مهترین نکات نگهداری برگ بیدی (Spiderwort) + انواع برگ بیدی

شرایط درست نگهداری برگ بیدی
شرایط درست نگهداری برگ بیدی

معرفی و نگهداری برگ بیدی : شاید بتونم بگم از گیاهان زیبا و رونده که حداقل یک گونه از اون تو خونه ما ایرانی ها پیدا میشه برگ بیدی هست چون میشه به عنوان یک گیاه آویز از اون استفاده کرد از زمان های قدیم در طاقچه نگهداری میشد راستی داشت یادم میرفت این گیاه رو جزو گیاهان تصفیه کننده هوا هم میدونند پس عجیب نیست که از قدیم تو خونه ما ایرانی ها وجود داشته.
تکثیر این گیاه بسیار راحت بوده و شما میتونید در یک سال از این گیاه 5 گلدان هم جدا کنید. در اصل گیاهی علفی هست که در شرایط نگهداری ایده آل به گل هم میشینه و در بازار ایران میشه اون رو به رنگها مختلفتی چون صورتی، سبز، بنفش و سفید پیدا کرد. پس با من همراه باشید تا این گیاه زیبا را معرفی کنم و نیازه، شرایط نگهداری و برخی از مشکلات رایج اونو براتون بیان کنم.

بیاید با برگ بیدی بیشتر آشنا بشیم

برگ بیدی به نام علمی Tradescantia albiflora و Tradescantia Fluminensis Quadricolour شناخته میشود ولی خب بهش Spiderwort هم میگن که از خانواده  Commelinaceae به حساب می آید و در اصل بومی آفریقای جنوبی است که داری 60 گونه مختلف می باشد ولی یکی از گونه های جذاب و زیبایی اون که بسیار معروف است زبرینا می باشد که شرایط نگهداری اون رو در مطلبی جداگانه گفتیم که حتما مطالعه کنید. بیشتر گونه های علفی این گیاه به عنوان گیاهان آپارتمانی نگهداری میشود که برگهایی تخم مرغی شکل و پهن که بدون دم برگ است دارد و به رنگ سبز روشن با نوار سفید یا کرم در بازار بافت میشود.

نام های رایج برگ بیدی ، Spiderwort, inch plant
نام علمی Tradescantia
PH مناسب خاکخاک کمی اسیدی رو دوست داره
زمان گلدهیدر تمام طول سال گل میده
سمیتبرای حیوانات خانگی سمی است (سمیت خفیف)
خاک مناسبخاک سبک با زهکشی و رطوبت خوب نیاز داره
جدول مشخصات برگ بیدی

جالب است بدانید یکی از گیاهانی که میتوانید به راحتی در آب نگهداری کنید همین برگ بیدی خودمون هست که ولی بهتره بعد از مدتی که گیاه رشد کاملی کرد و دارای ریشه شد حتما به خاک منتقل کنید تا مواد مغذی که نیاز دارد را از خاک تامین کند. اگر داخل خانه بتونید شرایط خوب و ایده آب که در ادامه به شما میگم رو براش فراهم کنید رشد فوق العاده ای خواهد داشت و شاهد گلهای ریز و زیبای اون خواهید بود.

بنر گل من و تو

آیا برگ بیدی سمی است؟

باید بگم که این گیاه هم برای کودکان و حیوانات خانگی سمی است و نباید توسط آنها بلعیده شود، اگر این گیاه بلعیده شود باعث حالت تهوع، اسهال و.. خواهد شد، اگر میخواهید با گیاهان آپارتمانی سمی آشنا بشید حتما مطلب اون رو از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

گلدهی برگ بیدی
گلدهی برگ بیدی

برگ بیدی کی گل میده؟

این گیاه اگر شرایطی خوبی براش فراهم بشه میتونه در کل سال گل بده ولی بیشترین زمانی که شاهد گلهای زیبا و کوچک اون خواهید بود اواسط بهار و تابستان است.

شرایط درست نگهداری برگ بیدی

نگهداری برگ بیدی آسان تر از آن چیزی است که فکرشو بکنید، اون میتونه با حداقل ها هم رشد خوبی داشته باشه و تنها موردی که باعث مرگ یا نابودی اون میشه آبیاری زیاد هست که شما باید قبل از آبیاری حتما خاک گلدان رو چک کنید و بعد اقدام به آبیاری کنید، ولی در کل برای نگهداری این گیاه نیاز به نور متوسط و غیر مستقیم ، دمای نسبتا زیاد (این گیاه به سرما به شدت حساس است) و خاکی مرطوب دارید حالا در ادامه به بررسی کامل نیازهای برگ بیدی می پردازیم.

برگ بیدی رو چقدر آبیاری کنیم؟

این گیاه عاشق خاک مرطوب هست (دقت کنید خاک مرطوب نه باتلاقی) پس همیشه خاک رو چک کنید و حتما برای آبیاری این گیاه دقت کنید که بین دو آبیاری حتما خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید. البته توجه کنید که وقتی از برگ بیدی به عنوان گیاه آویز استفاده میکنید نیاز آبی آن افزایش پیدا خواهد کرد آن هم به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع و بالا رفتن دما اون نقطه، ولی حتما در زمستان آبیاری را کمتر کنید.
راستی بعد از آبیاری حتما باید آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه وگرنه به مرور باعث چروک شدن ساقه گیاه و ریزش برگها خواهد شد، حتما ماهی یکبار زهکشی رو چک کنید تا آب در زیر گلدان جمع نشه، راستی اگر به عنوان گیاه آویز استفاده میکنید با ترفندی زیر گلدانی رو به کف گلدان متصل کنید. تا هم براش جیزه بشه و هم آب اضافی زمین نریزه
حتما مطلبی که در خصوص نکات کلیدی آبیاری گیاهان آپارتمانی توی سایت هست رو مطالعه کنید.

نیازهای گیاه برگ بیدی
نیازهای گیاه برگ بیدی

برگ بیدی چقدر نور نیاز داره؟

نیاز نوری خیلی بالایی نداره و نباید اونو در محلی که نور خیلی کم هست نگهداری کرد به نور متوسط و فیلتر شده نیاز داره (حداقل روزانه 8 ساعت براش نور فراهم کنید تا رشد خوبی داشته باشه) البته در گونه های مختلف نیاز نوری هم متفاوت می باشد مثلا گونه های ابلق نیاز نوری بیشتری دارند. ولی پنجره جنوبی اصلا براش خوبه نیست اگر نور مستقیم و بدون فیلتر بهش برسه چون باعث میشه سوختگی برگهای گیاه میشه پس تا جایی که میتونید براش نور فیلتر شده خوب فراهم کنید و اگر داخل خونه یا آپارتمان شما نور کافی نیست از نور رشد استفاده کنید، اگر دیدید گیاه فاصله برگها از هم زیاد میشه و رشد علفی داره بدونید که نور کمه و باید گلدان رو به مکانی با نور زیاد منتقل کنید.

بهترین دما برای نگهداری برگ بیدی چقدر باشه؟

یکی دیگه از شرایط نگهداری برگ بیدی دمای مناسب اون هست که به راحتی میتونه تا دمای 30 درجه سانتی گراد رو تحمل بکنه ولی دمای ایده آل براش 18 الی 23 درجه سانتی گراد هست که همون دمای معمول اتاق هست برعکس بیشتر گیاهان آپارتمانی میتونه در دمای بالا رشد خوبی داشته باشه به شرطی مه شما براش رطوبت خوبی فراهم کنید و آبیاری رو منظم انجام بدید.
ولی به دمای پایین حساس هستش و کمترین دمایی که گیاه میتونه تحمل کنه 10 درجه سانتی گراد هست بی رنگ شدن برگهای یکی از نشانه های پایین بودن دمای محل نگهداری هست. بالکن و پشت پنجره در تابستان بهترین محل برای نگهداری این گیاه زیبا میتونه باشه و در زمستان حتما گیاه را داخل منزل نگهداری کنید.

رطوبت مناسب برگ بیدی چقدره؟

گیاهی است که رطوبت را دوست داره و برای رشد خیلی سریع و پهن شدن برگها باید رطوبت بالای 70 درصد رو براش فراهم کنید ولی میتونه در رطوبت معمول اتاق هم رشد خوبی داشته باشه، شما میتونید برای تامین رطوبت از ساخت جزیرهف دستگاه بخور سرد استفاده کنید، توجه کنید که اگر میخواهید با غبارپاشی رطوبت گیاه خودتون رو تامین کنید باید اصولی اون (استفاده از آب جوشیده سرد شده، اسپری از 40 سانتی متری با ریزترین حالت) رو رعایت کنید.

گیاه برگ بیدی
گیاه برگ بیدی

بهترین خاک برای برگ بیدی چیست؟

خاک مناسب برگ بیدی و هر گیاه علفی که رشد خوبی به گیاه شما بده ترکیبی از خاک باغچه، ماسه و خاک‌برگ است. توجه داشته باشید که حتما از خاکی استفاده کنید که زهکشی خوبی داشته باشد در غیر اینصورت باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد. پس شما میتونید از خاک های آماده موجود در بازار که در ترکیب اونها از کوکوپیت، پرلیت، پیت ماس و خاک برگ وجود داره هم برای این گیاه استفاده کنید، فقط حتما بعد از تعویض گلدان یا کاشت گیاه در خاک جدید اولین آبیاری رو با ضدعفونی کننده خاک یا قارچ کش انجام بدید.
بخاطر این میگم خاک زهکشی خوبی داشته باشه که اگر از خاک سنگین استفاده کنید و مدت طولانی بعد از آبیاری خیس بمونه باعث پوسیدگی ریشه و ساقه اون میشه، پس تاکید میکنم خاک سبک با زهکشی فوق العاده بالا براش تهیه کنید.

چقدر و چطور گیاه برگ بیدی رو کوددهی کنیم؟

از دیگر نکات کلیدی در نگهداری برگ بیدی تغذیه اون هست، این گیاه برای رشد خوب و پهن شدن برگها در فصل رشد خودش نیاز به تغذیه با کودهای مختلف داره پس در فصل رشد هر دو الی سه هفته یکبار با استفاده از کود سه بیست و کودهای پتاس بالا گیاه رو تغذیه کنید، توجه داشته باشید که در فصل پاییز و زمستان تا اونجا که میتونید کوددهی رو کاهش بدید.
همچنین توجه داشته باشید که در کوددهی به هیچ وجه زیاده روی نکنید که منجر به کم رنگ شدن برگهای گیاه میشود.

آیا گل برگ بیدی به هرس نیاز داره؟

بله این گیاه بخاطر اینکه رشد خیلی سریعی داره باید هر چند ماه یکبار هرس بشه تا انرژی گیاه صرف رشد طولی گیاه نشه و همچنین زیبایی گیاه از بین نره، بهتره در هر دوره از هرس کردن 25 درصد از شاخه و برگهای اضافی رو از گیاه جدا کنید، برای این کار میتونید از کاتر، قیچی و یا ناخن استفاده کنید.

زمان و نحوه درست تعویض گلدان برگ بیدی

همانطور که در سایر گیاهان نیز گفته شده زمانی که ریشه گیاه از زیر گلدان خارج شود زمان تعویض گلدان فرا رسیده است و شما باید گیاه را فقط با گلدانی با اختلاف یک سایز تعویض کنید. همچنین یکی دیگر از نشانه های فرا رسیدن زمان تعویض گلدان متوقف شدن رشد گیاه است.
همچنین میتوانید هر سه هفته یکبار با استفاده از غبارپاشی برگها را تمیز کنید. دقت کنید که به هیچ وجه از مواد براق کننده شیمیایی برای تمیز کردن برگها استفاده نکنید چون باعث ایجاد سوختگی قهوه ای رنگ روی برگها میشود.

تکثیر برگ بیدی
تکثیر برگ بیدی

نحوه تکثیر گیاه برگ بیدی در خانه

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم تکثیر برگ بیدی بسیار راحت هستش و شما میتونید در طول سال از این گیاه قلمه بگیرید اونو را به راحتی ریشه دار کنید. نحوه ریشه دار کردن این گیاه بسیار راحت بوده و میتواند هم در خاک و هم در آب آن را ریشه دار کنید. در مطلب جداگانه به همراه ویدیو تمامی مراحل قلمه زدن و تکثیر برگ بیدی رو آموزش دادم که میتونید مطالعه کنید.

برای تکثیر برگ بیدی و کاشت آن در خاک گلدان را با استفاده از مخلوط خاک برگ و شن پر کنید، گلدان را قبل از کاشت آبیاری کنید تا کاملا نشست کنند، حالا با استفاده از خودکار و یا مداد سوراخ هایی در داخل گلدان ایجاد کنید و قلمه های را در داخل سوراخ ها قرار دهید. توجه داشته باشید که با حدف جوانه های انتهایی برای تهیه قلمه و تکثیر علاوه بر تولید گیاهان و گلدان های جدید در حقیقت باعث بیدار شدن جوانه های جانبی و در نتیجه پر پشت شدن و توپی شدن گیاه میشود.
البته میتوانید قلمه ها را داخل آب قرار داده و پس از ریشه دار شدن آنها را به خاکی سبک منتقل کنید. در ضمن سعی کنید در هر گلدان حداقل 5 قلمه قرار دهید.

تکثیر برگ بیدی به روش تقسیم بوته

یکی از روش های دیگه برای تکثیر راحت برگ بیدی توی خونه در زمان گلدان و تقسیم بوته هست ، وقتی دیدید که گلدون شما خیلی پر شده اون رو از گلدان خارج کنید بعد یک دسته کوچیک از بوته رو بگیرید و ریشه اون رو جدا کنید و توی یک گلدانی که متاسب با سایز گیاه هست بکارید.

برگ بیدی بنفش
برگ بیدی بنفش

چند نوع گل برگ بیدی داریم

همانطور که در بالا گفتیم این گیاه بالای 60 گونه مختلف داره که در ادامه برخی از گونه های رایج اون رو معرفی میکنم

  • زبرینا پندولا (Zebrina pendula) : این گونه از برگ بیدی به زبرینا معروف هست که فوق العاده زیبا و جذاب هست، شکل ظاهری اون به این گوه است که دارای ساقه های گوشتی و ضخیم و برگهای سبز روشن تا بنفش (با دو نوار نقره ای رنگ) است.در ضمن گلهای این گونه به رنگ صورتی مشاهده خواهد شد.
  • کالیسیا (callisia) : از دیگر گونه های منحصر به فرد که بهش برگ بیدی مینیاتوری ، این گونه با برگهای خیلی کوچک به رنگ صورتی یا سبز که در برخی واریته ها دارای رگه های جذاب هست شناخته میشه و رنگ گلهای اون سفید هست.
  • آلبی فلورا (Tradescantia albiflora): این گونه با برگهای سبز شفاف با رگه های کرم و سفید زیبا شناخته میشه که گلهای این نوع سفید رنگ است.
  • فلومی ننسیس (Tradescantia fluminesis) : این گونه رو برگ بیدی سه رنگ نامگذاری کرده اند که برگهای به رنگ سبز با نوارهای کرم یا سفید هست که حاشیه برگهای اون قرمز فوق العاده جذاب است جالبه که بدونید زیر برگهای این گونه هم قرمز است. در زمان گلدهی شما شاهد گلهای سفید جذاب اون خواهید بود.
  • ولوتینا (Tradescantia velutina) : در توصیف این گونه از برگ بیدی فقط این مورد رو بگم که رنگ برگهای اون سبز کمرنگ است که به صورت مخملی خود نمایی میکند. گلهای این گونه به رنگ صورتی است.
  • پالیدیا (Tradescantia pallida) : این گونه با برگهای به رنگ قرمز، سبز و ارغوانی در بازار پیدا میشه که گلهای اون هم به رنگهای سفید، صورتی و ارغوانی می باشد.
  • اسپاتکا (Tradescantia spathacea) : این گونه رو شما با اسم زیپلین یا موسی در گهواره میشناسید. دلیل نامگذاری هم بخاطر گلهای اون هست که بعد از گلدهی به شکل گهواره خودنمایی میکند. برگهای این گونه سبز با رگه های ارغوانی است و زیر برگها به رنگ بنفش و گلهای اون سفید رنگ است.
  • واریه گاتا (Blossfeldiana variegate) : ساقه های این گونه پرزدار و برگهای کرم رنگ با حاشه های سبز است و قسمت زیرین برگها هم به رنگ ارغوانی خودنمایی میکند.
برگ بیدی سبز
برگ بیدی سبز

بررسی مشکلات و بیماری های رایج برگ بیدی

همانطور که در بالا گفتیم سرما برای این گیاه مضر هستش اگر مشاهده کردید که برگ های اون نرم و آبکی میشه حتما گیاه را به محلی گرم منتقل کنید و حتما از گیاه قلمه بگیرید تا در صورت از بین رفتن گیاه شما گیاه جدید داشته باشید. و همچنین تاکید میکنم از کوددهی بیش از حد خودداری کنید در غیر این صورت برگ گیاهان شما ضخیم و سبز روشن خواهد شد.
این گیاه هم مثل بقیه گیاهان آپارتمانی دچار بیماری و حمله آفت هایی چون شته و کنه‌ی تارعنکبوتی میشه که در مطلبی جداگانه تمامی مشکلات و بیماری های برگ بیدی رو بررسی کردیم که میتونید مطالعه کنید ولی در ادامه رایج ترین ها رو مورد بررسی قرار میدیم.

علت پوسیدگی ساقه برگ بیدی چیه؟

از عوامل پوسیدگی در گیاهان، آبیاری بیش از حد و همچنین مناسب نبودن زهکشی گلدان می باشد که حتما بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود. توجه کنید که اگر گیاه شما دچار پوسیدگی ریشه و ساقه شده باشه راه نجاتی برای اون بجز قلمه گرفتن از ساقه گیاه نیست و حتما از گیاهتون قلمه تهیه کنید.

علت خم شدن و ریزش برگهای برگ بیدی چیه؟

بالا بودن دمای هوا و همچنین کم بودن رطوبت عامل این مشکل می باشد سعی کنید گلدان را به محلی با دمای پایین تر منتقل کنید و به هیچ وجه گلدان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

علت قهوه ای شدن برگهای برگ بیدی چیست؟

این مشکل دلایل متعددی میتونه داشته باشه بطور مثال قهوه‌ای شدن لبه برگ‌های نشون دهنده کوددهی زیاد هست پس سعی کنید بعد از این گیاه رو تا مدتی کوددهی نکنید. راستی کوددهی زیاد در کنار قهوه ای کردن برگها باعث آسیب به ریشه گیاه هم خواهد شد چون این اتفاق اجازه نمیده که گیاه به اندازه کافی مواد مغذی رو جذب بکنه
اگر میزان آبیاری کم باشه یا رطوبت محیط نسبت دمای محیط پایین باشه هم باعث بروز چنین مشکلی در گیاه شما خواهد شد. بالا رفتن سن گیاه هم باعث قهوه ای شدن برگهای برگ بیدی میتونه باشه، پس اینجاست که هرس کردن به داد گیاهتون میرسه

چرا برگ بیدی لوله میشه؟

اگر لوله شدن برگهای برگ بیدی به این شکل باشه که برگهای گیاه به سمت بالا لوله بشن و سپس خشک نشون میده که هوای محیط نگهداری گیاه گرم و خشک هست یعنی با بالا رفتن دما میزان رطوبت افزایش پیدا نکرده یا باید رطوبت رو بالا ببرید یا گیاه رو به محلی با دمای پایین منتقل کنید.

علت تغییر رنگ و ضخیم شدن برگها چیست؟

این شکل میتونه از کوددهی زیاد باشه، سعی کنید کوددهی رو در فصل بهار تا اواخر تابستان هر دو هفته یکبار انجام بدید تا گیاه دچار چنین مشکلی نشه، البته میزان و غلظت کوددهی هم مهم هست که مطابق دستور نوشته شده روی بسته بندی انجام بشه

علت رنگ پریدگی و وجود لکه های قهوه ای روی برگ بیدی چیست؟

این مشکل نشون میده که شما گیاه رو در معرض نور مستقیم و شدید خورشید قرار دادید و سریعا گیاه رو به محلی با نور فیلتر شده منتقل کنید.

علت سوختگی نوک برگهای برگ بیدی چیست؟

این مشکل نشون میده که میزان آبیاری کافی نبوده و گیاه از کمبود آبیاری رنج میبره و یا محل نگهداری گیاه گرم هست و آب موجود در گلدان سریع تبخیر میشه پس میزان ابیاری رو افزایش بدید.

سعی کردم هر نکته و موردی که برای نگهداری برگ بیدی باید بدونید رو بگم، اگر سوال یا تجربه ای در خصوص گیاه برگ بیدی دارید در بخش دیدگاه مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.