آموزش تکثیر نخل اریکا مرحله به مرحله تصویری

نحوه تکثیر نخل اریکا در خانه
نحوه تکثیر نخل اریکا در خانه

نحوه تکثیر نخل اریکا در خانه : دو روش برای این کار وجود داره که مرحله به مرحله به شما آموزش خواهم داد ولی طبق تجربه شخصی من بهترین راه برای تکثیر نخل اریکا استفاده از تقسیم بوته هستش، نخل اریکا یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است که توجه بسیاری از پرورش دهندگان گیاه را به خود جلب کرده و در لیست گیاهان تصفیه کننده هوا از طرف ناسا قرار گرفته، این گیاه با شرایط سخت خانه های ما سازگاری زیادی دارد. اریکا به خشکی حساس است و کلاً رطوبت را دوست دارد، پس سعی کنید محیطی مرطوب براش فراهم آورید.

در ادامه نحوه تکثیر مرحله به مرحله این گیاه به همراه برخی از شرایط مورد نیاز برای آن را به شما خواهم گفت تا گیاهی شاداب داشته باشید ولی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نگهداری اون حتما مطلب نخل اریکا رو از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

آشنایی مختصری با نخل اریکا

نخل اریکا گیاهی سازگار با محیط خانه بوده و 6 تا 8 برگ آن بر روی یک دمبرگ رشد می‌کند و از بدنه اصلی به صورت آبشاری بیرون می‌ریزد. نخل اریکا تصفیه کننده خوبی برای هوا به شمار می‌رود و همچنین هوای اطراف خود را مرطوب می‌کند. اریکا بومی مادگاسکار بوده و شرایط نگهداری خاص خود را دارد. رشد گیاه حدود 30 تا 60 سانتیمتر است.

بنر گل من و تو

اگر دنبال یک گیاه برای مهد کودک، اتاق نوزاد، محل کار که نور خوبی داره پس در انتخاب این گیاه شک نکنید هم اکسیژن ساز هست و هم زیبایی فوق العاده ای داره

روش های تکثیر نخل اریکا در خانه

ازدیاد اریکا با دو روش کاشت بذر و تقسیم بوته یا پاجوش انجام میشه که اگر تازه کار هستید و تایم کمتری دارید بهترین راه برای شما استفاده از پاجوش است پس همراه من باشید…

تکثیر نخل اریکا از طریق پاجوش
تکثیر نخل اریکا از طریق پاجوش

نحوه تکثیر اریکا با استفاده از پاجوش

اگر یک گیاه مادر داشته باشید می‌توانید پاجوش را از گیاه مادر جدا کنید و به این صورت اریکا را تکثیر کنید. بهترین زمان برای این کار اواخر زمستان و سرما و اوایل بهار است. در این فصل و همزمان می‌توانید گلدان آن را نیز تعویض کنید و اگر خاک نیاز به تعویض دارد، آن را عوض کنید. حتما از یک چاقوی تیز و استریل شده استفاده کنید.

ابتدا گیاه مادر را از خاک بیرون بیاورید و با یک چاقوی تیز و تمیز ریشه‌های پاجوش را با دقت از گیاه مادر قطع کنید. دقت کنید که چاقوی آلوده، ریشه گیاه را آلوده می‌کند. راستی میتوانید بدون اینکه گیاه رو از گلدان خارج کنید هم عمل جدا کردن پاجوش رو انجام بدید همانند عکس زیر.

مراحل جدا کردن پاجوش اریکا
مراحل جدا کردن پاجوش اریکا

پاجوش جدا شده را به مدت یک ساعت در یک ظرف پر از آب قرار بدید تا کاملا خیس بخورند، توجه داشته باششید که باید از آب هم دما شده با محیط استفاده کنید تا گیاه دچار مشکل نشود.

حال میتونید پاجوش را در گلدانی جدا بکارید. بهتر است از مخلوط خاک برگ و شن استفاده شود. گیاه جدید را در سایه و جایی که آفتاب مستقیم نخورد قرار دهید. دمایی که گیاه تازه را در آن نگه می‌دارید بین 18 تا 20 درجه باشد. در این مدت غبارپاشی آن را فراموش نکنید.

مراحل تکثیر اریکا و کاشت پاجوش
مراحل تکثیر اریکا و کاشت پاجوش

وقتی جوانه‌ها یک تا دو برگ داد، گیاه را به گلدان و محل زندگی جدید منتقل کنید. در صورتی که می‌خواهید گیاه را خارج از منزل بگذارید، بهتر است صبر کنید تا 5 یا 6 برگ بدهد.

زمان تعویض گلدان خل اریکا

بهترین زمان برای جدا کردن پاجوش زمانی است که گلدان این گیاه رو میخواهید تعویض کنید، این گیاه رشد خیلی سریعی داشته و بعد از گذشت مدتی شروع به ایجاد دسته های جدید کنار گیاه مادری میکند، سعی کنید هر سال یکبار گلدان را تعویض کنید. زمانی که ریشه های گیاه از زیر گلدان خارج شد و یا پاجوش های آن زیاد شد اقدام به تعویض گلدان کنید.

برای این کار کافیه به کف و دیواره گلدان چند ضربه اهسته بزنید و سپس گیاه را از گلدان خاج کنید، مشاهده میکنید که کل گیاه با ریشه از آن خارج میشود. حال لدان را با یک گلدان جدید که یک سایز بزرگتر است جایگزین کنید.

نحوه کاشت بذر نخل اریکا
نحوه کاشت بذر نخل اریکا

تکثیر اریکا از طریق بذر

از دیگر روش‌های تکثیر اریکا، کاشتن بذر است. تکثیر به این روش کمی زمان‌گیر است و صبر و حوصله می‌خواهد. زیرا حدود بیش از 2 ماه به طول می‌انجامد. بذرها را به تعداد زیاد در گلدان بکارید.

بذرهای این گیاه را با یک چاقوی تیز بشکافید. بذرها پوشش ضخیمی دارند و برای همین می‌گوییم پوشش آن‌ها را جدا کنید. اگر بلافاصله پس از این که بذرها را از گیاه مادر گرفتید، آن‌ها را بکارید نیازی نیست پوست بذرها را بشکافید. بذر اریکا را از گلفروشی‌ها نیز می‌توانید تهیه کنید.

ابتدا بذرها را بشورید و پوست آن را با استفاده از یک چاقوی تیز بگیرید، سپس به مدت 1 روز داخل آب قرار دهید تا خیس بخور (آب هم دمای محیط باشه) سپس می‌توانید آن‌ها را بکارید. گلدانی با قطر 15 سانتی متر انتخاب کنید و آن را پر از خاک کنید به نحوی که فقط 5 سانتی متر بالایی گلدان خالی بماند و سپس بذرها را روی سطح بکارید و یک لایه نارک خاک روی آن‌ها قرار بدهید.

فاصله بذرها از هم حدود 1.5 سانتی متر باشه خوبه، بذرها را در جایی با دمای 26 تا 29 درجه نگه دارید. در صورتی که دمای هوا کمتر باشد، مدت زمان جوانه زدن بیشتر می‌شود. بدرها رطوبت بیشتری لازم دارند، برایشان محیطی مرطوب آماده کنید. پس از حدود 6 هفته منتظر باشید تا جوانه‌ها سر از خاک در آورند و رشد کنند.

تکثیر نخل اریکا با کاشت بذر
تکثیر نخل اریکا با کاشت بذر

شرایط نگهداری نخل اریکا

نخل اریکا همانطور که گفته شد گیاهی رطوبت دوست است و از خشکی بیزار. شرایط نگهداری این گیاه به شکل زیر است:

آبیاری کافی نخل اریکا

از آنجا که این گیاه از خشکی بیزار است، لازم است در فصل گرما و تابستان به آن توجه بیشتری کرد. پس در تابستان نیاز به آب بیشتری دارد. برای آبیاری بگذارید خاک آن خوب خشک شود و سپس مجدد آبیاری کنید. زهکشی آن را ببرسی نمایید.

نور کافی

این گیاه نیاز به نور زیاد از پشت پنجره دارد. بهتر است در مقابل تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرد. همچنین نباید به دور از نور باشد، چون برگسار رنگ پریده می‌شود.

خاک مناسب:

اریکا به خاک غنی و سبک نیاز دارد. ترکیب پرلیت و پیت ماس میتونه براش خوب باشه

رطوبت مورد نیاز:

نخل اریکا به رطوبت زیادی نیاز دارد و بهتر است حالت جزیره برای آن درست کنید.

کوددهی و تقویت گیاه:

بهترین کود برای تقویت گیاه کود 20-0-20 است که می‌توانید برای تقویت گیاه به کار ببرید. این کود را از گلخانه‌ها می‌توانید تهیه کنید.

مطالب مرتبط:
آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: