چطور خاک مناسب سانسوریا را انتخاب کنیم؟

خاک مناسب سانسوریا چیست؟
خاک مناسب سانسوریا چیست؟

خاک مناسب سانسوریا چیست؟ در نگهداری گیاهان آپارتمانی انتخاب خاک درست و مناسب گیاه از اهمیت بالایی برخوردار هست، ما قبلا در خصوص سانسوریا مفصل صحبت کردیم و انواع سانسوریا رو هم به شما معرفی کردیم ولی الان میخوام تجربه شخصی خودم رو به همراه اطلاعاتی که از سایت ها و تجربه دیگران در خصوص خاک سانسوریا به دست آوردم با شما به اشتراک بگذارم جالبه بدونید که انتخاب خاک درست میتونه در پاجوش زدن خیلی کمک کنه ، پس با من همراه باشید تا یک انتخاب درست برای گیاه خودتون داشته باشید.

شرایط کلی نگهداری سانسوریا باید چگونه باشه؟

این گیاه به نور زیاد و فیلتر شده (اگر قصد کاشت اون در حیاط یا تراس رو دارید حتما محلی با نور نیمه سایه براش انتخاب کنید) به همراه آبیاری متوسط نیاز داره و بتهترین دما برای نگهداری اون 18 الی 22 درجه سانتی گراد هست، ولی با افزایش دما شما باید رطوبت مورد نیاز رو براش فراهم کنید که این کار با استفاده از جزیره برای گیاه و دستگاه رطوبت ساز ممکن هست. حالا که این شرایط رو براش فراهم کردید ببنیم خاک سانسوریا باید چی باشه.

شرایط نگهداری سانسوریا
شرایط نگهداری سانسوریا

خاک مناسب سانسوریا چیست؟

شکی در این نیست که باید از خاکی با زهکشی بالا برای این گیاه استفاده کنید ولی توجه داشته باشید که سانسوریا خاک نسبتا سنگین رو هم دوست داره پس خودتون رو زیاد اذیت نکنید. بهترین محدوده PH برای سانسوریا حدود 4.5 تا 7.5 هست.

بنر گل من و تو

ترکیبی که من الان استفاده میکنم

من خودم چند وقتی هست که از ترکیب زیر برای سانسوریا استفاده میکنم ، من گلدان رو به 7 پیمانه تقسیم کردم (7 قسمت) و مواد رو بر این اساس نوشتم

  • سه پیمانه ماسه شسته شده (بجای ماسه شسته شده میتونید از پرلیت هم استفاده کنید)
  • یک پیمانه خاک برگ
  • یک پیمانه خاک باغچه
  • یک پیمانه کود گوسفندی آفتاب خورده یا ورمی کمپوست (کود حیوانی کاملا پوسیده باشه)
  • نصف پیمانه پیمانه پودر زغال
  • نصف پیمانه پوست بادام زمینی
خاک سانسوریا
خاک سانسوریا

خاک سنگین برای سانسوریا

برخی اعتقاد دارند که خاک سنگین برای این گیاه خوب هست و من هم طبق تجربه شخصی به این نتیجه رسیدم که میشه از این نوع خاک هم برای آن استفاده کرد، میشه از ترکیب شن، ماسه، رس و کودهای حیوانی و ورمی کمپوست استفاده کرد. خاک سنگین باعث میشه که گیاه شما سریعتر پاجوش بزنه و این برای کسانی که برای پاجوش زدن عجله دارن خیلی خوبه (پاجوش زدن شرایط دیگه ای هم میخواد)

خاک برگ برای سانسوریا خوبه؟

بله شما میتونید ترکیبی از 2 قسمت خاک برگ و یک قسمت خاک لومی برای این گیاه استفاده کنید، ولی اگر میخواهید این گیاه رو تکثیر کنید بهتره فقط از خاک برگ که با پرلیت ترکیب شده استفاده کنید.

خاک مناسب تکثیر سانسوریا چیست؟

اگر قلمه از سانسوریا تهیه کردید و میخواهید اون رو در خاک ریشه دار کنید بهتره گلدان را پر از ماسه بادی شسته شده کنید و قلمه ها را داخل گلدان قرار بدید و خاک را کاملا آبیاری کنید و هر زمان آب گلدان کمی پایین رفت مجدد بهش آب اضافه کنید ولی اگر قلمه ها را در آب ریشه دار کردید و دارای پاجوش هست بهتره از ترکیب خاک برگ + پرلیت + خاک باغچه برای گلدان استفاده کنید.

خاک مناسب سانسوریا - خاک تکثیر
خاک مناسب سانسوریا – خاک تکثیر

آیا خاک آماده برای سانسوریا خوبه؟

اگر تجربه ترکیب کردن خاک رو ندارید پیشنهاد میکنم از خاک های آماده استفاده کنید، خاک مناسب سانسوریا به شکل آماده خاک برگ مخلوط شده با پرلیت است، میتونید از خاکهایی که با کوکوپیت تهیه میشن هم استفاده کنید.

نکته مهم در خرید خاک آماده

حتما از برندهای و فروشگاه های معتبر خرید را انجام بدید چون ضدعفونی نشدن خاک یا وجود قارچ یا بیماری در خاک موجب مرگ گیاهان شما خواهد شد و این بیماری بین تمامی گیاهان شما پخش میشه، پیشنهاد من این هست که حتما قبل از استفاده از خاک اون رو در خانه ضدعفونی کنید. روش ضدعفونی کردن خاک در خانه را در سایت گل من و تو مطالعه کنید.

کلام آخر خاک سانسوریا

خاک های معرفی شده در بالا همگی میتونه برای گیاه شما مناسب باشه ولی مهمتر از انتخاب خاک تغذیه و آبیاری درست گیاه است که موجب ایجاد جوانه و پاجوش در گیاه شما خواهد شد، یا از خاک های آماده استفاده کنید و یا ترکیب پرلیت + خاک برگ + خاک باغچه رو در خانه تهیه کنید و به راحتی از اون برای تمامی گیاهان بجز کاکتوس  استفاده کنید.

اگر شما هم نظر یا تجربه ای در خصوص این موضوع داردی حتما در بخش دیدگاه بنویسید تا سایر دوستان هم استفاده کنند.

مطالب مرتبط :