معرفی و نگهداری دراسنا پرچمی مناسب خوش سلیقه ها

دراسنا پرچمی
دراسنا پرچمی

دراسنا (dracaena) پرچمی گیاهی زینتی و بسیار زیباست که برای نگهداری در خانه های آپارتمانی، ادارات، دفاتر و بانک ها،دارای گونه های زیاد، متعلق به خانواده آسپاراگاسه و زادگاهش افریقای استوائی است. گلی سرسخت می باشد سریع الرشد و نگهداری انها ساده،برگها بلند کشیده ،گیاهان جوان برای کاشت گروهی بسیار مناسب هستند،نسبت به عوامل نامساعد جوی و محیطی تا حدودی مقاوم هستند.

نگهداری و مراقبت از گل دراسنا پرچمی

شکل ظاهری دراسنا پرچمی با برگ های بلند و خوشرنگی که دارد هر شخص خوش ذوق و علاقمند به گل و گیاه را به سمت خود جذب می کند. این گیاه در مقابل عوامل نامساعد محیطی از خود مقاومت نشان می دهد و نگهداری از آن با توجه به اینکه گیاهی سریع الرشد می باشد، سهل و آسان است.

نیازهای دراسنا پرچمی

دراسنای پرچمی مناسب برای محل کار
دراسنای پرچمی مناسب برای محل کار

آبیاری

آبیاری دراسنا پرچمی را موقعی انجام دهید که ما بین آبیاری خاک خشک شده باشد سعی کنید خشکی زیادی به این گل ندهید. از آب جوشیده استفاده کنید تا لبه های برگ ها خشک نشود. دقت کنید که گلدان زهکشی خوبی داشته باشد.

بنر گل من و تو

نور

درست است که دراسنا مقاوم به سایه می باشد ولی در نور کافی بدور از افتاب مستقیم زیبایی خاصی دارد و نوار قهوه رنگ حاشیه و رنگ قرمز برگ ها بیشتر نمایان می شوند. ولی به طور کلی دراسنا صورتی در سایه هم به راحتی قابل نگهداری می باشد.

خاک

خاک این گیاهان باید غنی و گلدان باید زهکشی خوبی داشته باشد. ترکیب خاک برگ، پرلیت و پیت ماس برای این گیاه مناسب می باشد. همچنین استفاده از کمپوست نیز توصیه می‌شود.

رطوبت

دراسنا پرچمی نیازی به غبار پاشی ندارد همان رطوبت اتاق برایش کافی است.

کوددهی

کوددهی داسنا باید به صورت هفتگی یا هر دو هفته یکبار انجام شود این کار باید در فصل رشد گیاه انجام شود می توانید با کود 20-20-20 گیاه دراسنا ی خود را تقویت کنید.

دما

دراسنا پرچمی گلی شگفت انگیر می باشد زیرا قادر به مقاومت در حرارت پایین تر از 25 درجه سانتی گراد می باشد. ولی در سرمای شدید از بین می رود. بهترین درجه حرارت در زمستان 16 و در تابستان حداکثر 25 درجه سانتی گراد می باشد.

تمیز کردن برگ های گل دراسنا

دراسنای پرچمی یا قرمز
دراسنای پرچمی یا قرمز

با پارچه یا اسفنج مرطوب برگها را تمیز کنید،استفاده از مواد براق کننده شیمیایی باعث مسدود شدن روزنه ها و در نتیجه کند شدن رشد گیاه میشود.

دراسنای پرچمی نیاز به هرس دارد

دراسنای پرچمی نیاز به هرس دارد
دراسنای پرچمی نیاز به هرس دارد

هنگامی که این گیاه رشد می‌کند، ارتفاع آن زیاد شده و باریک و دراز میشود و برگهای پایین گیاه به تدریج می‌ریزند. در نتیجه یک درخت باریک و دراز و کم پشت باقی ما ماند که در راس آن کاکلی از برگ وجود دارد و ظاهر گیاه را نامتعادل و ناموزون نشان میدهد.

برای پرپشت کردن درخت ساقه ‌های بلند را هرس کنید. برای این کار از قیچی باغبانی تیز استفاده کنید. امیدوار باشید درخت هرس را به خوبی پشت سر بگذارد. از محل بریدن شاخه یک یا چند جوانه رویش کرده و برگها بیرون می‌زنند.

تعویض گلدان دراسنا پرچمی

اصولا هر سال در بهار بهتر است گلدان را یک سایز برگ تر کنید ولی اگر شرایط تعویض گلدان را نداشتید یا سایز گل و گلدان خوب بود بهتر است خاک سطحی گلدان را با خاک جدید و غنی تعویض نمایید.

تکثیر دراسنا پرچمی

تمامی گیاهان بعد از مدتی چند شاخه ای شده و بزرگ میشوند اگر دوست داریم که گیاه آراسته و زیباتر رشد خود را ادامه دهد حتما باید در زمان مناسبی آن را هرس کنیم. و زمان هرس کردن گیاه بهترین زمان برای تکثیر می باشد.

تکثیر دراسنای پرچمی یا چتری
تکثیر دراسنای پرچمی یا چتری
تکثیر دراسنا پرچمی از طریق قمه

تکثیر دراسنا پرچمی از طریق قلمه انجام میشود. برای این کار می توانید از قلمه های انتهایی ساقه استفاده نمایید. همچنین می توانید از جوانه های پای گیاه نیز تکثیر را انجام دهید. قلمه ها را به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر، با یک چاقوی تیز جدا کنید. هر تکه باید داری یک جوانه خفته باشد. مواظب باشید قطعات ساقه را وارونه در خاک نگذارید.

اگر سمت پایین ساقه در خاک قرار نگیرد ، ریشه ای تولید نمی کند. پس حتما دقت کنید که قلمه را وارونه در خاک قرار ندهید. اگر قصد دارید سریع ریشه تولید شود هر قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید. بر روی قلمه ها برگ های زیادی نباید باشد پس برگ های اضافی را قطع کنید و هر قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر ، حاوی کمپوست مخصوص قلمه و بذر قرار دهید.

قلمه ها را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و در دمای ۲۴ درجه سانتیگراد، دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید. پس از دو ماه که ریشه دهی انجام شد، کیسه را بردارید و تغذیه مصنوعی را شروع کنید.

در نظر داشته باشید که بهترین زمان برای تکثیر دراسنا، از اواسط تا اواخر بهار و یا اواخر تابستان تا اوایل پاییز است.

تکثیر دراسنا پرچمی از طریق خواباندن شاخه

دراسنا را می توانید از طریق خوابانیدن شاخه نیز تکثیر کنید.

دراسنا جزو گیاهانی می باشد که می توانید به صورت مستقیم هم در آب و هم در خاک آن را ریشه دار کنید.

دراسنا پرچمی از طریق بذر نیز تکثیر می شود.

چگونه دراسنا پرچمی شادابی داشته باشیم
چگونه دراسنا پرچمی شادابی داشته باشیم

آفات دراسنا پرچمی

ولی مهمترین نکته ای که در نگهداری گیاهان وجود دارد این است که اگر گیاهمان دچار مریضی و آفت شد چکار کنیم؟ برای پاسخ به این پرسش ما مجموعه ای از آفات گیاه دراسنا پرچمی را در این مطلب گنجانده ایم تا کمکی به شما عزیزان کرده باشیم اگر گیاه شما دچار آفت می باشد در همین صفحه مطرح کنید تا راهنمایی کرده و کمکی به دیگر دوستان شده باشد.

برگ های دراسنا زرد و افتاده است ؟ یکی از دلایل اصلی این اتفاق آبیاری زیاد گیاه می باشد یادتان باشد همیشه مابین دو آبیاری خاک تا عمق 2 تا 3 سانتی متر خشک باشد.

روی برگ ها لکه های سوختگی قهوه ای رنگ مشاهده می شود : اگر گیاهان را غبارپاشی می کنید این کار را هیچ وقت در زمانی که آفتاب روی گیاهان به صورت مستقیم وجود دارد انجام ندهید قطره های آب به صورت یک ذره بین عمل میکند و باعث سوختگی برگ می شود.

روی برگ ها و ساقه ها پینه های پنبه ای سفیدی مشاهده می کنم : پینه های پنبه ای شکل آفت می باشند. حتما با گوش پاک کن پینه های پنبه ای شکل را از روی گیاه پاک کنید سپس با استفاده از سم نفوذی هر هفته یکبار گیاه را سم پاشی کنید. حتما گیاه را از دیگر گیاهان جدا کنید تا بقیه به این آفت دچار نشوند.

برگ های دراسنا سیاه شده و ساقه گیاه حالت پوسیدگی دارد :  هوای محیط سرد می باشد و این برای دراسنا قابل تحمل نمی باشد حتما گیاه را به مکانی با دمای بالاتر انتقال دهید.

برگ های جدید دراسنا خیلی کوچک هستند : این نشاندهنده کم بود مواد مغذی خاک می باشد حتما از کودهای مایع و یا جامد باید استفاده شود.

برگ ها زرد شده و شروع به ریزش کرده : اگر برگ های جدید زرد شده و ریزش داشته باشند نشاندهنده گرم و خشک بودن هوا می باشد گیاه را مکانی با دمای پایین تر انتفال دهید و هفته ای 2 الی 3 بار غبار پاشی انجام دهید فقط یادتان باشد غبارپاشی را زمانی که نور کامل روی گیاهتان هست انجام ندهید.

نوک برگ های گیاه دراسنا پرچمی من سوخته : این نشاندهنده کم آبی می باشد حتما آبیاری گیاهتنان را بیشتر کنید. برای اینکه این مشکل برطرف شود می توانید در سطلی پر آب گلدان گیاه را قرار دهید و بعد از 5 الی 10 دقیقه آن را خارج کنید. از جزیره نیز میتوانید استفاده کنید.

زیر برگ ها تار عنکبوت وجود دارد : کنه ریز قرمز عامل آن است، هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید، غبار پاشی در کاهش آفت موثر است.

برگ های دراسنا پرچمی رنگ پریده می باشد :  این مشکل نشاندهنده کم بود نور می باشدو حتما گیاه را به مکانی روشن تر انتقال دهید ولی گیاه را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.

گل دراسنا خریدم پس از انتقال به گلدان بزرگتر رشد نداره : همیشه یادتان باشد برای تعویض گلدان حتما باید گلدان قبلی پر از ریشه شده باشد تا گلدان کیاه را بزرگتر انتخاب کنیم. شما باید صبر کنید تا ریشه گیاه شما کل خاک گلدان را فرا بگیرد سپس شروع به برگ درآوردن می کند. حتما از کوددهی مناسب برای گیاه دراسنا پرچمی به گیاهتان کمک کنید تا ریشه زایی افزایش پیدا کند.

غبار پاشی در کاهش آفت گل دراسنا پرچمی موثر است

لینک های مفید

درمان بیماری و آفات گیاه دراسنا

هرآنچه برای نگهداری دراسنا کامپکت باید بدانید

دراسنا کامپکت : گیاهی مناسب فضاهای کم نور

دراسنا بلالی، گل آپارتمانی مقاوم

چگونه یک گیاه مناسب برای خانه انتخاب کنیم؟

ایده‌های چیدمان گیاهان آپارتمانی

تکثیر گیاهان خانگی به روش خوابانیدن ساقه