قبل از خوردن نوشابه انرژی زا این 6 سوال را جواب دهید

نوشابه انرژی زا چیست و موارد مصرف آن
نوشابه انرژی زا چیست و موارد مصرف آن

نوشابه انرژی زا چیست ؟ با شنیدن نام نوشابه انرژی زا به چه چیزی فکر می کنید؟ آیا واقعا نوشابه انرژی زا، انرژی را افزایش میدهد؟ امروزه بین ورزشکاران و کسانی که فعالیت بدنی بالایی دارند به سرعت به سمت نوشابه های انرژی زا روی می آورند. اما واقعیت این است که نباید گول انرژی زا بودن این نوع نوشابه ها را بخورید. اگر شما هم بر این باور هستید که با خوردن یک نوشابه انرژی زا خستگی روزانه تان رفع شده و میتوانید براحتی و بدون خستگی میتوانید تمام کارهایی که میخواهید را انجام دهید سخت در اشتباهید.

در اینجا سوالی که مطرح می شود این است که ترکیبات اصلی نوشابه انرژی زا چه چیزهایی هستند؟ بجز ورزشکاران و افراد پر کار، افراد عادی نیز می توانند از نوشابه انرژی زا استفاده کنند؟ با مصرف مداوم نوشابه انرژی زا احتمال اعتیاد وجود دارد؟ مصرف نوشابه انرژی زا رده سنی خاصی را در خود جای می دهد؟ آیا نوشابه انرژی زا دوای هر دردی است؟ چرا نوشیدن مداوم نوشابه انرژی زا خطرناک است؟ یا خوردن نوشابه انرژی زا برای زنان باردار خطر آفرین است؟ و کلی سوالات دیگر که امروز قصد داریم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم.

پس با ما همراه باشید. راستی اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری بگیرید و زمان مطالعه مقاله رو ندارید فایل صوتی زیر رو حتما گوش بدید.

بنر گل من و تو

نوشابه انرژی زا از کجا اومده؟

یکی از نوشیدنی های پرطرفدار ژاپنی هست که قدمت اون به 1960 میرسه، ماجرای استفاده از این نوشیدنی ها به زمانی بر میگرده که یک سری از شرکت های ژاپنی نیاز داشتند که کارگران اونها شبکار باشند و به همین خاطر جهت تامین انرزی لازم نوشیدنی هایی رو در بطری های دارو به کارگران میدادند.

جالبه بدوندی که سامورایی های اولین کسانی بودنند که از یک نوشیدنی بخصوص استفاده میکردند که بهش “کامبوجا” میگفتند. این نوشیدنی وظیفه ساکن نگه داشتن نورون های عصبی رو بر عهده داشت به این شکل که ذهن رو فعالتر و شادابتر میکرد و موجب افزایش ترش هورمون شادی میشد، خیلی ها میگن که برای برگشت انرژی در بیماران مبتلا به سرطان پس از شیمی درمانی باید از نوشیدنی کامبوجا استفاده کرد.

نوشابه انرژی زا چیست و چه ترکیباتی دارد؟
نوشابه انرژی زا چیست و چه ترکیباتی دارد؟

ترکیبات نوشابه انرژی زا

اگر دقت کرده باشید روی قوطی های نوشابه انرژی زا جدول وجود دارد که مواد تشکیل دهنده و میزان آن را نام برده است. اکثر نوشابه های انرژی زا دارای کربوهیدرات همان قندها، ویتامین ها (اصولا ویتامین های گروه B و E و C) ، مواد محرک مانند کافئین، تورین و گلوکورونولاکتون که ماده طبیعی است که در بدن از تجزیه قند ساده گلوکز ایجاد می شود. برای این که این نوشیدنی ها را به نوشابه های عادی بیشتر شبیه کنند از اسانس و رنگ نیز استفاده می کنند.

چه کسانی میتوانند از نوشابه انرژی زا استفاده کنند؟

نوشابه هایی که امروزه در بازار وجود دارند و از آن به عنوان نوشابه انرژی زا و یا ورزشی نام برده می شود به شدت زیان آور می باشد از این رو نه تنها ورزشکاران بلکه افرادی که تحرک کمتری دارند و برای رفع خستگی به دنبال یک محرک می گردند اصلا گزینه مناسبی نمی باشند.

نوشابه انرژی زا همان نوشابه ورزشی است؟

خیر یکی نیست، ترکیبات موجود در نوشابه ورزشی با ترکیبات موجود در نوشابه انرژی را متفاوت می باشد اما دسترسی به نوشابه ورزشی استاندارد در بازار ایران سخت می باشد.

آیا مصرف نوشابه انرژی زا اعتیاد آور است؟

از آنجایی که در ترکیبات این نوشابه ها از کافئین و گیاه گوارانا استفاده شده است مصرف زیاد از حد و طولانی مدت باعث اعتیاد می شود. میزان کافئین استفاده شده در نوشابه انرژی زا با قهوه برابری می کند. هر چند کافئین موجود در انواع قهوه ها نیز متفاوت می باشد اما به صورت تقریبی میتوان یکی باشد.

از نشانه های اصلی اعتیاد سردرد، کج خلقی ، اضطراب، بی خوابی، گرفتکی عضلانی و دلشوره به سراغتان می آید و ترک آن نیز دشواری های خود را دارد.

نوشابه انرژی زا حرام است؟

به طور کلی نمی توان گفت که تمامی نوشابه های انرژی زا حرام می باشند. اما براساس تحقیقاتی که بر روی معروف ترین برندهای ان یعنی ردبول و مونستر انجام شده است نتایج بسیار عجیبی بدست آمده که منزجر کننده می باشد. در این تحقیقات نشانه هایی از وجود ادرار گاو نر در ترکیبات آن یافت می شود. در اقدامی یکی از کارکنان شرکت تولید کننده فیلمی منتشر کرد که صحت این تحقیقات را نشان می دهد و به همین خاطر اخراج شد.

آیا زنان باردار می توانند نوشابه انرژی زا مصرف کنند؟

همانطور که مصرف نوشابه انرژی زا برای کودکان مضر می باشد به هیچ عنوان زنان باردار نیز مجاز به استفاده از نوشابه انرژی زا نمی باشند. کشور انگلیس به طور رسمی مصرف آن را برای زنان باردار منع کرده است.

انواع نوشابه انرژی زا
انواع نوشابه انرژی زا

انواع نوشابه انرژی زا

نوشابه های انرژی زا انواع مختلفی دارند و این تفاوت فقط به خاطر نام تجاری آن ها نمی باشد بله مواد تشکیل دهنده و میزان مصرف آن ها باعث این تفاوت شده است.

Red Bull

به طور کلی در هر 100 گرم از آن 45 کالری و 10 گرم شکر و 3 میلی گرم پتاسیم و 0.3 گرم پروتئین و 38 میلی گرم سدیم وجود دارد.

Rock Star

این نوشیدنی دارای 140 کالری، 125 میلی گرم سدیم و 80 میلی گرم کافئین و 31 گرم قند دارد. از مواد تشکیل دهنده آن به تائورین و عصاره برگ جینکو، عصاره گوارانا و اینوسیتول و عاره جینسینگ می توان اشاره کرد. راک استار دارای نسخه بدون قند نیز می باشد که این نوشیدنی فقط 10 کالری دارد و هیچ مواد قندی نیز ندارد.

Sobe, Energy Citrus Flavor

این نوشیدنی 120 کالری دارد که 31 گرم قند و 15 میلی گرم سدیم و کافئین دارد. مواد تشکیل دهنده آن گوارانا، جینسینگ و تائورین و ویتامین C می باشد.

Amp Energy Overdrive

این نوشیدنی دارای 110 کالری می باشد. 29 گرم قند و 65 میلی گرم سدیم و کافئین دارد. از مواد تشکیل دهنده آن می توان به گوارانا، عصاره جینسینگ و تائورین و ویتامین های گروه B و اسید پانتوتنیک اشاره کرد.

Full Throttle Energy Drink ( محصول کوکا کولا )

این محصول کوکا کولا دارای 110 کالری و 29 گرم قند و 85 میلی گرم سدیم و کافئین دار می باشد. مواد تشکیل دهنده آن عصاره گوارانا و عصاره جینسینگ و ویتامین های گروه B می باشند.

Sugar-Free Tab Energy

این نوشیدنی کم کالری فقط دارای 5 کالری می باشد. بدون قند است و 110 میلی گرم سدیم دارد و کافئین دار می باشد.

بیشترین عصاره هایی که در نوشابه های انرژی زا کاربرد دارد عصاره گوارانا و عصاره جینسینگ می باشد که در ادامه در مورد خواص آن ها صحبت می کنیم.

عصاره جین سینگ ( GINSENG )

یکی از مواد بسیار پر کاربرد در قرص و مکمل های غذایی به حساب می آید که مصرف ان باعث بهبود عملکرد در هنگام استرس، افزایش عملکرد سیستم ایمنی و عصبی، شادابی، افزایش انرژی، تقویت حافظه و هوشیاری ذهنی می شود.

عصاره گوارانا ( GUARANA )

نام مستعار این عصاره پرکاربرد در نوشابه ها کافئین گیاهی می باشد. این گیاه حاوی کافئین، تئوفیلین و تئوبرومین است که عصاره آن خاصیت محرک سسیستم عصبی مرکزی و هوشیاری، افزایش تولید ادرار و افزایش انرژی را به دنبال دارد.

چه میزان مصرف نوشابه انرژی زا خطر ندارد؟
چه میزان مصرف نوشابه انرژی زا خطر ندارد؟

چه میزان مصرف نوشابه انرژی زا خطر ندارد؟

براساس تحقیقات کاملی که انجام شده است افراد بالغ در روز نباید بیشتر از 400 میلی گرم کافئین دریافت کنند. پس با این حساب شما نمیتوانید هر چقدر که دوست دارید نوشابه انرژی زا بنوشید. حتی اگر به این فکر بیوفتید که براساس کافئین گفته شده روی قوطی نوشابه تخمین بزنید هم کار درستی نیست. از آنجایی که در مورد عصاره گوارانا صحبت کردیم عصاره گوارانا دارای کافئین گیاهی می باشد که بر روی قوطی ها اصولا نوشته نمی شود. و علاوه بر این روزانه مواد دیگری در لیست تغذیه قرار دارند که حاوی کافئین می باشند.

اگر باز هم با خواندن این مطلب هوس خوردن نوشابه انرژی زا را کردید سعی کنید مصرف مواد دیگری که دارای کافئین هستند را در روز به حداقل برسانید.

چه بیماری هایی با مصرف مداوم نوشابه انرژی زا به وجود می آید؟

به خاطر قند موجود در این نوشیدنی اگر هر روز بیش از حد مصرف شود و یا مصرف آن روزانه باشد به مرور باعث دیابت نوع 2 می شود. علاوه براین، مشکلات چاقی و پوسیدگی دندان نیز وجود دارد.

از آن جایی که خوردن نوشابه باعث افزایش فشار خون می شود مصرف مداوم آن باعث بیماری قلبی را در پی خواهد داشت.

سخن پایانی

در کنار همه خوبی ها و بدی های این نوشیدنی ها باید یادمان باشد هر چیزی اگر از اندازه خارج شود باعث مشکلات فراوانی می شود که درست کردن آن گاهی ناممکن است. اگر با وجود تمامی عوارضی که گفته شد هوس خوردن نوشیدنی انرژی زا را کردید حتما به برچسب های سلامت دقت کنید و توصیه هایی که بر روی قوطی نوشته شده است دقت کنید. گاهی برخی از این نوشیدنی ها فقط برای اقشار خاصی هستند مثلا برای کودکان، زنان باردار و یا کسانی که بیماری دیابت دارند منع شده است.

مطالب مرتبط :

ترامادول اعتیاد بی صدا

نگاهی به خواص چیا برای بدن