علت و علائم کمبود نیتروژن در گیاهان (آپارتمانی و باغی) و راه رفع مشکل؛ کمبود ازت

کمبود نیتروژن در گیاهان
کمبود نیتروژن در گیاهان

علائم کمبود نیتروژن در گیاهان و راه درمان : اگه با وجود اینکه شرایط خوبی رو برای گیاهتون فراهم کردین و میدونید که گیاه سالمه ولی باز برگهای گیاهتون زرد شده و نگران گیاه هستین. این متن رو تا اخر بخونید چون یکی از دلایل زرد شدن گیاه رو توی این متن براتون اوردم و با رعایت نکته های اشاره شده در این مطلب میتونید دوباره شادابی و سلامت گیاهتون رو بهش برگردونید. یادتون باشه گیاه هم مثل انسان و بقیه‌ی موجودات زنده نیاز به مواد غذایی داره و بدون این مواد تازگی خودشو از دست میده. توی این متن درباره یکی از این مواد غذایی صحبت کردم که میتونه گیاه رو سالم نگه داره و باعث رشد فوق العاده اون بشه

نیتروژن چه فایده‌ای برای گیاهان داره؟

نیتروژن برای رشد گیاهتون ضروریه و توی بخش‌های عملکردی گیاه مثل سنتز کلروفیل و افزایش پروتئین نقش داره و بخش مهمی از سلولهای گیاهیه. تازه نیتروژن باعث افزایش رشد رویشی گیاه هم میشه. پس نقش‌های نیتروژن رو اگه بخواییم طبقه بندی کنیم شامل زیاد شدن مقدار کربوهیدرات و پروتئین، بهتر کردن فتوسنتز، زیادتر شدن رشد شاخه و برگ گیاه (که علمی میشه افزایش رشد رویشی) درست کار کردن انزیم‌های گیاه میشه. پس این ماده برای گیاه خیلی ضروریه و گیاه بیشتر نیتروژن مورد نیاز خودشو به صورت یون آمونیوم یا نیترات میگیره.

نیتروژن در خاک به شکل زیر موجود می باشد

  • نیتروژن آلی
  • یون‌ نیترات (+NO۳)
  • یون‌ آمونیوم (+NH۴)
نشانه کمبود نیتروژن در گیاهان آپارتمانی
نشانه کمبود نیتروژن در گیاهان آپارتمانی

علائم کمبود نیتروژن در گیاهان چیست؟

علائم کمبود نیتروژن در گیاهان (نیتروژن = ازت) متغیره. جالب بدونید که نیتروژن در جو زمین زیاده اما نمیتونه به طور مستقیم در دسترس گیاه قرار بگیره یا بهتر بگم گیاه نمیتونه از نیتروژن جوی استفاده کنه. پس کمبودش یکی از شایع ترین کمبودا حساب میشه البته اگه حواستون به کود دهی گیاه قشنگتون نباشه.

بنر گل من و تو

میشه گفت اولین علائم کمبود نیتروژن در گیاهان آپارتمانی و باغی خودش رو در برگ گیاه نشون میده این طوری که محتوای کلروفیل برگهای گیاه کم میشه رنگ برگ تبدیل به رنگ زرد کم رنگ (کلروز) میشه که این علایم اول از برگ های پایینی گیاه شروع میشن. تازه برگهای پیر کاملاً زرد میشن. این کمبود باعث میشه که برگ ها کوچک و ساقه ها لاغربشن و برگ ها و شاخه ها با زاویه کمی نسبت به ساقه اصلی رشد کنن.

عملکرد گیاه هم اوضاع خوبی پیدا نمیکنه این طوری که گلدهی ، میوه دهی ، محتوای پروتئین و نشاسته گیاه کم میشه. کم شدن پروتئین باعث کم شدن رشد گیاه میشه. جوانه‌های گیاهتون هم ممکنه ازبین برن. پس در کل میشه گفت رشد برگی و رویشی گیاه تا حدودی کاهش پیدا خواهد کرد.

ریشه‌ی گیاهتون هم از این کمبود در امان نمی‌مونه و به خاطر کمبود نیتروژن در گیاه, ریشه های ثانویه زیادی رشد میکنن دلیلشم اینه که میخوان مواد مغذی جذب کنن و گیاه رو نجات بدن. پس اندازهی ریشه‌ی گیاهتون از اندام‌های هوایی گیاه بیشتر میشه. در کل کمبود نیتروژن باعث کمی رشد گیاه و زرد شدن برگ های اون میشه. اینو بدونید که هر برگ زردی عاملش کمبود نیتروژن نیست و میتونه بیماری باعث زردی شده باشه پس یا متخصص مشورت کنید. در مطلبی جداگانه در خصوص زرد شدن برگ گیاهان و عواملش صحبت کردیم که میتونید مطالعه کنید. در ضمن در خصوص علت کمبود مواد مغذی در گیاهان و همچنین علائم کمبود مواد مغذی در گیاهان مطالبی در سایت وجود داره که حتما مطالعه کنید.

کمبود ازت در گیاهان
کمبود ازت در گیاهان

چه عواملی باعث کمبود نیتروژن تو گیاه میشه؟

علاوه بر ندادن کود یکسری عوامل وجود دارن که باعث کمبود ازت در گیاهان شما میشن. زیاد اب دادن به گیاهتون باعث میشه که نیتروژن شسته بشه و و از دسترس گیاه خارج بشه و کمبود نیتروژن رخ می‌دهد.

از طرف دیگه اگه به گیاه مدت طولانی آب ندین دچار تنش خشکی میشه همین مورد از جذب آب و مواد مغذی جلوگیری میکنه و باعث به هم خوردن تعادل عناصر غذایی میشه. میزان اسیدیته‌ی خاک هم نقش مهمی در دسترسی گیاه به نیتروژن بازی میکنه. افزایش یا کاهش pH خاک اثر منفی در جذب نیتروژن داره. برای رفع این مشکل میتونید از هیومیک اسید هر سه ماه یکبار استفاده کنیدف در صورت بروز این مشکل هرچقدر هم که شما به گیاه کود نیتروژن بالا بدید با گیاه نمیتونه اون رو جذب کنه و نشانه های کمبود نیتروژن در گیاهان رو مشاهده خواهید کرد.

یکسری باکتریایی توی خاک وجود دارند که نیتروژن موجود رو به فرم دلخواه گیاه در میارن که این باکتری ها نیازمند هوا یا همان اکسیژن هستن. حالا اگه خاک هوادهی مناسب نداشته باشه این باکتری ها کارشون رو درست انجام نمیدن. پس هوادهی خاک هم توی این کمبود مهمه.

اگه گیاهتون رو توی باغچه کاشتین و کلی علف هرز اطرافش هست خیلی سریع اونارو بکنید چون این علف‌ها مصرف نیتروژن بالایی دارن.

نحوه درمان مشکل کمبود نیتروژن در گیاهان

برای تغذیه گیاه با نیتروژن میتونید از کودهای اوره، آمونیوم نیترات، آمونیوم سولفات، پتاسیم نیترات و سایر کودهای نیتروژن دار، طبق توصیه کارشناسان، استفاده کنید. نیتروژن یکی از ترکیبات کودهای پایه هست و همراه با پتاسیم و فسفر مصرف میشه مثل کودهای(N-P-K) برای راحتر پیدا کردن کودهایی که مشکل کمی نیتروژن گیاه رو حل میکنن میتونید از قسمت فروشگاه گل من و تو هم استفاده کنید. در کودهای NPK عدد اول نشان دهنده میزان نیتروژن می باشد ولی به یاد داشته باشید که در کود سه بیست (20-20-20) درسته که میزان هر سه عنصر یکسان است ولی در عمل میزان نیتروژن موجود در این نوع کودها بسیار بیشتر می باشد که میتونید از اون برای رفع کمبود نیتروژن برای گیاهان آپارتمانی و باغی خودتون استفاده کنید.

رفع کمبود نیتروژن در گیاه
رفع کمبود نیتروژن در گیاه

برای استفاده از کود هم حتما طبق دستوری که داره عمل کنید چون زیاد بودن مواد مغذی هم میتونه برای گیاه سمی باشه و عوارض زیادی توی گیاه ایجاد کنه. یادتون باشه که ph خاکتون مهمه و مقدار ابیاری هم خیلی مهمه انقدری زیاد اب ندین که مواد مغذی شسته بشن و گیاه دستش بهشون نرسه یا انقدر کم اب ندین که گیاه دچار تنش خشکی بشه.

تازه از روش های دیگه هم میتونید این مشکل رو حل کنید مثل اضافه کردن کودحیوانی و یا کمپوست و یا کوکوپیت به خاک یا کاشت یک محصول کود سبز مانند گیاه گل گاوزبان و همچنین کاشت گیاهان تثبیت کننده که دو مورد اخر برای گیاهای خونگی و توی گلدون شما نیست و اگه توی باغچه گیاه دارید میتونید ازش استفاده کنید.

اگه خاکتون مواد الی کمی داره حتما یه فکری براش بکنید چون مواد الی کم یعنی نیتروژن کم توی خاک. حتما یادتون باشه که نیتروژن زیادی به گیاه نرسونین چون خودش دردسر ساز میشه. کلام اخر: کمبود های دیگه ای هم ممکنه برای گیاه پیش بیاد مواظب باشید باهم اشتباه نگیرید شون.

من در این مطلب سعی کردم هر آنچه در خصوص کمبود نیتروژن در گیاهان آپارتمانی و باغی نیاز دارید رو به همراه راه درمان بهتون بگم ولی اگر سوال یا تجربه ای دارید میتونید در بخش دیدگاه از ما بپرسید.