9 خواص گوجی بری اثبات شده؛ چربی سوزی و پیشگری از دیابت

فواید و خواص گوجی بری
فواید و خواص گوجی بری

خواص گوجی بری برای بدن و سلامتی : یکی از میوه های قرمز خوشمزه و دارای خاصیت است که سرشار از ویتامین و پروتئین می باشد، برای انواع بیماری ها مانند دیابت، سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن و… کاربرد دارد، اما باید توجه داشته باشید که در کنار مصرف اون به حساسیت و تداخل دارویی آن توجه داشته باشید. ما در این مطلب به بررسی فواید گوجی بری و همچنین عوارض ناشی از سوء مصرف اون خواهیم پرداخت پس همراه من باشید.

گوجی بری چیست؟ و از کجا اومده؟

گوجی بری یا” توت گرگی ” یا “دیوخار”میوه ای به رنگ قرمز روشن و از خانواده تمشک ها است که ارتفاع درخت آن تا سه متر می رسد و مزه ای متغیر بین تلخ و شیرین دارد. این میوه بومی چین بوده و این کشور بزرگ ترین صادرکننده آن است. البته در سایر نقاط گرمسیر جهان همچون غرب آسیا،استرالیا،آمریکای شمالی،حوزه دریای مدیترانه و… نیز به عمل می آید.

از گذشته های دور پزشکان و آشپزان چینی در داروها و غذاهای خود از این میوه استفاده می کردند.امروزه علاوه بر چین در سایر کشورهای شرق آسیا چون ویتنام و کره هم از آن در مصارف خوراکی و دارویی کاربرد دارد.

بنر گل من و تو

گوجی بری منبع غنی از ویتامین هایی مانند ویتامین آ و 21 ماده معدنی مختلف از جمله:روی،فیبر، آهن، سدیم ، پتاسیم، سلنیوم، کاروتین، لوتئین و … است. هم چنین تمام انواع اسیدآمینه مورد نیاز بدن را دارا است و در بین انواع میوه ها از بیش ترین میزان پروتئین برخوردار است. در هر فنجان گوجی بری، ۳۴۰ درصد از ویتامین A وجود دارد.

خواص گوجی بری برای سلامتی
خواص گوجی بری برای سلامتی

خواص گوجی بری را بیشتر بدانید

گوجی بری فواید بسیار زیادی برای سلامت انسان دارد که برخی عبارت اند از:

پیشگیری از دیابت و کلسترل

میشه گفت یکی از فواید گوجی بری برای سلامت پیشگیری از دیابت می باشد، همان طور که می دانید بیماری های مزمن غیر واگیر که حاصل زندگی کم تحرک شهری هستند از جمله ویژگی های عصر حاضرند که دیابت یکی از مهم ترین آن هاست و به تنهایی می تواند سبب ناراحتی های دیگر مانند نارسایی قلبی، بیماری چشم و… شود.

کربوهیدرات موجود در گوجی بری به گونه ای است که قند خون را آهسته بالا می برد و خطر افت ناگهانی قند خون را پایین می آورد. از این رو مصرف آن برای بیماران دیابتی توصیه می شود.
هم چنین تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف این میوه میزان کلسترل بد خون را نیز کاهش می دهد.

گوجی بری و خاصیت ضد سرطان

در واقع اینکه پزشکان چینی در گذشته از گوجی بری برای درمان سرطان استفاده می کردند امروزه ثابت شده است و دانشمندان در طی آزمایشاتی پی بردند که گوجی بری تاثیر قابل توجهی بر کنترل سلول های سرطانی دارد و استفاده از آن سبب مرگ ناگهانی (آپتوسیس) سلول های سرطانی می شود.

خواص گوجی بری و محافظت از پوست

اگر برای پوست خود اهمیت زیادی قائل هستید حتما استفاده از گوجی بری را در برنامه خود قرار دهید. چرا که از یک سو به محافظت از پوست در برابر خورشید و کاهش تاثیر بد اشعه ماوراء بنفش کمک می کند و از سوی دیگر خاصیت ضد التهابی دارد و به درمان انواع مختلف التهاب از جمله پسوریازیس،اگزما پوستی و آکنه کمک می کند.

دیگر فایده مهم آن برای خانم ها خاصیت ضدپیری و کاهش چین و چروک های پوست است. چراکه آنتی اکسیدان های موجود در گوجی بری برای سلامت و جوان سازی پوست مفید است ومصرف آن سبب ترمیم پوست های خشک می شود. و بتاکاروتن آن به درخشندگی و شادابی پوست کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی

ویتامین های موجود در گوجی بری می تواند موجب تقویت توان ایمنی بدن و در نتیجه محافظت در برابر بیماری آنفولانزا شود. البته این به معنای جایگزینی کامل آن با واکسن آنفولانزا نمی باشد. طبق تحقیقات انجام شده مصرف گوجی بری در سنین بالا کمک میکند تا بیماری های عفونی کاهش پیدا کند.

فواید گوجی بری و تقویت سیستم ایمنی
فواید گوجی بری و تقویت سیستم ایمنی

کاهش وزن

ارزش غذایی انواع گوجی بری از این رو است که با کالری و قند کم می تواند یک جایگزین مناسب برای سایر میوه های خشک مانند توت یا کشمش باشد.و طعم شیرین آن به عنون یک میان وعده مطلوب می تواند به کاهش وزن کمک کند. 30 گرم گوجی بری تنها 23 کالری دارد! میتوانید این میوه را به ماست و سالاد اضافه کنید.

محافظت از کبد

انواع گوجی بری در سم زدایی کبد بسیار موثر است و ترکیب آن با گیاه گاندروما و شیرین بیان در ساختن انواع پاک کننده کبد کاربرد دارد.

خواص گوجی بری و باروری

چینیان باستان براین باور بودند که مصرف گوجی بری می تواند سبب افزایش قدرت باروری شود.والبته آزمایشی بر روی موش ها این موضوع را اثبات کرده است.گوجی بری سبب افزایش تعداد اسپرم و بازیابی تستوسترون می شود.

تقویت سلامت چشمان شما

همانوطر که در ابتدا این مطلب گفتیم این میوه داری مقدار زیادی ویتامین آ و آنتی اکسیدان می باشد که باعث کاهش رادیکال های آزاد بدن میشود و شما را در برابر بیماری های چشمی مثل دژانراسیون ماکولا محافظت میکند.

بهبود روحیه و آرامش خواب

یکی از فواید گوجی بری دادن حس آرامش بهش ما می باشد، علاوه بر خواصی که از مصرف میوه گوجی بری عنوان شد، نوشیدن آب آن نیز منجر به افزایش انرژی و در نتیجه شادابی و بهبود روحیه می شود.هم چنین برای کاهش استرس و بهبود خواب هم می تواند موثر باشد.

شیوه مصرف گوجی بری

گوجی بری قابلیت مصرف به صورت تازه یا خشک شده را دارد. .نوع خشک آن را می توانید جای توت خشک و کشمش همراه با چای استفاده کنید و یا به ترکیب خشکبار آجیل تان اضافه کنید.هم چنین می توانید آن را همراه با ماست هم امتحان کنید و یا در غذاهای شکم پر مانند مرغ آن را به ترکیب مواد داخل شکم مرغ اضافه کنید.

خیلی از شرکتهای سازنده آب میوه و نوشابه از این میوه جذاب برای تولید نوشیدنی های خود استفاده میکنند.

عوارض گوجی بری
عوارض گوجی بری

گوجی بری چه عوارض جانبی دارد؟

با وجود تمام خاصیت های فوق العاده ای که برشمردیم اما باید مراقب جنبه های مختلف عوارض مصرف آن برای افراد خاص بود.چرا که مصرف آن می تواند سبب حساسیت و واکنش های آلرژیک همچون تنگی نفس،خارش های پوست،دهان یا گوش،کهیر و…شود.

همین طور مصرف آن با برخی از داروها از جمله :وارفارین، آسپرین،هپارین، ایبوپروفن، ناپروکسین، آنتی بیوتیک، ضدافسردگی، ضدسرطان، ضد پوکی استخوان، داروهای کاههنده کلسترول وتقویت کننده دستگاه ایمنی هم می تواند موجب مشکلاتی شود.پس جدا توصیه می شود افرادی که از این داروها مصرف می کنند از استفاده گوجی بری اجتناب کنند. و البته مصرف دارویی گوجی بری هم حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود.

قبل از استفاده از گوجی بری باید بدانید که :

همانوطر که در عوارض گوجی بری گفته شده استفاده بیش از حد از آن ممکن شما را دچار مشکلاتی بکنه که خوشایند نباشید، حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشاوره داشته باشید ولی بخی از افراد معتقد هستند که عوارض جانبی مصرف گوجی‌ بری از داروها کمتر است. ولی میتونه تداخل دارویی برای شما داشته باشهکه در ادامه اونها رو بیان میکنیم:

  • اگر قند خون پایینی دارید استفاده نکنید
  • اگر شما جزو افرادی هستید که فشار خون بالا یاپایینی دارید حتما با پزشک مشاوره داشته باشید.
  • اگر از رقیق کننده های خون مانند وارفارین استفاده میکنید حتما مشاوره بگیرید.
  • در دوران بارداری و شیر دهی از گوجی بری استفاده نکنید چون در برخی موارد موجب سقط جنین میشود.

نتیجه گیری در خصوص فواید گوجی بری

یکی از میوه هایی است که در طب سنتی چین از اون بسیار استفاده شده و میشود، برای پیشگیری از دیابت، کاهش وزن، درمان سرطان از آن میشه استفاده کرد و سرشار از ویتامین A  و پروتئین است ولی توجه داشته باشید که میتونه با برخی از داروها مانند وارفارین تداخل داشته باشید که حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشاوره بگیرید.

مطالب مرتبط :

عوارض و خواص میوه کاکتوس

خواص میوه اژدها

خواص توت سفید