آموزش تکثیر گل کاغذی در خانه با 3 روش ساده؛ قلمه زدن گل کاغذی + عکس

روش تکثیر گل کاغذی
روش تکثیر گل کاغذی

روش های نحوه تکثیر گل کاغذی : گل کاغذی با نام علمی بوگین‌ویلیا (Bougainvillea) یکی از گیاهان زیبایی است که هر در و دیواری را در باغ ها و حتی حیاط خانه ها زیباتر میکند و به علت رنگ صورتی خاص منظره زیبایی را به وجود میاورد امروزه این گیاه زیبا را با کاشت و تکثیر در گلدان ها به داخل خانه ها آورده اند و حتی به شکل بونسای نیز نگهداری میشود. گل کاغذی را میتوان از روش های مختلفی تکثیر کرد روش هایی مانند تکثیر به روش قلمه زدن، روش خوابانیدن و کاشت بذر . همچنین در مطلبی جداگانه به معرفی و شرایط نگهداری گل کاغذی پرداختیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید و در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با این روش ها بیشتر آشنا شوید.

تکثیر گل کاغذی از طریق قلمه زدن

برای تکثیر به شکل قلمه زدن گل کاغذی در ابتدا باید ساقه مناسب و سالمی را انتخاب کنید تا بتوانید یک گیاه سالمی داشته باشید که به خوبی رشد می کند. برای اینکه به خوبی بتوانید از طریق قلمه زدن گیاهتون را تکثیر کنید مراحل زیر را به دقت انجام دهید.

1. ساقه ای را انتخاب کنید که اندازه آن 15-20 سانتی متر باشد و حداقل 7 گره بر روی ساقه وجود داشته باشد. برای برش ساقه از قیچی باغبانی تیز، کاتر و یا چاقوی تیز و ضدعفونی شده استفاده کنید.

بنر گل من و تو
قلمه زدن گل کاغذی
قلمه زدن گل کاغذی

نکته: ریشه دار کردن گل کاغذی شاید برای کسانی که تازه کار هستند کمی مشکل باشه به همین دلیل بهتر است برای اولین بار چند ساقه را برای قلمه زدن انتخاب کنید تا در هنگام از دست داد یکی از قلمه ها (اگر یکی از قلمه ها ریشه نداد)، قلمه های دیگر باقی بمانند.

2. برای برش بهتر است ساقه را با زاویه 45 درجه ببرید تا سطح بیشتری برای جذب مواد داشته باشند.

3.برای اینکه قلمه بتواند به خوبی در خاک ریشه دهی کند بهتر است برگ های ساقه را از آن جدا کنید. تمامی برگ و گل های ریز را جدا کنید و تقریبا نصف برگ های دیگر را نیز را جدا کنید تا انرژی بیشتر گیاه صرف ریشه دهی شود. بهترین حالت به این شکل است که روی قلمه هیچ گلی نماند (چون انرژی ساقه صرف این گل خواهد شد) و همچنین به اندازه 3 الی 4 برگ روی قلمه باقی بماند کافی است.

4.انتهای قلمه ها را به هورمون ریشه زا آغشته کنید تا گیاه بهتر و زودتر ریشه بدهد (البته از دارچین هم برای قلمه ها میتوانید استفاده کنید). قسمت انتهایی قلمه را خیس کنید و سپس در پودر هورمون ریشه قرار دهید با انگشت به قلمه چند بار ضربه وارد کنید تا مقدار اضافه پودر هورمون ریشه زا بریزد. هورمون ریشه زا را میتوانید در خانه با روش های ساخت هورمون ریشه زایی خودتان بسازید.

5. یک گلدان متناسب با اندازه قلمه انتخاب کنید و داخل گلدان را با خاکی مناسب که دارای زهکشی مناسبی نیز هست پر کنید (میزان پرلیت این خاک باید زیاد باشد) برای این گیاه میتوانید از خاک باغچه و ماسه استفاده کنید.

6. قلمه را داخل خاک قرار داده و با خاک اطراف آن را پر کنید. ساقه را به اندازه 5/3-5 سانت در خاک قرار بگیرد. بهتر است هر قلمه را در یک گلدان قرار دهید تا فضای کافی برای ریشه دهی داشته باشد.

7. قلمه را آبیاری کنید به طوری که کل خاک مرطوب شود توجه داشته باشید که غرق آب نشود. چرا که آب دادن، آن هم بیش از اندازه نه تنها به ریشه دهی کمکی نمیکند بلکه ریشه زایی را نیز مهار میکند و همچنین میتواند باعث پوسیدگی قلمه وآلوده شدن آن به قارچ ها هم شود.

کاور کردن قلمه گل کاغذی
کاور کردن قلمه گل کاغذی

8. قلمه را با یک پوشش پلاستیکی بپوشانید با اینکار یک محیط کوچک از گلخانه را برای گیاهتان ایجاد میکنید تا رطوبت را به راحتی از دست ندهد. بر روی پوشش پلاستیکی چند نقطه را برای هوادهی سوراخ کنید. گلدان در یک محیط خنک و سایه قرار دهید. حدودا 5-10 هفته روند جوانه زنی زمان خواهد برد. زمانی که قلمه شروع به جوانه زدن برگ کرد نشان دهنده ریشه دهی است البته در انتقال گیاه به یک گلدان دیگر عجله نکنید بگذارید تا گیاه به خوبی ریشه دهی کند تا بتواند در گلدان دیگر زنده بماند.

اگر تمامی مراحل گفته شده در بالا برای قلمه زدن گل کاغذی را به درستی انجام بدید بعد از حدود 5 الی 10 هفته (این بستگی به شرایط نگهداری شما دارد) شاهد جوانه زدن گیاهاتان خواهید بود، بعد از قلمه زدن گل کاغذی و همچنین ریشه دار شدن اولیه گیاه میتونید از کودهای ریشه زایی برای سرعت بخشیدن به کار استفاده کنید.

تکثیر گل کاغذی با خوابانیدن ساقه
تکثیر گل کاغذی با خوابانیدن ساقه

تکثیر گل کاغذی از طریق خوابانیدن

تکثیر گل کاغذی در روش خوابانیدن هم میتواند به صورت هوایی و هم به صورت زمینی انجام شود. روش تکثیر خوابانیدن در زمین بیشتر در گیاهان که در محیط باز قرار دارند استفاده میشود. در روش خوابانیدن از ساقه ای استفاده میشود که دارای قطر حداقلی 30 میلی متر باشد. ساقه را با یک تیغ تیز و ضدعفونی شده به صورت سطحی برش دهید و یک لایه نازک از پوست را بردارید در این حالت بافت سبز رنگ گیاه را خواهید دید، برش نباید عمیق باشد و به آوندها آسیب وارد کند محل برش را با خاک بپوشانید و سپس با کمک یک پوشش پلاستیکی منطقه برش خورده و خاک را با هم به خوبی ببندید بطوری که خاک اطراف محل برش خورده را بگیرد. بعد از گذشت 30-40 روز ساقه را از گیاه مادر با یک تیغ ضدعفونی شده جدا کنید.

پوشش پلاستیکی را باز کرده و قسمت های ریشه زده را بدون آسیب زدن به آنها به یک گلدان مناسب منتقل کنید. در روش خوابانیدن به شکل زمینی نیز تمامی مراحل به همین شکل بوده با این تفاوت که قسمت برش خورده در زمین با خاک پوشیده میشود.برای اطلاع بیشتر در مورد روش خوابانیدن در گیاهان دیگر میتوانید به مقاله روش خواباندن ساقه مراجعه کنید.

تکثیر گل کاغذی با کاشت بذر

برای پرورش دادن گل کاغذی استفاده کردن از بذر رایج نیست اما این گیاه را میتوان از طریق کاشت بذر نیز پرورش داد البته برای این کار باید در فصل پاییز از گل های سفید رنگی که بر روی گیاه وجود دارد بذر تهیه کنید. در فصل پاییز این گل ها دارای بذر هستند که باید این گل ها چیده و خشک کنید و سپس بذر را از گل خارج کرده و آن ها را در گلدانی مناسب بکارید برای کاشت بذر ها یک ماه باید صبر کنید تا بذر ها جوانه بزنند.

ریشه دار کردن گل کاغذی در آب
ریشه دار کردن گل کاغذی در آب

آیا میتوان گل کاغذی را در آب ریشه دار کرد؟

این یکی از سوالات پر تکرار در تکثیر و قلمه زدن گل کاغذی است، تکثیر گل کاغذی در آب را میتوان انجام داد اما ریشه دار کردن این گیاه در آب مقداری سخت است و برای ریشه دهی از این روش باید یک سری نکات را رعایت کنید به طور مثال قلمه هایی را انتخاب کنید که تقریبا سخت باشند و این باعث میشود تا قلمه کمتر در آب دچار پوسیدگی شود.زمانی که سطح آب کاهش پیدا کرد به آب مقدار کمی پودر آهن اضافه کنید تا رنگ آن تقریبا قرمز شود و سپس این محلول را به آب گیاه اضافه کنید. قلمه بهتر است در ظرف کوچکی قرار بگیرید بعد از گذشت یک ماه ریشه هایی دیده خواهد شد بهتر است به گیاه فرصت بیشتری بدهید تا ریشه تا 5-8 سانت برسند و بعد به یک گلدان انتقال دهید. دما در این روش باید 22درجه سانتی گراد باشد و سطح آب مدام باید چک شود و در صورت کم شدن آب به آن آب (به همراه پودر آهن)اضافه کنید.

جوانه زدن قلمه گل کاغذی
جوانه زدن قلمه گل کاغذی

بهترین فصل برای تکثیر گل کاغذی

قلمه زدن از گیاه گل کاغذی در تمامی فصول سال امکان پذیر است اما بهتر است که قلمه زدن را در فصل رشد گیاه انجام دهید تا بهتر رشد کند.در گل کاغذی در پایان فصل پاییز میتوانید از گیاه بذر ها را برای تکثیر جدا کنید.

نکات مهم

توجه داشته باشید تکثیر کردن گیاه با هریک از روش های فوق نیازمند دقت و صبر است و ممکن است در اولین تجربه شکست بخورید.برای جواب دادن نوع تکثیر باید در مورد شرایط کلی نگهداری گیاه اطلاعاتی در دست داشته باشید.برای اطلاعات بیشتر در مورد گل کاغذی میتوانید مقاله گل کاغذی را در سایت مطالعه کنید.

  • قلمه ها را از نور مستقیم آفتاب دور نگهدارید.
  • هنگامی که قلمه ریشه دار شده را در گلدان قرار میدهید به یکبار مکان آنها را تغییر ندهید وبه تدریج گیاه را با نور آشنا کنید در غیر این صورت گیاه به دلیل تغییر رطوبت و دما پژمرده میشود.
  • برای انتقال دادن گیاه به باغ و یا گلدان دیگر بهتر است گیاه جدیدتان 4-6 برگ جدید داده باشد و در صورتی که گیاه شاخه وبرگ داده باشد انتقال آن به باغ بی خطرتر است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا روش های مختلف تکثیر گل کاغذی را توضیح دهیم امیدواریم با توجه به این مطالب بتونید به راحتی گیاه گل کاغذی تان را تکثیر کنید. اگر سوال، مشکل یا تجربه ای دارید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا کارشناسان گل من و تو در سریعترین زمان پاسخ شما رو ارسال کنند.