انواع خاک ژله ای و کاربرد آن – کاشت گیاه در خاک ژله ای

انواع خاک ژله ای و کاربرد آن - کاشت گیاه در خاک ژله ای
انواع خاک ژله ای و کاربرد آن - کاشت گیاه در خاک ژله ای

خاک ژله ای به گونه طراحی شده است که به نسبت حجم و وزن اولیه خود بتواند آب بسیار زیادی را جذ کند و به مرور برگرداند. سوپرجاذب ها در صورتی که با خاک کشاورزی مخلوط شوند مدت های مدیدی می توانند آب گیاه را تامین کنند. پس اگر موقع سفر نگران گل و گیاهانتون هستید میتونید این مقاله رو بخونید.

خاک ژله ای غیر سمی می باشد ولی خوردن آن به هیچ وجه توصیه نمی شود. رنگ های مختلف خاک ژله ای جذابیت خاصی به این نوع خاک می دهد و این رنگ ها حتی در مقابل نور خورشید ثابت می باشد.

انواع خاک ژله ای

خاک ژله ای پودری
خاک ژله ای پودری

خاک ژله ای پودری و خاک ژله ای مکعبی (پلاستیکی)

بنر گل من و تو

نوع پودری آن پس از اینکه در آب ریخته شود شروع به افزایش حجم می کند و نیاز به چند ساعت آب دارد تا آب را جذب کند.

خاک ژله ای مکعبی
خاک ژله ای مکعبی

اما نوع مکعبی آن باید حدود 8 ساعتی در آب باشد تا به حداکثر میزان حجم خود برسد.

روش استفاده از خاک ژله ای

روش استفاده از خاک ژله ای
روش استفاده از خاک ژله ای

ابتدا خاک ژله ای را در ظرفی ریخته و آب به آن اضافه میکنیم تا حجیم شود. به نسبت پودری بودن و یا مکعبی بودن همانطوز که در بالا گفته شد ساعتی طول می کشد. پس از این که کاملا حجیم شد داخل ظرف های دلخواه بلورین خود ریخته و سپس گیاه خود را در آن نگه دارید.
سوپ جاذب ها با رنگ های مختلف را می توان بر روی هم قرار داد و از آنجا که رنگ خاک ژله ای ثابت است این رنگها به صورت کاملا مجزا از یکدیگر خواهند بود .
– خاک ژله ای را می توان در ظرفی جداگانه آماده ساخت و هم اینکه در همان گلدان اصلی اقدام به آماده سازی خاک ژله ای کرد .
می توانید به جای گل های آپارتمانی ریشه دار شده از گل های شاخه بریده و همچنین گل های مصنوعی نیز استفاده نمود .

کاربرد خاک ژله ای

بهترین کاربرد خاک ژله ای برای مسافرت های نسبتا طولانی می باشد. اگر گهگاهی مجبور به مسافرت رفتن می باشید و فکرتان پیش آبیاری گلدان ها می ماند می توانید با مخلوط کردن مقداری بسیار کمی خاک ژله با خاک گلدان احتمال خشک شدن و پژمرده شدن گلدان هایتان را کاهش دهید.

در زمین هایی که خاک شنی دارند چون آب به سرعت فرو می رود و بقیه تبخیر می شود این باعث می شود کشاورزان دفعات آبیاری را بیشتر کنند و این باعث افزایش هزینه می شود. به همی خاطر افزایش هیدروژل یا سوپرجاذب به خاک اطراف ریشه،‌ روش مقرون به صرفه ای بوده و می تواند جایگزین روشهای آبیاری قطره ای یا مکانیزه در جاهایی شود که چنین روش هایی صرفه اقتصادی ندارد.

بخش عمده ای از آبی که به هنگام آبیاری گیاهان مصرف می شود، به سرعت در زمین فرو می رود و از دسترس ریشه گیاه خارج می گردد. این آب مواد مورد نیاز گیاه را نیز که در خاک وجود دارد،‌ در خود حل کرده و باعث فقیرتر شدن خاک می گردد. خاک ژله ای به دلیل کاهش میزان آبی که در زمین فرو می رود، باعث حفظ کودها نیز می گردد.

موقع انتقال درخت می توان از خاک ژله ای استفاده کرد تا از شوکه شدن جلوگیری کنید.

از آنجایی که خاک ژله ای آب باعث تغییر تدریجی رطوبت خاک می شود و این خود برای خاک بسیار مفید می باشد. در صورت عدم استفاده از سوپرجاذب،‌ حفظ رطوبت خاک در یک محدوده خاص بسیار دشوار و هزینه بر و مستلزم آبیاری در فواصل کوتاه خواهد بود.
خاک ژله ای کشاورزی پس از چهار سال تجزیه شده و به جزئی از خاک تبدیل می گردد.

فایده خاک ژله ای نسبت به خاک

کاربرد خاک ژله ای
کاربرد خاک ژله ای

خاک گلدان به آبیاری مداوم نیاز دارد و همین باعث ورود موجودات موذی مقل انواع سوسک و پشه به فضای خونه بشه و آلودگی های استفاده از کود دامی و گیاهی رو هم به همراه دارد.

همچنین موقع تعویض خاک گلدان همیشه به مشکل بر میخوریم و گاهی گیاهان شوکه شده و از بین می روندو

در حالی که استفاده از خاک ژله ای علاوه بر آنکه نیاز گیاه را به آبیاری برطرف می کند و شما با خیال راحت می توانید به مسافرت رفته و یا به کارهای دیگر خود رسیدگی کنید زیبایی وصف ناپذیری نیز به دکوراسیون منزل و محل کار شما خواهد بخشید و در ضمن مشکل آلودگی و همچنین موجودات موذی را برطرف م

نتیجه گیری:

خاک های ژله ای صرفاً زمان از دست رفتن رطوبت خاک را افزایش می دهند و خود منبع آب نیستند.
مصرف بیش از اندازه از خاک ژله ای ممکن است به سفت شدن خاک منجر شده و باعث صدمه به گیاه گردد.
در صورتی که روش های دیگر آبیاری منظم همانند آبیاری قطره ای و امکان اقتصادی داشته باشد، استفاده از سوپر جاذب توصیه نمی شود. (سوپرجاذب اولین راه حل نیست)