارش نشده است و با استفاده از محصولات فاقد فرمالدئید می توان این عوارض را تا حد زیادی کاهش داد.

نکات منفی کراتینه مو به طور خلاصه موارد زیر هستند:

  • مدتی بعد از انجام کراتینه که موها کمی رشد می کنند در قسمت ریشه مو فر و مابقی صاف خواهد بود
  • کراتینه مدام ممکن است باعث شما موهایتان پس از مدتی خیلی خشک یا وز شود
  • برای اینکه موهایتان روند صافی و یکدستس خود را حفظ کند باید به طور پیوسته روند کراتینه را انجام داده و در بازه های زمانی مشخص آن را شارژ کنید
  • ممکن است کراتینه باعث مشکلات پوستی یا خارش و شوره در سر شود
  • امکان دارد که انجام مداوم کراتینه سبب ریزش مو یا از دست رفتن درخشندگی اولیه و طبیعی موها شود
  • کراتینه می تواند به بافت موهای سر در برخی افراد آسیب برساند
  • هم چنین اگر در انتخاب مواد کراتینه توجه لازم به عمل نیاید و از مواد غیر استاندارد استفاده شود می تواند باعث سوختگی در پوست و مو سر شود.

عوارض احتمالی فرمالدئید برای بدن

فرمالدئید نوعی گاز بی بو و بی رنگ می باشد. این ماده به صورت اندک و استاندارد در مواد آرایشی وجود دارد ولی اگر میزان آن از حدی بیش تر شئد می تواند آسیب هایی  را به سلامت افراد وارد نماید.

این گاز به راحتی از طریق تنفس وارد بدن شده و یا از طریق پوست هم می تواند جذب شود. جذب این ماده برای افرادی که حساسیت دارند می تواند آسیب های بیش تری داشته باشد.

کراتینه مو چیست و انواع کراتین مو
کراتینه مو چیست و انواع کراتین مو

از جمله آسیب ها و زیان های فرمالدئید می توان به مواردی اشاره کرد:

  1. تحریک گلو و بینی و آبریزش بینی
  2. خارش و سوزش چشم
  3. سرفه و خس خس سینه
  4. واکنش های آلرژیک
  5. تنگی نفس
  6. خارش پوست و بثورات پوست و تاول در پوست سر
  7. حالت تهوع و سردرد
  8. تغییر خلق و خو
  9. شکستگی و آسیب مو
  10. ریزش یا سوختگی مو

علاوه بر مواد کراتینه مو فرمالدئید در سایر محصولات آرایشی هم وجود دارد. برخی از این محصولات عبارت اند از:

  • لاک، چسب و ریمور ناخن
  • چسب مو، رنگ مو و شامپوها
  • انواع محصولات پاک کننده
  • انواع رنگ ها
  • آفت کش ها
  • پلاستیک

البته بهتر است بدانید فرمالدئید نام های مختلفی دارد که ممکن است آن نام ها برروی مواد مختلف نوشته شده باشند و به اشتباه برخی محصولات به نام اینکه فاقد فرمالدئید هستند به ششما معرفی شوند در حالی که این گونه نباشد. پس بهتر است با سایر نام های این ماده هم آشنا شوید:

  1. آلدهیدaldehyde
  2. آلدهید چیوند خوردهbonded aldehyde
  3. فرمالین formalin
  4. آلدئید فرمیک   formic aldehyde
  5. متاندیولmethanediol
  6. متانالmethanal
  7. متیل آلدهیدmethyl aldehyde
  8. متیل گلیکولmethylene glycol
  9. اسید متیلنmethylene oxide
  10. اسید موربیسید  morbicid acid

جمع بندی انواع کراتین مو و استفاده از آن

معمول ترین انواع کراتینه مو روش برزیلی است که اگر دوست دارید که ماندگاری بالایی داشته باشید به شما پیشنهاد میکنم از کراتینه ژاپنی استفاده کنید تا ماندگاری را تا 5 ماه بیشتر کند و اگر موهای مجعد، فر و یا صافدارید که در هنگام قرار گیری در معرض رطوبت سریع حجم و حالت پف می گیرند از اکسپرس استفاده کنید، تنها نکته ای که مهم است اگر تخصص ندارید حتما این کار را به حرفه ها بسپارید چون ممکن است صدمات برای شما داشته باشد و همچنین حتما از برندهای معتبر خرید کنید چون در غیر این صورت احتمال ریزش مو بالا خواهد رفت. حالا که با انواع کراتین مو آشنا شدید و مزایا و معایب اون رو متوجه شدید

مطالب مرتبط :