بهترین روش های تکثیر دراسنا پرچمی در خانه + عکس

تکثیر دراسنا پرچمی
تکثیر دراسنا پرچمی

تکثیر دراسنا پرچمی در خانه به بهترین روش : اگر شما هم یکدونه دراسنا خریده باشید دوست دارید که ازش تکثیر کنید و حداقل چندتا گیاه از اون داشته باشید و در کنار اون وقتی این گیاه رو تکثیر میکنید شکل ظاهری گیاه مادری هم فوق العاده جذاب و دوست داشتنی میشه، توی این مطلب میخوام بهتون روش های مختلف تکثیر دراسنا پرچمی و بهترین روش که همون قلمه زدن هست رو توضیح بدم تا بتونید توی خونه به راحتی اون رو تکثیر کنید پس بزنید بریم که قراره یه آموزش خفن داشته باشیم. در ضمن در آموزش دیگری نحوه تکثیر دراسنا کامپکت رو هم براتون قرار دادم که تقریبا مشابه همین آموزش هست.

دراسنا پرچمی تصفیه کننده های هواست!

بیاد اول کاریکم بهتون از فواید درسانا پرچمی برای خونتون بگم ، گیاه دراسنا پرچمی یا خون سیاوشان که از گیاهان تصفیه هوا هست که میتونه به راحتی هوای خونه شما رو تصفیه کنه و اکسیژن خالص داشت باشید، در مطلبی جداگانه کلی در مورد گیاهان تصفیه کننده هوا باهتون صحبت کردیم که میتونید مطالعه کنید، راستی دراسنا پرچمی جزو گیاهان مقاوم هم هست که میتونید به راحتی از اون برای ادارات و محل کار استفاده کنید.

معرفی گیاه دراسنا پرچمی:

دراسنا پرچمی یکی از گیاهان بسیار زیباست که هم می تونه  داخل خونه و هم فضای بیرونی نگهداری بشه. ساقه ‌های این گیاه سفت و محکم و برگ ‌های اون شمشیری شکل، سبز با لبه‌ های قرمز و جذابه. این گیاه بومی شرق آفریقا ست. بهترین فضا برای نگهداری دراسنا پرچمی مکانی با نور غیرمستقیم و دمای 18 تا 26 درجه سانتیگراد هست. تکثیر دراسنا پرچمی خیلی راحته که همه ی شما میتونید توی خونه انجام بدید. دراسنا پرچمی با گیاه دراسنا کامپکت و دراسنا رفلکسا و دراسنا بلالی هم خانواده ست و بیش از 40 گونه داره.

بنر گل من و تو

زمان مناسب تکثیر دراسنا پرچمی:

بهترین زمان برای تکثیر دراسنا، از اواسط تا اواخر بهار و یا اواخر تابستان تا اوایل پاییز هست و یا زمانی که گیاه به صورت چند شاخه ای رشد کرده و نیاز به هرس و کنترل داره . برای تکثیر گیاه از طریق بذر و خوابانیدن شاخه ها نیز باید توی فصل بهار این کار رو انجام بدید. البته توجه داشته باشید که تکثیر این گیاه با فراهم کردن شرایط گلخانه ای در هر فصل و زمانی امکانپذیر هست.

قلمه زدن دراسنا پرچمی
قلمه زدن دراسنا پرچمی

بهترین روش تکثیر دراسنا پرچمی:

بهترین روش برای تکثیر دراسنا پرچمی قلمه زدن است. البته این گیاه را می توان با روش های دیگری مثل کاشت بذر هم تکثیر کرد اما قلمه زدن شانس موفقیت بیشتری دارد و به نسبت دیگر روش ها نتیجه بهتری دارد. برای این کار می توانید از قلمه های انتهایی ساقه استفاده کنید. قلمه ها را به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر، با یک چاقوی تیز جدا کنید. هر تکه باید داری یک جوانه خفته باشد.

مواظب باشید قطعات ساقه را وارونه در خاک نگذارید. اگر سمت پایین ساقه در خاک قرار نگیرد ، ریشه ای تولید نمی کند. پس حتما دقت کنید که قلمه را وارونه در خاک قرار ندهید. اگر قصد دارید سریع ریشه تولید شود انتهای هر قلمه را قبل از کاشت در هورمون ریشه زایی فرو ببرید. محصولات هورمون ریشه‌زا، مواد شیمیایی هستند که محرکی برای رشد ریشه، عموماً در گیاه قلمه‌زده شده، محسوب می شوند. آنها معمولاً به صورت پودر، ژل و یا مایع هستند. بر روی قلمه ها برگ های زیادی نباید باشد پس برگ های اضافی را قطع کنید و هر قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر ، حاوی کمپوست مخصوص قلمه و بذر قرار دهید.

قلمه ها را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و در دمای ۲۴ درجه سانتیگراد، دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید. پس از دو ماه که ریشه دهی انجام شد، کیسه را بردارید و تغذیه مصنوعی را شروع کنید. برای گرفتن قلمه از شاخه های مسن در اواخر زمستان باید ساقه ها را به طور افقی در شن قرار دهید و تا جوانه زدن صبر کنید. بهترین زمان برای تکثیر دراسنا پرچمی اواسط تا اواخر بهار و یا اواخر تابستان تا اوایل پاییز است. راستی زمانی که این گیاه رو هرس یا تکثیر میکنید و قلمه میزنید نترسید چون از جای محل برش دو الی 3 شاخه جدید رشد خواهد کرد.

قلمه زدن شاخه دراسنا پرچمی
قلمه زدن شاخه دراسنا پرچمی

تکثیر دراسنا پرچمی از روش قلمه زدن شاخه ها:

دراسنا گاهی به صورت چند ساقه ای رشد میکنه و بزرگ میشه و نیاز به هرس و کنترل داره. این زمان برای تکثیر مناسبه. دراسنا پرچمی رو می توان از طریق قلمه های انتهایی ساقه و قلمه های ساقه ای تکثیر کرد.
برای تکثیر دراسنا پرچمی میشه از جوانه های به وجود اومده در پای گیاه هم استفاده کرد. قلمه ها رو به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر، با یه چاقوی تیز جدا کنید قلمه ای ساقه ای را از ساقه یا بدون برگ بگیرید و به تکه های ۵ تا ۵/۷ سانتیمتری تقسیم بکنید. هر تکه باید داری یک جوانه خفته باشه.

در تکثیر دراسنا پرچمی مواظب باشید قطعات ساقه رو وارونه در خاک نگذارید. اگر سمت پایین ساقه در خاک قرار نگیره، ریشه ای تولید نمی کنه. هر قلمه رو در پودر هورمون ریشه زایی فرو کنید. برگ های زیادی را از ساقه جدا کنید. و هر قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست مخصوص قلمه و بذر قرار بدید. قلمه ها رو با کیسه پلاستیکی بپوشونید و در دمای ۲۴ درجه سانتیگراد، دور از تابش مستقیم خورشید نگه دارید. بعد از دو ماه که ریشه دهی انجام شد، کیسه رو بردارید و تغذیه مصنوعی رو شروع کنید. اگه به گیاه دراسنا علاقه دارید میتونید از مطلب انواع دراسنا گیاهانی دیگر از خانواده رو ببینید.😜

بهترین روش های تکثیر دراسنا پرچمی در خانه + عکس
ریشه دار کردن قلمه دراسنا پرچمی در آب

آیا قلمه دراسنا پرچمی را در آب میشه ریشه دار کرد؟

بله شما میتونید بعد از برش قلمه چه از شاخه های بالای و چه ساقه اون رو در آب ریشه دار کنید، کافیه بعد از برش به مدت 24 ساعت قلمه رو در مکانی قرار بدید که محل برش یپینه ببنده و سپس اون رو به هورمون ریشه زایی یا دارچین (دارچین برای گیاهان آپارتمانی رو مطالعه کنید) بزنید و سپس داخل آب قرار بدید بعد از گذشت حدود 3 الی 4 هفته قلمه ها شروع به ریشه دار شدن خواهند کرد و پس از ریشه دار شدن میتونید به خاک منتقل کنید، توجه داشته باشید که هر قلمه حداقل ریشه برابر با 2 الی 3 سانتی متر داشته باشه و بعد به خاک منتقل کنید.

تکثیر دراسنا پرچمی از روش خوابانیدن شاخه:

این گیاه را می توانید از طریق خوابانیدن شاخه نیز تکثیر کنید. دراسنا هم داخل آب هم مستقیم داخل خاک ریشه دار می شود. برای این کار میتونید ساقه درسانا رو داخل یک گلدان کج کنید و متنظر ریشه زدن اون باشید و یا میتونید چند شیار در روی ساقه ایجاد کنید و سپس با استفاده از خاک خیس شده اطراف ساقه رو بگیرید و سپس با نایلون خاک رو پوشش بدید تا گیاه کم کم شروع به ریشه دهی بکنه و سپس بعد از ریشه دادن از قسمت پایین تر ریشه دار شده ساقه رو جدا کنید و در یک گلدان بکارید.

تکثیر دراسنا پرچمی از طریق قلمه زنی: 

در اواخر زمستان قلمه رو از شاخه های مسن جدا کنید، ساقه ها رو به صورت افقی در شن قرار بدید. روی آن را نایلون بکشید و خاک را مرطوب نگه دارید بعد از دو ماه جوانه می زند.

دراسنا پرچمی رو چطور تکثیر بکنم؟

این گیاه رو می شه از طریق کاشت بذر و خوابانیدن شاخه ‌ها در فصل بهار هم تکثیر کرد. البته شانس موفقیت در این دو روش کمتر از روش قلمه زدنه. قلمه‌ های دراسنا پرچمی رو میشه هم توی آب و هم توی خاک ریشه دار کرد. در فصل بهار و تابستان می‌ توان این گیاه رو با کودهای مایع هر دو هفته یه بار تغذیه کرد. 

آیا گیاه دراسنا پرچمی سمی است؟

این گیاه اگرچه برای انسان سمی نیست اما برای سگ ‌ها و گربه ‌ها بسیار سمی است. این گیاه با دراسنا کامپکت هم خانواده است.

دراسنا پرچمی
دراسنا پرچمی

خاک مناسب دراسنا پرچمی چیست؟

خاک نسبتاً اسیدی با زهکشی خوب برای خانواده دراسنا مناسب است. مخلوطی از خاک لومی و پیت ماس برای این گیاه ایده آل است. 

آیا دراسنا پرچمی رو جلوی آفتاب بزارم؟

این گیاه را نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار داد. همچنین گیاه در شرایط کم نور رشد کندتری دارد و برگ های کوچک ‌تری با رنگ سبز تولید می‌ کند.

کود مناسب دراسنا پرچمی چیست؟

کود باید به صورت هفتگی یا هر دو هفته یکبار در طول تابستان یا استفاده از کودهای آهسته رهش در آغاز این فصل باشه. این کود میتونه به میزان ۳ گرم در لیتر هر دو هفته یکبار، از فروردین تا شهریور به این گیاه کود داد.

دراسنا پرچمی رو چطور هرس کنم؟

برای تکثیر دراسنا پرچمی گاهی به صورت چند ساقه ای رشد کرده و بزرگ میشه و نیاز به هرس و کنترل داره. با بریدن سرشاخه ها در زمستان میتونید از اون برای تکثیر و همچنین رشد مجدد سرشاخه های روییده از تنه برای زیبایی استفاده کرد.

آبیاری دراسنا پرچمی در زمستان و تابستان چطور باید باشه؟

* در تابستان دو بار در هفته و در زمستان یک بار در هفته آبیاری کنید.
* بهتره با آب کتری سردشده آبیاری کنید در غیر اینصورت نوک برگ های گیاه خشک میشه.
* بین دو آبیاری خاک اون خشک شود.
* در زمستان ۱۶ درجه و تا ۱۳ درجه هم مقاومت می کنه و در تابستان حداکثر تا ۲۴ درجه رو تحمل می کنه.
* رطوبت اتاق برای گیاه کافیه.
* با اسفنج مرطوب روی سطح برگ ها رو تمیز کنید و از مواد براق کننده استفاده نکنید.

برای تکثیر دراسنا پرچمی سه تا روش بهتون گفتم که میتونید به راحتی توی خونه انجامش بدید و از دراسنا های خفنی که تکثیر کردید لذت ببرید… امیدوارم این آموزش براتون مفید بوده باشه، مراقب قشنگیاتون باشید 🙂 اگر سوال یا مشکلی داشتید حتما در بخش دیدگاه برامون بنویسید و بیشتر دوست داریم از تجربه شخصی خودتون و اینکه کدوم روش رو استفاده میکنید بنویسید.