طرز تهیه خورش فسنجون با مرغ به همراه سس انار + تصویری

طرز تهیه خورش فسنجون با مرغ
طرز تهیه خورش فسنجون با مرغ

طرز تهیه خورش فسنجون با مرغ : فصل پاییز فصل اناره و من فکر می‌کنم وقتشه دستور پخت این خورش فسنجون با مرغ به همراه سس انار رو بذارم دیگه. خورش فسنجون با مزه ترش و شیرینش عالیه. انارهای سرخ رسیده و زیبا تو فصل پاییز هر سوپرمارکتی گیر میان. از خورشت های اصیل ایرانی که میدونم 90 درصد ما ایرانی ها عاشق اون هستیم و با استفاده از گردو و گوشت چرخ کرده درست میشه ولی اینبار میخوام با مرغ براتون درست کنم.

این رسپی که قصد به اشتراک گذاشتنش رو دارم، خورش فسنجون نام داره و از دو ماده غذایی فوق‌العاده تشکیل‌شده که فوائد مغذی زیادی دارن: انار و گردو. مزه این خوروش مثه خورشهای دیگه نیست و تقریباً ترش و شیرینه. راستی فسنجان شمالی معمولاً خیلی ترش است ولی در بقیه نقاط ایران اغلب فسنجان را ملس درست میکنند

گردو به سس خورش فسنجون مزه خیلی خوبی میده. خورش فسنجون با برنج خورده میشه و به چند روش درست میشه. بعضیا با کوفته قلقلیهای کوچیک درستش‌می‌کنن، بعضیا با گوشت بوقلمون و یا با گوشت مرغ.  چیزی که همیشه توی خورش فسنجون بکار میره، گردو و اناره. این دو تا مواد به سس خورش غلظتی میده که طعم بسیار خوبی هم داره.

بنر گل من و تو

مواد لازم برای تهیه خورش فسنجون با مرغ و سس انار:

  • پیاز بزرگ خرد شده و طلایی سرخ‌شده: یکی و نصفی
  • روغن
  • ران مرغ بدون پوست: 900 گرم
  • مغز گردو: سه کیلو و نیم
  • آب سرد: یک چهارم پیمانه
  • آب انار یا رب انار: 1 پیمانه (میتویند برای ترش و خوش طعم شدن خورشت میتوانید از یکی دو لیوان آب انار تازه در آن استفاده کنید)
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه کوبیده: به مقدار لازم
  • دانه‌های انار برای تزئین

طرز تهیه و پخت خورش فسنجون:

دوستای گلم برای شرع کار ابتدا گردو را با مخلوط‌ کن خرد و ریز کنید تا بصورت خمیری درآید.موقع کار کردن مخلوط‌کن کمی آب اضافه‌کنید تا خمیرتون به رنگ بژ در بیاد. همانند تصویر زیر

خرد کردن گردو
خرد کردن گردو

خب نوبت اضافه کردن پیاز رسیده ابتدا پیازها رو خرد و سرخ کنید و سپس به مرغ اضافه کنید میتونید از پیاز های سرخ شده آماده در یخچال هم استفاده کنید. من پیازو سرخ می‌کنم و تو فریزر نگه‌می‌دارم بعد به مرغم اضافه‌می‌کنم.

اضافه کردن پیاز به مرغ
اضافه کردن پیاز به مرغ

نوبتی هم که باشه نوبت اضافه کردن گردو به مرغ هست گردوها رو به آرامی به مرغتون اضافه‌کنید. و شروع به مخلوط کردن کنید به صورتی که مثل تصویر زیر مرغ ها کاملا آغشته به گردو بشن

مخلوط کرن خمیر گردو با مرغ
مخلوط کرن خمیر گردو با مرغ

آب یا رب انار رو بهش اضافه‌کنید. کمی نمک و فلفل سیاه تازه بریزید. در قابلمه رو گذاشته و بذارید بجوشه تا مرغش پخته بشه. البته اگر از رب انار استفاده میکنید حتما آب بسیار سرد مخلوط کنید اضافه کنید تا به گردوها شوک وارد بشه و روغن درون گردوها آزاد بشه. آب را از همان ابتدای کار زیاد نریزید بلکه کم کم و در طی مراحل پخت اضافه کنید.

آب انار اضافه کنید
آب انار اضافه کنید

اجازه بدید که مرغ ها کاملا پخته بشن و زیر شعله رو حتما کم کنید و خورشت شما جا بیوفته برای تزیین خورشت فسنجون با مرغ اگه توی فصل انارا هستید، بعد از سرو غذا کمی دونه انار روی خورش فسنجون بریزید و تزئینش کنید. مزه‌ش عالیه!

به همین راحتی این خورشت ایرانی خوشمزه رو توی خونه درست میکنید و در کنار خانواده از خوردنش لذت میبرید.

خورشت فسنجون با مرغ
خورشت فسنجون با مرغ
نکات ریز طرز تهیه خورشت فسنجون با مرغ

زمانی که مشاهده کردید مرغ شما کاملاً پخته شده اما آب خورش رقیق هست مرغ ها را از خورشت بیرون آورده و اجازه بدید که به اون حد غلظت برسه

یمی از روش های قدیمی برای به روغن انداختن گردو این هست که گردو ها رو شما چرخ میکنید و سپس درون یک قابلمه آب سرد میریزید و روی حرات قرار میدهید حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. پس از اینکه آب جوش آمد حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت 2 – 3 ساعت گردوها با آب بجوشد تا کاملاً به روغن بیافتد. در این صورت باید مرغ را با پیاز تفت بدهید و بعد همراه با رب انار و شکر به مخلوط گردو اضافه کنید.

انار یک خوشمزه بی نظیر

انار، این گوهر میوه‌ها یکی از عجایب طبیعیه که مجبورتون می‌کنه در مورد طرح پیچیده‌ش فکرکنید. طرحی که اون گوهرهای با ارزشو جوری چیده که باعث شگفتیه.

من که شیفته رنگ و مزه انارم. هم پوستشو می‌کنم و دونه‌هاشو می‌خورم و هم انار رو می‌شورم، می‌چلونمش تا نرم بشه، بعد یه سوراخ توی پوستش درست‌می‌کنم و آب انارو می‌مکم. تازه‌ترین آب اناری که تا حالا خوردم! دفعه بعدی این روشو امتحان‌کنید.

مطالب مرتبط:

خواص انار برای سلامتی بدن در یک نگاه

طرز تهیه آبگوشت بزباش

طرز تهیه کشک بادمجان با گردو