لیست کامل بهترین غذاهای مناسب سحری؛ نکات مهم سحری

غذاهای مناسب سحری
غذاهای مناسب سحری

معرفی غذای مناسب سحری: در ماه رمضان مخصوصا سالهایی که روزها طولانی شده و گرما هوا هم بیشتر هست دغدغه روزه داران انتخاب بهترین غذا مناسب سحری است که انرژی و سلامت اونها رو کامل تامین کنه، میخوام در این مطلب به شما بگم که بهتره از چه نوع رژیم غذایی برای سحری استفاده کنید و چه غذاهایی رو نباید مصرف کنید. پس با من همراه باشید.

دیدگاه پزشکان برای وعده سحری

از نظر متخصصان تغذیه مهمترین وعده غذایی در ماه مبارک رمضان سحری می باشد که باید آن را معادل وعده نهار در نظر گرفت و به شکل صحیح و کامل مورد توجه روزه داران قرار بگیره نوشیدن آب، خوردن سبزی تازه میتونه به شما کمک کنه که در طول روز کمبود آب رو احساس نکنید و سیستم ایمنی بدن شما دچار مشکل نشود ولی متخصصان بر این باور هستند که نوشیدن چای مخصوصا چای غلیظ میتونه در دفع آب بدن موثر باشه و شما رو در طول روز دچار تشنگی شدید بکنه.

افرادی که به کم خونی مبتلا هستند : اگر قصد گرفتن روزه را دارند بهترین گوشت برای آنها گوشت شتر مرغ می باشد که حتما باید در وعده سحری استفاده کنند و همچنین غذاهای برنجی و مصرف انواع خورشت ها را هم کاهش دهند.

بنر گل من و تو

در یک کلام وعده سحری باید سرشار از مواد مغذی بالا و با حجم کم و همچنین دارای پروتئین، سبزیجات و آب باشد.

غذای مناسب سحری
غذای مناسب سحری

لیست خوردنی ها و غذاهای مناسب سحری

اولین پیشنهاد این است که تایم خوب و کافی برای وعده سحری قرار بدید و به هیچ وجه عجله نکنید، در ادامه برای شما لیست کاملی از مواد خوراکی و نوشیدنی که میتویند برای وعده سحری آماده کنید رو خواهیم گفت تا هم استفاده از مواد مغذی را افزایش دیهید و هم پروتئین و آب مورد نیاز در طول روز را تامین کنید.

بهترین غذای مناسب سحری

متخصصین میگویند که بهتره از غذاهایی که تایم طولانی برای هضم نیاز دارند استفاده کنید و همچنین بهتره برای غذاها از ترکیباتی که داخل اونها فیبر بالا مانند غلات، حبوبات، انجیر، سبوس ، گندم سبوس دار ، سیب زمینی باشه استفاده کنید، استفاده از غذاهایی که کربوهیدرات و پرونئین بالایی بالایی دارند ولی میزان چربی انها پایین است میتونه گزینه خوبی در لیست غذاهای مناسب سحری باشه چون کربوهیدارات موجب کند شدن هضم غذا خواهد شد.

نکته مهم در سحری : تا جایی که میتونید از خوردن نان بیش از اندازه خوداری کنید

یکی از خوراکی هایی که همه در خوردن اون اجماع نظر دارند خرما هست که میتونیه یک وعده سحری عالی برای شما باش که هم انرژی بالایی داره و هم سرشار از فیبر میباشد.

سوپ و غذاهایی که در آنها از آب مرغ استفاده شده

انواع سالاد که با استفاده از حبوبات پخته شده درست میشه

انواع سبزیات تازه باعث تامین آب مورد نیاز بدن در طول روز خواهد شد.

استفاده از ماکارونی به شرط اینکه خیلی چرب نباشه (توجه داشته باشید که استفاده از غذاهای چرب موجب میشه که میزان ماندگاری آب در بدن کم بشه و در نتیجه در طول روز شما احساس تشنگی خواهید کرد)

استفاده از برنج و انواع غذاهای خورشتی میتونه گزینه مناسبی باشه مثل : عدس پلو، قورمه سبزی، لوبیا پلو، خورشت کدو، قیمه و…

من برای وعده سحری اشتهای کمی دارم چیکار کنم؟

کسانی که این مشکل رو دارند باید از غذاهایی استفاده کنند که حجم کمتری و در عین حال انرژی بیشتری داشته باشد استفاده کنند، غذاهای پرکالری مانند حلیم گندم میتوان اشاره کرد. ولی برای باز کردن اشتها میتونید از ماست و لبنیات استفاده کنید.

خوراکی های سرشار از پروئین عبارتند از : تخم مرغ ، مرغ، گوشت، ماهی

میوه های مناسب سحری
میوه های مناسب سحری

از چه میوه هایی برای سحری استفاده کنیم؟

یکی از خوراکی های مناسب سحری میوه است که به علت داشتن آب در بافت داخلی خود و هضم شده آهسته آهسته میزان آب مورد نیاز را در طول روز برای بدن شما فراهم میکند که در ضمن از میوه های هر فصل هم میتونید برای سحری استفاده کنید. در ضمن حتما از مغزیجات بدون نمک در وعده سحری استفاده کنید مانند کشمش، بادام، گردو و…

  • اولین و بهترین میوه خرما هست
  • موز (خوردن موز و سایر میوه ها یی که غنی از کربوهیدرات های و فیبر می باشند بسیار توصیه می شود. موز همچنین منبع خوبی از پتاسیم و سایر مواد مغذی ضروری است.)
  • حتما از خیار و گوجه استفاده کنید (استفاده در انواع سالاد پیشنهاد میشه)
  • هندوانه (آب مورد نیاز رو به خوبی میتونه تامین کنه)
  • پرتقال
  • انگور (هم برای تامین آب و همچنین بالا بردن قند خون کمک بسایر خوبی میکنه)
  • بادام (منبع عالی پروتئین و چربی های خوب) و مغزهای دیگر

از چه نوشیدنی هایی برای سحری استفاده کنیم

برای تامین آب مورد نیاز نوشیدن آب به مثدار زیاد هم در سحری و هم بعد از افطار رو فراموش نکنید ولی اولین و بهترین نوشیدنی خوب آب هست که باید نه خیلی خنک باشه و نه خیلی گرم اب ملایم بهترین نوشیدنی برای سحری است.

  • آب + لیمو ترش (بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی اگر بتونید شرب ابلیمو رو با عسل درست کنید عالی میشه)
  • عق کاسنی و شاتره (یکی از بهترین ها برای کاهش تشنگی در طول روز)
  • شیر و شیر عسل (اگر سیستم گوارش شما با شیر مشکلی نداره برای بالا بردن انرژی بدن حتما از شیر و یا شیر موز استفاده کنید)

بهترین نوشیدنی ها برای ماه رمضان را حتما مطالعه کنید

چه غذاهایی رو نباید برای سحری خورد؟

در بالا گفتیم که چربی زیاد برای سحری خوب نیست و در کنار این مورد شیرینی زیاد هم به هیچ وجه برای وعده سحری مناسب نی بشاد تمام لیست غذاهای مناسب سحری رو باید کم چرب و کم شیرین درست کنید در زیر لیستی ارائه میکنیم که با برخی از این  غذاها و خوراکی ها آشنا شوید.

غذای مناسب سحری باید کمترین آسیب را به سیستم غذاری شما وارد کنه، غذاهایی با ادویه و نمک زیاد ممنوع (اگر غذای تند و پر نمک دوست دارید باید این مدت آنها را کنار بگذارید چون هم باعث تشنگی و هم مشکلات گوارشی خواهند شد)

برای مدت 1 ماه ترشی را برای سحری تعطیل کنید.

شرینی ها و شکلات برای سحری مناسب نمی باشد.

نوشیدنی های کافئینی و گازدار به هیچ وجه سحری خوبی برای شما نخواهند بود (چای غلیظ، قهوه، نوشابه، دلستر و…) اگر میخواهید چربی ها را از مجزای گوارشی پاک کنید بهترین گزینه آب ولرم می باشد.

فست فود را برای افطاری نگهدارید (مانند سوسیس، پیتزا، کالباس)

غذاهای سرخ کردنی و چرب رو استفاده نکنید و اگر به غذاهای سرخ کردنی علاقه دارید سعی کنید که میزان روغن استفاده شده برای پخت غذا را کاهش دهید.

غذاهای نامناسب برای سحری
غذاهای نامناسب برای سحری

دوست داری با روزه کاهش وزن هم داشته باشی؟

پس حتما بین افطاری و سحری حتما 8 لیوان آب بنوش، سعی کنید شام را بعد از حدو 2 ساعت از افطاری بخورید، زولبیا و بامیه میتونه در افزایش وزن شما کمک خیلی زیادی بکنه 🙂 پس خردن این نوع شیرینی ها رو کاهش بدید و کلا سمت غذاهای شیرینی زیاد نرید.

جمع بندی و خلاصه خوراکی های مناسب سحری

1- اگر سالاد استفاده کنید بخشی از آب مورد نیاز بدن شما در طول روز تامین خواهد شد همچنین بهتره در سالاد ها از ابلیمو، روغن زیتون و یا سرکه بالزاميك  استفاده کنید

2- کسانی که اشتهای کمی دارند میتوانند با لبنیات شروع کنند تا اشتهای انها بالا بره و یا از غذاهایی با حجم کم ولی کالری زیاد استفاده کنند.

3- همانطور که گفتیم سحری با نهار هیچ تفاوتی ندارد پس میتونید از برنج و انواع غذاهایی خورشتی استفاده کنید و همیشه بهترین وعده ماه رمضان شما سحری است.

4- میوه های فصل و لبنیات برای شروع وعده سحری میتونه گزینه بسیار مناسبی باشه

5- اگر دست دارید برنج در وعده سحری باشه اون رو با مقدار کمی روغن زیتون به صورت پخته و میل کنید.

6- تا حد امکان از میزان نان کمتری در سحری استفاده کنید.

7- از نوشیدنی های شور، گازدار، کافینی تا حد امکان استفاده نکیند و خوردن آنها را به وعده افطار موکول کنید.

8- سعی کنید از سیر و یا پیاز در وعده سحری اجتناب کنید تا در طول روز دهان شما بوی بدی ندهد.

9- بهترین نوشیدنی برای وعده سحری آب می باشد البته اگر با کمی آبلیموه تازه ترکیب کنی میزان تشنگی شما را در طول روز کاهش می دهد.

براتون بهترین غذاهای مناسب سحری رو گفتیم و گفتین غذای مناسب سحری باید چه ویژگی هایی داشته باشه تا در طول روز دچار مشکل و تشنگی نشوید، اگر شما تجربه شخصی در این خصوص دارید حتما در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید تا سایر دوستان هم از تجربیات شما استفاده کنند.

مطالب مرتبط :

خواص شربت خاکشیر در ماه رمضان

فواید و خواص خرما در ماه رمضان

طرز تهیه بامیه خانگی برای ماه رمضان