طرز تهیه پنیر موزارلا خانگی تازه و کشدار

طرز تهیه پنیر موزارلا خانگی
طرز تهیه پنیر موزارلا خانگی

طرز تهیه پنیر موزارلا خانگی : با گسترش استفاده مردم ار فست فودها، یکی از اجزاء جدا نشدنی این نوع غذاها پنیر موجود در آنها می باشد. اگر شما میخواهید در خانه این فست فودها را درت کنید بهتر است که نحوه درست کردن این نوع پنیر ها را آموزش ببینید و در خانه به راحتی آنها را درست کنید.از ویژگی های پنیر موزارلا میتوان به کشدار بودن آن اشاره کرد که بیشتر از پنیر پیتزا کش می آید و همچنین چربی کمتری دارد. ما در این مطلب به شما آموزش میدهیم که چگونه این پنیر را در خانه درست کنید در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی پنیر موزارلا

این پنیر یکی از پنیرهایی است که خیلی سریع ذوب می شود و در تهیه پیتزا مورد استفاده قرار می گیرند.این پنیر را بر روی غذاها بیشتر اضافه می کنند، و زمانی که حرارت بهش میخوره آب میشه و مواد تشکیل دهنده غذا رو به هم می پسبونه، اگر بخواهیم بیشتر در خصوص پنیر بگویم باید گفت که : پنیر، فراورده ای است که در نتیجه تخمیر پروتئین کازئین در شیر حاصل می شود و پس از جداسازی سرم شیر از آن، با افزودن استارتر کالچر، کلسیم کلراید و مایه پنیر لخته می شود.

بنر گل من و تو

استارتر کالچرها، میکروب های مفیدی هستند که باعت ایجاد بافت، طعم و مزه مطلوب در پنیر می شوند، به علاوه روی آنزیم های شیر تاثیر گذاشته و با ایجاد محیط اسیدی از رشد میکروب های مضر موجود در شیر در طی فرایند تولید پنیر جلوگیری می کنند. کلسیم کلراید، به عنوان هسته مرکزی ایجاد لخته در پنیر ایفای نقش می کند و باعث ارتقاء کیفیت لخته می گردد.

مواد لازم برای تهیه پنیر موزارلا خانگی

شیر: 2 لیوان

جوهر لیمو: یک دوم قاشق چای خوری

قرص رنه یا قرص پنیر: یک دوم قاشق چای خوری

مراحل تهیه پنیر موزارلا خانگی

برای تهیه این پنیر خوشمزه ابتدا باید قرص پنیر و یا همون قرص رنه را در پودر کنید و مقدار گفته شده را در یک ظرف غیر فلزی با 2 قاشق غذا خوری آب بدون کلر مخلوط کنید، البته توجه داشته باشید قاشق و یا وسیله ای که برای مخلوط کردن انتخاب میکنید فلزی نباشد. علا اینکه گفتیم قرص را پودر کنید این است که این قرص ها خیلی راحت پودر میشنود ولی در آب حل نمی شوند.

مخلوط کردن قرص پنیر
مخلوط کردن قرص پنیر

حال شیر را درون یک ظرف پیرکس یا استیل بریزید و سپس جوهر لیمو را به آن اضافه کنید و این مخلوط را خیلی آرام هم بزنید تا جوهر لیمو درون شیر کاملا حل شود. سپس قابلمه شیر را روی شعله خیلی ملایم قرار دهید(توجه کنید که زیر قابلمه نباید زیاد باشه) و هر چند ثانیه یکبار آن را هم بزنید  تا دمای شیر به  درجه 31 درجه سانتی گراد (88 درجه فارنهایت) برسه.

اضافه کردن جوهر لیمو
اضافه کردن جوهر لیمو
اضافه کردن قرص پنیر به شیر

حالا نوب اضافه کردن قرص پنیر رسیده ولی قبل از اضافه نمودن قرص پنیر آن را خوب هم بزنید تا اگر موادی ته نشین شده باشه در مخلوط شما شناور بشن، و این مواد را هم به شیر اضافه کنید و هم زدن را همانند مراحل قبل ادامه دهید.

اضافه کردن محلول قرص پنیر
اضافه کردن محلول قرص پنیر

مرحله بالا را تا زمانی که شیر به دمای 43 درجه سانتی گراد (110 فارنهایت) رسید ادامه دهید و پس از رسیدن به این دما شیر را از روی شعله بردارید و 10 دقیقه به آن اجازه دهید تا استراجت کند.

استراحت دادن به پنیر
استراحت دادن به پنیر

بعد از اینکه زمان استراحت به پایان رسید پنیر شما شکل گرفته آن را از ظرف جدا میکنیم.  توجه داشته باشید که رنگ آب پنیر باید بسایر شفاف و به رنگ زرد یا سبز مایل باشد. اگر آب پنیر سفید باشد نشان دهنده این است که شیر به پنیر تبدیل نشده، بنابراین قابلمه را دوباره روی حرارت قرار دهید تا به دمای 43 درجه سانتیگراد برسد و سپس 10 دقیقه به آن استراحت دهید.

جدا کردن پنیر
جدا کردن پنیر

پنیر را میتوانید با هر وسیله ای برش بزنید و سپس لخته ها را درون آبکش و یا یک پارچه تمیز که بتواند آب پنیر از آن عبور کند بریزید و آب پنیر را کاملا بگیرید. یک روش برای سریعتر شدن این مرحله این است که، آن را در یک ظرف قرار داده و ظرف را به مدت 10 ثانیه در حداکثر قدرت مایکروویو قرار دهید.

مراحل پایانی تهیه پنیر موزارلا

حال مجددا پنیر را در آبکش قرار دهید و با حرکت دورانی آبکش آب اضافی اون رو بگیرید. این عمل را دو بار دیگر تکرار کنید تا پنیر باز و کشدار شود. اگر پنیر کشدار نشود و بافت آن دانه دانه باشد، پنیر بریده شده و از بین رفته است. زمانی پنیر کاملا کشدار شد، باید خیلی سریع در همان حالتی که پنیر داغ و مذاب است با دستکش شروع به ورز دادن پنیر کنید.

ورز دادن پنیر
ورز دادن پنیر

برای ورز دادن پنیر آن را با دست جمع کنید و دوباره بکشید و این عمل را 3 تا 4 بار تکرار کنید. اگر در حین کار احساس کردید پنیر خوب کش نمی آید در حد 3 تا 5 ثانیه با مایکروویو به آن حرارت داده و به ورز دادن ادامه دهید. این کار باعث کشدار شدن و به عمل اومدن پنیر شما خواهد شد.

ویدیو طرز تهیه پنیر موزارلا خانگی

در این ویدیو مراحل کار را مشهاده میکنید ولی شاید دما های اعلام شده کمی متفاوت باشد ولی در کل مراحل کار یکی است.

نکات مهم و اصولی تهیه پنیر موزارلا

  1. اگر شما ماکروویو ندارید میتونید بعد از بریدن پنیر میتونید اون رو تا دمای 85 درجه گرم کنیدو سپس آن را برداشته و آب اضافی را از پنیر بگیرید و دوباره آن را بر روی حرارت قرار دهید ولی این دفعه دمای آن را به 57 درجه برسانید و سپس پنیر را از روی حرارت بردارید و آب اضافی آن را بگیرید. این مراحل را ادامه دهید تا پنیر شما آماده شود.
  2. همانطور که در ابتدا گفتیم ظرف و قاشقی که برای قرص پنیر استفاده میکنید نباید فلزی باشد و همچنین آب آب بدون کلر حتما استفاده کنید.
  3. شما میتوانید از مغازه ها بجای قرص پنیر از پودر پنیر تهیه کنید.
  4. برای تهیه این پنیر نباید از شیر پاستوریزه و یا حرارت دیده استفاده کنید. اگر از این نوع شیر ها استفاده کنید پنیر حاصل کیفیت مطلوبی نخواهد داشت.
  5. از دماسنج حتما استفاده کنید چون دمای شیر برای تهیه این پنیر بسیار اهمیت دارد.
  6. اگر میخواهید لطافت پنیر حفظ شود بیشتر از 3 الی 4 بار آن را ورز ندهید.