راهنمای های مهم مراقبت از پوست در فصل سرما

مراقبت از پوست در فصل سرما
مراقبت از پوست در فصل سرما

مراقبت از پوست در فصل سرما: با شروع فصل سرما و تغییر شرایط آب‌ و‌ هوایی حتما متوجه خشکی پوست دستها، صورت و بقیه قسمتهای بدن خود شده‌اید. فصل سرما و زمستان علیرغم دلپذیر بودن و دوست‌ داشتنی بودنش مشکلاتی را برای پوست به همراه می‌آورد، از قبیل خشکی پوست، از دست دادن رطوبت پوست، حالت پیر و چروک شدن دستها. این روند برای بسیاری افراد ناخوشایند است. عده‌ای به دلیل داشتن اگزما پوستشان خشک، پوسته‌پوسته، قرمز و ملتهب شده و در اثر سرما بدتر نیز می‌شود.

اهمیت مراقبت از پوست در فصل زمستان

حتما برایتان پیش آمده که در زمستان و هوای سرد روی بینی و گونه‌هایتان قرمز شده، خشکی زده و یا حتی دچار خارش شده‌ است. پوست دست و پاها خشن و خشک شده‌ است. در فصل زمستان با روشن شدن بخاریها این موارد تشدید می‌یابد. با روشن کردن وسایل گرمازا رطوبت موجود در هوا گرفته‌ شده و موجب خشکی بیشتر پوست شما می‌شود. بنابراین هیدراته‌ کردن پوست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بنابراین مراقبت از پوست در فصل سرما اهمیت ویژه‌ای دارد. برخی افراد تصور‌ می‌کنند در فصل زمستان یا در هوای ابری و بارانی و برفی نیازی به استفاده از ضد آفتاب نیست. در صورتی که اشعه UV در زمستان و در هوای برفی هم می‌تواند به پوست آسیب‌ بزند. برف اشعه‌های مضر را بیشتر منعکس‌ کرده و به پوست صدمه می‌زند. پس وقتی برای اسکی یا کوهنوردی و برف بازی می‌روید، حتماً از ضد آفتاب استفاده‌ کنید، زیرا نور خورشید باعث سوختگی پوستتان می‌شود.

بنر گل من و تو

پوست صورت، بینی و گوشها را با کرم ضد‌ آفتاب بپوشانید. از آنجا که گردش خون در زمستان در بینی و گوشها و سایر قسمتهای پوست کم می‌شود، سطح رویی پوست به سختی بازسازی‌ می‌شود. دستها و پاها در زمستان و سرما آسیب‌پذیرند.

در این فصل خطر ابتلا به قارچ، باکتری، زگیل بالاتر است. حتما متوجه‌ شده‌اید که پوست در زمستان بیشتر دچار خارش، پوسته‌ پوسته‌ شدن و شوره می‌شود. حتما از قسمتهای آسیب‌پذیر و فاقد چربی پوستتان مراقبت بیشتری کنید. با خوردن آب کافی، میوه و سبزی تازه، دمنوشهای گیاهی، استفاده از مرطوب‌کننده و آبرسان سعی‌ کنید رطوبت از دست‌ رفته پوست را بدان باز گردانید. نوشیدنیهای کم کالری و بدون کافئین بنوشید. مصرف شیر و فراورده‌های لبنی، ماهی، مرکبات، فلفل، و کیوی را فراموش‌ نکنید. این مواد به دلیل داشتن ویتامین C از پوست مراقبت‌ می‌کنند.

مراقبت از پوست در فصل زمستان
مراقبت از پوست در فصل زمستان

مراقبت از پوستهای کدر و خسته

ویتامین E ماده موجود در ترکیب اکثر مرطوب‌ کننده‌های پوست است. می‌توانید این ماده را با خوردن میوه و سبزیجات زرد مانند هویج، انبه، فلفل دلمه‌ای زرد و نارنجی به‌دست‌آورید. پوستهای دارای اگزما و حساس حتما خوردن این مواد غذایی را فراموش‌نکنند.

از مصرف ویتامین D غافل‌نشوید. میوه‌هایی مانند توت، انگور سیاه کلاژن‌ساز هستند. برای تقویت پوست و داشتن پوستی سالم حتما مصرف‌کنید. با سرد شدن هوا نور کمتر در معرض آفتاب قرار‌می‌گیریم. سعی‌کنید ویتامین D بدنتان را از طرق دیگر دریافت‌کنید. زرده تخم‌مرغ، و جگر حاوی ویتامین‌D هستند.

مراقبت از پوستهای خشک و مبتلا به اگزما:

ماهی سرشار از اسید چرب است، برای رطوبت پوست ماهی مصرف‌کنید. ماهی سالمون و ماکارو با داشتن خاصیت ضد التهابی از پوست مراقبت‌می‌کنند. هفته‌ای سه بار مصرف ماهی را توصیه‌می‌کنیم.

مراقبت از پوست رنگ‌پریده و شکننده:

برای جلوگیری از رنگ‌ پریدگی و شکنندگی پوست از گوشت، بوقلمون، گوشت‌گاو و مرغ و تخم‌مرغ استفاده‌کنید.

مراقبت از پوست ترک‌خورده:

اگر پوست خشکی دارید، ویتامین B بیشتری مصرف‌ کنید. برنجهای سبوس‌دار، کلم بروکلی و برگ چغندر سرشار از ویتامین B هستند.

مراقبت از پوستهای جوشدار:

اگر پوست چرب و جوشدار دارید، مصرف مواد قندی را کم کنید. این مواد پوست را تحریک‌کرده و باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شود. سعی‌کنید از ماسک صورت استفاده‌کنید.

ماسک آناناس و کیوی لایه‌برداری ضعیفی‌می‌کنند و چربی پوست را نیز متعادل می‌کنند. همچنین می‌توانید مستقیماً از ماسکهای میوه روی پوستتان استفاده‌کنید. بدین صورت که میوه را له کرده و مدت 15 دقیقه روی پوست بگذارید و سپس بشویید.

نکات مراقبتی در فصل سرما برای پوست:

1. مرتب از کرم مرطوب‌ کننده استفاده‌ کنید:

سعی‌ کنید در فصل زمستان مرطوب‌ کننده بیشتری استفاده‌ کنید. جدای از استفاده بیشتر از مرطوب‌ کننده، حتما کرم مرطوب‌ کننده مناسب فصل زمستان استفاده‌ کنید. در فصل بهار و تابستان نیازی به استفاده مرطوب‌ کننده با پایه روغنی نیست. کرمهای پایه آب کافی هستند. اما در فصل زمستان با سرد شدن هوا و خشکی پوست، سعی‌کنید از مرطوب‌کننده‌های پایه روغنی استفاده‌ کنید. روغن موجود در کرم حالت لایه محافظ روی پوست داشته و از پوست مراقبت‌ می‌کند.

استفاده از مرطوب کننده صورت
استفاده از مرطوب کننده صورت
2. مرتب از ضدآفتاب استفاده‌ کنید:

بر خلاف تصور برخی افراد که کرم ضد آفتاب مربوط به تابستان و روزهای آفتابی است، کرم ضد آفتاب برای روزهای زمستانی ضروری است. آفتاب زمستان می‌تواند به شدت به پوست آسیب برساند. از ضدآفتابهای با SPF بالا استفاده‌ کنید و هر نیم ساعت یک بار آن را تمدید‌ کنید.

3. در فصل سرما از دستگاه‌های بخور استفاده‌ کنید:

با شروع فصل سرما و زمستان و روشن‌کردن بخاری و وسایل گرمایشی، هوای محیط خانه خشک‌ می‌شود و رطوبت موجود از بین می‌رود. استفاده از یک دستگاه بخور می‌تواند رطوبت ازدست رفته محیط را باز گرداند و مانع خشکی پوست شما شود.

4. آب بنوشید:

برای سلامتی بدنتان آب بنوشید. روزانه مصرف آب را فراموش‌ نکنید

5. از پوست پای خود مراقبت‌کنید:

پوستهای کف پا بسیار آزار‌ دهنده هستند. پوستهای مرده کف پا را با استفاده از سنگ‌پا از بین ببرید. این کار باعث‌ می‌شود رطوبت‌ رسانی به پوست بهتر و مؤثرتر صورت‌ بگیرد.

6. در این فصل لایه‌برداری را کم کنید:

در صورتی که پوستی خشک و حساس دارید، سعی‌ کنید لایه بردارهای قوی استفاده‌ نکنید. از استفاده لوازم بهداشتی حاوی الکل نیز خودداری‌کنید. از مواد پاکسازی بدون الکل استفاده‌ کرده و به پوست رطوبت لازم را برسانید. ماسکهای آبرسان بزنید.

از کرم لایه بردار استفاده کنید برای مراقبت از پوست
از کرم لایه بردار استفاده کنید برای مراقبت از پوست
7. از حمام با آب گرم خودداری‌ کنید:

آب گرم و حمام آب گرم باعث از بین رفتن چربی موجود بر روی سطح پوست می‌شود و خشکی پوست را بیشتر می‌کند.

8. از پوست دستهایتان مراقبت‌کنید:

با توجه به حساس بودن پوست دستها و کم بودن چربی روی چوست دست، سعی‌کنید مرتب آنها را آبرسانی و مرطوب‌کنید. خشک‌شدن پوست دستها در فصل زمستان باعث خارش، ترک خوردگی وآسیب می‌شود. از دستکشهای نخی استفاده‌ کرده و مرتب دستهایتان را کرم بزنید.

می‌توانید از روغنهای طبیعی مانند روغن بادادم یا آوکادو استفاده‌کنید.

9. رژیم غذایی مناسب:

با رژیم غذایی خوب می‌توانید پوستتان را سالم نگه‌دارید. رژیمی سرشار از ویتامین C و سبزیجات می‌تواند پوست شما را محافظت‌کند.

10. ورزش روزانه:

کلاً ورزش یکی از فعالیتهایی است که بطور مستقیم روی پوست تأثیر می‌گذارد. با گردش بهتر جریان خون در بدن می‌توانید پوست بهتری داشته‌باشید. پیاده‌روی یکی از بهترین ورزشها برای گردش خون است.

ماساژ و ورزش دادن گونه
ماساژ و ورزش دادن گونه
11. ماسک زیبایی استفاده‌کنید:

ماسکها به پوست آبرسانی کرده و آن را هیدراته می‌کنند. انواع ماسکهای موجود در بازار هست که می‌توانید تهیه‌کنید. همچنین ماسکهای طبیعی مانند ماسک سفیده تخم‌مرغ و بلغور جو دو سر بسیار مفیدند.

در هر صورت مراقبت از پوست در فصل سرما بسیار مهم بوده و سبب‌می‌شود پوستی لطیف و نرم داشته‌باشید. پوست خشک، ترک‌خورده حس بدی داشته و احساس سوزش دارد. پس سعی‌کنید در زمستان بیشتر مراقب پوست خود باشید.

در این مطلب با نکات خیلی ریز در خصوص مراقبت از پوست در فصل سما و زمستان آشنا شدید و با رعایت این نکات میتونید پوستی شفاف و جوان داشته باشید اگر شما هم نکاتی به ذهنتون رسید در قسمت دیدگاه ها مطرح کنید.

مطالب مفید :

تونر چیست و چرا باید از آن برای پوست استفاده کنیم؟

نحوه تشخیص نوع پوست و نکات مهم در خصوص آن

بی بی کرم چیست چرا باید برای پوست استفاده کنیم؟