راز شادابی گل کاغذی (Bouguainvilla)+ بهترین شرایط نگهداری

شرایط درست نگهداری گل کاغذی
شرایط درست نگهداری گل کاغذی

شرایط درست نگهداری گل کاغذی : جالبه بدونید در حالت طبیعی و معمولی این گیاه برای داخل خانه نبوده و از اون میشد برای تزیین ورودی خانه ها استفاده کرد ولی این روزها گلهای حذاب اون باعث شده که طرفداران بسیار زیادی جذب کند و به گیاه آپارتمانی تبدیل شود. این گیاه در بهار کاشته میشودف جالب است بدونید که رشد اون بسایر زیاد بوده و در سال حدود 91 سانتی متر رشد میکند. این گیاه به خاطر شاخ و برگ سبز و رنگ های صورتی، بنفش و نارنجی که بیشتر مردم اونها رو با گل اشتباه میگیرند شناخته شده است. گل کاغذی در بالکن هم نگهداری میشه و میتونه جلوه خاصی به بالکن شما بده (گیاهان مناسب بالکن رو مطالعه کنید)
گل کاغذی بسیار زیاد قابلیت بونسای شدن داره ، از این گیاه در کشورهای مختلف به عنوان پوشاننده دیوارها هم استفاده میشه، این گیاه برای گلدهی و رشد خوب به نور زیاد و همچنین آبیاری متوسط نیاز داره که در ادامه به بررسی تمامی نیازها و نحوه نگهداری و تکثیر گل کاغذی خواهیم پرداخت پس با من همراه باشید.

تاریخچه و معرفی گل کاغذی رو میدونید؟

گل کاغدی خواستگاهش مناطق گرمسیری و نواحی نیمه گرمسیری آمریکای جنوبی هست که برای اولین بار در برزیل پیدا شده نام علمی اون Bouguainvillea glabra و نام انگلیسی Bouguainvilla و از خانواده Nyetaginaceae می باشد، این گیاه یک درختچه با رشد بسیار زیاد هست که به تناسب گونه گیاه ارتفاع اون متفاوت هست.ولی خب میشه به طور میانگین گفت که ارتفاع این گیاه در گلدان حداکثر در حدود ۲ تا 3.5 متر میرسه.گل کاغذی یکک نوعی گیاه بالارونده محسوب میشه و میتونه از درختان یا دیوار های کناری خود بالا بره و منظره بسیار زیبایی ایجاد برای شما درست کنه.

برگها نسبتا سبز روشن و تخم مرغی شکل داره که روی ساقه های اون خارهای خشن وجود داره که به بالا رفتن اون کمک میکنه.عامل زیبایی گل کاغذی براکته های سه تایی گلبرگ مانند است.در سال های اخیر انواع براکته ای که بیش از سه براکته دارند معرفی شده است که در این ها گل واقعی وجود ندارند.

بنر گل من و تو
نام علمیBougainvillea – بوگینولا
نام های رایج گل کاغذیlesser bougainvillea, paper flower
PH خاکگا کاغذی خاک اسیدی دوست داره
رنگ گلها صورتی، بنفش، قرمز، زرد
سمیتخفیف برای حیوانات خانگی سمی است
اندازه گیاه بالغ 4 تا 12 متر بلندی، 3 تا 11 متر عرض (در فضای باز)؛ ارتفاع 0.5 تا 2 متر، عرض0.30 تا 1متر (داخل خانه)
جدول مشخصات گل کاغذی

براکته این گیاه دارای رنگ های مختلفی می باشد که در رگ های زرد، نارنجی، صورتی، قرمز، ارغوانی روشن، ارغوانی و بنفش میتویند در بازار پیدا کنید. در بعضی از گونه ها روی یک گیاه دو رنگ براکته دیده میشود، در حالی که در سایر ارقام رنگ براکته ها با گذشت زمان تغییر میکند و در نتیجه تصور میشود که یک گیاه دو یا سه رنگ گل تولید میکند.
گل های حقیقی گیاه کوچک و غیر قابل توجه،لوله ای و در انتها به صورت ستاره ای است و رنگ آن سفید،زرد متمایل به سبز کم رنگ، کرم، زرد و یا صورتی است هر گل به پائین یک براکته متصل است.

معرفی و نگهداری گل کاغذی
معرفی و نگهداری گل کاغذی

بهترین شرایط نگهداری گل کاغذی چیست؟

اگر بخوام به شکل خلاصه بگم در محیط‌های گرمسیری یا نیمه گرمسیری به بهترین وجه رشد می‌کند پس گل بوگینولا به محلی با نور زیاد و دمای نسبتا بالا در زمستان نیاز داره و برای گلدهی دمایی حدود ۱۰ الی ۸ درجه سانتی گراد براش خوبه و حتما باید بین دو آبیاری خاک گلدان خشک بشه همچنین خاک سبک و رطوبت اتاق برای این گیاه مناسب می باشد که در ادامه به بررسی هر کدام از شرایط می پردازیم.

گل کاغذی چقدر نور نیاز داره؟

برای نگهداری گل کاغذی یکی از اصلی ترین نکات نور هست، اگر دوست دارید که گیاهاتون رشد خوبی داشته باشه و به گلدهی برسه حتما باید حداقل ۵ الی ۷ ساعت براش نور مستقیم ولی فیلتر شده فراهم کنید (نور مستقیم زمانی نیاز داره که کم کم به این نور عادت کرده باشه یعنی از ابتدای فصل بهار اون رو در معرض نور مستقیم قرار داده باشید البته در این وضعیت هم زمانی که ظهر نور شدید هست باید محلی سایه براش انتخاب کنید) پس حتما در خانه نزدیک پنجره ی جنوبی قرار بدید و اگر نور کافی ندارید از نور مصنوعی استفاده کنید اولین نکته در نگهداری این گیاه تامین نور مورد نیاز هست اگر نور کافی ندارید پس بهتره فعلا اقدام به خرید نکنید.
تاثیر نور کم : نور کم باعث میشه که گیاه شما رشد علفی داشته باشه و به هیچ وجه گلهای زیبای اونو نبینید. پس زمانی که مشاهده کردید گیاهتون گل های کافی نمیده یعنی نور براش به اندازه کافی فراهم نشده در مناطق سرسیر اگر گیاه خارج حونه هست یا به داخل منتقل کنید و یا روش نایلون یا پتو بکشید.
حتما مطلب نور مناسب گیاهان آپارتمانی رو مطالعه کنید.

چطور و چقدر گل کاغذی رو آبیاری کنیم؟

آبیاری گل کاغذی خیلی زیاد نیست و همچنین آبیاری بیش از حد موجب به وجود آمدن مشکلات متعدد خواهد شد پس حتما بین دو آبیاری خاک خشک بشه اجازه بدید که خاک گلدان تا عمق ۳ الی ۴ سانتی متری (بستگی به گلدان شما داره) خشک بشه و سپس گیاه رو آبیاری کنید. این گیاه میتونه به راحتی تشنگی رو تحمل بکنه ولی نباید این تشنگی بیش از اندازه باشه چون کم کم گیاه رو به نابودی میره (وقتی دیدید گیاه داره پژمرده میشه یعنی میزان آبیاری کم بوده) اگر گیاه خودتون رو در باغچه کاشید سعی کنید هر دو روز یکیبار صبح یا عصر آبیاری کنید.
اگر گیاه شما در گلدان کاشته شده حتما باید گلدان زهکشی خیلی خوبی داشته باشه و همچنین بعد از آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه در غیر این صورت باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه خواهد شد.
مشکلات آبیاری زیاد : آبیاری زیاد موجب میشه که گیاه شما رشد رویشی زیاد داشته باشه و گل هم نده، همچنین آبیاری زیاد موجب پوسیدگی ریشه ها خواهد شد پس آبیاری رو جدی بگیرید.

بهترین خاک برای گل کاغذی چیست؟

شما میتونید از خاک های سبک که در بازار وجود داره استفاده کنید و یا ترکیب خاک برگ + پیت ماس+ پرلیت و مقدار کمی خاک باغچه و ماسه رو استفاده کنید از ویژگی های خاک، سبک بودن، زهکشی بالا و در صورت امکان اسیدی بودن می باشد، گل کاغذی در خاک قلیایی به خوبی گل نخواهد داد. پس حتما براش خاک اسیدی (pH بین سطح 5.5 تا 6.0) فراهم کنید تا هم میزان جذب مواد مغذی بالا بره و هم گلدهی اون بیشتر بشه

آیا گل کاغذی رطوبت نیاز داره؟

این گیاه به رطوبت بالا برای رشد نیاز نداره بلکه رطوبت محیط به همراه هوای گرم باعث رشد خوب و عالی این گیاه خواهد شد پس زیاد نگران تامین رطوبت نباشید. ولی اگر بتونید براش رطوبت خوبی فراهم کنید (50 الی 70 درصد) میتونه رشد خوبی داشته باشه برای تامین رطوبت میتونید از دستگاه بخور سر و یا ساخت جزیره استفاده کنید.

نیازها و معرفی گل کاغذی - گل من و تو
نیازها و معرفی گل کاغذی – گل من و تو

گل کاغذی چه دمایی رو دوست داره؟

بوگینولا گیاهی به شدت حساس به سرما هست پس اگر در مناطق سرد کشور قرار دارید حتما در فصول سرد سال که دمای پایین تر از صفر خواهد رفت گیاه رو به داخل منزل انتقال دهید، پس به نسبت جایی که زندگی میکنید نسبت به جابجایی گیاه اقدام کنید و در کل بدانید این گیاه گرما را دوست دارد.
در حالت کلی این گیاه دمای 28 درجه سانتی گراد رو میتونه تحمل بکنه ولی با افزایش دما میزان آبیاری هم باید افزایش پیدا کند، دمای ایده آل این گیاه 16 الی 22 درجه سانتی گراد می باشد و بهتره در فصل بهار و تاسبتان گیاه رو در مکانی با این دما قرار بدید.

میزان تغذیه و کوددهی گل کاغذی چقدر باشه؟

اگر دوست دارید گیاه شما دارای گل باشه و همچنین رشد خوبی داشته باشه حتما باید گیاه رو با استفاده از کودهای مختلف تغذیه کنید برای این کار میتویند از اوایل بهار تا اواخر تابستان با استفاده از کودهای مناسب گیاهان تزینی و گلدار هر دو هفته یکبار گیاه رو تغذیه کنید.
ولی توجه داشته باشید که ریشه این گیاه بسیار ضعیف می باشد و حتما با استفاده از کودهای کامل و همچنین آهن اون رو تغذیه کنید و اگر به دنبال گلدهی هستید کودهای کریستالون با فسفر بالا برای گیاه شما مناسب است. از کودهایی که دارای نیتروژن بالا هستند برای این گل استفاده نکنید چون باعث به تعویق افتادن گلدهی خواهند شد.

نکته مهم در کوددهی Bougainvillea

توجه کنی که زیاده روی در آبیاری و همچنین کوددهی در اوایل فصل بهار که حدودا شاخه های گیاه شما ۳۰ سانتی متر رشد داشته اند موجب به تعویق افتادن گلدهی خواهد شد، هرس را زمانی انجام دهید که گیاه شما دیگر گل نداشته باشد که در غیر این صورت موجب وارد شدن شکل به گیاه خواهد شد

بهترین زمان تعویض گلدان و سایز گلدان

در تعویض گلدان به هیچ وجه عجله نکنید چون اگر دوست دارید گیاه شما به گل بشینه حتما باید ریشه ها به اندازه کافی رشد کرده و گلدان را پر کنند پس زمانی که ریشه از زیر گلدان خارج شد بهترین زمان برای تعویض گلدان میباشد و این تعویض را بهتر هست که در فصل بهار و قبل از رشد گیاه انجام دهید. حتما دقت کنید که گلدان رو فقط با یک سایز بزرگتر تعویض گنید تا گلدهی به تعویق نیوفته

گیاه بوگینولا
گیاه بوگینولا

آیا گل کاغذی را هرس بکنیم؟

بله حتما، این گیاه به هرس و فرم دهی نیاز دارد اگر به دنبال یک گیاه خوش چهره و زیبا هستید اواسط زمستان شاخه های ضعیف و بد شکل را با استفاده از یک قیچی تیز هرس کنید، همانطور که در ابتدای مطلب گفتم این گیاه کاملا استعداد بونسای شدن داره پس شما میتویند با هرس کردن درست و فرم دهی به اون گیاهی جذاب داشته باشید. البته بعد از هر گلدهی هرس شاخه ها باعث افزایش گلدهی برای سال بعد خواهد شد.

آیا گل کاغذی نیاز به قیم (تکیه گاه) دارد

این گیاه با رشد و بزرگ شدن به مرور نیاز به قیم خواهد داشتف شما میتوانید از یک چوب یا فلزی که داخل گلدان کاشته میشه به عنوان قیم برای این گیاه استفاده کنید. ولی اگر از آن میخواهید بیرون از خانه استفاده کنید بهتره کنار نرده، راه پله یا دیوار قرار بدید.

آیا گل کاغذی نیاز به استراحت دارد؟

این گیاه برای اینکه بتونه به خوبی در فصل رشد خودش یعنی بهار و تابستان رشد خوبی داشته باشه نیاز داره که در فصل سرد سال (اواخر پاییز و زمستان) یک دوره استراحت رو بگذرونه، برای این دوره استراحت گلدان رو در محلی با دمای پایین و دریافت نور کم قرار بدید و سعی کنید میزان آبیاری رو کاهش بدید تا گیاه بتونه به خوبی استراحت بکنه و در فصل بهار و تابستان رشد عالی داشته باشه.

جابجایی گل کاغذی درسته یا نه؟

بله، اگر شما در مناطق سردسیر زندگی میکنید و گیاه در بالکن یا حیاط است باید گیاه رو در فصول سرد سال به داخل خانه منتقل کنید، البته برخی گیاه رو در باغچه میکارند که جابجایی در این گونه موارد به هیچ وجه درست نیست و باید گیاه رو در فصل سرد سال کاور کنید.

نحوه تکثیر گل کاغذی در خانه

بهترین زمان برای تکثیر این گیاه از اواسط بهار تا اوایل تابستان می باشد.این گیاه رو میشه از طریق قلمه، خواباندن زمینی یا هوایی و کوپیوند (پیوند جوانه)و یا کاشت بذر تکثیر کرد. که در ادامه تک تک موارد رو توضیح میدم

نحوه تکثیر و برش قلمه
نحوه تکثیر و برش قلمه

تکثیر گل کاغذی به روش قلمه زدن

برای قلمه زدن شما باید قلمه های انتهایی یا ساقه ای را به اندازه ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر، با استفاده از یک قیچی تیز و ضدعفونی شده از گیاه مادری جدا کنید و برای بالا رفتن درصد موفقیت آن قلمه را داخل هورمون ریشه زایی قرار دهید و سپس در گلدانی با خاک سبک و زهکشی بالا فرو کنید، دمای مناسب برای نگهداری قلمه حدود ۲۴ درجه سانتیگراد می باشد.

به هیچ وجه قلمه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید چون باعث سوختگی و پژمردگی گیاه میشود. زمانی که ریشه دهی انجام شد، کیسه پلاستیکی را بردارید و در گلدانی با قطر دهانه ۱۳ سانتیمتر و کمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید.استفاده از هورمون های ریشه زایی مانند IBA و NAA برای ریشه زایی مفید است.غلظت های معمول بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم در لیتر است.

تکثیر گل کاغذی به روش خواباندن

میشه گل کاغذی رو به روش خواباندن ریشه هم تکثیر کرد، ارقامی که قلمه انها به سختی ریشه میدهد به طور معمول از طریق خواباندن افزوده میشوند.ارقام سخت ریشه زا را همچنین میتوان روی پایه های پررشد پیوند زد برای استفاده از این روش فقط کافیه ریشه هوایی و یا ساقه ای از گیاه رو در خاک قرار بدید تا ریشه بزند.

تکثیر گل کاغذی با کاشت بذر

  • این روش کمی غیر معمول هست و برای کسانی که در خانه میخواهند این کار را انجام بدن اصلا گزینه مناسبی نیست (پس به نظرم بیخیال موضوع بشید)
  • یا باید بذرها را از وسایل کشاورزی فروشی ها تهیه کنید و یا زمانی که گل گیاه به میوه و بذر تبدیل شد اون رو از گیاه بگیرید.
  • غلاف گیاه رو در مکانی قرار بدید تا کاملا خشک بشه و سپس بذر ها رو جدا کنید.
  • شما میتوانید از این بذرها هر زمان از سال برای کاشت استفاده کنید.
  • یک گلدان با قطر 15 سانتی متر انتخاب کنید و از خاک پر کنید به نحوی که 5 سانتی متر بالایی خالی بماند
  • بذر ها رو با فاصله 5 سانتی متری از هم قرار بدید و روش خاک بریزد
  • حالا با آب پاش گلدان رو آبیاری کنید و با استفاده از نایلون بی رنگ کاور کنید
  • گلدان رو در مکانی با نور و دمای معمول قرار بدید.
بونسای گل کاغذی - گل کاغذی - گل من و تو
بونسای گل کاغذی – گل کاغذی – گل من و تو

انواع گونه های گل کاغذی

بوگینولا داری 250 گونه مختلف در سراسر جهان است که بر اساس اندازه به سه دسته تقیم میشوند و هر کدام ویژگی هیا خاص خود را دارد.

  • گل کاغذی کوتوله : گونه های کوتوله رو برای ورودی منازل و محل کار ، دیوارها ، سبدهای آویزان مورد استفاده قرار میدهند و بخاطر مینیاتوری بودنشان آنها را به عنوان بونسای هم مورد استفاده قرار میدهند.
  • گل کاغذی بدون خار : از این گونه برای پوشش محیطی استفاده میکنند یکی از رایج ترین گیاه از این گونه Miss Alice هست که به سنگاپور سفید هم معروف می باشد.
  • گل کاغذی غول پیکر : از شاخ های ضخیم این گل که به درخت شبهات دارد برای کوهنوردی هم استفاده میشود یکی از گونه های رایج غول پیکر Bougainvillea است که با نام بانوی بارینگ شناخته میشود.

زمان و شرایط گلدهی گل کاغذی

در حالت کلی این گیاه از اواخر بهار تا اواخر پائیز در انتهای شاخه ها گل میدهد.اما در برخی از گونه ها مثل  Snow queenو snow white فقط گیاه در اواخر بهار به گل میشنه، رقمی از آن با گلهای سفید در اهواز، ابتدا در بهار و دوباره در پائیز گل میدهد.گل کاغذی،بهترین گلدهی را در دوره خشک سال دارد.در سایه و نواحی مرطوب گلدهی کاهش می یابد.به طوری که در مناطق خیلی مرطوب گلدهی آن بسیار ضعیف است.

گلدهی گل کاغذی
گلدهی گل کاغذی

نکته مهم برای گلدهی گل کاغذی

برای گل دهی به نور زیاد و کود نیاز دارد برای وادار کردن این گیاه به گلدهی میتوانید در شرایط مذکور یک تنش آبی به گل خود بدهید هنگام بیحال شدن گیاه آبیاری را از سر بگیرید تا گیاه وادار به گل دهی شود.همچنین گلدان کوچک به گل دهی کمک میکند.از کودهای فسفاته و پتاسه برای گلدهی استفاده کنید (کریستالون صورتی)

گل کاغذی کجاها استفاده میشه؟

گل کاغذی میتواند در باغ به عنوان درختچه و یا یک گیاه بالارونده استفاده شود.اغلب در زمین،اما میتواند به صورت گلدانی نیز پرورش داده شود.میتواند به صورت تک گیاه در عرصه چمن و نیز به صورت دیوار و مانع استفاده شود.این دیوارها پس از استقرار به جز مقداری هرس مراقبت چندانی نیاز ندارند.میتواند روی تپه ها و مناطق شیب دار کشت شود که در این صورت شاخه ها را با میخ در روی زمین تثبیت میکنند و شاخه های عمودی را حذف میکنند.با کشت گیاهان با فواصل مناسب با این روش،در طی مدت کوتاهی زمین پوشش داده شده و گیاهان به گل خواهند رفت.

مشکلات و بیماری گل کاغذی

در نگهداری گل کاغذی شما زیاد دچار مشکل نمیشید، این گیاه بیماری و مشکلات خیلی زیادی نداره ولی آفت هایی که میتونه در شرایط گلخانه ای بهش حمله کنه عبارتند از : کنه های قرمز تارعنکبوتی ، شپشکهای آردآلود ، شته و سفید بالک که برای رفع مشکل از سموم استفاده کنید.

علت کم شدن رشد گیاه گل کاغذی چیست؟

یکی از دلایل اصلی رشد نکردن این گیاه کم بودن نور محل نگهداری است پس اولین گزینه میشه نور کم ، در مرحه بعد باید میزان آبیایر و کوددهی رو بررسی کنید، این گیاه هر دو الی سه هفته یکبار نیاز به تغذیه دارد.

علت زرد شدن برگهای گل کاغذی

این مشکل میتونه از آبیاری زیاد و جمع شدن آب در زیر گلدان باشه که اصلا نشانه خوبی نیست و باید حتما میزان آبیاری کاهش پیدا کند و گلدان بررسی شود، در کنار این مورد حمله کنه عنکبوتی هم میتونه باعث زرد شدن برگهای گل کاغذی بشه، اگر رو یا زیر برگها تا عنکبوت مشاهده کردید سریعا گیاه رو با آب بشورید و با استفاده از سم های حشره کش گیاه رو سم پاشی کنید.

ایا گل کاغذی در اب ریشه می زند

بله قلمه تهیه شده از گل کاغذی رو یمشه در آب ریشه دار کرد و سپس باید به خاکی سبک منتقل کنید چون ریشه ها بسایر حساس هستند، البته بجای آب میتوان در پرلیت هم قلمه ها رو ریشه دار کرد.

گل کاغذی در چه فصلی گل میده؟

بهترین زمان برای گلدهی این گیاه زمانی است که طول شب با روز برابر باشه، اگر دوست دارید در طول سال گل داشته باشید میتونید با فراهم کردن این شرایط نوری (با استفاده از نورهای مصنوعی ) گیاه رو وادار به گلدهی کنید. ولی در کل بهار و پاییز بهترین فصل برای گلدهی گل کاغذی است، در مناطق سردسیر فقط بهار میتونه برای گلدهی این گیاه مناسب باشه

علت گل ندادن درخت گل کاغذی چیست؟

این گیاه برای گلدهی و بهتر شدن رنگ گلها باید رشد ریشه خود را به اندازه کافی انجام داده بباشد به همین خاطر هم هست که گفتیم حتما گلدان متناسب با سایز گیاه انتخاب کنید تا عمل ریشه دهی سریع انجام بشه و بعد گیاه شروع به گلدهی کند، همچنین یکی از کارهایی که باغبان ها انجام میدن دادن یک دوره خشکی حدود سه ماه به گیاه است که این خشکی باعث ایجاد شوک در گیاه شده و گیاه رو وادار به گلدهی میکند.
همچنین باید گیاه رو در فصل رشد که بهار و تابستان هست هر دو الی سه هفته یکبار با کودهای پتاس بالا کوددی کنید و همچنین در فصل استراحت کوددهی را متوقف کنید.

علت ریختن گلهای گل کاغذی چیست؟

اصلی ترین دلیل ریزش برگهای گل کاغذی درست نبودن آبیاری و یا نامنظم بودن این کار هست حتما اجازه بدید بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید. در ضمن زهکشی گلدان رو هم هر ماه یکبار چک کنید تا آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه

آیا میتوان گل کاغذی را در گلدان کاشت؟

بله اتفاقا گل کاغذی بهترین عملکرد و گلدهی خود را زمانی دارد که در گلدان کاشته شد باشد و سایز گیاه با گلدان متناسب باشد، البته توجه داشته باشید که تعذیه، آبیاری، نور هم باید به درستی برای گیاه طبق آنچه در بالا گفته شده فراهم شود.