علت رشد نکردن سانسوریا چیست؟ راههای درمان

علت رشد نکردن سانسوریا
علت رشد نکردن سانسوریا

دلایل رشد نکردن سانسوریا: سانسوریا جزو بهترین گیاهان آپارتمانی محسوب می شود و همیشه توصیه ما برای کسانی که در شهرهای آلوده و یا دارای خانه های کم نور هستند پیشنهاد می شود. در مطالب قبلی در مورد انواع سانسوریا و همچنین نیازهای گیاه سانسوریا صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم به یکی از مشکلات شما دوستان در مورد علت رشد نکردن سانسوریا صحبت کنیم. رشد نکردن سانسوریا دلایل متعددی از جمله محیا نبودن نیازهای اولیه و یا آفت و … را شامل می شود که در ادامه به طور مفصل در مورد هر کدام توضیح میدهیم.

علت رشد نکردن سانسوریا

سانسوریا ها انواع مختلفی دارند ولی نیازهای اولیه و اساسی آن ها تقریبا یکسان می باشد. به طور کلی نیاز آبی کمی دارند. نور غیر مستقیم می طلبند و خاک نسبتا سنگین را دوست دارند. اگر این شرایط اولیه را برای گیاهتان فراهم کرده اید و باز هم رشد نمی کند باید به دنبال یافتن نوع آفت آن باشید. من در ادامه مطلب قصد دارم تمام موارد را جز به جز به شما آموزش دهم تا بتوانید گیاهی شاداب و پر از پاجوش داشته باشید.

علت رشد نکردن سانسوریا چیست؟
علت رشد نکردن سانسوریا چیست؟

نیاز نوری گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا انواع مختلفی دارد و به همین سبب نیاز نوری هر کدام از آن ها متفاوت می باشد. علت رشد نکردن گیاه سانسوریا می تواند نور دریافتی آن باشد. مثلا نیاز نوری سانسوریا مهتابی به خاطر روشن بودن برگ هایش نیاز نوری بیشتری می طلبد و در صورتی که نور مورد نیاز خود را دریافت نکند کم کم برگ هایش تیره تر می شود. در کل گونه ابلق این گیاه نیاز نوری بیشتری نسبت به گونه سبز آن دارند. سانسوریا پاکوتاه اگر نور زیادی دریافت کند نمی تواند رشد خوبی داشته باشد. پس حتما در مورد نوع گیاهی که خریداری کرده اید اطلاعات کافی تهیه کنید.

بنر گل من و تو

نیاز آبی گیاه سانسوریا

یکی از اساسی ترین علت رشد نکردن گیاه سانسوریا نحوه آبیاری و میزان آب می باشد. نیاز آبی گیاه سانسوریا کم می باشد. اما فقط آبیاری کم این گیاه دلیل بر درست انجام دادن نحوه آبیاری نمی باشد. شما باید میزان و دفعات آبیاری را هم تنظیم کنید. مثلا سانسوریا شمشیری به آبیاری نامنظم حساس می باشد و همین موجب باریک شدن برگ های این گیاه زیبا می شود.

زمانی که شما بدون شناخت آبیاری گیاه را بیشتر از حد نیاز انجام می دهید موجب می شوید خاک اطراف ریشه همیشه مرطوب بماند و سبب خفگی ریشه و از بین رفتن آن شوید. زمانی که ریشه در حال پوسیدگی می باشد گیاه سانسوریا رشد نکرده و به مرور این خرابی ریشه در برگ ها  نیز نمایان می شود. خیلی از دوستان سوال می پرسند که برگ ها بدون هیچ مقاومتی از خاک جدا شده و می افتند. دقیقا دلیل این مشکل آبیاری زیاد می باشد.

گرما یا سرمای شدید

اکثر گیاهان طالب دمای ثابتی برای خودشان هستند و اگر ناگهانی دمای محیط گرم و یا سرد شود شوک زده شده و رشدشان متوقف می شود. حواستان باشد اگر می خواهید گیاه را به مکان جدید با دمای متفاوت منتقل کنید این کار را حتما در چند مرحله انجام دهید. در کنار سرما و گرمای شدید رطوبت هوا نیز یکی از علت های رشد نکردن سانسوریا می باشد. سانسوریا خشکی را نیز تحمل می کند اما اگر از مکانی با رطوبت بالا به محیط خشک انتقال پیدا کند شوک زده می شود. پس حتما از جزیره برای رفع این مشکل استفاده کنید.

دلیل رشد نکردن سانسوریا
دلیل رشد نکردن سانسوریا

خاک مناسب سانسوریا

یکی دیگر از علت رشد نکردن سانسوریا خاک نامناسب می باشد. درست است که سانسوریا در مورد خاک سختگیری ندارد اما باید از خاکی استفاده کنید که زهکش خوبی داشته باشد. اگر خاک سانسوریا آب زیادی را در خود نگهدارد موجب پوسیدگی ریشه شده و گیاه دیگر رشد نخواهد کرد. پس در این صورت حتما خاک با زهکش خوب را جایگزین خاک سنگین کنید.

اندازه گلدان گیاه سانسوریا

یکی دیگر از دلایل رشد نکردن سانسوریا گلدان نامناسب کاشت می باشد. گلدان سانسوریا در وهله اول باید دارای زهکش باشد یعنی انتهای گلدان حتما سوراخ باشد تا آبی اضافی از انتهای گلدان خارج شود. در کنار این مورد باید سایز گلدان و گیاه متناسب هم باشند. سانسوریا گیاهی هست که گلدان نسبتا کوچک را بیشتر دوست دارد و همین مورد باعث می شود گیاه بیشتر پاجوش بزند.

اگر گیاه شما نسبت به گلدان خیلی بزرگتر باشد در حدی که ریشه ها از انتهای گلدان خارج شده و یا ریشه ها در سطح خاک نمایان شوند حتما باید گلدان را یک سایز بزرگتر کنید. و در مقابل اگر گلدانی بزرگتر از جثه گیاه انتخاب کرده اید از آنجایی که ریشه در تلاش برای بزرگ شدن می باشد ضعیف شده و رشد قدی و همچنین پاجوش نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی : سانسوریا پاکوتاه

ریشه ضعیف گیاه سانسوریا

یکی دیگر از علت رشد نکردن گیاه سانسوریا ضعیف بودن ریشه می باشد که دلیل اصلی نزدن پاجوش نیز می باشد. در این مورد حتما باید گیاه را تقویت کنید و برای تقویت ریشه باید کود با فسفر بالا استفاده کنید.

علت رشد نکردن سانسوریا
علت رشد نکردن سانسوریا

آفت گیاه سانسوریا

اگر با نگهداری این گیاه مشکلات زیادی دارید حتما مطلب مشکلات سانسوریا که در اون به بررسی بیماری هیا این گیاه پرداختیم رو مطالعه کنید.اگر تمامی موارد بالا را انجام داده اید و باز گیاه شما رشد نمی کند و شکل ظاهری خوبی ندارد حتما از لحاظ آفتی نیز چک شود که در ادامه بررسی های لازم را انجام می دهیم:

شپشک آردآلو: اگر زخم های پنبه ای شکلی بر روی گیاه خود مشاهده کردید حتما این مورد را جدی بگیرید. ابتدا تمامی زخم ها را به وسیله گوش پاک کن یا دستمال آغشته به الکل پاکسازی کنید. سپس با سم های مخصوص این آفت براساس دستور مصرف آن گیاه را سم پاشی کنید. حتما گیاه را از سایر گیاهان جدا کنید چون این آفت به سایر گیاهان به راحتی منتقل می شود.

پشه های خاک: پشه های موجود در خاک اسیب جدی به ریشه گیاه وارد می کنند پس حتما با استفاده از سم مخصوص گیاه را سم پاشی کنید و تا وقتی مطمئن نشده اید سم پاشی را متوقف نکنید. اگر در فصلی هستید که می توانید خاک گیاه را تعویض کنید این کار را انجام دهید.

امیدوارم با رعایت موارد بالا گیاه سانسوریا شاداب با رشد خوب و دارای پاچوش های زیاد داشته باشید. خوشحال میشیم از طریق دیدگاه نظراتتون رو با ما درمیان بذارید.

مطالب مرتبط سانسوریا :