ناگفته های نقش فسفر در گیاهان (رشد و باروری) + نشانه های کمبود فسفر در گیاهان

نقش فسفر در گیاهان آپارتمانی
نقش فسفر در گیاهان آپارتمانی

نقش فسفر در گیاهان و نشانه های کمبود فسفر در گیاهان چیست؟ یکی از نکات کلیدی و مهم در نگهداری گیاهان آپارتمانی تغذیه مناسب گیاه هست گیاهان آپارتمانی به دلیل کاهش حجم خاک در گلدان نسبت به گیاهانی که در فضای باز در باغ رشد می کنند، مواد مغذی کمتری در دسترس دارند در نتیجه گیاهان آپارتمانی باید از تغذیه مناسبی برخوردار باشند.در ادامه مطلب به یکی از عنصرهای مهم گیاهان، نقش آن در گیاه ،علائم کمبود و راه حل درمان آن خواهیم پرداخت. در مطلبی دیگه به صورت کامل نشانه و نحوه رفع کمبود نیتروژن در گیاهان رو بررسی کردیم که حتما مطالعه کنید.

چرا فسفر برای گیاهان مهم هست؟

نیتروژن، فسفر و پتاسیم عناصر درشت مغذی مورد نیاز برای رشد و سلامت بهینه گیاه هستند. بعد از نیتروژن مهمترین عنصر غذایی ضروری و پرمصرف مورد نیاز گیاه فسفر که در صورت کمبود این عنصر گیاه علائمی از خود نشان می دهد.

تاثیر فسفر در رشد گیاهان
تاثیر فسفر در رشد گیاهان

فسفر در پرورش و رشد گیاهان نقش بسزایی دارد همچنین عنصر موثر در فتوسنتز و تنفس است و نقش اصلی در ذخیره و انتقال انرژی به صورت آدنوزین دی فسفات و آدنوزین تری فسفات را به عهده دارد. فسفر بخشی از ساختمان اسیدهای نوکلئیک ،کوآنزیم ها، فسفولیپیدو … است.در یک گیاه بالغ بالاترین میزان فسفر در بذر ها وجود دارد همچنین مقادیر زیادی از فسفر در سلول های جوان از قبیل سرشاخه ها و انتهای ریشه های گیاه که متابولیسم بالا بوده و تقسیم سلول سریع صورت می گیرد وجود دارد فسفر محرک گسترش ریشه،گلدهی و تولید بذر و میوه است.

بنر گل من و تو

نقش فسفر در گیاهان چیست؟

فسفر همانطور که در بالا گفتیم برای گیاهان بسیار مفید هست مخصوصا فسفر برای گیاهان آپارتمانی از اهمیت بالایی برخوردار هست که در زیر به صورت خلاصه نقش فسفر را بیان میکنم :

  • عنصر ساختمانی در ساخت اسید نوکلییک،فسفولیپید
  • موثر در فرایند تولید و انتقال انرژی در گیاه
  • تولید اندام های زایشی، تشکیل گل و دانه بندی
  • ریشه زایی گیاه
  • افزایش کیفیت برخی از محصولات
  • مقاومت به بیماری ها،خشکی، سرما(توسعه سیستم ریشه ای باعث افزایش مقاومت به بیماری میشود)

نحوه تشخیص کمبود فسفر در گیاهان

تشخیص کمبود فسفر در گیاه از کمبود سایر اجزا مانند نیتروژن و پتاسیم دشوارتر است. در مراحل رشد اولیه گیاه، معمولاً گیاه علائم خاصی از کمبود فسفر، نسبت به سایر کمبودهای دیگر، نشان نمی‌دهد.علائم کمبود فسفر در گیاهان معمولاً رنگ آنهاست، در برگ‌ها رنگ به‌سمت سبز مایل به آبی تیره می‌رود و رنگ ساقه نیز به‌سمت بنفش تغییر می‌یابد. درجه بنفش بودن ساقه به ساختار ژنتیکی گیاه مربوط است. بروز رنگ بنفش به‌علت انباشت قندهایی است که باعث سنتز آنتوکیانین می‌شود (رنگدانه بنفش) و در برگ‌های گیاه موجود است.فسفر تحرک زیادی در اندام‌های گیاه دارد، وقتی کمبود آن ایجاد می‌شود، از بافت‌های پیر به‌سمت بافت‌های جوان و قسمت‌هایی که در حال رشد فعال هستند حرکت می‌کند به همین دلیل علائم بیشتر در برگ های پیر دیده میشود.کمبود فسفر در مراحل انتهایی رشد گیاه بر روی رشد دانه و تکمیل رشد محصول تأثیر می‌گذارد.

نشانه کمبود فسفر در گیاهان
نشانه کمبود فسفر در گیاهان

نشانه کمبود فسفر در گیاهان

  • کاهش رشد و ضعف گیاه
  • تغییر رنگ برگهای بیرونی و ساقه ها
  • کوتولگی در برخی از گیاهان
  • ارغوانی شدن برگ در برخی از گیاهان
  • ریزش زودتر برگ های مسن
  • کاهش گلدهی وکم شدن تشکیل بذر ومیوه

نحوه رفع مشکل کمبود فسفر در گیاهان

رفع مشکل کمبود فسفر در گیاهان آپارتمانی و باغی تقریبا شبیه هم هست، برای از بین بردن علائم کمبود باید:

برنامه تغذیه ای مناسبی برای گیاهان خود داشته باشید. برای رفع کمبود فسفر میتوانید هم از کود های کامل وهم از کود های فسفاته موجود در بازار استفاده کنید. فسفر به دو صورت آلی و معدنی در خاک وجود دارد. با این حال، مقدار فسفر موجود برای جذب گیاه در مقایسه با مقدار کل فسفر موجود در خاک بسیار کم است. به همین دلیل باید با کود دهی مناسب شکل قابل جذب این عنصر را در اختیار گیاه قرار داد. (نکته:در دادن کود دقت کنید چرا که در اثر زیاد دادن کود گیاهتان دچار سوختگی ومسمومیت میشود)
برای تغذیه گیاهان خودتون با کودهای NPK کودی رو انتخاب کنید عدد وسط بالایی داشته باشه مثل کود 105210 و یا سایر کودهایی که میزان فسفر بالایی داشته باشند. برای خرید کود میتونید به فروشگل گل من و تو مراجعه کنید.

ایجاد دمای مناسب برای ریشه جذب فسفر به دما بستگی دارد. هنگامی که دما کاهش می یابد، به خصوص اگر کمتر از 15 درجه سانتیگراد باشد، احتمال کمبود فسفر بیشتر اس

ایجاد PH (6-7) مناسب برای خاک. شرایط خاک اسیدی می تواند دسترسی فسفر به گیاهان شما را کاهش دهد. کمبود فسفر معمولاً در خاک های جدید با مواد آلی کم و سطوح pH بالا بین 7.8 و 8.3 رخ می دهد. استفاده از موادآلی وهیومیک اسید باعث میشود فسفر با هیومیک اسید واکنش نشان دهد وجذب فسفر بیشتر شود همچنین منیزیم جذب فسفر را افزایش میدهد.

نکته پایانی کمبود فسفر در گیاهان

در استفاده از کود دقت لازم را داشته باشید زیرا مصرف بی رویه فسفر سبب عدم جذب روی،آهن،کلسیم و منگنز می شود و کودهای فسفات علت اصلی کلوخه شدن و شور شدن خاک ها می باشند.