چطور از گل گندمی (گل عنکبوتی ) نگهداری کنیم (نور،آبیاری،تکثیر) + ویدیو

نگهداری گل گندمی در خانه
نگهداری گل گندمی در خانه

نحوه نگهداری گل گندمی : من عاشق گیاهان آپارتمانی هستم مخصوصا اونا که نیازهای کمتری دارند و اگر بهشون یکی دو هفته هم رسیدگی نشه قهر نکنن اگر شما هم مبتدی هستید به نظرم یدونه گل گندمی بخرید ضرر نمیکنید، یکی از گلهای زیبا و دوست داشتنی که الان میشه توی هر خونه پیدا کرد گیاه گل گندمی است که نگهداری بسیار راحتی داشته و جزو گیاهان تصفیه کننده هوا و مقاوم به نور کم هم به حساب میاد، نگهداری اون خیلی راحته، به نور و آبیاری متوسط نیاز داره که در ادامه به آن خواهیم پرداخت و نحوه تکثیر اون رو به روش گیاهچه که خیلی راحت هست به همراه ویدیو آموزش میدیم پس با ما همراه باشید و هرآنچه برای نگهداری گل گندمی باید بدانید رو یاد بگیرید.

گندمی بخاطر شاخه و برگ بلند و آویزش میتونه بهترین گزینه برای گلدان های آویز شما باشه، این گیاه زیبا گونه های مختلفی داره که فقط در اندازه و رنگ برگها با هم تفاوت دارند، گیاه عنکبوتی یاه همون گل گندمی خودمن یکی از گیاهانی است که اگر شرایط خوب براش فراهم بشه رشد خوبی خواهد داشت و بهتون گیاهچه های زیادی میده که میتویند به راحتی تکثیر کنید. فقط یادتون باشه اگر مناطق سردسیر هستید اون رو در فصول سرد بیرون از خونه نگهداری نکنید.

گیاه گل گندمی
گیاه گل گندمی

با گل گندمی بیشتر آشنا بشیم

آیا میدونستید در خونه های یزدی از این گیاه خیلی زیاد پرورش داده میشه؟ اگر یزدی ها این مورد رو تایید میکنن در دیدگاه ها حتما بهمون بگن، نام علمی این گیاه Chlorophytum comosum است که از خانواده Liliaceae یا همان سوسنی ها بوده و جزو گیاهان هیمشه سبز می باشد یک گیاه زینتی که بصورت بوته ای و علفی رشد میکنه و ماشالا نزدیک به 215 گونه مختلف از اون در گلخانه های نگهداری میشه با رنگ و طرح برگهای مختلف (گل گندمی ابلق میگن بهش) پس اگر در عکسای پایین مدل های مختلف دیدید تعجب نکنید همگی از خانواده گندمی هستند همچنین این گیاه زیبا جز گیاهان سریع الرشد و بهترین محل برای رشدشون مناطق گرم آفریقا و امریکا و اروپا به همین دلیل میگیم یزدی ها دارن چوت با اقلیم اونجا خیلی سازگار هست. (بهترین گزینه برای محل کار همین گندمی خودمون هست)

بنر گل من و تو
نام های رایجگیاه عنکبوتی، گل گندمی، Spider plant, spider ivy, ribbon plant
نام علمیChlorophytum comosum
PH مناسب خاکخاک خنثی و یا کمی اسیدی دوست داره
زمان گلدهیبه صورت منظم گل میده
بومیآفریقای مرکزی و جنوبی
جدول مشخصات گل گندمی

اگر خوب بهش برسید و نور، آبیاری، کود رو براش فراهم کنید تا 30 سانتی متر هم قد میکشه، این گیاه دارای برگهای باریک است که در بیشترین حالت به 25 سانتی متر خواهد رسید که در برخی از گونه ها دارای نوار سفید می باشد که همین رنگ سبز در گونه های مختلف میتونه در وسط یا کنار برگ باشه. جزو گیاهان ارزان که سریع رشد میکنه است و میتونید به عنوان آویز از اون استفاده کنید که وقتی گیاهچه تولید کنه نمیدونید چقدر خوشگل و دلفریب میشه به گل گندمی گیاه سجافی یا عنکبوتی هم میگن بخاطر شکل برگ هاش درضمن این گیاه زیبا ساقه نداره و برگ هایی که میبینید مستقیم از اون ساقه کوتاه رشد میکنند گیاه گل گندمی عنکبوتی ریشه های سفید داره که به شکل دوکی هستن همیینطور بخاططر این اندام هایی که زیر زمین بصورت گوشتی وجود داره بهش گیاه سجافی هم میگن .

شرایط نگهداری گل گندمی

شرایط نگهداری گل گندمی

نیازها و شرایط نگهداری گل گندمی

درسته که گفتیم این گیاه مقاوم به نور کم هست و زیاد حساس به نگهداری نیست ولی اگر شرایطی که در ادامه به شما میگیم رو براش فراهم کنید رشد خوبی خواهد داشت و میتونه گیاهچه های زیادی تولید کنه و زیبایی اون چند برابر بشه ولی به طور خلاصه باید گفت که این گیاه به آبیاری متوسط، نور تقریبا زیاد و غیر مستقیم، دمای معمول اتاق، و خاکی با زهکشی بالا نیاز داره که در ادامه تمامی موارد رو مورد بررسی قرار میدیم

 گیاه گل گندمی  چقدر آب نیاز دارد ؟

شاید بیشتر سوالی که در خصوص گیاهان آپارتمانی میشه این هست که چقدر باید بشه آب بدم؟ چند روز یکبار؟ اول کاری بگم که همچین فرمولی برای هیچ گیاهی نداریم که چند روز یکبار آب بدید هر زمان که خاک گلدان به اندازه مورد نظر خشک شد اقدام به آبیاری کنید، برای گل گندمی هم چون این گیاه رطوبت نسبی رو دوست داره و آبیاری زیاد باعث مشکلات در گیاه میشه هر زمان خاک گلدان تا عمق 3 سانتی متری خشک شد بهش آب بدید به همین راحتی هر گیاهی رو کم آبیاری کنید بهتر از این هست که با آبیاری زیاد باعث مرگ اون بشید چون آبیاری زیاد باعث میشه که ریشه گیاه دچار پوسیدگی بشه .

 گل گندمی به چقدر نور نیاز داره؟

همانطور که گفتیم جزو گیاهان مقام به نور کم هست ولی در اون شرایط فقط میتونه زنده بمونه ولی اگر میخواید که رشد خوبی داشته باشه محلی با نور زیااد و فیلتر شده براش فراهم کنید و شاهد رشد سریع و فوق العاده اون باشید. حواستون باشه گفتم نور غیر مستقیم چون اگر در معرض نور مستقیم خورشید باشه منجر به سوختگی برگها خواهد شد.

شرایط نگهداری گل گندمی
شرایط نگهداری گل گندمی

از چه خاکی برای گل گندمی استفاده کنم؟

این گیاه به نسبت بقیه گیاهان آپارتمانی خاک نسبتا سنگین رو دوست داره بدلیل اینکه ریشه های آن بصورت گوشتی است ولی نباید زهکشی پایینی داشته باشه پس بهترین ترکب برای این گیاه خاک باغچه + ماسه +خاک برگ هست البته از خاک های اماده که در اون از پرلیت استفاده شده هم میتونید برای گلدان این گیاه استفاده کنید.

دما مناسب برای گیاه گل گندمی چیست ؟

برای اینکه گیاه شما رشد خوبی داشته باشه دمای بین 18 تا 24 درجه سانتی گرااد میتونه بهترین دما براش باشه ولی هرچقدر که دما بالاتر میره باید میزان آبیاری رو افزایش بدید، ولی به راحتی میتونه دمای 10 درجه سانتی گراد رو تحمل کنه و هیچ مشکلی برای گیاه پیش نیاد. ولی با بالا رفتن دمای برگها ممکن هست ضعیف و خشک بشه .

رطوبت مورد نیاز گل گندمی چقدر است ؟

گیاه گل گندمی به دلیل اینکه در دماهای بالا نیز توان زندگی کردن دارد و هرچقدر رطوبت بیشتر باشد گل گندمی رشد بهتری دارد به همین دلیل گل عنکبوتی را در محل هایی مثل حمام و گلخونه که رطوبت زیاد و همچنین نور مناسب دارند توصیه میشه که نگهداری کنند در تابستان ک دمای هوا بیشتر میشه برای اینکه خشکی هوا به گیاهتون آسیب نزنه بهتره که با اسپری غبار پاشی کنید ولی یه راهکار ساده تر برای اینکه رطوبتش تنظیم بشه وجود داره و اون ساخت جزیره برای گیاه عنکبوتی است .

از چه کودی برای تغذیه گندمی استفاده کنم؟

بهتره تغذیه گیاه رو در فصل رشد از بهار تا اواخر تابستان انجام بدید و از کود سه بیست و کود مخصوص زینتی میتونید استفاده کنید نحوه استفاده به این شکل است که شما یک قاشق چای خوری از کود رو در یک لیتر آب حل میکنید و هر دو هفته یکبار به شکل آبیاری به گیاه میدید. زیاده روی در کوددهی موجب مشکلاتی در گیاه شما خواهد شد میتونید برای اطمینان از کود مصرفی از فروشگاه گل من و تو اقدام به خرید کود سه بیست کنید .

چه زمانی برای گل گندمی تعویض گلدان داشته باشیم؟

یکی از بارز ترین نشانه هایی که خود گیاه میگوید که گلدان باید بزرگتر شود این است که ریشه های گیاه از گلدان خارج میشود در گیاه عنکبوتی یک نشانه دیگر نیز دارد که گیاهچه ما به یک سمت مایل میشود  و به تاین شکل میگوید که زمان تعویض گلدان رسیده است تقریبا هرسال باید گلدان گل گندمی را عوض کنید چون رشد بسیار بالایی دارد و زان تعویض گلدان در فصل بهار میباشد .

هرس کردن گیاه عنکبوتی چگونه است ؟

زمانیکه دیدید برگ های گیاه عنکبوتی دچار تغییر رنگ از سبز به قهوه ای شد این برگ ها را جدا کنید چون وجود این برگ ها علاوه بر اینکه ظاهر نازیبا به گیاهتون میده باعث میشه سرعت رشد گیاه نیز کم بشه و همچنین به برگ های جوان نیز آسیب وارد میکنه درضمن برگی که تغییر رنگ به قهوه ای داده به رنگ سبز برنمیگردد .

از یک قیچی تیز و استریل شده برای جدا کردن برگ ها استفاده کنید به یکباره تمام برگ های اضافی را هرس نکنید و هر دفعه حدود یک پنجم برگ های اضافی را هرس کنید.

گل گندمی
گل گندمی

روشهای تکثیر گل گندمی

تکثیر گل گندمی به دو رش انجام میشود  تقسیم بوته و گیاهچه انجام میشه که هر دو روش خیلی راحت و کاربردی هست،در مطلبی جداگانه روشهای تکثیر گل گندمی رو آموزش دادیم که حتما مشاهده کنید.

تقسیم از طریق بوته :

برای تقسیم بوته کافیه زمانی که اقدام به تعویض گلدان میکنید ریشه رو به دو قسمت تقسیم کنید و هر کدام را در گلدان جدید بکاریدتا زمانیکه هر کدام از این گیاهان جدا شده ریشه بزنند وقتی ریشه دار شد ما یک گیاه جدید داریم

تکثیر از طریق گیاهچه :

 فیلم تکثیر گل گندمی به صورت کامل مشاهده کنید شما گیاهچه ها رو از گیاه مادری جدا کنید و سپس در خاک یا آب ریشه دار  کنید به همین راحتی حتما فیلم رو ببینید البته در یک صفحه دیگر بطور کامل تکثیر گل گندمی را توضیح داده ایم .

فیلم تکثیر گل گندمی

آیا انواع گل گندم داریم ؟

بله همانطور که میدانید ما بیش از 50 گونه گل عنکبوتی داریم که میتوان آن ها را به گل گندمی ابلق و گل گندمی غیر متنوع تقسیم بندی کرد گل برگ گندمی انواع مختلف دارد مثل لیمو گل عنکبوتی هاوایی گل گندمی اقیانوسی که البته نگهداری از برخی از این گونه ها کار چندان راحتی نمیباشد از نظر ظاهری نیز دارای تفاوت چه در رنگ و چه اندازه هستند برای آشنایی بیشتر با انواع گل گندمی بهتر است مطلب مربوط را مطالعه فرمایید .

آیا گیاه گل گندمی عنکبوتی گل میدهد ؟

بله گیاه عنکبوتی که برگ های نواری آویزان دارد گل هم میدهند این گل ها کوچکند و محل رویششون نزدیک به ساقه منتهی به برگ ها میباشد و رنگ سفید و زرد دارند

مشکلات و بیماری های گندمی

ما در مطلبی جدا کاملا به بررسی مشکلات گل گندمی پرداختیم ولی در اینجاهم به صورت خلاصه به برخی از آنها اشاره میکنیم

ضعیف، لاغر، طویل و خشک شدن برگها

اگر این مشکلات به همراه از دست دادن رنگ برگ ها باشه نشانه بالا بودن دمای محل نگهدایر گیاه هست که حتما گلدان را به محلی با دمای پایین تر منتقل کنید و به مدت 15 دقیقه در تشت آب قرار بدید.

ار بین رفتن نوار سفید گل گندمی ابلق

اگر شما گلدان را در محلی با نور کم قرار بدید احتمال داره به مرور زمان نوار سفید رنگ دور برگها محوه بشه

شرایط نگهداری گل گندمی
شرایط نگهداری گل گندمی
پژمرده و ضعیف شدن برگها

این مشکل بیشتر بخاطر کمبود مواد مغذی در خاک هست که طبق دستور داده شده در بالا گیاه رو تغذیه کنید.

وجود حشرات سبز رنگ

این حشرات حاشیه کناری برگها رو میخورن و باید با استفاده از سم ها سیستماتیک گیاه ر هر 14 روز یکبار سمپاشی کنید.

خاکستری و پژمرده شدن برگهای گندمی

در چنین شرایطی ابتدا سطح زیرین برگها رو بررسی کنید به احتما زیاد تار عنکبوت مشاهده خواهید کرد که نشانه وجود کنه قرمز می باشد، حتما باید  از سم های مخصوص کنه قرمز به میزان نوشته شده روی آن استفاده کنید.

نرم و شفاف شدن برگها

هوای سرد مشکل اصلی هست حتما گیاه رو به محلی با دمای بالا منتقل کنید.

قهوه ای شدن نوک برگها

این مشکل در گل گندمی بیشتر بخاطر تشنگی بیش از حد می باشد ولی احتمال داره که قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید هم گیاه رو دچار مشکل کنه

سوختگی برگ گل گندمی
سوختگی برگ گل گندمی
به وجود اومدن لکه های قهوه ای

خیلی ها از مواد براق کننده برای تمیز نشان دادن گیاه استفاده میکنند که برای گیاهن بسیار مضرر می باشد، اگر دوست دارید که گیاهی شاداب و زیبا داشته بشاید برای تمزی کردن از پارچه نمدار استفاده کنید.

جمع بندی نگهداری و پرورش گل گندمی

همانطور که مطالعه کردی گل گندمی ابلق و گندمی یکی از گیاهانی است که میتویند به راحتی در خانه پرورش بدید و با فراهم کردن نیازهای حداقلی اون یک گیاه سرحال و زیبا خواهید داشت، پیشنهاد میکنم نور و آبیاری رو به درستی فراهم کنید تا شاهد رشد خوب و گیاهچه های زیاد در این گیاه باشید. اگر شما هم تجربه و یا نکاتی در خصوص نگهداری این گیاه دارید در بخش کامنت ها مطرح کنید.

مطالب مرتبط :

با 17 گیاه مناسب محل کار آشنا شوید گیاهان مقاوم

چطور با 6 روش ساده گیاهان آپارتمانی را تمیز و براق کنیم؟