درمان جای جوش و پاکسازی پوست با 21 روش خانگی و طبیعی

درمان جای جوش و پاکسازی پوست خانگی
درمان جای جوش و پاکسازی پوست خانگی

درمان جای جوش و پاکسازی پوست : یکی از موارد آزار دهنده پوست جای جوشهاست. جوش به خودی خود آزار دهنده است، اما پس از مدتی رفع شده و خوب می‌شود، لیکن گاهی این جای جوش است که به صورت لکی سیاه بر روی پوست باقی‌می‌ماند. از بین بردن جای جوش کار دشواری بوده و گاه ماه‌ها بر روی پوست باقی‌می‌مانند. و جوشهای مجدد نیز باعث لکهای دیگری شده و چون پروسه درمانی آنها طولانی است پوست صورت پر از لکهای ناخوشایندی می‌شود.

روشن است که هیچ کس دوست ندارد صورتی پر از لک و جای جوش داشته باشد. درمانهای زیادی توسط مواد ضد التهابی و ضد باکتریایی وجود دارد. در واقع بهترین راه جلوگیری از جوش زدن است. اما اگر جوش زدیم و جای آن ماند چه کنیم؟ این سئوالی است که زیاد پرسیده می‌شود و افراد به دنبال راه حلهایی برای از بین بردن جای جوش هستند.

در اینجا روشهایی طبیعی و خانگی را به شما آموزش می‌دهیم تا به مرور زمان از شر جای جوشها خلاص‌شوید. درست است کار دشوار و زمان بری می‌باشد، اما کم‌کم جای جوشها کمرنگ و محو می‌شود. ضمن اینکه این مواد طبیعی هیچ‌گونه اثرات جانبی و خطرآفرین نیز ندارند.

بنر گل من و تو

جای جوش چطور پدید می‌آید؟

بهتر است اول توضیحی در مورد پدید آمدن جای جوش بدهیم. جای جوش بعد از آکنه و جوش بر روی پوست باقی می‌ماند. زمانی که فولیکولهای مو یا منافذ پوست با چربیها و آلودگیها و سلوهای مرده یا باکتریها پر می‌شوند، جوش بوجود می‌آید. منافذ متورم می‌شوند تا در مناطق جداکننده فولیکول شکاف ایجاد‌کنند. در صورتی که این اتفاق نزدیک به سطح پوست روی‌دهد، جوش کوچک بوده و بزودی خوب می‌شود و کمتر جایی باقی‌می‌گذارد. اگر زخم جای جوش به خوبی درمان نشود، باکتریهای موجود در آن از بین نرفته و امکان جوش زدن دوباره هست.

درمان جای جوش و پاکسازی پوست
درمان جای جوش و پاکسازی پوست

روشهای خانگی و طبیعی برای از بین بردن جای جوش و آکنه:

1.کمرنگ کردن جای جوش با آبلیمو:

همه می‌دانند که آبلیمو برای پوست خاصیت روشن‌کننده دارد. آب لیمو با دارا بودن مواد آلفا هیدروکسی اسید برطرف‌کننده جای جوش است. اگر آن را روی جای جوش مالیده و بعد از کمی بشویید، املاح آن باعث کمرنگ‌شدن جای جوش می‌شود.

آب لیمو سلولهای مرده پوست را از بین برده و سلولها را بازسازی می‌کند. اگر از آب لیموی تازه استفاده‌کنید که عالیست، آن را با کمی آب برای پوست حساس مخلوط‌کنید و با تکه‌ای پنبه به پوست بزنید. بعد از خشک شدن صورت خود را بشوییید. دو روز در میان این کار را تکرار کنید و ببینید چه تأثیر شگرفی در کمرنگ کردن جای جوشها دارد. بعد از استفاده حتما کمی مرطوب‌کننده بزنید، چون آب لیمو پوست را کمی خشک می‌کند.

پاکسازی پوست با آبلیمو
پاکسازی پوست با آبلیمو
2.جوش شیرین با خاصیت ازبین برنده جای جوش:

بارها گفته‌ایم که جوش شیرین حالت لایه‌بردار برای پوست دارد. بنابراین زمانی که آن را به پوست می‌زنید با از بین بردن لایه رویی و سلولهای مرده پوست، باعث کمرنگ‌تر شدن جای جوش روی سطح پوستتان می‌شود. چون نقاط تیره پوست را ساییده و کمرنگ می‌کند. مرتب از این ماده استفاده کرده و تأثیرش را ببینید.

با آب و جوش شیرین خمیری درست‌کرده و وقتی خمیر یکدست شد آن را روی جای جوش بگذارید و اجازه‌ دهید در طول شب روی جوش بماند و صبح آن را بشویید.

جوش شیرین به درخشان شدن پوست کمک‌می‌کند. پوستی درخاشن و جوان را با جوش شیرین تجربه‌کنید. همچنین می‌توانید بجای آب از گلاب استفاده‌کنید. چند روز این کار را تکرار کرده و تا یک هفته ببنید چطور جای جوشها از بین می‌رود.

3.از بین بردن جای جوش با عسل:

عسل خاصیت مرطوب‌کنندگی بسیار قوی دارد. عسل را هم بصورت خوراکی مصرف‌کنید و هم بر روی پوست بگذارید. عسل با خاصیت ضد باکتریاییش، برای جای جوش مفید است. همچنین برای درمان التهابات پوستی و لکه‌های قرمز پوست بسیار معجزه‌می‌کند. برای از بین بردن جای جوشهایتان از عسل استفاده‌کنید.

عسل خام را روی جوش بگذارید. اجازه‌دهید شب تا صبح روی جوش بماند و صبح آن را بشویید. این کار را هر رو انجام داده و از شر جای جوش خلاص شوید.

از بین بردن جای جوش با عسل
از بین بردن جای جوش با عسل
4.درمان جای جوش با آب سیب زمینی:

یکی از بهترین و راحت‌ترین درمانهای خانگی جای جوش استفاده از آب سیب زمینی است. آب سیب زمینی به سرعت لکها و جای جوشها را از بین می‌برد.

یک سیب زمینی تازه را به صورت ورقه‌های نازک برید و روی جای جوشهایتان بگذارید. پس از کمی آنها را برداشته و صورتتان را با آب بشویید.

همچنین می‌توانید سیب زمینی را رنده کنید و با عسل مخلوط نمایید. با این ماسک سریعا در طی یک هفته جای جوشها می‌رود.

5.درماب جای جوش با آب خیار:

آب خیار همانطور که همه می‌دانند یک التبام بخش فوق‌العاده و تونری طبیعی برای پوست است. آب خیار با دارا بودن پتاسیم و ویتامین A برای درمان جای جوش عالی بوده و جوانی و لطافت را به پوست می‌بخشد.

یک خیار تازه را رنده کنید و آبش را بگیرید. آن رابا پنبه به صورت مالیده و بگذارید بماند. صبح آن را بشویید. این کار را مداوم انجام دهید تا نتیجه لازم را بگیرید. آب خیار بافت پوست را التیام می‌بخشد.

۷ فایده‌ آب و خیار
۷ فایده‌ آب و خیار
6.آلوئه‌ورا معجزه‌ای برای درمان جای جوش:

آلوئه ورا طبق تحقیقات بهترین ماده برای پوست به حساب می‌آید. ژل این گیاه با دارا بودن آنزیم، مواد مغذی و پلی ساکارید خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی داشته و برای درمان جوش و جای جوش عالیست. این ژل طبیعی به از بین بردن لکها و تیرگیها و حتی سوختگیها کمک شایانی می‌کند.

ژل آلوئه ورا را به راحتی می‌توانید در خانه تهیه‌کنید و به روی جوشها بزنید. دو بار در هفته این کار را به مدت چندین هفته تکرار کنید و نتیجه را ببینید.

7.درمان جای جوش با زردچوبه:

یکی از موائ مؤثر برای از بین بردن جای جوش و لکه‌عا بر روی پوست زردچوبه است. زردچوبه همچنین لک و کک‌و‌مک و خالها را از بین می‌برد و محو می‌کند. روش زیر طرز استفاده از این ماده مؤثر را به شما یاد می‌دهد.

خمیری با زردچوبه، آب لیمو و شیر درست‌کنید. این خمیر باید سفت باشد. خمیر را روی لکه‌ها و جای جوشها بمالید. بعد از خشک‌شدن با آب ولرم بشویید. این ماسک را روزانه بزنیدف در محو کردن جای جوشها بسیار مؤثر است. همچنین می‌توانید روغن زیتون به زردچوبه افزوده و بکار ببرید.

درمان جای جوش و پاکسازی پوست با زرد چوبه
درمان جای جوش و پاکسازی پوست با زرد چوبه
8.از بین بردن جای جوش با گلاب و گلیسیرین:

از خاصیت درمانی و فوق‌العاده گلیسیرین غافل نشوید. گلیسیرین ترمیم‌کننده پوست بوده و می‌تواند جای جوش و زخم را از بین ببرد. اگر پوستتان خشک باشد، پوست لایه‌لایه می‌شود، جمع شدن لایه‌ها و سلولهای مرده روی سطح پوست، خود سبب جوش زدن می‌شود. اگر هر روز گلیسیرین به پوستتان بزنید این خشکی از بین رفته و جوش کمتری می‌زنید. گلیسیرین به پوستتان رطوبت داده و از بستن منافذ جلوگیری می‌کند. همچنین از بیماریهای باکتریایی و مسری، التهابات پوستی و پسوریازیس جلوگیری می‌کند و به درمان آنها می‌پردازد.

برای ساختن ماسک دو قاشق چایخوری گلاب را با یک قاشق چایخوری گلیسیرین مخلوط‌کرده و روی جوش بمالید و ماساژ دهید. بعد از 15دقیقه آن را بشویید.

9.درمان جای جوش و سفیده تخم مرغ:

سفیده تخم مرغ برای پوست خاصیت شگفت‌انگیزی دارد، چون حاوی پروتئین است. بافت پروتئین بطور مستقیم روی پوست اثر می‌گذارد.  همچنین ترمیم‌کننده‌ای قوی بوده و جای جوش را درمان می‌کند. سفیده تخم‌مرغ برای منافذ باز پوست بسیار عالیست و آنها را تنگ می‌کند، بدین ترتیب از جوش زدن مجدد جلوگیری می‌شود.

برای تهیه ماسک سفیده تخم مرغ را در کاسه‌ای هم بزنید تا خوب کف کند و پف شود. سپس آن را روی پوست و روی جای لکها و جوشها بمالید. هفته‌ای دو تا سه بار این کار را انجام‌دهید. در صورت خشک بودن پوستتان، روغن زیتون بزنید.

تخم مرغ
تخم مرغ
10.درمان جای جوش با شنبلیله:

شنبلیله با دارا بودن آنتی اکسیدان زیاد، مشکلات پوستی، جای جوش و اسکار را درمان‌می‌کند. شنبلیله یا علف یونانی برای درمان جای جوش و ترمیم پوست بسیار مؤثر است. این ماده از قدیم‌الایام برای درمان التهاب بکارمی‌رفته‌است.

دو فنجان آب را درون یک قابلمه کوچک ریخته و روی حرارت بگذاری. دو قاشق غذاخوری دانه شنبلیله در آن ریخته و همچنان که می‌جوشدآن را بکوبید تا شکل خمیری پیدا‌کند. پس از سرد شدن این خمیر را روی جوشها بمالیدو بعد از 15دقیقه بشویید. زیاد لازم نیست این خمیر روی پوست بماند و آن را می‌توانید در یخچال هم بگذارید.

11.از بین بردن جای جوش با روغن نارگیل:

روغن نارگیل در عین اینکه رطوبت لازم را به پوست شما می‌دهد، کارهای مفید دیگری هم انجام‌می‌دهد. مصلاً کمک زیادی در کمرنگ‌نمودن لکهای پوستی دارد. روغن نارگیل خالص استفاده‌کنید.

کمی روغن نارگیل روی دستتان ریخته و پوستتان را با آن ماساژ دهید. سعی‌کنید روی جای جوشها را بیشتر ماساژ‌دهید. با تکرار چنین کاری می‌توانید لکها را کم کنید.

روغن نارگیل برای پاکسازی پوست
روغن نارگیل برای پاکسازی پوست
12.درمان جای جوش با سیر:

همانطور که می‌دانید سیر خاصیت ضد قارچی و ضد ویروسی داشته و برای درمان لکهای پوستی و جای جوش مؤثر است. لکهایی بجا مانده و آزاردهنده از جای جوشها را می‌توانید با سیر محو کنید:

به این شکل که حدود 5حبه سیر را له‌کرده و آب آن را با پنبه روی جای جوشها بزنید. بعد از نیم ساعت آن را بشویید. بیش از این نگذارید روی پوست بماند، چون پوست را می‌سوزاند و ایجاد سوزش یا خارش می‌کند. اگر پوست حساسی دارید بهتر است از سیر استفاده‌نکنید.

13.درمان جای جوش با روغن زیتون:

روغن زیتون از دیرباز برای مشکلات پوستی و نرم کردن پوست بکار می‌رفته‌است. روغن زیتون سرشار از مواد معدنی، اسیدهای چرب، ویتامین است و لطافت به پوست می‌دهد. همچنین خاصیت لایه بردار دادر. برای از بین بردن و محو کردن جای جوش می‌توانید روغن زیتون خالص، آب گرم، آهک، عسل و شکر را با هم ترکیب‌کنید.

بعد از شستن و تمیز کردن پوستتان، خمیر فوق را روی صورت ماساژ‌دهید. هر هفته این کار را تکرار‌کنید و ببنید چطور جای جوش از بین می‌رود.

این روش درمانی بسیار بی خطر است و عوارض جانبی ندارد، برای بارداری هم می‌توان استفاده نمود.

14.درمان جای جوش با گوجه‌فرنگی:

گوجه‌فرنگی به دلیل داشتن ویتامین A و کاروتن جای جوش و لکه‌ها را کمرنگ می‌کند. مواد موجود در گوجه‌فرنگی بافت آسیب‌دیده پوست را بهبود می‌بخشد و سلولهای سالم بوجود می‌آورد.

15.جای جوش و خمیر دندان:

حتما در این مورد بسیار شنیده‌اید که خمیر دندان برای درمان جای جوش مؤثر است. بله، خمیر دندانهایی که حاوی نعناع هستند سوزش در پوست ایجاد می‌کنند، اما باعث محو کردن لکها شده و جوشها را کوچک می‌کنند. بهتر است از این کار برای درمان استفاده نشو، به علت سوزاندن پوست و آسیبی که به پوستتان می‌آورد.

استفاده از خمیر دندان برای جوشها
استفاده از خمیر دندان برای جوشها
16.درمان جای جوش با شیره چوب صندل:

شیره چوب صندل مخلوط با گلاب را برای جای جوشها بکار برده و مصرف را ادامه‌دهید تا جای جشو از بین برود. شیره چوب صندل در درمان و مراقب پوستی چیزی شناخته‌شده‌است. در هند مصرف زیادی دارد و به عنوان مواد آرایشی زنان بکار‌می‌رود.

17.از بین بردن جای جوش با روغن درخت چای:

یکی از بهترین روغنها برای درمان و کمرنگ کردن جای جوش روغن درخت چای است. این روغن حاوی موادی است که باکتریها را از بین می‌برد. باکتریها باعث ایجاد جوش روی پوست می‌شوند.

18.مریم گلی در درمان جای جوش:

مریم گلی گیاهی است که به روند درمان کمک‌می‌کند. آن را در آب بجوشانید و پس از سرد شدن با پنبه استفاده‌کنید.

19.محو نمودن جای جوش با سرکه سیب:

سرکه سیب برای محو کردن جای جوش و کمرنگ کردن زخمها بسیار تأثیرگذار است. اگر یک تونر خوب برای پاک کردن پوست می‌خواهید از سرکه سیب استفاده‌کنید.

20.پوست لیمو و عسل برای درمان جای جوش:

با پوست لیمو ترش و عسل می‌توانید ماسکی عالی برای پوست درست‌کنید. 10دقیقه این ماسک را روی پوست گذاشته و بعد بشویید.

21.آب روشی برای درمان جای جوش:

نوشیدن آب فراوان یکی ار روشهای درمانی جای جوش است. نوشیدن آب سموم بدن را دفع‌می‌کند. آب سلولهای مرده پوست را از بین برده و پوست شما را تجدید می‌کند. اگر صبح‌ها قبل از صبحانه آب بنوشید، خاصیت سم زدایی خوبی دارد.

چطور جای جوش را یک شبه از بین ببریم؟

از بین بردن جای جوش یک شبه با روشهای گیاهی و خانگی امکان پذیر نیست. اما راه‌های دیگری وجود دارد که سریعاً می‌توان جای جوش را از بین برد و حتی دائمی است. اما نمی‌توانید خودتان در خانه این کار را انجام دهید.

1.از بین بردن جای جوش با لیزر:

جای جوش و آکنه را با اشعه لیزر می‌توان از بین برد. این کار در کلینیکها و توسط متخصص صوت‌می‌پذیرد. بصورتی که فوراً جای جوش از بین می‌رود. عمل لیزر برای جای جوش حدود 15 دقیقه تا یک سال طول می‌کشد. از بین بردن جای جوش توسط لیزر بستگی به عمق و تیرگی لکه و جای آن دارد. بسته به این موارد از یک تا سه جلسه کار لازم است. نتیجه کار سریعاً دیده‌می‌شود.

2.درمان جای جوش با میکرودرم

میکرودرم برای جای جوشهایی که زیاد عمیق نیستند مناسب است. لایه برداری یا همان میکرودرم با تراشیدن لایه‌های پوست و قسمتهایی که لک دار بوده و جای جوش مانده و سیاه شده، آنها را از بین می‌برد. هزینه میکرودرم از لیزر کمتر است و باید نزد متخصص صورت گیرد.

درمان جای جوش با میکرودرم
درمان جای جوش با میکرودرم
3.از بین بردن جای جوش با لایه‌بردارهای شیمیایی:

یک سری ماسکها در بازار موجودند که کار لایه‌برداری انجام‌می‌دهند. این ماسکها برای چروک پوست و جای جوش مناسبند و پوست مرده را برداشته و پوستی شاداب بوجود می‌آورند. با جدا شدن لایه رویی پوست توسط مواد شیمیایی، این لکها نیز برداشته می‌شوند و پوستی صاف و یکنواخت خواهید داشت. ماسکهای لایه‌بردار یکی از سریعترین روشهای درمانی جای جوشند.

صابونهای مخصوص از بین بردن جای جوش:

جوشها و لکه های صورت و بدن را با صابونهای مخصوص روشن کردن پوست می‌توانید کم کنید.

کرمهای مخصوص از بین بردن جای جوش:

یک سری کرمها موجود است که برای از بین بردن جای جوشها مناسبند، البته کمی گران قیمتند. بهترین کرمهای از بین برنده جای جوش حاوی مواد زیرند:

  • کوجیک اسید
  • ویتامین C و ویتامین E
  • رتینول یا ویتامین A
  • کرمهای بر پایه کورتیزون
مطالب مرتبط :

گام مؤثر برای پوشاندن لک، جای جوش و تیرگی صورت

طرز تهیه 21 ماسک ضد جوش خانگی و طبیعی + نکات مهم

14 علت جوش زیر پوستی و طریقه درمان خانگی آن