طرز تهیه کیک شیفون شکلاتی بسیار نرم و پوک

طرز تهیه کیک شیفون
طرز تهیه کیک شیفون

طرز تهیه کیک شیفون شکلاتی : کیکی بسیاااار نرم و پوک و پفکی هم میشه با خامه و گاناش و… سرو کرد هم به تنهایی اینقدر خوشمزه و سبک و نرمه که شروع کنید یه برش ازش بخورید متوجه نمیشید کی تموم شده😀البته این نکته رو بگم که در خیلی از دستورهای کیک, زرده و سفیده تخم مرغ که جدا میشه اسمشو شیفون میزارن اما در واقع اینگونه نیست کیک شیفون طرز تهیه و مواد خاص خودش رو داره حتی طرز بیرون آوردنش از قالب.پس با ما همراه باشید تا این خوشمزه پفکی رو درست کنیم. و در آخر هم حتما توضیحات رو مطالعه کنید. باید تشکر ویژه کنیم از نجمه السادات شریعتمداری عزیز

مواد لازم برای تهیه کیک شیفون شکلاتی

زرده تخم مرغ ۵ عدد

وانیل۱ قاشق چای خوری

بنر گل من و تو

روغن مایع۴۰گرم

شیر۸۵گرم

آرد سفید سه صفر۶۵گرم

پودر کاکائو۲۰گرم

نمک۱/۸ قاشق چای خوری

سفیده تخم مرغ ۵ عدد

شکر سفید دانه ریز۷۰ گرم

پودر تارتار۱/۴ قاشق چای خوری

نکات قبل از شروع :

✔قالب ۲۰ سانت به ارتفاع۷ سانت که نیازی به چرب کردن و یا کاغذ نیست.
✔وزن هر تخم مرغ بین ۵۷ الی ۶۰ گرم باشه.
✔فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید.

طرز تهیه کیک شیفون شکلاتی

میتونید تمامی مراحل رو در ویدیو زیر مشاهده کنید. سفیده تخم مرغ را با همزن برقی بزنید کف که کرد تار تار را اضافه کنید. سپس شکر را در سه مرحله اضافه کرده و اجازه دهید تا سفیده کاملا سفت شود. در ظرف دیگری زرده تخم مرغ و وانیل را با همزن دستی تقریبا سه چهار دقیقه بزنید. روغن و شیر اضافه کنید کمی بزنید و بعد آرد، پودر کاکائو و نمک را روی مواد الک کرده و با مواد مخلوط کنید.حالا یک سوم از سفیده را اضافه و با همون همزن دستی یا ویسک به هم بزنید.

حالا ویسک را کنار گذاشته یک سوم دیگه از سفیده را با کمک لیسک در مواد فولد کنید یعنی خیلی آرام با حرکت دورانی با مواد مخلوط کنید.حالا این مواد رو روی بقیه سفیده تخم مرغ بریزید و فولد کنید. مواد خمیری رو درون قالب ریخته و روی اونو صاف کنید.قالب رو سه بار به سطح صاف بکوبید تا حباب داخل خمیر خارج شود.

سپس قالب را درون فر بذارین و دمای فر رو به ۱۶۰ درجه کاهش داده برای مدت ۲۰ دقیقه تنظیم کنید این مدت بیست دقیقه ثابت نیست و ممکنه برای هر فری بین ۱۵ الی ۲۰ دقیقه متفاوت باشه. باید تا زمانی که یه لایه روی کیک ببنده و اون براقی روی خمیر از بین بره کیک تو فر باشه من ۱۸ دقیقه که شد از فر بیرون آوردم. روی کیک رو با چاقوی تیزی برش بزنید.

برش زدن کیک شیفون

این مرحله نباید بیشتر از یک دقیقه طول بکشه حالا قالب رو مجددا بذارین در فر و دمای فر رو برای مدت ۴۵ دقیقه روی ۱۳۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید پس از این مدت فر را برای ۱۵ دقیقه روی ۱۵۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید در تمام مدت به هیچ عنوان درِ فر نباید باز شود پس از این مدت کیک را از فر خارج کرده و بلافاصله قبل از اینکه تغییر شکل دهد قالب را وارونه روی سه تا لیوان یا کاسه که به شکل سه پایه قرار دادین برگردونید و اجازه بدین تا کاملا خنک بشه بعد اطراف کیک رو با کاردک از قالب جدا کرده و کیک رو درون ظرف سرو برگردونید.با چاقوی تیزی برش زده و نوش جان کنید بافت کیک کاملا نرم و پنبه ایه و اگه دوست داشته باشین میتونید با خامه فرم گرفته و یا گاناش تزیین کنید.

نکات مهم پخت کیک شیفون شکلاتی

✔مواد اولیه را به دمای محیط برسانید.
✔تجربه من هست که اگه یه ظرف آب جوش از ابتدا داخل فر بذارین نتیجه بهتری میگیرین.
✔کیک شیفون بیکینگ پودر یا جوش شیرین نیاز نداره همه پف و لطافت کیک بخاطر سفیده تخم مرغ و درجه کم فر هست اگرچه پخت طولانی میشه.
✔مواد رو باید وزن کنید نمیشه پیمانه کرد.
✔برای کیک ساده میتونید به جای پودر کاکائو از همان مقدار آرد استفاده کنید.

توضیحات تکمیلی کیک شیفون

کیک شیفون قالب مخصوصی داره که میان تهی هست و کف صاف بدون طرح. قالب اصلا نیاز به چرب کردن و یا کاغذ نداره چون باید کیک به کف و دیواره های قالب بچسبه و برای خنک شدنش حتما باید بلافاصله از فر که بیرون میاد وارونه بشه در غیر اینصورت پف کیک می خوابه اگه از قالب کف جدا استفاده بشه که دیگه خیلی بهتره. این نوع کیک چون می خواستم روی اونو اینگونه خط بندازم من در قالب گرد ساده درست کردم.

برای درست کردن این نوع کیک مواد لازم رو حتما باید وزن کنید.با پیمانه اصلا نمیشه. مواد لازم رو به دمای محیط برسونید.مواد رو با همزن دستی به هم بزنید جز فرم دادن سفیده تخم مرغ که بهتره با همزن برقی باشه.دمای فر خیلی خیلی مهمه.برای این نوع کیک از دمای زیاد شروع میشه و یواش یواش باید دما رو کم کرد پس فر باید حتما درجه تنظیم دما داشته باشه و بشه بدون اینکه درِ فر رو باز کنید اونو دقیق تنظیم کرد.من با فر برقی کار میکنم و در مورد این کیک از فرهای گازی اطلاعی ندارم خلاصه اینو بگم که یه کیک خیلی ناز نازیه باید باهاش آروم رفتار کنید😀

طرز تهیه کیک شیفون

اینجوریه که من ده بار درستش کردم و شاید عملا کیک خوبی هم به نظر میرسید اما از نتیجش راضی نبودم میدونید چرا؟ چون تا توی فر بود شکل و روی خوب و قشنگی داشت اما به محض اینکه از فر بیرون میومد تغییر چهره میداد😀 یا پفش فرو میرفت یا تا وارونش میکردم از قالب تالاپی میوفتاد بیرون یا اصلا نمیشد وارونش کرد چون اینقدر پف کرده بود که از قالب زده بود بیرون و نمیشد برگردونمش. چند بار هم اون برشهای روی کیک صاف و تمیز در نیومد و وقتی کیک پخته شد رویه صاف و تمیزی نداشت و کلا شکل خشنی به خودش گرفته بود خلاصه سرتون درد نیارم تو این ده دوازده باری که این کیک رو درست کردم در سایزهای مختلف از ساده و شکلاتی امیدوارم که شما هم درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

دستور کامل و توضیحات تکمیلی از نجمه السادات شریعتمداری عزیز