فواید کود حیوانی برای غنی کردن خاک گیاهان

فواید کود حیوانی برای غنی کردن خاک گیاهان
فواید کود حیوانی برای خاک

فواید کود حیوانی برای خاک: استفاده از کود حیوانی برای زمین های کشاورزی ، باغچه فواید بسیار زیادی دارد، این کود باعث اضافه شدن مواد مغذی مانند نیتروژن به خاک شده و رشد ، سلامتی، شادابی گیاهان شما را بالا خواهد برد. البته سعی کنید از کودهای حیوانی پوسیده استفاده کنید. در ادامه به بررسی فواید استفاده از کود حیوانی میپردازیم.

شیوه صحیح استفاده از کود حیوانی

اول کاری بهتون بگم که به هیچ وجه از فضولات سگ و گربه برای زیمن و باغچه خود استفاده نکیند چون احتمال آلودگی انگلی آنها بسیار بالا هست و برای انسان به شدت مضر می باشد. بهتر است از کودهای گاوی،گوسفندی و مرغی برای زیمن و باغچه خود استفاده کنید. اگ میخواهد بدونید که کدوم کود مناسب زمین شما هست لینک زیر را مطالعه کنید.

[accordion]از چه کود حیوانی استفاده کنیم؟ کود مرغی؟ کود گاوی؟ کود گوسفندی؟ یا کود اسبی؟![/accordion]

بنر گل من و تو

با رعایت کردن نکات خیلی ریز و کاربردی شما میتوانید تاثیر و فواید کود حیوانی را برای خاک چند برابر کنید، خیلی ها از شیوه درست استفاده کردن کود حیوانی اطلاعای ندارند و پس از استفاده شاکی هستند که چرا خوب جواب نداد. اولین کته این هست که سعی کنید کود حیوانی را با کمپوست ترکیب کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. کود حیوانی کپوست شده احتمال سوختن گیاه در اثر کود دهی را به حداقل خواهد رساند.

یکی دیگر از شیه های صحیح استفاده از کود حیوانی این است که آن را قبل از شخم زدن زمین در سطح خاک پخش کنید و پس از شخم زدن کاملا با خاک مخلوط شود. معمولا فصل بهار بهترین زمان برای ریختن کود حیوانی در باغچه و زمین کشاورزی به حساب می آید، چون شما در این صورت فرصت بیشتری و زیادی به کود برای تجزیه شدن و از بین رفتن می دهید و خطر سوختگی را برای گیاهان خود کاهش می دهید.

فواید کود حیوانی
فواید کود حیوانی

تاثیر کود حیوانی بر خاک

اگر شما بدانید که تاثیر کود حیوانی بر خاک شگفت انگیز است همیشه برای زمین هیا کشاورزی و باغچه خود از آن استفاده خواهید کرد.علت غنی و تقویت خاک این است که خاک مواد مغذی که از کود آزاد میشود را به خود جذب کرده و باعث رشد هرچه بهتر گیاه شما خواهد شد.همچنین کود حیوانی باعث اصلاح در خاک خواهد شد به این معنی که ترکیب کردن خاک ماسه ای با کود حیوانی باعث خواهد شد که میزان حفظ رطوبت در خاک بالا رفته و بهبود یابد. افزودن کود حیوانی به خاک متراکم و سنگین باعث شل شدن خاک و اصلاح آن میشود. کود حیوانی میزان کربن خاک را افزایش میدهد. کربن منبع مهمی برای انرژی است و مواد مغذی را برای گیاه قابل استفاده میسازد.

از تاثیر کود حیوانی بر خاک میتوان به تثبیت نیترات و همچنین مانع از شسته شدن آن از خاک اشاره کرد که برای رشد و شادابی گیاهان بسیار مهم می باشد. در یک کلام میتوان گفت که کود حیوانی باعث به تعادل رسیدن خاک میشود.

کود حیوانی به عنوان مالچ

یکی دیگر از کاربردهای کود حیوانی استفاده از آن به عنوان مالچ می باشد، همانوطر که از فواید مالچ پاشی میدانید باعث رشد بهتر گیاهان خواهد شد. کود حیوانی این ویژگی را دارد که به صورت آهسته تجزیه می شود و به مدت طولانی میتواند مواد مغذی مورد نیاز گیاهان شما را فراهم کند که آرام آرام مواد مورد نیاز گیاهان شما را تامین میکند. همین دلیل مناسبی برای استفاده به عنوان مالچ برای زمین های کشاورزی و باغچه می باشد.

نکته به هیچ وجه از کود حیوانی تازه برای مالچ استفاده نکنید

فواید کود حیوانی برای تغذیه گیاه و اصلاح خاک باعث شده است این کار به عنوان روش طبیعی و ارگانیک ارزشمندی در پرورش گل و گیاه و کشاورزی شناخته شود.

تاثیر کود حیوانی بر خاک
تاثیر کود حیوانی بر خاک

نکات مهم پیش از کود دهی با کود حیوانی

نحوه کار با کود حیوانی تاثیر زیادی بر کیفیت آن به خصوص بر محتوای نیتروژن آن دارد. نیتروژن به اشکال مختلف در این نوع کود وجود دارد و بیشتر انواع آن به تدریج به نیترات نیتروژن و آمونیوم تبدیل میشوند.

شکل آمونیوم در معرض هوا از بین رفته و نیترات در اثر بارندگی شسته میشود. از دست رفتن آمونیوم را میتوان با انباشتن کود در حالتی که رطوبت دارد و استفاده از آن بلافاصله پس از پخش کردن در زمین، به حداقل رساند. آمونیاک در زمان حمل و نقل کود یا جا به جایی آن و قرار گیری در معرض هوا ممکن است از دست برود.

بیشتر آن به واسطه هیدرولیز گروههای NH2 (آنزیماتیک) و سپس تبخیر اکسید نیتروژن ( N 2 0 )   و آمونیاک ( NH 3 ) . این از دست رفتن نیتروژن در صورتی که کود پخش شده باشد به خصوص در آب و هوای خشک، خیلی بیشتر میشود.

گاهی تنها ظرف 12 ساعت نیمی از محتوای نیتروژن آمونیوم از دست میرود. پژوهشها نشان داده اند یک هفته پس از پخش کردن کود در زمین، تقریبا صد در صد آمونیوم نیتروژن ممکن است از دست برود. این به معنای کاهش تقریبا نیمی از نیتروژن کلی کود حیوانی انباشته شده است. بنابراین باید پخش کردن کود همزمان با استفاده از آن در زمین باشد. اگر فعلا قصد استفاده از کود را ندارید، آن را پخش نکنید.

مطالب مرتبط :

تشخیص کمبود مواد مغذی خاک گیاهان

زرد شدن برگ گیاهان و کمبود مواد مغذی

چگونه از باغچه نگهداری کنیم